کد خبر: ۶۹۵۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
مدیر یکی از بزرگترین گاوداری‌های کشور:
«مهندس شهریار صفاری» افزود: تولیدکنندگان داخلی باید بدانند در صورتی که داروی بی‌کیفیتی تولید شد یا کمبودی در کشور وجود داشت، راه واردات داروهای دامپزشکی باید باز باشد ...
 

حکیم مهر: «مهندس شهریار صفاری» مدیر گاوداری شیری صفاری در گفتگو با دامیران ضمن حمایت تمام قد از تولید داخلی داروهای دامپزشکی، بر لزوم آزادی واردات با هدف حفظ رقابت تاکید کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از  دامیران، ممنوعیت واردات محصولات مشابه با وجود ظاهر وطن پرستانه و حافظ منافع تولیدکننده داخلی که به خود می گیرد، دارای ابعاد پیچیده تر و عمیق تری است. به عقیده کارشناسان تصمیماتی از این دست، در کنار گرفتن حق انتخاب از مصرف کننده، مدل های رقابتی را از جلوی چشم تولیدکنندگان حذف کرده و با ایجاد رانتهای حاصل شده در اثر ایجاد محدودیت، در دراز مدت تولیدکنندگان ما را دچار سندرمی می کنند که در تولید خودروی ملی و لوازم خانگی تولید داخل آن را تجربه کردیم. بحث تولید و واردات داروهای دامپزشکی نیز علی القاعده نمی تواند از این اصول مستثنی باشد .

شرایط داروهای دامی مناسب است ولی ایده آل نیست

مهندس شهریار صفاری، مدیر گاوداری شیری صنعتی صفاری در رابطه با شرایط حال حاضر  داروهای دامپزشکی  در ایران به دامیران گفت: «به طور کلی در حال حاضر شرایط  داروهای دامپزشکی در ایران مناسب است. ولی مناسب یک کلمه توصیفی است و کیفیت می تواند بسیار بهتر از این باشد. بسیاری از داروها امروزه در داخل کشور تولید یا بسته بندی می شوند و به میزان کافی موجودند. ولی من نمی توانم بگویم که شرایط ما شرایط ایده آلی است و در بسیاری موارد جا دارد کیفیت ارتقاء پیدا کند.»

وی با تاکید بر حمایت تمام قد دامپروران از تولید  داروهای دامپزشکی  در کشور خاطرنشان کرد: «مطمئن هستم که در حال حاضر شرکت های داروسازی در بخش های تحقیق و توسعه دغدغه بهبود کیفیت محصولات را دارند ولی بهتر است راه واردات داروهای خارجی حتی اگر مشابه داخلی نیز داشته باشند باز باشد. در این صورت، شرکت های داخلی خواهند دانست که در بازار تنها نیستند و رقیبی نیز برای آنها وجود دارد که دائم بتوانند در رقابت با آن کیفیت محصولات خود را بهتر کند.»

مهندس صفاری، دامدار خوشنام و خوش سابقه کشورمان، اولویت خود را استفاده از داروهای تولید داخل اعلام کرد و افزود: «این دارو ها تا به حال جواب داده‌اند. البته در رابطه با برخی از آنها ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که آن نیز در صورت وجود تعامل بین ما به عنوان مصرف کننده و شرکت تولید کننده و انتقال نقاط نظر، پیشنهادات و انتقادات از طرف ما،  شرکت های داروسازی دامپزشکی  حتما برای رفع آن تلاش میکنند، ولی انتظار ما این است که روی این موضوع تمرکز بیشتری بکنند.»
وی تصریح کرد: «در نهایت استقبال و ترجیح ما تولید داخلی است. اول به خاطر حمایت از بحث تولید داخلی، چرا که تولید کنندگان دارو نیز مانند به کار تولید و ایجاد اشتغال مشغولند و از طرف دیگر به دلیل تفاوت قیمت محصولات داخلی با وارداتی استفاده از داروهای تولید داخل به صرفه تر است.»

قیمت رقابتی؛ شرط لازم ولی ناکافی

مهندس شهریار صفاری ادامه داد: «تولیدکنندگان داخلی باید در نظر بگیرند با وجود اینکه پایین بودن قیمت اهمیت دارد ولی بالا بودن کیفیت از پایین بودن قیمت مهمتر است. قیمت پایین در کنار کیفیت پایین هیچ ارزشی ندارد. وقتی پایین یا بالا بودن قیمت اهمیت پیدا می‌کند که در درجه اول پایه کیفی محصول حفظ شده، و معیار هایی مانند میزان و کیفیت ماده موثره و نداشتن عوارض ثانویه مورد نظر قرار گرفته باشد. در چنین شرایطی مسائل مربوط به قیمت مطرح می شود و می تواند در بحث رقابت موثر عمل کند. در این صورت مجددا تاکید می کنم که ترجیح ۹۹ درصد از ما پرورش دهندگان دام و طیور استفاده از داروهای داخلی است.»

وی با اشاره به تعداد زیاد شرکت های دانش بنیان اذعان داشت: «به نظر می رسد ما امکان پر کردن خلاء ها را داریم. با این حال تولیدکنندگان داخلی باید بدانند که در صورتی که داروی بی کیفیتی تولید شد یا کمبودی در کشور وجود داشت، راه واردات داروهای دامپزشکی باید باز باشد تا صنعت دام و طیور کشور دچار لطمه نشود.»

این دامدار موفق کشورمان با ابراز رضایت از عملکرد  سازمان دامپزشکی در نظارت و پیگیری در رابطه با داروهای دامپزشکی گفت: « البته نظر من این است که شرکت های تولیدی خود باید به قدری قدرتمند عمل کنند که بدون نظارت سازمان دامپزشکی بهترین تولید را داشته باشند و نظارت سازمان دامپزشکی به موضوعی فرمالیته تبدیل شود. به این معنی که این اندیشه وجود نداشته باشد که اگر نظارت سازمان دامپزشکی کمرنگ باشد، کیفیت تولیدات ما می تواند تغییر پیدا کند. من این اطمینان را دارم که تمام شرکت های محترم داروسازی همین نگاه را دارند.»

مهندس شهریار صفاری در نهایت نتیجه گیری کرد: «صددرصد اعتقاد من این است که باید تمرکز ما روی تولید داخل باشد ولی بسته شدن راه  واردات داروهای دامپزشکی  نیز درست نیست. بر کسی پوشیده نیست که ایجاد هر محدودیتی ایجاد رانت کرده و رقابت پذیری را کاهش می دهد. برای اینکه تولید کننده بتواند بهترین محصول را در اختیار من، به عنوان مصرف کننده قرار دهد، همیشه باید به یاد داشته باشد که در کنار تولیدی که انجام می دهد تولید کننده دیگری نیز وجود دارد که می تواند با او رقابت کیفیتی و یا قیمتی داشته باشد و لازم است همیشه کیفیت و قیمت را رقابتی نگاه دارد.»

  

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
0
0
ایشان دکترای چه رشته ای را دارند؟ ایکاش در گزارش اشاره میشد.
نظر شما
ادامه