کد خبر: ۶۹۰۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، گیلان، آذربایجان شرقی، دماوند، بوشهر، سمنان و یزد

 

با حضور معاون دامپزشکی کشور؛
کلینیک مرجع و آزمایشگاه سم‌شناسی دامپزشکی کرمان افتتاح شد

 

کلینیک مرجع و آزمایشگاه سم‌شناسی دامپزشکی با حضور معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور افتتاح شد.

در این مراسم دکتر مشکوة ـ معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشورـ تکلوزاده ـ معاون استاندار ـ و ملایی ـ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ـ و تنی چند از مسوولان دستگاهای اجرایی استان کرمان نیز حضور داشتند.

دکتر غلامرضا زیدآبادی ـ مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در این مراسم به تشریح وظایف کلینیک مرجع پرداخت و گفت: این کلینیک در جهت تشخیص سریع بیماریهای خاص و بررسی موارد ارجاعی عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: کلینیک مرجع دامپزشکی هیچگونه تداخلی با عملکرد بخش خصوصی نخواهد داشت.

دکتر مشکوة ـ معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور ـ نیز در این مراسم ضمن تشکر از مدیرکل دامپزشکی استان از دامپزشکی استان کرمان به عنوان یکی از ادارات کل دامپزشکی موفق یاد کرد.

وی همچنین به تشریح وظایف خطیر دامپزشکی و نقش مهم دامپزشکی در امنیت غذایی و سلامت جامعه پرداخت و گفت: امنیت غذایی و سلامت آن یکی از چالشهای ملی و منطقه‌ای است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: سازمان دامپزشکی در حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی و ارتقاء بهداشت دام و امنیت غذایی مسئولیت وسیعی دارد.

وی در پایان به اهمیت تاسیس کلینک مرجع در استان کرمان در راستای کنترل و پیشگیری از بیماریها اشاره کرد.

حاجی محمد تکلو زاده ـ معاون استاندار کرمان ـ هم با تاکید بر سلامت غذا و نقش دامپزشکی در این راستا از ضرورت پیشگیری از تاثیر نامطلوب بر کیفیت و سلامت غذا در شیوه‌های افزایش تولید غذا تاکید کرد.

در ادامه با حضور مسوولان مذکور در محل کلینیک مرجع و آزمایشگاه سم شناسی این دو مرکز افتتاح شدند. این دو طرح با مساحت 240 مترمربع و با بودجه‌ای بالغ بر 3 میلیارد ریال به بهره برداری رسیدند.

 

-------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی گیلان:
صد درصد کشتار طیور گیلان به روش صنعتی است

 

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: صد در صد کشتار طیور گیلان به روش صنعتی است.

دکتر علی بشری در حاشیه بازدید از یک کارخانه صنعتی طیور گفت: در 6 ماه سال اول جاری 13 هزار تن استحصال گوشت طیور در گیلان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه 7 میلیون و 700 هزار قطعه در 6 ماه اول سال جاری کشتار داشتیم، افزود: عملا هزار واحد مرغداری در گیلان وجود دارد و صد درصد کشتار طیور در استان به صورت صنعتی است.

وی افزود: صنایع بالادستی طیور در گیلان بسیار بالاست و گیلان جزء اولین استان‌هایی است که در آن همه مرغ به صورت بسته‌بندی کاملا بهداشتی توزیع می‌شود.

دکتر بشری ادامه داد: 17 واحد جوجه‌کشی با بازدهی بسیار بالا در گیلان وجود دارد که با وجود رطوبت خوب و فشار هوای مناسب استان، از تولید جوجه یکروزه مطلوبی برخوردارند و به استان‌های دیگر نیز صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: هنوز از طرفیت کامل بخش طیور گیلان استفاده نکردیم و باز هم امکان افزایش تولید آن در استان وجود دارد.

بشری در خصوص بیماری های طیور در استان تصریح کرد: گیلان در برخورداری از بیماری‌های طیور جزء استان‌های پاک است و هرگونه موارد مشکوک بلافاصله ضبط می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان افزود: در6 ماه اول سال جاری، 245 تن طیور در استان ضبط شده است و 4.5 تن گوشت سفید و قرمز نیز در مکان‌های عرضه جمع‌آوری شده است.

دکتر بشری با اشاره به اینکه 242 ارجاع پرونده برای دام و طیور استان به مراجع قضایی داشتیم، گفت: برای تخلف در مکان‌های توزیع، باید قوانین سخت‌گیرانه‌تری وضع شود تا دامپزشکی اعمال نفوذ بهتری داشته باشد.

وی درخصوص تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در استان گفت: گیلان از استان‌های برتر و مستمر در تولید مرغ سبز است و تقاضای این محصول از سوی فروشگاه‌های بزرگ کشور همچنان رو به افزایش است.

 

---------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌ شرقی:
کشتارهای استان در کشتارگاه‌های صنعتی تجمیع می‌شود

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: در 20 ماهه‌ گذشته کلیه کشتارگاه‌های نیمه جنوبی استان تعطیل شده‌اند و در ماه‌های آینده نیز با هدف عملیاتی کردن تجمیع کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی، کشتارگاه‌های نیمه شمالی نیز از سوی اداره کل دامپزشکی تعطیل خواهند شد.

دکتر "بهراد زندیه" در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که دامپزشکی تحت هیچ شرایطی، کشتار در کشتارگاه‌های سنتی را تایید نمی‌کند، توضیح داد: به دلیل ضرورت وجود کشتارگاه و جلوگیری از قاچاق‌کشی دام در شهرستان‌ها، کشتارگاه‌های سنتی تحمل می‌شود و به نحو احسن بر فعالیت آنها نظارت می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان با ابراز خرسندی از تدوین طرح به‌سازی کشتارگاه‌های طیور استان و اجرای آن، اظهار امیدواری کرد، تا پایان امسال این کشتارگاه‌ها به سطح استانداردهای بین‌المللی برسند و شاهد صادرات مستقیم از استان به سایر کشورها باشیم.

او با اشاره به نقش و تاثیرگذاری دامپزشکی در تامین بهداشت جامعه‌، اظهار کرد: برای نظارت شرعی و بهداشتی بر کشتارها، از ابتدای امسال علاوه بر ناظران ویژه دامپزشکی، با استقرار یک روحانی و یک ناظر بهداشتی در محل کشتارگاه، بر کلیه مراحل کشتار از جمله ذبح شرعی دام، نظارت می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان از فعالیت 1300 مرغداری در سطح استان خبر داد گفت: در نیمه‌ی اول سال جاری، ناظران دامپزشکی بر کشتار 10 میلیون قطعه نظارت داشتند که از این میزان، 35 هزار قطعه مرغ غیر قابل مصرف شناسایی و معدوم شد.

او با تاکید بر جدیت اداره کل دامپزشکی استان در برخورد با مراکز غیرمجاز دام و طیور در سطح استان، تصریح کرد: نظارت کارشناسان این اداره کل بر اماکن دام و طیور سخت گیرانه است و هرگز اجازه فعالیت به مراکز غیرمجاز را نخواهد داد.

زندیه از پلمپ دو واحد جمع آوری شیر، یک کشتارگاه دام، یک کشتارگاه طیور و پنج کارخانه خوراک دام و طیور طی شش ماه گذشته که فعالیت غیرقانونی داشتند، خبر داد.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان این‌که دامپزشکی بر کارخانه‌های خوراک دام نظارت سختگیرانه اعمال می‌کند، گفت: هیچ کس بدون مجوز از سوی اداره کل دامپزشکی، حق ایجاد و تولید خوراک دام و طیور را ندارد.

او با اشاره به این‌که در مجموع 26 کارخانه‌ی تولید خوراک دام و طیور در استان فعالیت دارند، گفت: از این تعداد، پنج کارخانه خوراک دام و طیور که فعالیت غیرقانونی داشتند پلمپ، و 2 مورد دیگر در مراحل بررسی جهت پلمپ قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی بیان کرد: در نیمه نخست امسال 228 هزار قطعه جوجه یکروزه، 128 هزار جلد "دایکراست" دامی، 1050 جلد "سالامبور" گوسفندی، 52تن پای مرغ، 1000 کیلوگرم عسل، 600 کیلوگرم ماهی قزل‌آلا و 1000 قطعه پرنده زینتی از این استان به مقاصد ارمنستان، جمهوری نخجوان، اسپانیا، آفریقای جنوبی، کویت و هنک کنگ صادر شده است.

او از راه‌اندازی گروه نظارت بر شیر استان در 6ماهه نخست سال خبر داد و افزود: در همین مدت و با نظارت گروه ناظر بر سلامت شیر آذربایجان شرقی 40 تن شیرغیر قابل مصرف که حاوی مواد افزودنی بود، شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از ساخت قرنطینه منطقه‌ای در شهر صوفیان از توابع شهرستان شبستر خبر داد و افزود: تجهیزات پیشرفته‌ای نیز برای نصب در قرنطینه‌های نوردوز و جلفا خریداری شده است.

او با اشاره به اتخاذ سیاست پیشگیری مقدم بر درمان از سوی اداره کل دامپزشکی استان، گفت: در شش ماه نخست سال، 365 هزار راس دام در آذربایجان شرقی، با همکاری سازمان بسیج سازندگی علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند.

زندیه با اشاره به وقوع خشکسالی‌های اخیر، از کاهش تولید گوشت قرمز خبر داد و افزود: این امر منجر به پدیده واردات دام زنده از ارمنستان که تنها راه گریز از این چالش بود، شده است.

او با بیان این‌که اداره کل دامپزشکی استان با واردات دام زنده مخالف است، گفت: هزینه نظارت و قرنطینه این دام‌ها برای دامپزشکی بسیار سنگین و زمانبر است.

او، اعمال 21 روز قرنطینه در مرز ارمنستان، و پیگیری‌های مکرر تا زمان پخش در بازار را از عمده دلایل مخالفت اداره کل دامپزشکی با واردات دام زنده عنوان کرد.

زندیه با اشاره به وارد شدن 72هزار و 540راس گوسفند زنده از مرز ارمنستان، گفت: با توجه به استعداد کشورمان از حیث تولید محصولات دامی، سعی داریم تا به عنوان صادر کننده‌ی این محصولات مطرح شویم.

وی همچنین با تاکید بر این‌که هیچ مورد از آنفلوآنزای فوق حاد طیور در آذربایجان شرقی گزارش نشده است، افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر را به علت کاهش جوجه ریزی در مرغداری‌های برخی استان‌ها بیان کرد.

او با بیان این‌که مرغ‌های کشتار شده در زمانی بیش از مدت 42 روز، دارای بقایای دارویی و چربی بیشتر بوده و احتمال بیمار بودن آن‌ها بیشتر است، از رسانه‌ها خواست مردم را به مصرف مرغ‌های با وزن کم که نتیجه کشتار زیر 42 روز مرغ است، تشویق کنند.

زندیه، مرغ‌هایی با وزن 1500 تا 1700 گرم را برای استفاده شهروندان، وزن مناسب دانست و ترویج استفاده از مرغ‌های با وزن کم را باعث افزایش مرغ ریزی در مرغداری‌ها در طول سال از چهار به هشت تا 9 بار دانست و آن را در رونق اقتصادی مرغداری ها موثر ارزیابی کرد.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی با تولید 11 درصد از مجموع تخم مرغ تولیدی کشور، مقداری بیش از مصرف خود را تولید می‌کند، عنوان کرد: افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار مربوط به کاهش تولید نبوده بلکه به مسائل بازرگانی مربوط است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرردهی مرغ‌های گوشتی و عدم توجیه اقتصادی آن، گفت: در حال حاضر جوجه‌ریزی با کاهش مواجه شده و مرغداران با توجه به عدم صرفه اقتصادی به جوجه‌ریزی تمایل کمتری دارند.

او با بیان این‌که متاسفانه مردم علاقه بیشتری به مصرف مرغ‌های درشت تر دارند، یادآور شد: در صورت فرهنگ سازی مناسب در راستای استفاده از مرغ‌های کوچکتر، علاوه بر تامین سلامتی مردم، گام بزرگی نیز در راستای توسعه اقتصادی برداشته می‌شود.

زندیه با اشاره به نحوه کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، گفت: در راستای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تاکنون، چهار میلیون مترمربع مکان دامی در این استان سمپاشی رایگان شده است و 365 هزار راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند.

مدیر کل دامپزشکی استان افزود: در راستای مقابله و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، تردد اسب و ورود اسب به استان محدود شده است و فقط در صورت داشتن، مجوز بهداشت، قادر به تردد هستند.

او با اشاره به تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته‌ی امحاء سگ‌های ولگرد در استان، گفت: این کمیته دامپزشکی طبق مصوبه علمی، موظف به جمع‌آوری و معدوم سازی سگ‌های ولگرد می‌باشد.

او با اشاره به تاکید جمعیت حمایت از حیوانات استان بر عقیم سازی سگ‌های ولگرد، گفت: در سال گذشته، 17 هزار قلاده سگ شناسنامه‌دار، علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با یادآوری این‌که سال 2011 به عنوان سال جهانی دامپزشکی نامیده شده است، گفت: متاسفانه فعالیت‌های کلان این سازمان، مورد غفلت واقع شده و در جامعه به صورت مطلوب انعکاس نیافته است.

 

------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی شهرستان دماوند: 
کمبود بودجه در دامپزشکی دماوند، زمینه ارائه خدمات را محدود ساخته است

رئیس دامپزشکی شهرستان دماوند کمبود بودجه در ارائه خدمات این مرکز را به دام و طیور، مشکلی برای شهرستان دانست. 
محمدعلی علائی بخش با اشاره به کمبود اعتبارات کافی در اجرای اقدامات دامپزشکی در سطح شهرستان افزود: مرکز دامپزشکی شهرستان دماوند اقدامات مطلوبی را با همت نیروهای این سازمان به اجرا رسانده که می توان گفت در چهار سال گذشته حتی یک مورد شاربن (سیاه زخم) انسانی دیده نشده است.

وی با بیان اینکه منطقه لار به دلیل مشکلات گذشته جزء مناطق آلوده به شاربن می باشد، تصریح کرد: این بیماری از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام بوده که برای انسان نیز کشنده است ولی با حضور نیروهای این نهاد به منطقه لار تا به امروز هیچ گونه موردی گزارش نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان یکی از مشکلات این مرکز را کمبود بودجه کافی با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها برای ارائه خدمات و فراهم سازی مشکلاتی در آینده دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود بودجه کافی یک سری از واکسن های استراتژیک که مربوط به بیماری های مشترک انسان و دام می باشد از فهرست تزریق این مرکز محدود و یا حذف شده و فقط با دریافت وجه این کار انجام می شود.

علائی بخش خوراندن داروی ضد انگل را یکی از داروهای موثر برای دام ذکر کرد و گفت: با نبود بودجه لازم این مهم، در سطح محدودی به اجرا رسیده که گر چه حذف نخواهد شد ولی با گسترش روند این وضعیت در آینده مشکلاتی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از جمله مشکلاتی که برای عشایر در منطقه لار وجود دارد، نبود مکانی برای استقرار دام و تجمع آنان برای تزریق واکسن است که موجب شده بسیاری از دام ها واکسینه نشود که این امر نیز نیازمند توجه می باشد.

علائی بخش تامین سوخت مرغداری ها را یک موضوع جدی در منطقه دانست و از شرکت نفت منطقه خواست تا در این امر با مشارکت جهاد کشاورزی و دامپزشکی دخیل شود تا شاهد تلفات در شهرستان نباشیم.

 

-----------------------------------

 

انتصاب ناظر شرعی جدید کشتارگاه صنعتی چاهکوتاه بوشهر


طی حکمی از سوی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان بوشهر ناظر شرعی جدید کشتارگاه صنعتی دام چاهکوتاه منصوب گردید.
در این مراسم که حجت الاسلام و المسلمین محمدی منش مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان بوشهر و دکتر محمد مهدی سیمرونی معاون فنی این اداره کل نیز حضور داشتند ، حجت الاسلام علی ناصری بعنوان ناظر شرعی جدید کشتارگاه صنعتی دام چاهکوتاه واقع در شهرستان بوشهر منصوب گردید.

 

------------------------------------

 

فاز دوم کارخانه داروسازی جامدات آفاق سمنان به بهره برداری رسید


 بهره برداری از فاز دوم کارخانه داروسازی جامدات آفاق سمنان با حضور معاون سازمان دامپزشکی کشور و مسوولان استان سمنان در شهرک صنعتی این شهر آغاز شد.
فاز دوم این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه 15 میلیون واحد دارو تزریقی دامی و با سرمایه گذاری 150 میلیارد ریال به بهره برداری رسید که برای 80 نفر نیز به صورت مستقیم شغل ایجاد کرد.
مدیرعامل این واحد تولیدی اظهارداشت: تولیدات این واحد 95 درصد نیاز کشور به داروهای تزریقی دامی را تامین می کند.
احمد رضا مطلبی افزود : این واحد در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع در چهار فاز ایجاد شده است که فاز اول آن اختصاص به تولید داروهای پودری و مایعات دارد.
وی اضافه کرد: در فاز سوم و چهارم نیز تولید داروهای انسانی و نیز داروهایی با تکنولوپی بالا در برنامه قرار دارد.

--------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان یزد:
دامپزشکی، کشتارگاه‌های سنتی را تحمل می‌کند

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: دامپزشکی تحت هیچ شرایطی، کشتارگاه‌های سنتی را تایید نمی‌کند بلکه به دلیل ضرورت وجود کشتارگاه و جلوگیری از قاچاق‌کشی دام در شهرستان‌ها، آنها را تحمل می‌کند اما درعین حال به نحو احسن بر فعالیت آنها نظارت دارد.

دکتر "علی‌اکبر حدادزاده" در جمع خبرنگاران توضیح داد: حفاظت از منابع غذایی از سیاست‌های دامپزشکی است؛ دامپزشکی با سرلوحه قرار دادن شعار "نظارت از مزرعه تا سفره"، کنترل‌های لازم بر فرآورده‌های دامی در بخش‌های مختلف اعم از تولید، حمل، توزیع و عرضه را با جدیت دنبال می‌کند تا از ورود هرگونه عوامل بیماری‌زا به زنجیره غذایی جامعه جلوگیری کند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از حفاظت حق دسترسی به غذای سالم و نیز کمک به توسعه منابع بهداشتی غذا و نیز الزامات بین‌المللی به عنوان دیگر سیاست‌های دامپزشکی یاد کرد.

"حدادزاده"، نقش دامپزشکی در بهداشت جامعه را بسیار حساس و تاثیرگذار، عنوان و اظهار کرد: برای نظارت شرعی و بهداشتی بر کشتارها، از ابتدای امسال علاوه بر ناظران ویژه دامپزشکی، با استقرار یک روحانی و یک ناظر بهداشتی در محل کشتارگاه، بر کلیه مراحل کشتار نظارت می‌شود.

وی از فعالیت پنج کشتارگاه صنعتی طیور در استان یزد با ظرفیت تولید 16 هزار قطعه مرغ در هر ساعت خبر داد و گفت: وجود نداشتن استاندارد‌های لازم در کشتارگاه‌های طیور استان با وجود عمر بالا و با سابقه فعالیت، یکی از مشکلات توسعه‌ای این بخش بود.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد با ابراز خرسندی از تدوین طرح به‌سازی کشتارگاه‌های طیور استان و اجرای آن، اظهار امیدواری کرد، تا پایان امسال این کشتارگاه‌ها به سطح استانداردهای بین‌المللی برسند و شاهد صادرات مستقیم از استان به سایر کشورها باشیم.

حدادزاده گفت: در پنج ماهه نخست سال، ناظران دامپزشکی بر کشتار سه میلیون و 770 هزار و 859 قطعه مرغ نظارت داشتند که از این میزان، 1.3 درصد معادل51 هزار و 418 قطعه مرغ غیر قابل مصرف شناسایی و معدوم شد.

وی با اشاره به فعالیت 10 کشتارگاه دام در استان که تنها یکی از آنها صنعتی و مابقی به صورت سنتی هستند، ادامه داد: بنابر پیشنهاد دامپزشکی استان در خصوص ساخت کشتارگاه‌های صنعتی در شهرستان‌هایی با بعد مسافت و تامین گوشت مورد نیاز شهرستان‌های نزدیک از طریق کشتارگاه‌های صنعتی سایر شهرها، ساخت کشتارگاه صنعتی در شهرستان‌های بافق،‌ خاتم، طبس و ابرکوه توسط کمیته استانی کشتارگاه‌ها مصوب شده است که در صورت استقبال بخش خصوصی حداکثر تسهیلات به متقاضیان اعطاء می‌شود.

حداد‌زاده در خصوص آخرین وضعیت کشتارگاه‌ مهریز نیز گفت: کشتارگاه مهریز به علت ملاحظاتی نیازمند تصمیم‌گیری کمیته استانی کشتارگاه‌ها است اما امیدواریم در نشست آتی تصمیمات نهایی در خصوص این موضوع اخذ شود.

وی، نشانه‌گذاری کردن لاشه دام‌های کشتار شده را از اقدامات خوب امسال دامپزشکی استان برشمرد و افزود: لاشه‌ها تنها از طریق 35 دستگاه خودروی سردخانه‌دار به واحدهای عرضه و توزیع منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد، نصب پیش سرد در کشتارگاه‌ها را جزو برنامه‌های‌ آتی این اداره عنوان کرد و گفت: برای پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، لاشه پس از کشتار و پیش از عرضه به مدت 24 ساعت در قسمت پیش سرد نگهداری می‌شود.

حدادزاده عنوان کرد: در پنج ماهه نخست امسال 107 هزار و 217 راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های استان تحت نظارت دامپزشکی کشتار شدند.

وی تاکید کرد: همچنین طی این مدت 18 هزار و 569 بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی استان انجام شد که از این تعداد 715 مورد غیربهداشتی تشخیص و از 168 مورد نمونه‌برداری شده است. در مجموع 5520 کیلوگرم فرآورده‌های غیرقابل مصرف، معدوم و 176 پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل شد.

وی اظهار کرد: در هفته دامپزشکی 2 واحد بسته‌بندی در شهرستان‌های مهریز و اردکان به بهره‌برداری رسید.

حدادزاده، استان یزد را خواستگاه پرورش بلدرچین خواند و با اشاره به تشکیل کارگروه ساماندهی بلدرچین استان زیر نظر جهادکشاورزی استان، گفت: از نیمه دوم سال گذشته تاکنون، نخستین کشتارگاه صنعتی تمام مکانیزه بلدرچین کشور با ظرفیت تولید 2000 قطعه در ساعت، در اولین روز هفته دامپزشکی با حضور ریاست سازمان دامپزشکی کشور در استان یزد افتتاح شد که ماحصل فعالیت‌های انجام شده در این کارگروه بوده است.

وی همچنین از در دست ساخت بودن سه کشتارگاه دیگر در استان خبر داد و گفت: یکی از این کشتارگاه‌ها با پیشرفت فیزیکی 90 درصد به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

حدادزاده با اشاره به نحوه کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، گفت: هم‌اکنون بیش از 832 نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان شناسایی شده که دائماً به این فهرست اضافه می‌شود.

وی، بیماری‌های "تب کریمه کونگو" و "بروسلوز"(تب مالت) را از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان برشمرد و به سم‌پاشی، انجام خونگیری و تست سل برای 12هزار و 635 راس گاو و گوساله و نیز واکسیناسیون 218 هزار و 128 راس دام سبک و سنگین در برابر بیماری بروسلوز، به عنوان اقدامات دامپزشکی برای کنترل عوامل بیماری‌ها در پنج ماهه نخست سال اشاره کرد.

 

نظر شما
ادامه