کد خبر: ۶۸۸۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بیرجند، بوشهر و اردبیل

 

طرح شناسنامه دار کردن لاشه های استحصالی دام هادر کشتارگاه بیرجند آغاز شد


 معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی از آغاز طرح شناسنامه دار کردن لاشه های استحصالی دام های کشتاری در کشتارگاه بیرجند خبرداد.
دکترمحمود قربان زاده با بیان اینکه تشدید اقدامات بهداشتی کنترل فرآورده های خام دامی در دستور کار دامپزشکی استان قرار گرفته است، یادآور شد: شناسنامه دار نمودن لاشه دام های سبک و سنگین در کشتارگاه بیرجند آغاز گردید که از این پس کلیه لاشه های عرضه شده در قصابی های بیرجند دارای لیبل می باشد.
وی افزود: در این  برچسب ها که در برابر رطوبت و برودت مقاوم است، مشخصاتی همچون تاریخ تولید، انقضاء و نام کشتارگاه، ثبت می شود. وی هدف از اجرای این طرح را  عرضه گوشت بهداشتی و با کیفیت و همچنین جلوگیری از عرضه گوشت غیرمجاز عنوان کرد و خاطرنشان کرد: علاوه بر اجرای طرح  نشانه گذاری، الصاق مهر دامپزشکی همچنان بر روی لاشه دام ها اجرا می شود.
وی با اشاره به وجود بیش از 832 بیماری قابل انتقال از دام به انسان و مخاطرات زیست محیطی ناشی از کشتار غیرمجاز دام ها افزود: اجرای این طرح سبب اعمال بهتر کنترل نظارت های بهداشتی دامپزشکی شده و سبب کاهش چشمگیر کشتار غیرمجاز دام خواهد شد.
معاون فنی دامپزشکی استان شهروندان را از خرید گوشت قرمز فاقد لیبل و ممهور برحذر داشت و افزود: مصرف فرآورده های خام دامی غیربهداشتی ارزش غذایی نداشته و تهدید جدی برای سلامت انسان می باشد.

------------------------------------

 

پخش عملکرد دامپزشکی استان بوشهر از صدا و سیمای استان


طبق برنامه ریزی و هماهنگی های بعمل آمده با صدا و سیمای مرکز بوشهر و تهیه کننده برنامه در شهر روز گذشته با حضور عوامل این برنامه در اداره کل دامپزشکی استان بوشهر ، آزمایشگاه کنترل کیفی این اداره کل و همچنین مراکز عرضه فرآورده های خام دامی اقدام به تهیه برنامه ای در خصوص عملکرد دامپزشکی استان بوشهر در مورد عرضه بهداشتی فرآوردهای خام دامی نمودند.
در این برنامه از آزمایشگاه کنترل کیفی این اداره کل و همچنین مراکز عرضه فرآورده های خام دامی گزارشی تهیه شد و دکتر محمد جواد خشنود مسئول آزمایشگاه در خصوص نحوه فعالیت این آزمایشگاه توضیحاتی را دادند .
در ادامه نیز دکتر مرتضی بحرانی مدیرکل ، در خصوص نحوه عملکرد دامپزشکی در کنترل بهداشتی فرآورده های خام دامی در تمام سطوح از مراحل تولید تا مراکز عرضه و اهمیت بالای توضیحاتی را مطرح نمودند و در پایان نیز از همکاری مسئولین اداری و قضایی استان در این زمینه تقدیر بعمل آوردند
این برنامه شب گذشته ساعت 22:45 دقیقه از شبکه استانی بوشهر پخش گردید .

-------------------------------------

 

کشتارگاههای سنتی در استان اردبیل بتدریج از چرخه فعالیت خارج می شوند


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، در بازدید از کشتارگاههای صنعتی دام و طیور در حال احداث در شهرستان پارس آباد از خارج شدن کشتارگاههای سنتی اردبیل از چرخه فعالیت خبر داد.

دکتر صالحی کشتارگاههای سنتی را عاملی تأثیر گذار در شیوع بیماریهای مشترک و تهدیدی برای سلامت جامعه دانست و افزود: در تلاشیم کشتارگاههای سنتی در سطح استان را از چرخه فعالیت خارج نموده و نسبت به تعطیلی آن اقدام نماییم و با جدیت تمام طرح تجمیع و ساماندهی کشتارگاههای دام استان را پیگیری می کنیم.

این دامپزشک نقش مهم و مؤثر کشتارگاههای صنعتی در تولید گوشت سالم و بهداشتی را یادآور شد و گفت: با صنعتی شدن کشتارگاهها بسیاری از مشکلات بهداشتی برطرف می شود.

نفراول از چپ : دکتر صالحی

وی ادامـه داد: هـم اکنـون یـک کشتـارگـاه صنعـتی دام و چهار کشتارگاه صنعتی طیور در سطح استان فعالیت می نمایند که با

بهره برداری از این کشتارگاهها در مجموع تعداد کشتارگاههای صنعتی دام و طیور استان به هفت کشتارگاه خواهد رسید.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان به مرزی بودن منطقه اشاره کرد و افزود: افتتاح این کشتارگاهها علاوه بر اشتغال زائی، تأثیر بسزائی در امر صادرات و واردات داشته و می تواند علاوه بر تأمین پروتئین حیوانی منطقه، قسمتی از گوشت قرمز و سفید کشورهای آسیای میانه را نیز تأمین نماید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل: این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد با بهره برداری از این کشتارگاهها در شمال استان ضمن توسعه دامداری و مرغداری صنعتی و رونق اقتصادی منطقه، گوشت قرمز و سفید کاملاً سالم، بهداشتی و مطمئن در دسترس مردم قرار گیرد.

در این بازدید دکتر صالحی از کلیه قسمتهای کشتارگاه، کارخانجات بسته بندی و صنایع جانبی دیدن کرد.

این کشتارگاهها با پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد در آینده نزدیک در سطح استان به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

نظر شما
ادامه