کد خبر: ۶۹۵۵۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
دانشیار گروه مامایی و بیماری‌های تولید مثل دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر حمید قاسم‌زاده نوا» افزود: دکتر بهرنگ اکرامی در کار خودشان بسیار توانمند و مورد تایید اینجانب هستند ...
 

حکیم مهر: «دکتر حمید قاسمزاده نوا» دانشیار گروه مامایی و بیماریهای تولید مثل دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در واکنش به برخی انتقادات از سزارین «ایران» یوزپلنگ پارک ملی توران، در یادداشتی نوشت:

بنام خداوند هستی آفرین

کشور ایران آخرین پناهگاه یوزپلنگ آسیایی در دنیاست که این گونه از گونه های شدیداً در معرض انقراض محسوب می گردد. در چند سال اخیر چند تیم خارجی برای احیای این گونه در معرض انقراض به ایران آمدند که با وجود انجماد اسپرم عملاً کار مثبتی برای تولید نسل این حیوان انجام نشده است. سه قلاده یوز موجود در پارک پردیسان پس از عدم زادآوری، در سال 99 به پارک توران استان سمنان منتقل شدند که یک قلاده یوز ماده به نام «ایران» با یک قلاده یوز نر موجود در این پارک بنام «فیروز» جفت گیری موفقی در زمستان سال 1400 داشته است.

مسئولیت دامپزشکی این پروژه با دانشجوی سابق بنده، آقای دکتر بهرنگ اکرامی بوده و هست. ایشان در کار خودشان بسیار توانمند و مورد تایید اینجانب هستند. در مورد سزارین یوز مذکور (ایران) از ایشان پرسیدم که چه مشکلی بوده که مجبور به انجام عمل سزارین شدی؟ در جواب فرمودند که مرحله اول زایمان (از سه مرحله زایمان) حدود 36 - 48 ساعت طول کشید. مرحله دوم زایمان (مرحله اصلی زایمان که با زور زدن و نشست و برخاست حیوان همراه است) از ساعت 8 صبح شروع شد و نهایتا حیوان می بایست تا 1 - 2 ساعت بعد از شروع مرحله دوم زایمان می کرد (در این مدت حیوان با دوربین تحت کنترل بود)، اما زایمان انجام نشد و زور زدن های متوالی باعث خستگی حیوان شده بود و حتی از دو روز قبل (مرحله اول زایمان) اشتهای حیوان قطع شده بود.

مرحله دوم تا ساعت 2 عصر ادامه داشت و حیوان به پهلو دراز کشیده بود که دکتر اکرامی با مسئول محیط زیست تماس گرفتند و قضیه را تشریح کرد و اجازه سزارین خواستند و تلفنی عنوان کردند که حیوان دچار سخت زایی است و در صورت ادامه یافتن وضعیت موجود، هم مادر و هم توله ها تلف خواهند شد، اما تا ساعت 6 عصر مجوز صادر نشد (یعنی 10 ساعت پس از شروع مرحله دوم زایمان). در ساعت 6 عصر پس از بیهوشی حیوان با تفنگ مخصوص، سزارین با موفقیت انجام شد و مشخص شد که یکی از توله ها در مدخل ورودی به کانال زایمان به شکل عرضی (transverse) قرار گرفته و کانال را مسدود کرده و عمل سزارین باید انجام میشد.

البته باید اضافه کنم که حیوان در زمان مقرر سزارین شد، چون 95 روز از طول دوره آبستنی حیوان گذشته بود (طول دوره آبستنی یوز 90 – 96 با میانگین 93 روزه است) و هم اینکه روند زایمان شروع شده بود، لذا توله ها نارس نبودند (دو قلاده 350 گرم و یک قلاده 300 گرم در بدو تولد وزن داشتند. توضیح آنکه در حالت نرمال وزن توله های یوز بین 150 – 400 گرم است). توله کوچکتر بعد از چند روز تلف شد که در کالبدگشایی علت مرگ چسبندگی ریه اعلام شد.

اینجانب به عنوان متخصص مامایی و بیماری های تولید مثل دام معتقدم که با توجه به دلایل فوق عمل سزارین می بایست انجام میشده و در غیر اینصورت جان مادر و توله ها به مخاطره می افتاده است. اینکه دکتر اکرامی چنین جسارتی به خرج داده و با مسئولیت خودش اقدام به عمل سزارین کرده است، باید مورد تشویق قرار بگیرد نه اینکه عمل ایشان مورد سؤال قرار گیرد.

اینکه این یوزپلنگ در شرایط نیمه اسارت جفت گیری موفقی داشته و سه توله یوز به یوزهای در معرض انقراض اضافه شده، اتفاق نادری است که باید دست اندرکاران در حد توان به این پروژه کمک کنند تا انشاالله در آینده شاهد خارج شدن یوز از لیست حیوانات در معرض انقراض باشیم.

ایکاش همکاران دامپزشک و نیز غیردامپزشک که برخی ممکن است به دلیل عدم آگاهی کافی در مورد این موضوع در رسانه ها صحبت کرده اند، اطلاعات خود در این زمینه را تکمیل می کرده اند و بعد اظهارنظر می کردند. اظهار نظرهای نادرست باعث می شود تا این تعداد افراد معدودی هم که کمک می کنند تا گونه های در معرض انقراض منجمله یوزپلنگ آسیایی تا حدی از خطر انقراض فاصله بگیرد، بتدریج سرخورده و سرد شوند.

21/2/1401

دکتر حمید قاسم زاده نوا

دانشیار گروه مامایی و بیماری های تولیدمثل

دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
3
14
کاش بقیه دامپزشکان از استاد قاسم زاده یاد بگیرند، اینکه یک دامپزشک بدون رسانه کاری سخت انجام داده باعث خشم دامپزشکان رسانه ای شده است که سالها به بهانه محیط زیست در فکر شهرت بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
...متاسفانه توله یوزپلنگ دومی هم تلف شد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
3
10
این هم شرح ماوقع

جالبه که دوستان همچنان تاکید بر تشخیص از راه دور و مجازی خود دارند و نسخه می پیچند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
1
7
بارک الله حمیدجان
این اکرامی تمرکز خوبی گذاشت روی ماجرا
نقدها اشکال نداره
متخصص مامایی و عضو هیئت علمی دانشگاه
|
Germany
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
3
5
با سلام و احترام، شایسته بود موضوعی با این حساسیت بالا، تحت نظر و همراهی یک تیم متخصص و زبده انجام می‌شد تا حرف و حدیث‌های بعدی به دنبال نمی‌داشت. وقتی پروژه‌ای با این اهمیت انجام می‌شود و از نوع ملی و حتی اهمیت جهانی است تیم انجام پروژه و یا حداقل مشاورین آن هم باید متناسب با ویژگی‌های آن، متخصص و باتجربه باشند. نتیجه این که هم کارها تخصصی و حساب‌شده پیش می‌رود هم افراد غیر متخصص یا فاقد صلاحیت محلی از اظهار نظر نخواهند داشت. فی‌المجموع بنده هم جسارت و شجاعت آقای دکتر اکرامی را تحسین می‌کنم و برای ایشان آرزوی موفقیت بیشتر دارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
از قدیم گفتن اگر ماما چند تا بشه سر بچه کج میشه!

تجربه های قبلی که عکسها و خبرهاشون هم در فضای مجازی کافیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
الان متخصص و با تجربه کی هست اونوقت؟
نتیجه ی کار خوب بوده، تشخیص و قضاوت بالینی هم همینطور. الان مشکل فقط یک چیز هست اونم به هم خوردن انحصار است. امیدوارم هر روز دامپزشکان بیشتری به عرصه حیات وحش ورود کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
1
2
دکتر حمید
با سلام
ای کاش شما هم در کنار دکتر اکرامی قرار می گرفتید و با ایشان در انجام عمل سزارین همکاری می کردید تا حرف و حدیث ها کاهش پیدا می کرد. به هر حال از روشنگری شما بسیار تشکر می کنم. دست مریزاد.
ص ب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
1
2
از معدود اساتیدی هستند که هنوز رایحه دلچسب سخنانشان و آموزه هایشان راهنماست زنده باشید آقای دکتر قاسم زاده عزیز لطفا بیشتر بنویسید و مصاحبه کنید محض اطلاع شما من هنوز آن Westinhouse را با خودم دارم
دکتر امید مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
2
3
چقدر دلنشین است که یک استاد این چنین با صراحت از اقدامات دانشجوی قدیمش به صورت مکتوب دفاع می کند.
کاش این منش و فرهنگ در بین ما بیشتر می بود و بجای تخریب همدیگر و کوچک کردن یک موفقیت بزرگ، همگی از به دست آمدن آن خوشحال می شدیم و به آن افتخار می کردیم.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
1
0
وقتی دیگران ................. پا درمیانی مکنند
معماریان تنها نیست
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
0
1
عجبا از این حمایت های خانمان سوز و عدم پذیرش اشتباه از سوی مقصرین در این اتفاقات خصوصا ایجاد سرزنش و تحقیر دامپزشک های شریف ایرانی؟! نوشدارو پس از مرگ سهراب و
مطالعه بعد از اجرای یک برنامه علمی ؟!!!
این مطلب اگر مقاله بود؟! حتما به دلیل پلاجریسم از محتوای سایت و آدرس https://vcahospitals.com/know-your-pet/pregnancy-and-parturition-in-cats
بصورت نعل به نعل جهت سناریو نویسی جعلی پیرامون یک واقعه که قبلا طور دیگری از سوی مجری آن گزارش شده بوده است! مردود می شد وبه نویسنده عودت داده می شد؟!!! مخصوصا کپی برداری ناشیانه از مطلب مراحل سه گانه زایمان گربه در این سایت؟!
نظر شما
ادامه