کد خبر: ۶۹۱۰

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: استفاده از آنتی‌بیوتیک در واحدهای مرغداری باید به‌طور طبیعی صورت گیرد.

دکتر ناصر مرگان ازغدی در نشست خبری به مناسبت روز ملی دامپزشکی که در محل سالن اجتماعات شبکه دامپزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر استفاده از هورمون در واحدهای مرغداری صرفه اقتصادی ندارد و در واحدهای مرغداری استان از هورمون استفاده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در کشتار مرغ مدت زمان مصرف دارو تا زمان کشتار توسط دامپزشکی کنترل می‌شود تا میزان باقی مانده‌های دارویی از حد مجاز بالاتر نباشد.

وی با اشاره به اینکه تولید مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک منجر به ایجاد ارزش افزوده در واحدهای مرغداری می‌شود، بیان کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک برای پرورش مرغ در حد مجاز اشکالی ندارد.

وی با اشاره به وابستگی کشور در بحث فرآورده‌های خام دامی در طول سال‌های گذشته به خارج، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های زیادی در بخش تولید گوشت مرغ و قرمز ایجاد شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از تولید 95 درصد داروهای دامی در داخل کشور خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر در بحث نیروهای متخصص دامپزشکی در کشور مازاد داریم به طوری که بسیاری از دامپزشکان برای فعالیت به خارج از کشور اعزام شده‌اند.

مرگان ازغدی با اشاره به وجود 8 میلیون راس دام سبک، ‌400 هزار راس دام سنگین، 72 میلیون قطعه انواع طیور، 930 هزار کندوی عسل و 540 هزار مزرعه پرورش آبزیان، افزود: حفظ این سرمایه عظیم برعهده دامپزشکی است.

وی با تاکید بر اینکه صنعت دام و طیور دومین صنعت پس از نفت به لحاظ سرمایه در کشور است، گفت: برخی از بیماری‌ها نظیر بیماری شاربن بین 60 تا 70 درصد به جمعیت دامی خسارت وارد می‌کند.

وی از ریشه‌کن کردن بیماری طاعون گاوی بر اساس نظر سازمان بهداشت دام در ایران خبر داد و یادآور شد: منشا بیش از 50 درصد از بیماری‌های عفونی در انسان از طریق بیماری‌های دامی است.

وی سل، تب مالت، سارس، جنون گاوی، آنفلوانزای پرندگان، شاربن و هاری را از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ذکر و تصریح کرد: بیش از 99 درصد از مبتلایان به بیماری‌های در بین انسان‌ها منجر به مرگ می‌شوند.

وی به فعالیت دو هزار دامپزشک در رده‌های مختلف دامپزشکی در استان اشاره کرد و افزود: یکی از ابعاد مختلف دامپزشکی تشخیص سریع بیماری‌هاست که خراسان رضوی نقش خوبی را در این زمینه ایفا کرده است.

وی با اشاره به بهره‌برداری آزمایشگاه ملی مواد غذایی در خراسان رضوی در سال گذشته، ادامه داد: تشخیص باقی مانده سموم و آنتی‌بیوتیک در شیر از جمله فعالیت‌های این آزمایشگاه در طول یک سال گذشته بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه یادآور شد: در صورت تخصیص اعتبار، آزمایشگاه مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مرگان ازغدی از ثبت سامانه مختصات جغرافیایی تمام واحدهای تولید در زمینه دام و طیور در خراسان رضوی خبر داد و اظهار کرد: افزایش امکانات پیشگیرانه از بیماری‌های دام و طیور از جمله مزایای این سامانه است.

وی با اشاره به وجود 9 مورد کانون تب برفکی و 15 مورد کانون آبله در خراسان رضوی، تصریح کرد: در 6 ماهه ابتدای سال جاری به لحاظ تلفات در کانون‌های بسیاری از دام‌ها دچار بحران نشده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد از جمعیت دام سنگین استان در بیماری شاربن تحت پوشش است، ادامه داد: 100 درصد از جمعیت دام سبک در خراسان رضوی به لحاظ بیماری‌های شاربن و آبله تحت پوشش دامپزشکی است.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید از گوشت بسته‌بندی استفاده کنند، افزود: به مردم توصیه می‌کنیم تا در هنگام خرید گوشت، از گوشت ممهور به مهر دامپزشکی خریداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: به لحاظ انتقال بیماری با واردات دام زنده به کشور موافق نیستیم و در بحث قاچاق دام زنده نیز باید نیروی انتظامی برخوردهای شدیدتری داشته باشد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه