کد خبر: ۶۹۴۸

حکیم مهر -  صبح پنج‎شنبه چهاردهم مهرماه سالجاری در محل مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما، مراسم بزرگداشت روز ملی دامپزشکی در تهران برگزار شد و با حاشیه‎هایی به شرح زیر همراه بود :

 

مراسم به رسم معمول با 35 دقیقه تأخیر آغاز شد.

 

مسئولیت قرائت قرآن ابتدای مراسم به دکتر نظافتی که دامپزشک است سپرده شده بود.

 

مراسم توسط یک دامپزشک مشهور و مجری صدا و سیما (دکتر محمد نظری) مانند سال گذشته اجرا شد.

 

تلاش فاطمه زارعان رئیس اداره روابط عمومی سازمان دامپزشکی در هماهنگی برگزاری مراسم به اذعان شرکت‎کنندگان اگر بیش از مردان در سالهای گذشته نبود کمتر هم به نظر نمی‎رسید. این در حالی است که برخی از حاضران در پایان مراسم از وی تشکر نموده و بعضی هم از رئیس سازمان دامپزشکی می‎خواستند که از وی تقدیر بعمل آورد.

 

پوشش خبری مراسم در رسانه‎های فراگیر نظیر صدا و سیما و خبرگزاریهای معتبر و بزرگ کشور اصلاً مناسب نبود.

 

در حالی که سال گذشته در همین سالن صندلی‎های خالی قابل توجهی به چشم می‎آمد امسال بالکن بالای سالن نیز با حضور پرشور شرکت کنندگان روبرو بود. شاید یک دلیل استقبال بیشتر را بتوان تغییر زمان برگزاری مراسم از عصر به صبح دانست.

 

به دلیل سفر استانی هیأت دولت برخلاف سال گذشته امکان حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی فراهم نشد. برابر اطلاعات واصله امکان برقراری ارتباط به شیوه ویدئو کنفرانس با وزرای مذکور پیش از این توسط سازمان دامپزشکی بررسی شده بود که اگر این اتفاق رخ می‎داد بهتر از قرائت پی در پی پیامهای مسئولین بود.

 

برخلاف سال گذشته که اثری از چهره‎های ماندگار در مراسم نبود، امسال اساتیدی چون دکتر شیمی، دکتر نادعلیان، دکتر اسلامی و دکتر بابامخیر در مراسم حضور داشتند و از آنان تقدیر بعمل آمد. استاد دکتر تاج‎بخش به دلیل سفر به مشهد مقدس و شرکت در مراسم روز دامپزشکی در خراسان رضوی غایب بود و همسر ایشان در مراسم حضور داشت. جالب آنکه وی در پایان مراسم که به قید قرعه به 20 نفر از حاضرین از سوی شرکت پسوک هدایای نقدی اهداء شد جزء برندگان بود.

 

در این همایش یادی هم از دو چهره ماندگار دامپزشکی که به رحمت الهی پیوسته‎اند یعنی استاد دکتر میرشمسی و استاد دکتر نقشینه شد و از همسر مرحوم دکتر نقشینه هم تقدیر بعمل آمد. زمانی که حاضرین مشغول ذکر صلوات برای شادی روح این دو استاد بزرگ بودند و از همسر مرحوم دکتر نقشینه دعوت شد تا روی سن برای دریافت تابلو آیه شریفه "و ان یکاد..." حاضر شود اشک در چشمان ایشان حلقه زده بود و برخی حاضرین نیز تحت تأثیر قرار گرفته بودند. دکتر نظری مجری مراسم هم گفت که پایان نامه خود را در کنار مرحوم استاد دکتر نقشینه نوشته است.

 

تابلو هدیه استاد دکتر شیمی هم از روی سن پایین آورده و توسط دکتر مطلبی به وی تقدیم شد. رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران و مشاور حکیم مهر هنگام تقدیم تابلو دست دکتر شیمی را به نشان احترام بوسید.

 

از آنجایی که صندلی‎های ردیف اول از قبل برای مسئولین تعیین نشده بود برخی از حاضرین توسط تیم برگزارکننده بطور مداوم جای خود را به مسئولین تازه وارد می‎دادند که به هیچ وجه جلوه مناسبی نداشت. جالب آنکه در دقایقی از مراسم دکتر نوروزی رئیس سابق سازمان دامپزشکی در ردیف نخست نشسته بود و به دلیل کمبود صندلی خالی در آن ردیف دکتر دستور رئیس فعلی سازمان دامپزشکی در ردیف دوم نشست.

 

برخلاف سال گذشته که دکتر منادی نماینده دامپزشک مجلس مراسم را زودتر به مقصد تبریز برای شرکت در همایش دیگری ترک کرد این بار تا پایان مراسم حضور داشت.

 

در حالی که رئیس سازمان نظام پزشکی و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی (دکتر صدر) در مراسم حاضر شد و به سخنرانی پرداخت و از تمبر روز ملی دامپزشکی رونمایی کرد، با کمال تأسف از حضور دکتر آقامیری در مراسم خبری نبود و وی خود را از حضور در جشن افتخار حرفه دامپزشکی محروم ساخت. مجری برنامه هم در این خصوص گفت : "نمی دانم چرا دکتر آقامیری در مراسم حاضر نشدند. ای کاش حضور ایشان را داشتیم!"

 

نه تنها دکتر آقامیری که از قبل در برنامه سخنرانی نام وی به چشم می‎خورد به مراسم نیامد بلکه معاونین وی نیز ترجیح دادند به مراسم نیایند. البته رئیس نظام دامپزشکی استان تهران در مراسم حضور یافته بود.

 

برای نخستین بار پس از انقلاب از تمبر روز ملی دامپزشکی رونمایی شد و هنگام رونمایی این تمبر حاضران به افتخار حرفه دامپزشکی با شور فراوان دست می‎زدند.

 

همانند سال گذشته در این مراسم هم خبری از دکتر مخبر دزفولی ، دامپزشک و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود!

 

مدیرمسئول حکیم مهر هنگام ورود به محوطه مراسم وقتی دکتر مشکوة را دید با وی مزاح کرد و ضمن تبریک انتصاب وی به معاونت بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی، وی را با عنوان "دکتر مشکوة مردی برای تمام معاونت‎ها" که تیتر خبر منتشره در حکیم مهر بود خطاب کرد.

 

برخلاف سال گذشته خبری از حضور حجت الاسلام پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور نبود اما تعدادی از دامپزشکان شاغل در سازمان بازرسی کل کشور در مراسم حضور داشتند و در بخشی از مراسم هم دکتر طهماسبی مدیرکل نظارت و بازرسی امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و در سخنرانی خود بر لزوم توجه به تشکل‎های غیردولتی تأکید کرد و گفت : هر چند نظام دامپزشکی نتوانسته آنچه در قانون پیش‎بینی شده را عملیاتی کند اما نباید به سازمان نظام دامپزشکی بی تفاوت بود. وی بجای روز ملی دامپزشکی به اشتباه روز جهانی دامپزشکی را به حاضرین تبریک گفت!

 

برخی پزشکان شاغل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در مراسم حضور داشتند.

 

قرار بود وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم شرکت کند که به دلیل سفر استانی هیأت دولت، سردار عودی به نمایندگی از وزیر در مراسم حاضر شد و پیام وی را قرائت کرد. در این پیام که با شیوه خاص و محکم نظامی هم قرائت شد از نقش بسیار مهم دامپزشکی در پدافند غیرعامل یاد شده بود.

 

در حالی که مهندس صفایی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‎بار شهرداری تهران به این مراسم آمده بود اما خبری از معاون دامپزشک وی (دکتر جعفری) نبود.

 

دکتر قدکچی رئیس مؤسسه رازی هم با کمی تأخیر به محل مراسم آمد و تا پایان در سالن حضور داشت. مجری که فراموش کرده بود حضور وی را اعلام کند و خوش‎آمد بگوید از وی در بخشی از برنامه عذرخواهی کرد.

 

برخلاف دکتر آقامیری که به این مراسم نیامد و خود را از شرکت در جشن افتخار حرفه دامپزشکی محروم ساخت، رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان در مراسم حاضر شد. وی در اکثر اوقات مراسم در کنار همسر خود نشسته بود.

 

مدیرمسئول و برخی مشاورین حکیم مهر هم در محل مراسم حاضر بودند. در بخشی از برنامه مدیرمسئول حکیم مهر که در ردیف دوم و پشت سر دکتر صدر نشسته بود یادداشتی به وی داد و استاد دکتر شیمی را به وی معرفی کرد. همین موضوع باعث شد دکتر صدر با استاد دکتر شیمی هم صحبت شود و به احوالپرسی با وی که تاکنون نشناخته بود بپردازد.

 

دکتر حسینی دبیر جامعه اسلامی دامپزشکان و عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هم در مراسم حضور داشت اما به رغم حضور تعداد کمی از اعضاء هیأت علمی، خبری از رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نبود.

 

دکتر زینلی نماینده وزیر بهداشت در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی مسئولیت قرائت پیام وزیر را بعهده داشت. وی قبل از قرائت پیام وزیر گفت : "خانم دکتر دستجردی بسیار مایل بودند که در مراسم شرکت کنند و تلفنی گفتند سلام مرا به همکاران دامپزشک برسانید."

 

وزیر بهداشت در پیام خود در حالی از وحدت و همدلی نهادهای مرتبط با حرفه دامپزشکی و وزارت بهداشت یاد کرده بود که وحدتی در مراسم میان سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی دیده نمی‎شد! دکتر دستجردی همچنین از دامپزشکی بعنوان طب پیشگیری یاد کرده بود. وی همچنین در بخشی از پیام خود تأکید کرده بود که مسئولیت اصلی مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان با دامپزشکان است و باید از دخالت دیگران در انجام صحیح این مسئولیت پرهیز شود. وزیر بهداشت علت موفقیت در کنترل بسیاری از بیماریها را عدم وجود مخزن حیوانی یا مبارزه با مخزن بیماری دانسته بود.

 

قبل از دعوت دکتر زینلی به قرائت پیام وزیر بهداشت مجری برنامه جای وزیر بهداشت را خالی دانست و گفت : ایشان در مراسم سال قبل قولهای خوبی داده بودند!

 

دکتر قمصری دامپزشک متخصص جراحی و معاون دانشگاه تهران در کنار دکتر خلج معاون سابق سازمان دامپزشکی نشسته بود.

 

سخنرانی دکتر دستور به توضیح اهداف و وظایف سازمان دامپزشکی و بیان برخی آمارها اختصاص داشت اما با توجه به آنکه اکثر شرکت‎کنندگان در این مراسم با این موضوعات آشنایی داشتند سخنرانی وی را فاقد فایده می‎دانستند و انتظار داشتند رئیس سازمان دامپزشکی به طرح چالشها و مهم‎تر از آن برنامه‎های سازمان دامپزشکی برای غلبه بر چالشهای پیش روی حرفه دامپزشکی بپردازد!

 

نظر شما
ادامه