کد خبر: ۶۹۵۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مرکزی، کرمانشاه، لرستان، خوزستان و خمین

 

مدیرکل دامپزشکی استان ‌مرکزی:
تامین امنیت غذایی مطابق با استانداردهای جهانی مهم‌ترین موضوع حوزه دامپزشکی است

 

مدیرکل دامپزشکی استان‌ مرکزی گفت: سلامت و امنیت مواد‌غذایی لازم و ملزوم یکدیگرند و تا سلامت غذا حاصل نشود امنیت به وجود نمی‌آید.

دکتر "سید‌ سعید حسینی" در مراسم روز ملی دامپزشکی که در سالن اجتماعات سازمان جهاد ‌کشاورزی شهر اراک برگزارشد، افزود: از مهم‌ترین موضوعات مطرح در حوزه دامپزشکی تامین امنیت‌غذایی مصرف کنندگان مطابق با استانداردهای کیفیت جهانی است که باید به آن با جدیت تمام پرداخته شود.

وی با بیان اینکه سلامت و امنیت ‌غذایی لازم و ملزوم یکدیگرند که اگر سلامت غذا نباشد امنیت غذایی هم شکل نمی‌گیرد، ادامه داد: تامین کمیت و کیفیت‌غذایی با منشا دامی بر عهده سازمان دامپزشکی است که باید با برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه بتوان به این مهم دست یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان ‌مرکزی بیان کرد: جلوگیری از ایجاد پرت و افزایش تولیدات از مسائل مهمی است که باید در حوزه دامپزشکی به آن توجه شود با فراهم شدن این مقدمات، افزایش اشتغال نیز داریم.

حسینی عنوان کرد: سازمان دامپزشکی استان‌ مرکزی در بخش دام و طیور توانست به برکت تلاش همه زحمت ‌کشان این حوزه توفیقات فراوانی را کسب کند اما در بخش دام هنوز نتوانسته به جایگاه اصلی خود برسد که امید می‌رود با انجام برنامه ‌ریزی‌های صحیح در این حوزه هم پیشتاز باشد.

وی افزود:‌ با توجه به این که 75 تا 80 درصد تولیدات ما در بخش دام به صورت سنتی در روستا‌ها است باید برای صنعتی‌کردن اقداماتی انجام شود تا بتوانیم این حوزه‌ها را به روز کنیم و شاهد افزایش تولیدات در این بخش‌ها باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان‌مرکزی ادامه داد: باید بکوشیم با تجهیز آزمایشگاه‌های شبکه‌های دامپزشکی بیماری‌ها را به خوبی شناسایی و اقداماتی را برای رفع آن‌ها انجام دهیم.

حسینی بیان کرد: سازمان دامپزشکی استان ‌مرکزی اقدامات مهمی را در بخش‌های مختلف برای داشتن غذای سالم انجام داد. برخی اقدامات شامل برگزاری دوره‌های آموزشی اصول پیشگیری و مایه‌کوبی در دام و طیور است.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد با فعالیت‌هایی بتوانیم سلامت مواد غذایی با منشا دامی مصرف‌کنندگان را در حوزه امنیت‌غذایی افزایش دهیم و به رسالت بزرگ و خطیر دامپزشکی دست یابیم.

در پایان این مراسم جمعی از فعالان حوزه دامپزشکی استان ‌مرکزی با اهدای جوایزی تقدیر شدند.

 

--------------------------

 

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی خبر داد:

فقدان توجه به بخش دامپزشکی در ایران

 

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اهمیت و جایگاه دامپزشکی در کشور گفت: در ایران برخلاف سایر کشورهای جهان به بخش دامپزشکی توجه نمی‌شود و جایگاه این بخش ناشناخته مانده است.

دکتر امیرابراهیم مقصودی فرد در مراسم گرامیداشت روز دامپزشکی که با حضور جمعی از فعالان این عرصه در کرمانشاه برگزار شد، گفت: دامپزشکی امروز در جهان نقش و جایگاه مهمی در تولید و سلامت جامعه دارد، اما متاسفانه در کشور ما این جایگاه بخوبی شناسایی نشده است.

 وی افزود: در ایران متاسفانه آن اندازه که به بخش کشاورزی و زراعت توجه می شود به دامپزشکی توجه نمی شود و جایگاه این بخش ناشناخته مانده است.

 معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: توجه ویژه به بخش دامپزشکی می تواند تاثیر مثبت و خوبی در تامین امنیت غذایی جامعه و سلامت دام داشته باشد.

 لازم به ذکر است، در ادامه این مراسم از جمعی از فعالان بخش دامپزشکی استان تجلیل شد.

--------------------------

 

در همایش روز ملی دامپزشکی؛ فعالان بخش دامپزشکی لرستان تجلیل شدند

 

فعالان بخش دامپزشکی استان لرستان به مناسبت گرامیداشت روز ملی دامپزشکی مورد تجلیل قرار گرفتند.
گودرزی،‌ مدیر کل اداره دامپزشکی استان لرستان 14 مهر ماه در مراسم تجلیل از فعالان بخش دامپزشکی استان که به مناسبت روز ملی دامپزشکی برگزار شد، با ابراز خرسندی از افزایش تولیدات دامی در لرستان تصریح کرد: با تلاش های بی دریغ فعالان حوزه دامپزشکی با کنترل بیماری ها و امراض، امسال در تولیدات دامی در استان افزایش داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه با ردیابی بیماری های دام در استان کانون خاصی از بیماری های دامی در استان وجود ندارد، افزود: در صورت وجود چنین کانون هایی هم با کنترل هایی که صورت گرفته این بیماری ها در استان گسترش نیافته اند.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان لرستان با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری بیش از صددرصد به تعهداتمان عمل کرده ایم، بیان داشت: به عنوان نمونه در تب برفکی 130 درصد و در تب مالت 140 درصد واکسیناسیون صورت گرفته است.

گودرزی از لرستان به عنوان هفتمین استان کشور در تولیدات دامی یاد کرد و اظهار داشت: لرستان دارای سه میلیون راس دام سبک، 270 هزار راس دام سنگین، 14 هزار تن انواع ماهی، 10 هزار تن عسل، 380 هزار تن شیر، 10 میلیون قطعه طیور صنعتی و 102 میلیون قطعه بچه ماهی است.

وی وجود دام پروری سنتی را از مشکلات استان عنوان کرد و ادامه داد: کنترل و مبارزه با بیماری ها در واحدهای سنتی نسبت به واحدهای صنعتی سخت تر است.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان لرستان با اشاره به اینکه لرستان با هفت استان مهم دامپروری همسایه است، متذکر شد: این استان ها بعضا از استان های مرزی محسوب می شوند که متاسفانه برخی مواقع بدون ضوابط دام هایی از دیگر کشورها به این استان ها وارد می شوند که ممکن است سلامت مردم را با خطر مواجه کنند.

گودرزی از جلوگیری ورود تخم مرغ های بدون شناسنامه در استان خبر داد و گفت: تخم مرغ های فاقد شناسنامه معدوم می شوند.

وی از دامپزشکی به عنوان خط مقدم کنترل بیماری های دامی نام برد و خاطرنشان کرد: بالغ بر 2000 بیماری دامی وجود دارد که از بین 1709 بیماری مهلک شناخته شده در انسان 832 بیماری در انسان و دام مشترک هستند.

مدیر کل دامپزشکی لرستان از دامپزشکی بیان داشت: منشا 85 درصد بیماری های نوظهور و نوپدید دام ها هستند.

گودرزی خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی و کنترل بیماری هاری به عنوان شعار جهانی دامپزشکی مطرح شده است؛ چرا که این بیماری در هر 10 دقیقه در جهان جان یک نفر را می گیرد؛ به گونه ای که سالانه شاهد مرگ 55 هزار نفر که عمدتا کودکان هستند، می باشیم.

وی به مرگ تعدادی از دامپزشکان بر اثر بیماری هاری اشاره کرد و گفت: امروز با همت سربازان گمنام در دامپزشکی شاهد ریشه کنی طاعون در ایران هستیم.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان لرستان به وجود 36 مرکز درمانی،‌ بیمارستان و درمانگاه، 41 مرکز دارو و داروخانه و پنج مرکز پخش دارو و واکسن در استان اشاره کرد و افزود: سه شرکت و کارخانه تولید داروهای دامی در استان وجود دارد.

گودرزی پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی در مقطع دکترای حرفه ای و راه اندازی پارک علم و فناوری در لرستان را زمینه ساز شکوفایی دامپزشکی در استان دانست و ادامه داد: درصددیم که مرکز تشخیص بیماری های لرستان با آزمایشگاه تب مالت و بروسلوز رم ایتالیا لینک شود.

وی با ابراز رضایت از حمایت های علمی دانشگاه لرستان از دامپزشکی استان تصریح کرد: در حال حاضر 27 دکتر دامپزشک، چهار فوق لیسانس دامپزشکی، 45 لیسانس، 66 فوق دیپلم، 24 دیپلم و 23 زیر دیپلم در بخش دامپزشکی استان مشغول به فعالیت هستند.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان لرستان تصریح کرد: 87 مرکز شیر درلرستان وجود دارد که 50 فارغ التحصیل رشته دامپزشکی در این مراکز مشغول به فعالیت هستند.
 
گودرزی بیان داشت: در استان لرستان بیش از 600 ماشین حمل فرآورده های دام زنده، بیش از 2500 مرکز مواد خام، 3210 واحد خودداری دامی، 359 واحد طیور، 300 واحد آبزی پروری و 38هزار کلونی زنبور عسل وجود دارد.

وی گفت: در اکثر بخش های استان اداره دامپزشکی و در کل استان شبکه دامپزشکی راایجاد کرده ایم و در اکثر شهرستان های استان نیز بیمارستان ها و مراکز درمانی تاسیس شده که کار ردیابی بیماری های دامی را بخوبی انجام می دهند.

لازم به ذکر است، در این مراسم از فعالان حوزه دامپزشکی استان لرستان تجلیل به عمل آمد.

---------------------------

 

وظایف دامپزشکی در خوزستان به بخش خصوصی واگذار می شود


 مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: به منظور توسعه فعالیتهای دامپزشکی در خوزستان و ارائه خدمات بهتر، برخی از وظایف سازمان دامپزشکی به بخش خصوصی واگذار می شود.
دکتر مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: سال گذشته ۵۰ درصد فعالیتهای دامپزشکی خوزستان، با هدف واگذاری تصدی گری امور به بخش خصوصی، کوچک سازی دولت و ایجاد تناسب میان فعالیتهای بهداشتی و اقتصادی در حوزه دامپزشکی، به بخش خصوصی واگذار شد.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان نقش دامپزشک را از زمان تولید یک دام تا زمان مصرف محصولات پروتئینی بسیار با اهمیت عنوان کرد و افزود: دامپزشکی از دو جنبه اقتصادی و بهداشتی دارای اهمیت است و اهمیت جنبه بهداشتی در تمام جوامع پیشرفته روشن و سرمایه گذاریهای بسیاری در این زمینه صورت گرفته است.
کنارکوهی، آموزش، بهداشت ، تعداد کشتارگاه ها و توجه به منابع موجود در بخش دامپزشکی را متاثر از اقتصاد کشور دانست و ادامه داد: ایران کشوری در حال توسعه به شمار می رود و مجموعه فعالیتهای بخش دامپزشکی هم با همان سرعت پیشرفت اقتصادی کشور پیش می رود.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در حال حاضر سیستم GIS برای شناسایی و تشخیص بیماریهای دامی در خوزستان مستقر است و سیستم قرنطینه برای همه تردد ها و واردات و صادرات دام و طیور اعمال می شود.

-----------------------------

 

نمایندگان فائو از بازار دام شهرستان خمین بازدید کردند


 سه تن از اعضای سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) به همراه مدیرکل پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور از بازار دام شهرستان خمین بازدید کردند.
مسئول بررسی بیماریهای اپیدمی دامی سازمان فائو پس از بازدید از قسمتهای مختلف بازار دام خمین گفت: کشور ایران از نظر تسهیلات و امکانات آزمایشگاهی و دامپزشکی وضعیت مطلوبی دارد و در مبارزه و کنترل بیماری های دامی نیز پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته است.
ملیسا ملکو افزود: هدف سازمان فائو، کمک به کشورهای آسیایی و به ویژه ایران در ریشه کنی بیماری تب برفکی و سایر بیمارهای اپیدمی دامی و فراهم کردن زمینه لازم جهت جلوگیری از پیشرفت و شیوع این بیماریها است.
وی، در ادامه با اشاره به اینکه در ایران بیماری تب برفکی به صورت بومی رایج است، خاطر نشان کرد: تا زمانیکه این بیماری به صورت کامل در ایران ریشه کن نشود، این امکان وجود دارد که سطح شیوع این بیماری به صورت مداوم افزایش یا کاهش یابد.
ملکو، ادامه داد:گرچه کشور ایران از لحاظ امکانات و تسهیلات دارای شرایط مناسبی است اما به حمایتهایی در زمینه آموزشهای فنی و تاکتیکی نیاز دارد و سازمان فائو سعی دارد که با آموزشهای دوره ای ایران را در این زمینه یاری دهد.
نمایندگان سازمان فائو در پایان این سفر، از بیت تاریخی حضرت امام در شهر خمین نیز دیدن کردند .

 

نظر شما
ادامه