کد خبر: ۶۹۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
آرزوی سلامتی و تندرستی و توفیقات روزافزون برای همگان دارم. آن چیزی که مهم است این است که در هر رشته و کاری که هستیم دقت و درستی و صداقت و همت بیشتری داشته باشیم. بخصوص اگر رشته تحصیلی مورد علاقه ما باشد بهتر هم هست. توانایی در یک کار هم وجدان انسان را راحت می‎کند که کار را درست انجام داده و هم رضایت مردم و در نهایت رضایت خداوند را در پی خواهد داشت...

حکیم مهر -  شامگاه جمعه پانزدهم مهرماه سالجاری ، برنامه "تمام قد" رادیو تهران به گفتگو با افتخار دامپزشکان ایران و جهان اختصاص داشت.

استاد دکتر بابا مخیر ، چهره ماندگار دامپزشکی کشورمان، دامپزشک نمونه جهان در سال 1997 و مرد علمی سال 1998 در این برنامه در گفتگو با دکتر بابک حسن‎زاده به بیان خاطرات تحصیل خود پرداخت.

دکتر حسن‎زاده در این برنامه روز دامپزشکی را به دامپزشکان در تمام مقاطع تبریک گفت و به مرور چگونگی تحصیل و سپس تدریس استاد دکتر مخیر در دانشگاه پرداخت.

از جمله نکات جالب این برنامه توضیح استاد درباره نام و نام خانوادگیشان بود. دکتر بابا مخیر در این برنامه نام کوچک خود را "بابا" ذکر و از انتساب نام "محمدرضا" به خود در برخی منابع ابراز تعجب نمود!

وی همچنین با تبریک روز ملی دامپزشکی و سال جهانی دامپزشکی به دامپزشکان و سایررده‎های دامپزشکی به بیان دلیل نامگذاری 14 مهر به نام روز دامپزشکی اشاره کرد و گفت : در ایران باستان چهاردهم هر ماه به نام گوش یا جوش نامیده می‎شد و اعتقاد بر این بود که فرشته‎ای با نام گائوش به معنای گاو، نگهبان چهارپایان مفید است و البته در اسلام هم مشابه این روایت وجود دارد.

دکتر مخیر افزود : با تلاش استاد دکتر تاج‎بخش و کوشش برخی اعضاء هیأت علمی دانشکده دامپزشکی، جامعه دامپزشکان، سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی سرانجام در سال 1379 ثبت روز ملی دامپزشکی در تقویم رسمی کشورمان به تصویب رسید.

چهره ماندگار دامپزشکی کشورمان پس از بیان توضیحاتی درباره نحوه انتخاب رشته دامپزشکی برای تحصیل از میان داروسازی، حقوق و دامپزشکی که در سالهای دور در کنکور حائز رتبه قبولی برای تحصیل در این رشته‎ها شده بود یادی از استاد دکتر شیمی نمود و گفت : پایان نامه من با استادم جناب آقای دکتر شیمی درباره مونیلیازیس بود و ایشان از من پرسیدند که می‎خواهی پس از تحصیل چکار کنی و من هم گفتم از بدو تحصیل در انشاء با این موضوع می‎نوشتم می‎خواهم "معلم" شوم.

وی سپس از نحوه ورود خود به دانشکده دامپزشکی برای تدریس به پیشنهاد استاد دکتر شیمی و موافقت مرحوم دکتر عزیز رفیعی گفت.

استاد دکتر بابا مخیر در پاسخ به گوینده برنامه که پرسید دامپزشکی در تحقیقات چه نقشی دارد هم گفت : در دامپزشکی پیشرفت‎های خوبی حاصل شده و مثلاً در سالهای گذشته به من می‎گفتند تأسیس رشته تخصصی بهداشت و بیماریهای آبزیان سخت است و امکان ندارد اما من می‎گفتم با توکل به خداوند می‎توانیم این کار را انجام دهیم و امروز رشته‎های تخصصی بسیاری در دانشکده دامپزشکی وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت دامپزشکان در قالب کلینیک و امور بالینی افزود : تحقیقات انسانی ابتدا در مدل حیوانی تجربه می‎شود و بعنوان مثال مردم می‎دانند که پیوند کبد در انسان ابتدا توسط دامپزشکان در حیوان تجربه و پس از موفقیت در انسان انجام شد.

استاد دکتر مخیر همچنین در بخش دیگری از برنامه به ارائه توضیحات جامعی از ابعاد گسترده وظایف حرفه دامپزشکی و ذکر موارد متعددی از حیطه گسترده مسئولیت و خدمات حرفه دامپزشکی پرداخت و گفت : مسئولیت دامپزشکی در نهایت تأمین سلامت انسان‎ها است.

گوینده این برنامه یک ساعته در پایان از چهره ماندگار دامپزشکی کشورمان پرسید اگر قرار باشد صدای شما 40 سال بعد پخش شود برای آیندگان چه پیامی خواهید داشت. استاد دکتر بابا مخیر در پاسخ گفت :

آرزوی سلامتی و تندرستی و توفیقات روزافزون برای همگان دارم. آن چیزی که مهم است این است که در هر رشته و کاری که هستیم دقت و درستی و صداقت و همت بیشتری داشته باشیم. بخصوص اگر رشته تحصیلی مورد علاقه ما باشد بهتر هم هست. توانایی در یک کار هم وجدان انسان را راحت می‎کند که کار را درست انجام داده و هم رضایت مردم و در نهایت رضایت خداوند را در پی خواهد داشت. اگر در کارمان کوشا و دقیق و امین باشیم در زندگی موفق خواهیم بود.

گفتنی است این برنامه با آرزوی سلامتی برای چهره ماندگار کشورمان به پایان رسید.

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر شاهو قهرمانی - رزیدنت پاتولوژی
|
-
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
0
رادیو که سهله، اگه تمام دنیا پاشن به احترام دامپزشکان ، تمام قد بایستن، باز هم وضع کار و بار و درآمد و شغل این قشر، همینه که هست . . .
یه نفر
|
-
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
0
0
سلام خدا بیامرزتش
اقای دکتر شاهو قهرمانی لطفا نظراتان راجع به پول وامثال اینها رو در جایی دیگر بیان کنید استاد بزرگتر از اینها هستند که بخواهید راجع به این چیزها صحبت کنید
صادقی نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
0
این مصاحبه را در 15 مهر 1395 برابر 4 محرم دیدم ، ا بیماری آبزیان در واحد شمال خدمت ایشان بودم ، خدایش رحمت کند. یک نصیحت بن نمود که با کمترین امکانات می توان کار کرد .
نظر شما
ادامه