کد خبر: ۶۹۵۹۶
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
نگاه شما:
در یکی از عکس‎هایی که از نحوه شیر دادن به توله‌یوزها منتشر شد، همانند نوزاد انسان توله را به پشت خوابانده بودند. نوزاد گربه‌سانان برای نوشیدن شیر باید مطابق شرایط طبیعی در حالت سجده، نگون یا دَمَر قرار گیرد، در غیر این‌صورت احتمال ورود شیر به ریه و پنومونی استنشاقی وجود دارد ...

مرگ دومین توله یوز ایران: لزوم نشست اضطراری رؤسای دانشکدههای دامپزشکی با رئیس سازمان دامپزشکی

دکتر کامران شریفی

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد

ایران و ایران دومین توله یوز خود را از دست دادند. ما حق نداریم در مورد حیات وحش و محیط زیست این طوری ریسک کنیم. خلاء بزرگی از بابت طب حیات وحش در کشور احساس میشود که با بی حسی و کرختی فعلی، محیط زیست و حیات وحش آسیب میبیند.

در یکی از عکسهایی که از نحوه شیردادن به یکی از توله یوزها منتشر شد، همانند نوزاد انسان توله را به پشت خوابانده بودند. اگر توجه کنید، وقتی نوزاد انسان از سینه مادر شیر مینوشد، همزمان قادر است نفس بکشد. علت این است که در نوزاد ساختار حنجره درست در امتداد سوراخهای پسین مجرایی است که از بینی به حنجره امتداد مییابد. پس از مدتی حنجره نوزاد از آن سوراخها فاصله میگیرد و پایین تر میآید و بین حنجره و سوراخهای پسین مجرای بینی فاصله میافتد. این فاصله به نوزاد این امکان را میدهد که بعدها بتواند از جعبه صوتی خود برای صحبت کردن و تمرینِ این ویژگیِ بینظیر استفاده کند.

 در اسب هیچگاه این فاصله از بین نمیرود و به همین خاطر است که جریان هوا مستقیم و بدون تموج و ایجاد گردابه Turbulence به اعماق ریه میرسد؛ به برکت این ساختار فوق العاده است که حیوانی به بزرگی و عظمت اسب میتواند ورزشکار باشد.

 اگر نوزاد انسان میتواند در حالت طاقباز prostrate شیر بنوشد، نوزادِ گربه سانان برای نوشیدن شیر باید مطابق شرایط طبیعی در حالت سجده، نگون یا دَمَر Supine قرار گیرد، در غیر این صورت احتمال ورود شیر به ریه و ابتلا به پنومونی استنشاقی وجود دارد.

نگارنده در مطلبی خواند که عربها چون میدانند که نمیدانند، فرودگاه را هم پیش ساخته سفارش میدهند. البته این گفته با کمی اغراق همراه است، ولی خالی از حقیقت نیست. علم به چیزی که نمیدانیم، بخشی از علم است. در این مورد هم دانش فنی ما هم بسیار کم است و باید به آن اعتراف کنیم.

تعداد معدودی از همکاران دامپزشک با چنگ و دندان و مطالعه پیگیر در شنایی خلاف جریان رودخانه بازار حرفهای دامپزشکی با غیرت، همت و پشتکاری ستودنی شخصاً به مطالعه پرداخته وجودشان در این خلاء اطلاعاتی مغتنم است. با این حال، این مجاهدت ایشان جای آموزش مبتنی بر روشمندی علمی همراه با ارتباط با مراکز جهانی را نمیگیرد.

در این گونه موارد باید از استمداد از مراکز علمی جهان خودداری نکنیم. با این تعداد یوز باقی مانده حتی اگر تیمی مجرب برای جراحی را از کشورهای پیشرفته فرا میخواندیم، بهتر از آن بود که «کوه نوری» به نام ایران را به طور صحرایی سزارین کنیم. در مورد میانکاله هم از استمداد از مراکز جهانی خودداری کردیم و نتوانستیم توصیفی دقیق از آن چه واقعاً در تلفات گسترده پرندگان مهاجر در ۹۸ و ۹۹ روی داد، ارائه کنیم و حق میانکاله را ادا نکردیم (https://t.me/ksharifiRRB/618)؛ و در این مورد حق ایران و ایران را!

دو حادثه میانکاله و تلف شدن توله یوزها به اندازه کافی حزن انگیز و خسارت بار است و ارزش دارد روسای محترم دانشکدههای دامپزشکی و سازمان دامپزشکی گرد هم بیایند تا چارهای برای این خلاء اطلاعاتی و ارتباط با مراکز جهانی برای انتقال دانش و کسب تجربه در مورد حیات وحش بیابند. در مورد محیط زیست درمعنای اعم آن نیز چنین نقص اطلاعاتی وجود دارد.

یک خلاء عمده برای شهر مشهد با توان توریسم زیارتی وجود دارد و آن هم فقدانِ یک باغ وحش با استانداردهای جهانی در بیابانهای جنوب شهر است. این کار در توان آستان قدس رضوی است و همو است که باید پیش قدم شود، روسای دانشکدههای دامپزشکی و سازمان دامپزشکی را گرد هم بیاورد و امکانات مالی تربیت دامپزشک متخصص حیات وحش در مراکز درجه یک جهانی را فراهم آورد، و از آن هم بهتر، متخصصین ممتاز را برای آموزش، فرصت مطالعاتی و برگزاری دوره در کشور فرا بخواند. این نقصِ مشهد را باید برطرف کرد.

چندین سال پیش نگارنده در گزارشی دید که اقلیم کردستان، دکتر ایمان معماریان، از معدود دامپزشکانِ ایرانیِ فعال در امر حیات وحش را برای تدریس دعوت کرده بود. ما برای دعوت از متخصصین تراز اول جهانی هیچ کمبود و هیچ بهانهای نداریم.

کامران شریفی

دانشکده دامپزشکی

دانشگاه فردوسی مشهد

۱۴۰۱/۰۲/۲۸

منبع: کانال تلگرام لوح (یادداشت های شخصی دکتر کامران شریفی)

 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
1
8
این آقای محترم در باغ وحش ارم هم درست کار نکردند که چنین پروژه ای به ایشون سپرده شد
ایکاش چند متخصص از خارج میاوردید که هم انتقال دانش انجام میشد و هم این آبروریزی رخ نمیداد
دامپزشک
|
Singapore
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
18
1
مردم از گرسنگی و فشار کمرشون شکسته بعد اقایون به فکر یک حیوون اند.
به فکر مردم ایران باش نه توله ایران ........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
لطفا هیس باش ، خاموش شدن بعضی وقتا نعمته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
2
4
واقعا این آقایون که از هیچی خبر ندارن چقدر راحت اظهار نظر میکنن و کار گروه ما را زیر سوال می برن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
4
روزی که خبر تولد بچه یوزها رو شنیدم با اینکه روز پر تنش و سختی رو در محیط کارم سپری کرده بودم خیلی خوش حال شدم.
تولد سه بچه ماده یوزپلنگ رو اونم تو ایران نوید اتفاقات خوب دونستم و بعد مدت ها خندیدم .
من عاشق آب و خاک ،کوه ،حیوانات و هر چیزی که توی کشورمه هستم و اونو با تمام مشکلاتش دوست دارم.
نمیدونم چرا امروز که خبر تلف شدن دومین توله رو شنیدم خیلی بیشتر از تشخیص اشتباه جنسیت اونها و بعد تلف شدن اولین توله دلم گرفت .
دل خوشی های هر چند کوچیک ما چرا داره هر روز از بین میره؟
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
6
نشست لازم نیست. سازمان محیط زیست اگر واقعا دغدغه حیات وحش را داره چهار نفر دامپزشک رو بورسیه بکنه برن خارج از کشور دوره کامل حیات وحش را بگذرانند و برگردند ایران به شکل حرفه ای کار کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
متاسفانه بورسیه هم به افراد شایسته داده نمیشه و باز روابط میاد وسط و فرزندان چند نورچشمی بورسیه می گیرن، دیدم که می گم!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
3
دکتر شریفی عزیز، ایران از هیچ لحاظ با اقلیم کردستان عراق قابل قیاس نیست، به لحاظ حب وطن عرض نمیکنم، دکتر معماریان هم که فرمودید بیشتر فردی رسانه ای هستند و چند دوره بسیار کوتاه گذرانده اند و تجربی در این ۱۱ ال ۱۲ سال کار میکنند، این حد در خصوص حیات وحش که بی حد و مرز است، نه جامع است نه مانع، فرمایش شما در خصوص استفاده از تجربه بیگانگان بسیار متین است.
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
8
سوال مشخص من از جناب استاد اینه:
محبت بفرمایید بگویید سازمان دامپزشکی با دانشکده دامپزشکی چقدر تعامل دارند؟
همون دانشکده دامپزشکی مشهد مگه مرکز بررسی سقط جنین نداره با تمام امکانات؟
چقدر اداره کل خراسان با اون مرکز تشخیص با دانشکده تعامل داره؟
تعامل با نهادهای بین المللی بماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
1
تا این جلسلا برگزار بشه و بخوان صورتجلسه را تایپ کندد! طبیعت و ثانیه ها کار خودش را جلو میبره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
3
نگارنده در مطلبی خواند که عرب‎ها چون می‎دانند که نمی‎دانند، فرودگاه را هم پیش ساخته سفارش می‎دهند. البته این گفته با کمی اغراق همراه است، ولی خالی از حقیقت نیست. علم به چیزی که نمی‎دانیم، بخشی از علم است. در این مورد هم دانش فنی ما هم بسیار کم است و باید به آن اعتراف کنیم.
این الان یعنی چه
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
0
به نظر میاد کلمات prostrate , supine جابجا شده اند چون معنی supine میشه lying face upward و معنی prostrate میشه دمر و حتی سجده کردن معنی میده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
0
محیط زیست کلا عادت دارند اشتباهاتشون به دروغ پوشش بدن سری قبل پنج گورخر بر اثر استفاده غلط داروی بیهوش تلف شدند علتشو با هماهنگی دانشگاه سمنان بیماری شاربن گذاشتند که با هوشیاری کارمند سازمان دامپزشکی وتهیه نمونه شاربن منتفی شد
نظر شما
ادامه