کد خبر: ۶۹۳۱

حکیم مهر - خبرهایی از برگزاری مراسم بزرگداشت روز دامپزشکی در اردبیل

 

امام جمعه اردبیل :
قداست کار در دامپزشکی با نیت خیر و ینفع الناس محقق می شود


نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: پیشرفت هر کشور به ایجاد انگیزه برای کار و تلاش بیشتر و غیرموظفی کار کردن با نیت خیر و ینفع الناس بستگی دارد. 

 
حجت الاسلام عاملی در دیدار مدیران ستادی و فنی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل افزود: ایجاد انگیزه برای تلاش بیش از
موظفی در کارکنان هنر مدیریتی است و پیشرفت اقتصادی و فرهنگی با موظفی کار کردن در کشور ایجاد نمی شود.
وی با اشاره به اینکه امروزه مردم به تلاش های دامپزشکی در راستای تامین امنیت غذایی و مسئولیت دامپزشکی آگاه هستند گفت: انتظاری که مردم و مسئولان استان از اداره دامپزشکی دارد توجه به امنیت غذایی و اطلاع رسانی گسترده از فعالیت های دامپزشکی برای از بین بردن تبلیغات منفی و گسترده برخی کشورها برای تشویش اذهان عمومی و قطع صادرات و واردات فرآورده های دامی ایران است.
امام جمعه اردبیل از نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاهها ابراز خشنودی و رضایت نمود و تصریح کرد: علیرغم فعالیتهای انجام شده بخش شیلات استان مورد توجه جدی واقع نشده و در جایگاه اصلی قرار نگرفته است و با وجود روخانه های زیاد در سطح استان بایستی در حوزه پرورش آبزیان بخش خصوصی به صورت جدی عمل کند.
حجت الاسلام عاملی وجود مرکز تحقیقات زنبور عسل در استان را توفیق بزرگی برای دامپزشکی دانست و افزود: باید تلاش کنیم تا این موضوع در رشته های دانشگاهی مدنظر قرار گرفته و توسعه یابد.
وی ضمن انتقاد از نحوه پرداخت وام های دولتی به بخش خصوصی در زمینه دامداری و دامپروری خاطرنشان کرد: بایستی فرمانداریها و دستگاههای ذیربط در این راستا حساب شده عمل کنند تا از سوء استفاده های احتمالی و ضربه اقتصادی که از این طریق متوجه استان می شود جلوگیری شود.

----------------------------

 

 دامپزشکی نقش اثر گذاری در توسعه کشور دارد


معاون برنامه ریزی استاندار اردبیل گفت: دامپزشکی نقش موثری در توسعه کشور دارد.  
مهدی مهدی زاده در همایش بزرگداشت روز ملی دامپزشکی افزود: پیش نیاز توسعه کشور داشتن افرادی سالم است و انسان سالم نیز با تغذیه سالم پرورش و رشد می یابد.
وی با بیان اهمیت نقش دامپزشکان در تامین غذای سالم در جامعه خاطرنشان کرد: دامپزشکی سه هدف بزرگ تامین سلامت و بهداشت دام ، تامین بهداشت و سلامت فرآورده های خام دامی از طریق نظارت و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام را دنبال می کند.
مهدی زاده با اشاره به واگذاری بخشی از فعالیت های دامپزشکی به بخش خصوصی افزود: برخی از حوزه های فعالیتی دامپزشکی همچون واکسیناسیون ها تحت نظارت حاکمیت هدایت و اجرا می شود.
وی با بیان وظایف دامپزشکی مبنی بر نظارت و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 700 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده که دامپزشکان در راستای جلوگیری از برزو و شیوع این بمیاری ها تلاش می کنند.
مهدی زاده با اشاره به وجود شش میلیون و 400 هزار واحد دامی در استان اردبیل و 2 هزار و 200 روستا و قشلاق ، پوشش بهداشتی این واحدها و قشلاقات را توسط دامپزشکی استان شایسته تقدیر دانشته و عنوان کرد: با اینکه این بخش مشکلات خاص خود را داشته و اعتبارات محدودی دارد ولی باید با استفاده از مدیریت مناسب بهترین فرصت ها انتخاب شوند.
در ادامه این مراسم سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل نیز گفت: در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی و واگذاری بخشی از کارها به بخش خصوصی دامپزشکی جزو پیشروترین دستگاهها بوده و بخش عمده ای از فعالیت های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است.
دکتر صادق صالحی افزود: با اختصاص اعتبارات لازم و کافی به حوزه دامپزشکی این بخش می تواند در ایجاد اشتغال بخش خصوصی موثر واقع شود.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه دامپزشکی خواستار توجه مسئولان خصوصا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تصویب زیان آور بودن دامپزشکی و طرح تسری فوق العاده نظام پزشکی به دامپزشکی شد.
در پایان این مراسم فعالان بخش دامپزشکی و دامپزشکان نمونه استان اردبیل تجلیل شدند. 
 
---------------------------------

 

 سرپرست دامپزشکی استان اردبیل:
دامپزشکی به‌عنوان شغل سخت و زیان‌آور معرفی شود


سرپرست دامپزشکی استان اردبیل گفت: ما از مسئولان امر انتظار داریم با توجه به دشواری کار دامپزشکان و فعالان شبکه دامپزشکی این حرفه را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور معرفی کنند.
دکتر صادق صالحی پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت روز دامپزشکی در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی اردبیل اظهار داشت: با توجه به اینکه دامپزشکی حتی از برخی از مشاغل سخت و زیان‌آور فعلی دشوارتر است و نیروهای بسیار در بخش دولتی و خصوصی در ایمن حوزه مشغول فعالیت هستند قلمداد شدن این حرفه جزو حرف سخت و زیان‌آور سبب می‌شود تا فعالان این عرصه با قوت و قدرت بیشتر در عرصه خدمت‌رسانی در مناطق روستایی و عشایری حاضر شوند.
وی حساسیت و اهمیت کار دامپزشکان را در تامین سلامت و بهداشت جامعه و تامین مواد غذایی سالم و ایمن را یادآور شد و افزود: دامپزشکان همچون سربازان گمنام عرصه بهداشت و سلامت جامعه از اول صبح تا آخر شب در مناطق عشایری و روستایی زحمت می‌کشند و همیشه نیز در معرض آسیب و تهدید بیماری و مشکلات هستند که انتظار داریم با احتساب شغل دامپزشکی به‌عنوان شغل سخت و زیان‌آور صاحبان این حرف از مزایای آن استفاده کنند.
صالحی در ادامه سخنان خود مجموعه دامپزشکی را از جمله مجموعه‌های پیشرو در اجرای اصل 44 و واگذاری تصدی‌های دولتی به بخش خصوصی معرفی کرد و بیان کرد: استان اردبیل به‌عنوان استان پیشرو در این زمینه تاکنون اکثریت فعالیت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده که تداوم آن نیاز به نظارت ویژه با تخصیص اعتبارات مناسب دارد.
این مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه اشتغال دغدغه امروز جامعه است و جامعه دامپزشکی نیز باید با تکیه بر اصل واگذاری امور به بخش خصوصی زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در این رشته فراهم کند، ما نیازمند مساعدت بیشتر مسئولان استانی هستیم تا این کار به شکل واقعی و حقیقی اتفاق بیفتد.
سرپرست دامپزشکی استان اردبیل فعالیت بخش خصوصی را در عرصه دامپزشکی قابل تقدیر و شایسته توجه برشمرد و افزود: تلاشی که امروز بخش خصوصی شبکه دامپزشکی استان انجام می‌دهد در تامین امنیت غذایی و غذای سالم بسیار ارزشمند و قابل تامل است و باید این توانمندی روز به روز توسعه یافته و تقویت شود.
صالحی همچنین از نمایندگان مردم استان در مجلس نیز خواست در طرح تصدی فوق‌العاده نظام دامپزشکی با تدبیر درست و تلاش جمعی سعی کنند این طرح به شایستگی تصویب شده و زمینه ارتقای شغلی و جایگاه دامپزشکان فراهم شود.
وی بیان کرد: امروز دامپزشکان ما و فعالان این عرصه با حداقل امکانات حداکثر کارایی خود را به اثبات رسانده و به نمایش گذاشتند.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت 14 مهرماه به عنوان روز ملی دامپزشکی و تجلیل از فعالان عرصه سلامت و بهداشت عمومی جامعه بحث نظارت را در تولید کیفی و تضمین کیفیت محصولات خام دامی ضروری توصیف کرد و یادآور شد: امروز دامپزشکان ما در سنگر مبارزه با 800 بیماری مشترک حیوان و انسان که قابل سرایت به افراد جامعه است مراقبت و رصد شبانه‌روزی دارند تا مبادا فردی از جامعه دچار بیماری و کسالت شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سرپرست دامپزشکی استان اردبیل در پایان گفت: انتظار داریم خواسته به حق سربازان عرصه گمنام بهداشت و سلامت مواد غذایی جامعه مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.
در پایان این مراسم از 25 فعال عرصه دامپزشکی استان اعم از دامپزشک، کاردان، مسئول فنی، روحانیون مستقر برای ذبح شرعی و دیگر فعالان عرصه شبکه دامپزشکی استان اردبیل با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.


-----------------------------------

 

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی اردبیل:
غذای حلال و سالم بداخلاقی‌ها را از بین می‌برد


‌‌مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: غذای سالم و حلال ریشه بسیاری از بداخلاقی‌ها و ناملایمتی‌ها را در جامعه از بین می‌برد.
حجت‌الاسلام اکبر اکبری پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی در اردبیل اظهار داشت: در خلقت انسان خداوند متعال توجه به طعام پاک و طیب را در کلام خود تذکر و یادآوری کرده است به‌طوری‌که ایرانیان نیز از دیرباز با پیروی از مکتب اسلام سعی کرده‌اند سلامت تغذیه خود را اعم از مادی و معنوی در نظر بگیرند.
وی با برشمردن تاریخچه و ریشه نامگذاری 14 مهر ماه به‌ عنوان روز دامپزشکی گفت: عدد 14 در دین و تفکر شیعه عدد مقدسی است به‌ طوری ‌که این روز در تاریخ باستان ایران روز گوشت و طعام پاک نامیده شده است.
این مسئول به جایگاه دامپزشکی به‌عنوان حرفه اصلی در سلامت دام و طیور خاطرنشان کرد: دامپزشکان ما امروز با حرکتی هدف‌دار در رفع نیازهای افراد جامعه گام برمی‌دارند به‌طوری‌که در کنار این نیروها و در مراقبت از ذبح شرعی و دینی علما و روحانیون نیز نظارت‌های کافی و لازم را دارند.
اکبری با گرامیداشت یاد بزرگان این عرصه و چهره ماندگار علم دامپزشکی در کشور و استان اردبیل تصریح کرد: برخی از بیماری‌های مشترک زندگی سالم انسان‌ها را نیز مورد تهدید قرار داده به‌طوری‌که دامپزشکان با مراقبت لازم اجازه نگرانی در این زمینه را نمی‌دهند.
وی در ادامه سخنان خود با بیان این که 48 بار در قرآن کریم کلمه طعام و مشتقات آن ذکر شده است بیان کرد: در کتاب 52گانه فقه شیعه نیز از طعام و شرب حلال به‌صورت مفصل و مستقل سخن به میان آمده است به‌طوری‌که ائمه اطهار نیز مصرف گوشت سالم و حلال را از رزق و روزی طیب اعلام کردند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان اردبیل اهتمام مکتب شیعه را در مصرف غذای سالم، حلال و پاک یادآور شد و افزود: از شئون اصلی حاکمیت اسلامی فراهم کردن زمینه برای کسب روزی حلال و غذای طیب است که دامپزشکان با نظارت مستقیم در ذبح فرآورده‌های خام دامی نقش اصلی را در این رابطه بازی می‌کنند.
اکبری اضافه کرد: هر کس به کسب غذا و لقمه حلال کمک نکند و نسبت به این امر بی‌تفاوت باشد مورد غضب امام واقع شده و در حقیقت جهاد کسب روزی حلال را با گناهی مضاعف معاوضه می‌کند.
وی با برشمردن نتایج و خروجی خوردن لقمه حرام و پرکردن شکم‌های پر از گناه و ناپاکی تصریح کرد: وظیفه حاکمیتی و کارگزاران نظام اسلامی است که حتی در ورود گوشت و دیگر فرآورده‌های خام دامی به کشور از نظر پاک و بهداشتی بودن و ذبح شرعی دقت و توجه داشته باشند و از طریق رسانه‌ها به ویژه رادیو آران و سیمای سحر تلاش کنند تا برخی تبلیغات کور را در این زمینه خنثی کرده و اعتماد مردم را به پاک بودن گوشت و فرآورده‌های عرضه شده فراهم کنند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه گفت: امروز ریشه بسیاری از مفاسد مالی، اجتماعی، بداخلاقی و توهین به کرامت انسانی رزق و روزی حرام است و اگر توجه کنیم با کسب روزی حلال می‌توانیم ریشه بسیاری از این ناهنجاری‌ها را برطرف کنیم.
اکبری به قانون مجلس و ابلاغ آن از سوی دولت بر نظارت بر کشتارهای دام و طیور از نظر شرعی و ذبح قانونی آن گفت: روحانیون ما در 600 کشتارگاه کشور نظارت دقیق بر کشتار روزانه دارند و در کنار دامپزشکان به عنوان سربازان گمنام و افسران وظیفه‌شناس نظام اسلامی اعم از بخش خصوصی و دولتی تلاش می‌کنند تا سلامت غذایی جامعه را برقرار کنند.
وی یادآور شد؛ هرگونه بی‌تفاوتی نسبت به ورود و کشتار ناصواب دام و طیور خطایی بزرگ است و خطای بزرگ‌تر آن که ما اشتباهی را ببینیم و نسبت به آن سکوت کنیم.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان اردبیل در پایان سخنان خود یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به‌ویژه شهدای دامپزشک را گرامیداشت و خاطرنشان کرد: این شهدا امروز  چهره نظام سرمایه‌داری و کج‌اندیش داخلی را در خیانت به بیت‌المال برملا کرده و در دنیا و آخرت آنها را رسوا و ذلیل می‌کند.

 

 

نظر شما
ادامه