کد خبر: ۶۹۵۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
بی‎تردید دانش دامپزشکی و پزشکی نقش تعیین‎کننده‌ای در سلامت انسان و جامعه دارند / همه دولت‌ها اعم از فقیر و غنی باید توجه جدی به نقش ارزشمند علمی و بهداشتی نیروهای دامپزشکی داشته و سازمان‎های دامپزشکی را بعنوان مسئول اصلی سلامت دام و مبارزه با بیماریهای مشترک بدانند و از دخالت سایر بخش‎ها در راه انجام وظایف قانونی این سازمان‎ها در آن جلوگیری کنند و آن را به همان اندازه نظام سلامت ارتقاء دهند و از هر جهت تقویت نمایند...

حکیم مهر -  مراسم بزرگداشت روز دامپزشکی صبح پنج‎شنبه چهاردهم مهرماه سالجاری در محل مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم دکتر زینلی، دامپزشک به نمایندگی از دکتر دستجردی که در سفر استانی هیأت دولت به سر می‎برد پیام وزیر بهداشت را قرائت کرد.

وی قبل از قرائت پیام گفت که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بسیار علاقمند به شرکت در این مراسم بود اما به دلیل سفر استانی نتوانست حضور یابد و در تماس تلفنی سلام خود را به همکاران دامپزشک ابلاغ نموده است.

متن پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدین شرح است :

بسمه تعالی

گردهمایی دانشمندان، متخصصان و محققان دامپزشکی را در همایش روز ملی دامپزشکی تبریک می‎گویم. در حقیقت بزرگداشت یک روز بعنوان روز ملی دامپزشکی، نشانگر تعهد بسیار بالای وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی در اتخاذ هماهنگی بین بخشی مشترک و تضمین حمایت‌های سیاسی لازم برای عملی شدن برنامه‎ها است.

توسعه نیروی انسانی از مؤلفه‌های اصلی توسعه و پیشرفت کشور در حال و آینده است و این نیروی انسانی تا زمانی که از تمام ابعاد سلامت با تعریف ارائه شده از طرف سازمان جهانی بهداشت برخوردار نباشد، نمی‌تواند سرنوشت‌ساز و توسعه‌گرا باشد.

در عصر حاضر با بکارگیری طب پیشگیری، پیشرفتهای شگرفی در کنترل یا ریشه‎کنی برخی از بیماریهای عفونی بدست آمده است. پیشرفت در کنترل بیماریهای اختصاصی انسان نظیر فلج اطفال، توجه به مشکلات ناشی از بیماریهای حیوانی که در بسیاری از مناطق جهان مخاطره شدیدی برای سلامت انسان محسوب می‌شوند افزوده است. ریشه‏کنی آبله یکی از دست‎آوردهای عظیم بهداشتی در قرن بیستم است. یکی از دلایل امکان موفقیت در این مهم، فقدان مخزن حیوانی آبله بوده است. کنترل دیفتری، سیاه سرفه، وبا، فلج اطفال و دیگر بیماریهای دوران کودکی بعلت عدم وجود مخزن حیوانی امکان‎پذیر گردیده است.

اما در مورد بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان چنین نیست. پیشگیری و کنترل این بیماریها از نظر فنی بسیار پیچیده و دشوار است. هزینه بسیار سنگینی را بر کشور تحمیل می‎کند و از سوی دیگر اگر به خود بیماری و آثار مخرب همه‎گیری‎های آنها در انسان و دام نظر بیفکنیم به این باور خواهیم رسید که این اقدامات تا چه اندازه بر سلامت و توسعه تأثیرگذار است.

بی‎تردید دانش دامپزشکی و پزشکی نقش تعیین‎کننده‌ای در سلامت انسان و جامعه دارند و از سویی انسان و جامعه مدیون پیشتازان مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان، تأمین پروتئین حیوانی و غذایی سالم بویژه نیروهای توانمند و علمی دامپزشکی است، چرا که منشاء اصلی آلودگی انسان به این بیماریهای خطرناک عمدتاً دام و فرآورده‎های دامی است. همه دولت‌ها اعم از فقیر و غنی باید توجه جدی به نقش ارزشمند علمی و بهداشتی نیروهای دامپزشکی داشته و سازمان‎های دامپزشکی را بعنوان مسئول اصلی سلامت دام و مبارزه با بیماریهای مشترک بدانند و از دخالت سایر بخش‎ها در راه انجام وظایف قانونی این سازمان‎ها در آن جلوگیری کنند و آن را به همان اندازه نظام سلامت ارتقاء دهند و از هر جهت تقویت نمایند و وحدت همه‎جانبه‌ای بین نظام‌های سلامت انسان و حیوان بوجود آورند تا تولید دام سالم، فرآورده‌های پروتئینی با منشاء دامی، غذای سالم و مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان بصورت قابل اطمینانی در کشور فراهم گردد و از سویی دیگر جهان در انتظار مشاهده کاهش موارد این بیماریها بوده و بیماری نوظهور دیگری حداقل تا سالهای دراز بصورت مشترک بین انسان و دام مانند جنون گاوی، سارس، آنفلوانزای حاد پرندگان و غیره پیدا نشود.

بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان در کشور، بعنوان یکی از معضلات بهداشتی و اقتصادی جدی همیشه مطرح است، بر پایه سه راهکار اساسی آموزش، هماهنگی بین بخشی و مراقبت، این بیماریها خصوصاً آنهایی که بیشتر در کشور شیوع دارند مانند تب مالت، سالک، حیوان گزیدگی (هاری)، تب‎های خونریزی‌دهنده ویروسی، کالاآزار، کیست هیداتیک، سیاه زخم برنامه‎ریزی و اقدامات اساسی انجام شده است اما همه این اقدامات نیاز به تقویت و حمایت دارند. با توجه به اینکه چرخه انتقال این بیماری‌ها عمدتاً در حیوانات بوده و از طرق مختلف انسان را در معرض خطر قرار می‎دهند لذا کنترل این بیماری‌ها مستلزم تلاش، فعالیت و همکاری ارگان‌های متعددی از جمله سازمان دامپزشکی کشور جهت کنترل این بیماری‎ها در دام، سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور جهت بهسازی محیط و همکاری جهت از بین بردن مخازن حیوانی، صدا و سیما جهت آموزش جامعه و ارتقاء سطح آگاهی مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‎ها، آموزش و پرورش جهت ارتقاء آگاهی دانش‎آموزان برای پیشگیری از ابتلاء ، سازمان حفاظت محیط زیست جهت کنترل این بیماریها در وحوش می‎باشند.

مهمترین اقدامات برای کنترل بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان شامل موارد زیر هستند :

-          جلب حمایت مسئولین سیاسی در استان‎ها و شهرستان‎ها

-          تقویت و گسترش هماهنگی بین‎بخشی

-          تقویت سیستم گزارش دهی و اطلاع‎رسانی در مورد شیوع بیماری در انسان و حیوان

-          آموزش جامعه در مورد راههای انتقال و پیشگیری بیماری

-          آموزش کادر فنی بخش بهداشت و دامپزشکی

-          تقویت کنترل کیفی واکسن‎های دامی مورد نیاز در بخش دامپزشکی

-          تأمین و تقویت تولیدات داخلی واکسن‎های دامی در بخش دامپزشکی

-          تأمین غرامت مناسب برای دام آلوده کشتار شده خصوصاً در مورد بروسلوز

-          نظارت کیفی مواد لبنی در مراحل تهیه، تولید و توزیع

-          واکسیناسیون دامهای واجد شرایط واکسن در مورد بیماریهای هاری ، تب مالت و سیاه زخم

-          بهسازی محیط به منظور محدود کردن محل‎های تجمع سگهای ولگرد و کنترل ناقلین

-          مبارزه با ناقلان بیماری

-          کاهش مخازن بیماری

-          تقویت پست‏های قرنطینه دامی استانی و مرکزی

همکاری‎های صمیمانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، موسسه تحقیقاتی رازی، سازمان نظام دامپزشکی کشور و سایر سازمانهای دولتی و غیردولتی بخش‏های بهداشت و دامپزشکی بر مبنای جهان‎بینی علمی، نقص بزرگی را برطرف و چشم‎انداز علمی آینده را امیدبخش کرده است. امیدوارم ضمن بهره‎برداری از تمام استعدادها، ظرفیت‎ها، فرصت‎ها، امکانات ملی و تجربیات گذشته و با همدلی و همفکری و برنامه زمانبندی شده برای حل همه مشکلات مربوط به دامپزشکی، اقدامات لازم صورت گیرد و از نیروی عظیم دامپزشکی و پزشکی بخش غیردولتی هم استفاده شود.

همچنین لازم است ارتباطات جهانی به ویژه با OIE (سازمان جهانی بهداشت دام)، WHO (سازمان جهانی بهداشت)، FAO (سازمان غذا، کشاورزی ملل متحد) و WTO (سازمان جهانی تجارت) جدی گرفته شود.

امید دارم که نتایج این تلاش‎های علمی، ارتقاء سلامت انسان باشد و ایران را به الگویی در این زمینه تبدیل کند و برای کشورهای منطقه راهگشا باشد و کشور را در سطح کشورهای پیشرفته قرار دهد.

در پایان لازم می‏دانم که از تلاشهای ارزنده همه دست‎اندرکاران این جشن و نشست علمی سپاسگزاری کنم و توفیق همگان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

با احترام / دکتر مرضیه وحیددستجردی

 

خبر مرتبط :

حاشیه‎های برگزاری مراسم گرامیداشت روز دامپزشکی در تهران

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر قهرمانی ارومیه
|
-
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
0
0
نه از تاک نشان ماند و نه از تاک نشان
روز 14 مهر
روز دامپزشکی
یادش بخیر چه روزگاری داشتیم
صبح که به اداره می امدیم تعداد زیادی دامدار و مرغدار منتظرمان بودند تعداد بیشترشان گاوی گوسفندی مرغی – سگی – کبکی – کبوتری هم اورده بودند
دفتر معاینه بزرگی داشتیم به اندازه دفتر ثبت ازدواج حتی بزرگتر از ان
نام و نام خانوادگی دامدار – نام روستا – نوع دام –تعداد – نوع بیماری –اقدامات درمانی را در ان خط کشی کرده بودند
دام و طیور نمونه مرضی را معاینه و گاهی کالبد گشایی میکردیم
دراورد ن بی سرانجام بامبل فوت کبکی خروسی
نسخه مینوشتیم داروها را از همان داروخانه داخل اداره میخریدند و دامهایشان را بعد از انجام تزریقات و خوراندن داروها سوار وانت کرده به روستا یا دامداری برمیگرداندند گاهی حوالی ساعت 12 اداره را به مقصد دامداری یا روستایی که دام مریض را نمیتوانستند به شهر بیاورند ترک میکردیم و حتی گاهی پاسخگوی مشکلات طب انسانی انسانهای ساکن در روستاها بودیم
تراوایی بود
طنابی
پنس بوردیزویی
تروکاری
میزان الحراره ایی
میکروسکوپی
کولیسی
لامی لاملی

معاینه ای بود
جراحیی بود
تشخیص ابستنیی بود
و نیلورمی
بایکودایجستی
تترازیی

صمیمیتی
صداقتی
خدمتی


m
|
-
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
0
kolis baraye chi boode??
کیه...
|
-
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
0
0
سلا به دکتر قهرمانی. دمت گرم و مستدام با حال و هوای دامپزشکی قدیم و دامدارای همیشه با صفا. اما مطلبی که دوستمون گذاشته برای کولیس. .......... برای تست سل در گاوداری های صنعتی برای اندازه گیری قطر پوست بکار می ره. اما آزمایشگاه ها و ..... رو نمی دونم. نشون می ده یا تست سل انجام ندادی . یا اگه انجام دادی .... دیمی بوده ، البته اگه دامپزشکی خونده باشی. اگه نه که هیچ. انتظاری ازتون نیست که نیست.
نظر شما
ادامه