کد خبر: ۶۹۳۱۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با یک کلینیسین اختصاصی طیور از مشهد:
«دکتر سعید سودآوری» تصریح می‌کند: در حال حاضر هزینه‌های کلینیک به شدت افزایش پیدا کرده و ارقام مربوط به اجاره بها، دستمزد نیرو، هزینه‌های آب، برق و... به شکل وحشتناکی بالا رفته است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «اگر ارقام درخواستی ما به تعرفه اضافه نشود، قاعدتا کلینیک‌ها با توجه به هزینه‌ها، توان اقتصادی برای کار نخواهند داشت»؛ این را یک کلینیسین اختصاصی طیور از مشهد به حکیم مهر می‌گوید.

 «دکتر سعید سودآوری» تصریح می‌کند: «در حال حاضر هزینه‌های کلینیک به شدت افزایش پیدا کرده و ارقام مربوط به اجاره بها، دستمزد نیرو، هزینه‌های آب، برق و... به شکل وحشتناک بالا رفته است، تا جایی که قیمت یک دستکش ساده‌ یا مثلا کیسه زباله‌ ۴ تا ۵ برابر شده است و واقعا ادامه این روند در توان اقتصادی کلینیک‌ها نخواهد بود. اگر افزایش تعرفه نداشته باشیم، با آن تعرفه‌های قدیمی فعالیت خیلی از کلینیک‌ها توجیه اقتصادی ندارد.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از تعرفه‌های خدمات دامپزشکی در سال جدید چیست و از نظر شما تعرفه‌ها می‌بایست چند درصد افزایش پیدا کند؟

در سال‌های گذشته در حوزه کلینیسین‌های طیور معمولا روالی وجود داشت که هر سال تعرفه‌ها با توجه به شرایط تورم آن سال، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یافت و نه بیشتر. اما در سال‌های اخیر چون روند تورم خیلی شدید شده، قاعدتا رقم این افزایش باید خیلی بیشتر باشد. کمااینکه آخرین افزایش قیمتی که ما در تعرفه‌ها داشتیم مربوط به دو سال گذشته و در حد ۳۵ درصد بود، اما بعد از آن خودمان افزایش قیمت در حد ۱۵ الی ۲۰ درصد را اعمال کردیم.

حکیم مهر: آیا نظام دامپزشکی از انجمن کلینیسین‌های طیور درخواست کرده بود که پیشنهادات خود را ارائه دهید؟

خیر، هیچ نامه‌ای به انجمن صنفی ما نرسیده است. قطعا اگر این نامه به دست ما برسد، به صورت کتبی جواب آنها را می‌دهیم و پیشنهادات خود را ارائه می‌کنیم.

حکیم مهر: رقم پیشنهادی شما برای افزایش تعرفه‌ها در بخش‌‌های مختلف، چیست؟

رقمی که با مشورت همکاران مشهد به آن رسیدیم، در بخش اول یعنی کلینیک برای کالبدگشایی به ازای هر سالن حداقل ۱۰ هزار به بالا رقم ۱۵۰ هزار تومان، بازدید فارمی تا شعاع ۳۰ کیلومتری شهر ۵۰۰ هزار تومان و مازاد بر آن به همراه هزینه حمل و نقل و دوری مسیر محاسبه شود. کمااینکه اگر مسیر بیشتر باشد، هزینه‌ها بیشتر خواهد شد اما در شعاع ۳۰ کیلیومتری شهر که عمده مرغداری‌ها در همین فاصله هستند، همان هزینه مد نظر است.

در بخش دوم یا واکسیناسیون، برای جوجه‌های زیر ۱۰ روز هر تزریق را ۱۰۲ تومان البته در مشهد در نظر گرفته‌ایم. مشهد مرکز استان است و این رقم برای شهرستان ۱۰۸ تومان در نظر گرفته شده است. برای جوجه‌های بالای ۱۰ روز ۱۱۵ تومان در مشهد و ۱۲۳ تومان در شهرستان در نظر گرفته شده است. انتقال پولت در هر روز ۹۲ تومان در مشهد و ۱۰۴ تومان در شهرستان، در شب ۱۰۰ تومان در مشهد و ۱۱۵ تومان در شهرستان در نظر گرفته شده است.

سال گذشته آن چه خودمان در مورد کالبد گشایی‌ها به توافق رسیده بودیم، ۱۳۰ تومان بوده که امسال ۱۵۰ تومان می‌شود. در واقع فقط حدود ۱۵ درصد بیشتر شده است.

حکیم مهر: اگر این ارقام به تصویب نرسد، چه تبعاتی می‌تواند برای همکاران به دنبال داشته باشد؟

طبیعی است که اگر این مبالغ اضافه نشود، قاعدتا کلینیک‌ها با توجه به هزینه‌ها توان اقتصادی برای کار نخواهند داشت. کمااینکه در حال حاضر هزینه‌های کلینیک به شدت افزایش پیدا کرده و ارقام مربوط به اجاره بها، دستمزد نیرو، هزینه‌های آب، برق و ... به شکل وحشتناک بالا رفته است، تا جایی که قیمت یک دستکش ساده‌ یا مثلا کیسه زباله‌ای که خرید می‌کردیم، ۴ تا ۵ برابر شده است و واقعا ادامه این روند در توان اقتصادی کلینیک‌ها نخواهد بود. اگر افزایش تعرفه نداشته باشیم، با آن تعرفه‌های قدیمی فعالیت خیلی از کلینیک‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

آن چیزی که می‌بایست مدنظر مسئولین باشد، افزایش کیفیت خدماتی است که کلینیک‌ها یا سایر مراکز ارائه می‌کنند. افزایش کیفیت هم در سایه روابط اقتصادی سالم برقرار می‌شود. همه همکاران به شکل متفق‌القول این مطلب را مدنظر دارند که ما خدمات خود را در بهترین حالت ممکن ارائه می‌کنیم، چون به اصل قضیه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و درمان بیماری‌ها اعتقاد داریم. وقتی که مسائل اقتصادی و مشکلات این‌چنینی وارد بازی کار می‌شود، اصل قضیه گم می‌شود.

در واقع شاید اصلی‌ترین کار یک کلینیک یا یک مجموعه خدمات درمانی، پیشگیری و یکی از کارهای مهم آن بیماریابی باشد. لذا کیفیت خدمات اگر به درستی انجام نشود، تبعات آن شامل درگیری و دغدغه اقتصادی، مشکلات معیشتی یا گرفتاری‌های کاری است که منجر می‌شود ما افرادی که در این زمینه کار می‌کنیم، از هدف اصلی خود دور شویم. این نگرانی عمده من است.

مثلا جدیدا به کلینیک‌ها مجوز جوجه‌ریزی، کشتار و... دادند که این باعث اضافه شدن حجم زیادی کار برای کلینیک‌ها شده است. البته این مساله برای اینکه کلینیک‌ها فعال‌تر باقی بمانند، خوب است ولی امیدوارم که این دغدغه را هم داشته باشند که اصل قضیه کلینیسین در یک مجموعه کاری، پیشگیری از بیماری‌ها، درمان بیماری‌ها و بیماریابی است. ما نباید این مهم را گم بکنیم. اینکه کارهای جنبی را اضافه کنند، به سطح درآمد کلینیک‌ها اضافه می‌شود اما اضافه شدن این قبیل کارها تبعاتی هم دارد که اگر درست پیش‌بینی نشود و ساختار به درستی تشکیل نشود، به اصل قضیه آسیب می‌زند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
0
4
متاسفانه در حال حاضر شرکت های پخش دارو و یا داروسازی شروع به ویزیت رایگان مرغداری ها کرده اند و آن هم با ویزیت رایگان و در ادامه اقدام به فروش دارو با قیمت بسیار پائین تر از داروخانه ها میکنند.
عملا G I S دور زده می شود توقعات مرغدار به سمت ویزیت و دارو رایگان رفته است.
و اداره های دامپزشکی فقط نظارت بر روی کلینیک های اختصاصی طیور دارند ودیگر افراد و شرکت هایی که تخلف میکنند رها کرده اند.
شما الان تعرفه نصف قیمت هم از مرغدار طلب کنید
مرغدار می گوید فلان شرکت ویزیت رایگان با دارو ارزان در اختیار من گذاشته
این چه وضعیه!!!!
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
مشکل از من متخصص طیور یا کلینیک اختصاصی طیور نیست. مشکل از ویزیت های مهندس کشاورزی یا ویزیتور های پخش دارو است که رایگان کار میکنند که فقط دارو بفروشند. آیا شبکه یا اداره کل استانی نظارتی دارند؟ آن ها فقط به دنبال فشار به بخش خصوصی هستند و درمانگرهای غیرمجاز برایشان اهمیتی ندارد!!!! چند بار اداره دامپزشکی برای جمع کردن درمانگر غیر مجاز فعالیتی کرده؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
0
1
باید با افراد غیر مجاز و شرکتهای پخش که مستقیما دارو و واکسن میدهند برخورد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
0
2
واقعا دوستان مگه میشه هر شرکت پخش کنارش یه مجوز داروخانه گرفته و به نازلترین قیمت داره دارو میفروشه
نظر شما
ادامه