کد خبر: ۶۹۴۸۹
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر علی‌اکبر کلانتری» دامپزشک باسابقه استان مازندران:
«دکتر علی‌اکبر کلانتری» افزود: اصلا نباید پروانه داروخانه می دادند. بلکه باید پروانه کلینیک می‌دادند و داروهای مورد نیاز را هم در اختیارش قرار می‌دادند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «صدور پروانه داروخانه دامپزشکی یک خشت کج از دیوار عظیم درمان دامپزشکی کشور بود.» این را یکی از کلینیسین‌های پیشکسوت استان مازندران به حکیم مهر می‌گوید: «به نظر من بزرگترین مشکل دامپزشکی در قسمت تشخیص و درمان، صدور پروانه داروخانه دامپزشکی بود. درواقع پروانه داروخانه دامپزشکی یک کار انحرافی بود که در حوزه خصوصی‌سازی صورت گرفت و الان تبدیل به یکی از معضلات بخش درمان شده است.»

به گزارش حکیم مهر، از نظر «دکتر علی‌اکبر کلانتری» کسی که داروخانه می‌زند، بدون اینکه ویزیت بگیرد، معاینه کند و تشخیص‌های درستی دهد، دارو تجویز می‌کند. یعنی دامدار به شکل مستقیم به داروخانه مراجعه می‌کند و مثلا می‌گوید که گاو من غذا نمی‌خورد یا سرفه می‌کند و یک دارو می‌گیرد. این سیستم معیوب باعث شده که درمانگاه‌های ما رونق پیدا نکنند و عملا سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی هیچ‌وقت نتوانستند جلوی این کار را بگیرند.

وی تصریح می‌کند: «مدتی طرحی به نام تجمیع از سوی دکتر هاشم‌زاده مطرح شد اما ظاهرا نتوانستند حریف داروخانه‌داران شوند و کوتاه آمدند و آن را نیمه‌کاره رها کردند. طرح تجمیع یعنی شما درمانگاه را مرکز قرار دهید و آن را اساس در نظر بگیرید. اما کسی این را نمی‌پذیرد و توجهی به آن نمی‌کند.»

حکیم مهر: آقای دکتر چه شد که به رشته دامپزشکی ورود پیدا کردید؟

بنده در سال ۴۹ دیپلم گرفتم و همان موقع از یکی از دوستانم که در سپاه ترویج مشغول به واکسیناسیون دام بود، آوازه دامپزشکان را شنیده بودم و می‌دانستم که وضعیت کاری و وجهه شغلی خوبی دارند. این مسائل باعث شد که به این رشته علاقه‌مند شوم و همان سالی که در آزمون کنکور شرکت کردم، رشته دامپزشکی را هم زدم و وارد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شدم.

حکیم مهر: دوران عمومی شما چطور گذشت و فضا در آن زمان چگونه بود؟

فضا که البته بیشتر سیاسی بود. به طور کلی اساتید خیلی خوبی داشتیم که آموزش‌های آنان خیلی ما را تشویق می‌کرد که به ارزش علم پی ببریم و از آنها الگو بگیریم. اساتیدی چون آقایان دکتر بازرگانی، دکتر نادعلیان، دکتر شیمی، دکتر تاج‌بخش، دکتر فرخنده و ... از اساتید ما بودند که شخصیت‌های آنها طوری بود که در دانشجو ایجاد شوق می‌کرد تا به علم بها دهد و درست کار کند. اساتید از جان و دل مایه می‌گذاشتند اما متاسفانه امروز به نظر می‌رسد که خیلی آموزش خوبی به دانشجویان نمی‌دهند.

حکیم مهر: در چه سالی فارغ‌التحصیل شدید؟

در سال ۵۵.

حکیم مهر: بعد از فارغ‌التحصیلی چه کردید؟

به خدمت سربازی رفتم و در آنجا مشغول به بازرسی مواد غذایی بودم. به هر حال این دوران هم سپری شد. بعد از دوران خدمت، به استخدام اداره دامپزشکی شهرستان ساری در قسمت درمانگاه درآمدم.

حکیم مهر: در بخش دولتی چه فعالیت‌هایی کردید؟

حدود ۱۲ سال در اداره دامپزشکی بودم و در بخش درمانگاه در زمینه دام، طیور، طب و ... کار می‌کردم. درواقع من بودم و درمانگاه دامپزشکی شهرستان ساری و کس دیگری در این حوزه فعال نبود و کار کلینیکی نمی‌کرد. در سال ۷۰ زمزمه واگذاری بخش درمان به بخش خصوصی مطرح شد و من احساس کردم که روحیه کار اداری ندارم و ترجیح دادم که بیرون بیایم و کار درمانگاه را در بیرون و به شکل خصوصی ادامه دهم.

حکیم مهر: فعالیت در بخش خصوصی را چطور شروع کردید؟

آن زمان شرایط به این شکل شد که پروانه درمانگاه از داروخانه جدا شد. در صورتی که دید من این بود که کسی که کلینیک دامپزشکی دارد، باید در جوار آن داروخانه هم داشته باشد و دارو در اختیار او باشد و به این شکل نباشد که فردی با دام بیمار به درمانگاه مراجعه کند، من به او نسخه دهم و او به دنبال دارو بیفتد. دید من این بود که کلینیک باید در کنار داروخانه باشد و درواقع کلینیک دارو در اختیار داشته باشد و بتواند خودش از داروهایی که تشخیص می‌دهد، استفاده کند. به همین دلیل ابتدا درمانگاه زدم و به تدریج دوستانی را در اطراف خودم جمع کردم و آن را تبدیل به بیمارستان دامپزشکی کردم.

حکیم مهر: چند سال سابقه کار در بخش خصوصی دارید؟

حدود ۳۰ سال سابقه دارم.

حکیم مهر: مهمترین مشکلاتی و نارسایی‌هایی که در این مدت فعالیت در بخش خصوصی دامپزشکی دیدید، چه چیزهایی بوده و چه راهکاری برای آن دارید؟

به نظر من بزرگترین مشکل دامپزشکی در قسمت تشخیص و درمان، صدور پروانه داروخانه دامپزشکی بود. در واقع پروانه داروخانه دامپزشکی یک کار انحرافی بود که در حوزه خصوصی‌سازی صورت گرفت و الان تبدیل به یکی از معضلات بخش درمان شده است.

حکیم مهر: چرا؟

علت آن این است که کسی که داروخانه می‌زند، بدون اینکه ویزیت بگیرد، معاینه کند و تشخیص‌های درستی دهد، دارو تحویز می‌کند. یعنی دامدار به شکل مستقیم به داروخانه مراجعه می‌کند و مثلا می‌گوید که گاو من غذا نمی‌خورد یا سرفه می‌کند و یک دارو می‌گیرد. این سیستم معیوب باعث شده که درمانگاه‌های ما رونق پیدا نکنند و عملا سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی هیچ‌وقت نتوانستند جلوی این کار را بگیرند. الان در ساری بیشتر از ۳۵ داروخانه دامپزشکی وجود دارد اما تنها درمانگاه فعال دام بزرگ بنده هستم. چند نفر از همکاران نیز بدون اینکه کلینیک یا داروخانه بزنند، به شکل سیار کار دام بزرگ انجام می‌دهند.

حکیم مهر: یعنی شما معتقدید که پروانه داروخانه را فقط باید به کلینیک بدهند؟

اصلا نباید پروانه داروخانه می دادند. بلکه باید پروانه کلینیک می‌دادند و داروهای مورد نیاز را هم در اختیارش قرار می‌دادند.

حکیم مهر: این کار باعث انحصار یا از بین بردن شغل نمی‌شود؟

اصلا. اتفاقا اگر الان این کار را انجام دهند، تمام دامپزشکان ما شاغل می‌شوند. در حال حاضر فعالیت این ۳۵ داروخانه در ساری رونق دارد و این بدان معناست که تمام دامداران، مرغداران، کبوترداران و اخیرا سگ‌داران و تمام کسانی که دام نگهداری می‌کنند، مستقیم به داروخانه مراجعه می‌کنند. اگر داروخانه بخواهد به اینها ۱۰۰ هزار تومان دارو بدهد، سود آن ۱۰ هزار تومان می‌شود. اگر آن شخصی را که در داروخانه نشسته، به عنوان کلینیسین در نظر بگیریم، از یک مراجعه کننده دام بابت کار درمانگاهی ۱۰۰ هزار تومان می‌گیرد. یعنی به اندازه کار ۱۰ نفر مراجعه کننده داروخانه. حال فرض می‌کنیم که از آن ۱۰ نفر، ۹ نفر مراجعه نکنند و بگویند چون ویزیت می‌گیرند، نمی‌رویم. بالاخره یک نفر مراجعه می‌کند. پس می‌تواند از یک نفر به اندازه ۱۰ نفر مراجعه معمولی، ویزیت بگیرد. حالا فرض را بر این بگذارید که هر ۱۰ نفر، مراجعه کنند. چقدر کار ایجاد می‌شود؟

الان در ساری ۹۰ نفر به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و مستقیم یک دارو می‌گیرند که یا دام به صورت اتفاقی خوب می‌شود یا بدتر می‌شود. دارخانه‌ها دارو می‌دهند و در قبال آن سود می‌برند و ارتزاق می‌کنند. اگر همه آن ۱۰ نفر به درمانگاه‌ها مراجعه کنند، حساب کنید که ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، یک میلیون تومان می‌شود. حالا این افراد می‌توانند به ۳ نفر هم مراجعه کنند و ۳ تا ۳۰۰ هزار تومان به دامپزشکان برسد. دامپزشکی که داروخانه دارد، دامدار را مجبور می‌کند که به درمانگاه مراجعه کرده و ویزیت دهد و کارش به شکل درست انجام شود، کمااینکه کار در درمانگاه، تشخیصی و در داروخانه تجاری است. داروخانه‌دار ممکن است خیلی وقت‌ها دارویی بدهد که تاثیری هم نداشته باشد. اما در کلینیک، جنبه درمانی وجود دارد. وقتی متقاضی به درمانگاه مراجعه می‌کند، انتظار دارد که درمان او انجام شود و اگر خوب نشود، فردا شاکی می‌شود. لذا درمانگر مجبور است که علم و قدرت تشخیص خود را بالا ببرد، چون ویزیت می‌گیرد و به این شکل دامپزشکی رونق زیادی پیدا می‌کند.

در حال حاضر در ساری یک دامپزشک که بتواند به شکل صحیح و اصولی از بیماری گوسفند سر در بیاورد، وجود ندارد. من ۴۰ سال کار کردم و اطلاعاتی دارم و از این و آن پرسیدم و مطالعه کردم و کار می‌کنم. اخیرا ۱۴ تا ۱۵ کلینیک پت احداث شده و دقیقا کاری را انجام می‌دهند که بنده عرض کردم. کسی که به داروخانه دام کوچک مراجعه می‌کند، آنجا دکتر هست و به عنوان درمانگاه، تشخیص می‌دهد، سرم می‌زند و دارو تجویز می‌کند. لذا در زمینه پت همان دیدگاهی که من داشتم، پیاده شده است، هرچند اگر بخواهیم به شکل قانونی به آن نگاه کنیم، خلاف قانون است. براساس قانون فعلی، دارو باید دست یک دکتر باشد و درمانگر باید فرد دیگری باشد. لذا آنهایی که کار پت می‌کنند، فعالیتشان غیرقانونی است، اما عملا جا افتاد و الان پدذیرفته شده است. همین کار باید در رابطه با دام و طیور هم انجام می‌شد.


انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
6
8
خوبی حذف داروخانه ها و تلفیق با درمانگاه ها
1-افزایش اشتغال زایی و کاهش بیکاری
2-رقابتی شدن بیشتر
3-کاهش استفاده از دارو
4-افزایش درامد
5-توزیع عادلانه در امد بین همکاران
6-تخصصی شدن درمان ها
7-جامع الاطراف شدن
8-افزایش قدرت انتخاب دامدار
9-کاهش هزینه برای دامداری ها
10-افزایش در دسترس بودن
11-افزایش اشتغال زایی رده های دیگر دامپزشکی غیر از دکتر ها
و................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
والا مرغ پخته هم به این مزایا که ذکر شد میخنده.
همین الان کلینیسن های محترم میرن تاریخ گذشته های داروخونه ها رو مفت میخرن و با خدا تومن قیمت برای دام دامدار بدبخت استفاده میکنن .
بابا یه کم تشریف بیارید ایران زندگی کنید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
رقابتی شدنو خوب اومدی داداش.
اینجوری بشه کاملا به نفع دامداره چون دیگه در اثر رقابت زیاد کسی ویزیت نمیگیره و آب تو شیشه میکنن میزنن
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
4
12
داروخانه ها باید جمع بشن و هر کسی که مجوز کلینیک یا درمانگاه داره بتونه دارو هم استفاده و تجویز کنه و خودشم در حد نیاز دامدار بده . غیر از این یعنی تقلب . چون داروخانه دار دارویی ک مورد نیاز دامدار نیست را به دامدار میده . چون ک از دامدار ویزیت نمیخاد .

اگر کسی که کلینیک داره چون دامدار برای درمان دانش باید ویزیت بده یا برای مشاوره برای نوع ضدانگل و ... مصرفی باید حق مشاوره بده نمیاد دارو دپو کنه چون کلینسین آنقدر دارو ندارم ک بهش بده و مجبوره ب حد نیازش بده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
اگر کلینیسین دلسوز داشتیم حرف شما معنا پیدا میکرد‌ . در حال حاضر کلینیسین های جدید جیب همگان را می زنند. قطعا داروخانه داران باید دلسوز باشند که هم جلوی کلینیسین رو بگیرن، هم حق دامدار را رعایت کنن. این حجم از دشمنی با داروخانه دارها غیر قابل وصفه
منصف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
3
9
باید قسمت دارو و درمان در دست یک نفر باشد تا بحث تجویز خودسرانه دارو حل شود .
دامپزشک
|
Ireland
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
5
11
به‌ عنوان یک کلینیسین اعلام میکنم...80درصد کیس های ارجاعی به کلینیکم اول از داروخانه دارو گرفتن و بعد از نتیجه نگرفتن ارجاع دادن بهم....‌‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
2
9
مصرف بالای دارو‌،درمان خودسرانه ، بزرگ‌ترین معطل داروخانه است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
7
7
بنظر من اینکه همه ی کلینیک ها فروش دارو هم داشته باشن معضل بدتری هستش، کنترل همین چند صدتا داروخونه مکافات داره، وای بحال کنترل هزاران داروخونه در کلینیک ها
مگه در پزشکی هم به همین صورت نیستش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
6
7
همین الان که تو خیلی از شهرها ۲ تا کلنیسین و ۵ تا داروخونه است اون ۲ تا کلنیسین سایه همو با تیر میزنن حالا فکر کنید قرار باشه ۷ تا کلنیسین بشن تو یه شهر .
کشت و کشتار میشه ...
تازه اون موقع بعضیاشون میرن دامو درمان میکنن دارو هم میدن پول دستی هم به دامدار میدن که یه وقت به رقیب مراجعه نکنه . و تا میتونن از رقیب و کارش بد میگن و خرابش میکنن
دکتر کلانتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
2
6
این امر که دارو مثل نقل و نبات در اختیار دامداران ، ماموران تلقیح مصنوعی ، تکنسینها و کاردان‌های دامپزشکی قرار میگیره ، به هیچ وجه قابل دفاع نیست.
اگر اشکالی در کار بعصی از کلینیسینها دیده می‌شود ، ناشی از کسادی کار آنهاست و عامل اصلی این کسادی بازار ، دسترسی مراجعین و افراد بی صلاحیت به دارو هست .
با تشکر از مسئولین حکیم مهر بابت قرار دادن متن این مصاحبه در سایت خود ، باید عرض کنم ، هم در بخش‌هایی اشکالاتی در مورد حرفهایی که گفته شده وجود دارد که البته به کلیت نطراتم خدشه ای وارد نکرده . هم اینکه بنده به خسارت‌هایی را که از مصرف بی رویه دارو بر بهداشت عمومی و سرمایه کشور و دامداران وارد می‌شود پرداخته بودم که در متن نیامده .
به نطر بنده ، حداقل پنجاه درصد از داروهای دامپزشکی بیجا مصرف می‌شود و این یعنی ارزی که بابت واردات مواد اولیه هزینه شده و داروهایی که به فرآورده‌های دامی وارد می‌شود . خسارت وارده به دامدارانی که از این درمانها نتیجه نمی‌گیرند را هم اضافه نمائید .
عدم توسعه درمانگاههای دامپزشکی طی این سی سال ، صایعه ای بود که بر پیکر بخش تشخیص و درمان دامپزشکی کشور وارد گردید .
دكتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
0
2
پس به اين نتيجه مي رسيم كه تجربه كار درمانگران زياد خريداري ندارد و دامدار بيشتر به دنبال داروست تا تجويز كنندۀ آن
ناشناس
|
Lithuania
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
1
3
وقت بخیر
معضل اصلی و ام الفساد در دامپزشکی خصوصی، عدم نظارت بخش دولتی و رها شدن توزیع دارو و عدم توجه به نسخه است. اگر در داروخانه ها تعداد نسخه ها متناسب با داروی مصرفی باشد مسیر تقویت کلینسینها اصلاح خواهد شد.
موضوع تجمیع خدمات هم وضع را بدتر می کند چون مصرف داروی بیشتر در دستور کار کلینسین قرار می گیرد و..
البته پیشنهاد میشود تعدادی دارو در اختیار کلینسین قرار گیرد.
مراکزی تحت عنوان مراکز واکسیناسیون وابسته(توام درمان - واکسن) که قبلا انجام شده است کار اشتباهی بوده است.
خدمات پیشگیری و واکسیناسیون در اهداف متضاد هستند و دادن دو شغل به یک نفر تخلف قانونی است. نیاز است مراکز واکسیناسیون بصورت مستقل کار خود را انجام دهند و درمانگر هم بر فعالیت خود متمرکز شود.
تمرکز ادارات کل دامپزشکی بر داروخانه ها و اهمیت به نسخه با کنترل تعداد نسخه ها بسیار بسیار مهم هستند.
طرح تجمیع خدمات دامپزشکی بسیار خطرناک است امور در جهان تخصصی شده اند مگر دامپزشکی سوپر مارکت است که یک دامپزشک همه چیز داشته باشد آش شله قلم کار خواهد شد با مدیریت دکتر ماکنعلی و همکارانشان وضعیت در حال بهبود بود امید است ریاست جدید سازمان دوباره به چاه قبلی نیفتند امور در حال اصلاح بود....
دکتر کلانتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
0
2
به خاطرم آمد که به غیر از خساراتی که از مصرف بی رویه داروها ایجاد می‌شود ، در مورد لزوم تغییر قانون نظام دامپزشکی ، به صورتی که نمایندگان بخش خصوصی در آن در اکثریت باشند و بتواند به وظیفه ای که برایش تعیین شده عمل نماید هم مطلبی عرض کرده بودم که آنهم در متن گنجانده نشد .
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
1
2
معضل اصلی فروش مدرک دامپزشکی و پذیرش بی در پیر دانشجو است دکتر جان ریشه مشکل جای دیگری است به فرض اینکه مثل کشور های اروپائی داروخانه ها جمع شدن از کجا میتوانید لشکر فارغ التحصیلان بیکار را سر و سامان دهید ؟ کشور ما تنها به ۴۰۰ - ۵۰۰ دامپزشک نیاز سالانه دارد نه ۵۰۰۰ تا
دامپزشک
|
Germany
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
2
1
لابد باید توزیع دارو را از داروخانه ها بگیرند و در اختیار مافیای دان و گوشت و...... قرار بدهند .............. از ایشان باید پرسید پس با خیل عظیم فارغ التحصیل ها چه میکردند ؟ وقتی حدود ۲۵ دانشکده تاسیس کرده اند که ده ها برابر کشورهای قطب دامپروری مثل استرالیا و نیوزیلند و ...... با هزینه کمرشکن دانشجویان دامپزشک تربیت میکنند، فارغ التحصیل بیگناه چه کند. آقای دکتر کلانتری منظورشان این است که این فرصتهای شغلی از دامپزشک ها گرفته شود؟ آیا بخش درمان ظرفیت پذیرش این همه فارغ التحصیل را دارد ای کاش پاسخ ایشان و توضیح حکیم مهر را می شنیدیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
1
2
درآمد داروخانه هنوز هم خیلی خوبه و بالاست ..
هر چه قدر هم رقابت زیاد شود باز هم سود داره دارو امشب میخره فردا قیمت بالاتر میفروشه دپو دارو هم که جای خود داره..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
1
0
اگه دارو و یا واکسن در اختیار کلینیسین قرار بگیرد باعث ضرر و زیان به دامدار می‌شود چون کلینیسین میخواد واکسن و یا دارو خودشو به فروش برسه ویزیت میکنه و باعث فروش داروهای بی کیفیت می‌شود و همچنین هر دکتر دامپزشک باید در یک شاخه پروانه بگیرد که باعث اشتغال زایی بیشتر گردد
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
3
قطعا باید داروخانه ها جمع و فقط کلینیک هایی با امکان فروش دارو و واکسن داشته باشیم .به این شکل هیچ رانتی وجود ندارد و دامدار هم به درستی معاینه و درمان میشود
دکتر هاشمی اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
2
بله داروخانه در دامپزشکی یک چهار دیواری صرفا تجاری است که مانند یک عضو اضافی در بدن باعث معضل ومشگل شده است
نظر شما
ادامه