کد خبر: ۶۹۶۳۰
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
طراح طرح «صیانت در مقابل حیوانات» در مجلس:
حکیم مهر: مطرح شدن مجدد طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات» در مجلس شورای اسلامی در کشاکش تحریم‌های ظالمانه، افزایش قیمت‌ها و اوج مشکلات اقتصادی جامعه، جای بسی شگفتی دارد!
 

حکیم مهر: طرح مجلس برای مقابله با سگ‌ گردانی یکی از سفت و سخت‌ترین طرح‌هایی ‌که در مبارزه با حیوان‌گردانی مطرح شد، طرح موسوم به طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک است که طراح آن «حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری» نماینده مردم قم در مجلس است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از جام جم، این طرح‌ که در قالب الحاق موادی به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات) تدوین شد، بناست با تعیین مجازات‌هایی، بحث نگهداری از حیوانات خانگی را به ناهنجاری رسمی تبدیل‌کند تا نهادهای انتظامی و قضایی با استناد به آن با این موضوع مقابله‌ کنند.

بر اساس این طرح‌ که سال ۹۹ تقدیم مجلس شد، ۳۵ تا ۱۰۵ میلیون تومان جریمه و سه ماه توقیف خودرو برای افرادی که از حیوانات مضر و خطرناک نگهداری می‌کنند در نظر گرفته شد.

این طرح دو سال مسکوت ماند و در این مدت، رئیس پلیس پایتخت بارها به‌ گردانندگان حیوان و سگ در پارک‌ها و معابر عمومی هشدار داد.

فروردین امسال بود که حسن نوروزی، نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس خطاب به هیأت‌ رئیسه مجلس‌ گفت: دو سال قبل طرح ممنوعیت‌گرداندن حیوانات نجس‌العین در شهر را تقدیم هیأت‌رئیسه کردیم اما متاسفانه تاکنون در دستورکار صحن علنی مجلس قرار نگرفته است.

برای بررسی آخرین وضعیت این طرح به گفت‌و‌گو با «حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری» نماینده مردم قم در مجلس پرداختیم و او به تشریح دلایل معطل ماندن طرح ممنوعیت گردانندگان حیوانات موذی و خطرناک در شهر پرداخت .

شما یکی از مخالفان اصلی سگ‌ گردانی هستید و طرح ممنوعیت‌گرداندن حیوانات موذی و خطرناک در معابر عمومی و پارک‌ها را به مجلس ارائه ‌کردید. هدف از ارائه این طرح چه بود؟

یکی از مقوله‌های مضر برای مردم، بحث سگ‌گردانی و فراتر از آن نگهداری، خرید و فروش، پرورش و گرداندن حیوانات خطرناک است. امروزه برخی افراد، کرکودیل، گاندو، تمساح، مار، موش، خرگوش، سگ و میمون پرورش می‌دهند. حتی بعضی، مارهای آبی غیرسمی در خانه دارند و در یک مورد، وقتی درخانه همسایه باز شد، مار بیرون پرید و باعث سقط جنین خانم باردار همسایه شد.

من دامپزشک نیستم اما برای تدوین این طرح، تحقیقات زیادی انجام داده‌ام. بر اساس مطالعات انجام شده، بیماری‌های مشترک زیادی بین دام و انسان وجود دارد و امراض فراوانی از ناحیه حیوانات از جمله سگ به انسان منتقل می‌شود که در این خصوص، ۳۷ بیماری احصا کرده‌ام. در مورد سگ، حتی ریخته شدن پوست، مو و شوره سگ در معابر عمومی می‌تواند بیماری‌زا باشد. با این‌که نگهداری ‌گربه خالی از اشکال نیست اما آثارش نسبت به سگ کمتر است و مردم هم حساسیت کمتری به این حیوان دارند.

آنچه به صورت بزه درآمده، باعث تخریب سیما و منظر عمومی شده و برای خانواده‌ها مشکلات و مزاحمت‌های فراوانی ایجادکرده، بحث گرداندن سگ است. فرض کنید فردی کارمند یا بیمار است یا دانش‌آموزی خوابیده، ناگهان سگ واق‌واق می‌کند. معلوم است با این شرایط، آرامش فرد سلب می‌شود. نوعی انزجار عمومی نسبت به نگهداری سگ‌های خانگی وجود دارد که به شدت مردم را مورد آزار و اذیت قرار داده است. خواست عمومی جامعه این است که یک مهار وکنترلی در این باره صورت‌گیرد .

چه مجازات‌هایی برای خاطیان در نظرگرفته شده است؟

در این طرح حبس پیش‌بینی نشده است. می‌دانید که حبس هزینه زیادی دارد و آثار سویی روی خانواده‌ها و زندگی افراد می‌گذارد. ما برای جلوگیری از این موارد از حبس چشم‌پوشی کردیم. جرم‌انگاری که در این قانون در نظرگرفته‌ایم از نوع مادی است. وقتی فرد ببیند هزینه کارش بالاست، نگهداری از آن حیوان برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کند و فرد آسیب‌دیده بر اساس قانون می‌تواند از او شکایت‌کند، سعی می‌کند مرتکب آن جرم نشود و از نگهداری سگ منصرف می‌شود.

تکلیف سگ‌هایی‌که خدمات ایمنی ارائه می‌کنند، چیست؟

ما همه سگ‌ها را در این طرح نگنجانده‌ایم و استثنائاتی هم برای حفظ حقوق مردم و حیوانات قائل شده‌ایم. مثلا سگ‌های پلیس، هلال‌احمر، سگ چوپان و سگ‌های نگهبان متناسب با زندگی مردم، عشایری‌که در نقاط دور افتاده زندگی می‌کنند یا فردی در نقطه‌ای دوردست کارخانه داشته و نیاز دارد که سگ‌هایی از کارخانه مراقبت کنند، اینها استثنائاتی هستند که در نظر گرفته‌ایم تا نیاز زندگی مردم تأمین شود.

مدتی پیش یکی از نمایندگان از رسیدگی نکردن مجلس‌ شورای اسلامی به این طرح گلایه ‌کرد. علت تأخیر مجلس در بررسی موضوع چیست؟

متاسفانه در مجلس، عزم جدی برای تبدیل این طرح به قانون وجود ندارد. هر طرح به ۱۵ امضا بیشتر نیاز ندارد و این طرح هم امضای زیادی‌گرفت و از ۱۰۰ نفر از نمایندگان امضا گرفتم. این طرح، اعلام وصول شده و در حال طی مسیر خود از مجاری قانونی است. علت تأخیر این است که پیش از ارائه طرح، مباحث دیگری مطرح شده بود که نمایندگان آن را ثبت‌کردند. هیچ تعمدی در تأخیر این طرح وجود ندارد‌ اما با توجه به این‌که طرح‌های دیگری غیر از طرح ما وجود دارد، منتظر رسیدن نوبت رسیدگی به آن هستیم.

برخی نمایندگان نیز با توجه به خواست عمومی و مضرات نگهداری حیوان‌که ناخواسته سبک زندگی مردم را تغییر می‌دهد، همسو هستند. مثلا درخصوص سگ، فردی به ما گفت همسایه‌مان سگ دارد و فرزند کوچکم هم می‌خواهد سگ داشته باشد. هر قدر با او صحبت می‌کنم، قبول نمی‌کند و می‌گوید اگر سگ بد است، پس چرا همسایه‌مان دارد. من نمی‌توانم در مقابل اصرارهای فرزندم مقاومت‌کنم و چاره‌ای جز تن دادن به خواسته‌اش ندارم. به همین شیوه، شاهدیم که مسأله نگهداری از سگ کم‌کم در جامعه تبدیل به یک حالت تشخص شده است. صاحب سگ، سگ را سوار خودروی خود می‌کند و در سطح شهر می‌گرداند که با وضعیت عمومی منافات دارد.

بحث موی سگ مطرح است که نجس است. گاهی سگ خیس است که همین مسأله، پاکی و نجاست زندگی مردم را به‌هم می‌ریزد. بحث دیگر، نفس و فضولات سگ‌های خانگی است که اگر در معابر عمومی ریخته شود، پس از مدتی خشک و تبدیل به پودر شده و با وزش باد، وارد مجاری تنفسی مردم و باعث بیماری می‌شود. اینها آسیب‌هایی است‌که جامعه ما از آن متضرر می‌شود. حتی موردی بوده که پاشیده شدن آب دهان یک سگ در تاکسی، باعث مشاجره مردم با یکدیگر شده یا خانم بارداری از دیدن سگ وحشت کرده و جنینش آسیب دیده است. حالا برخی ممکن است از سگ وحشتی نداشته باشند اما مسأله مهم برای ما حال عمومی جامعه است‌که رفاه مردم باید تأمین شود.

واکنش‌ها پس از ارائه این طرح چه بود؟

از زمان طرح این مسأله، مقاومت‌ها و اعتراضاتی با عنوان بیکار شدن برخی مراکز مانند دامپزشکی و دفاع از حقوق حیوانات مطرح شد. ضمن این‌که برای تأمین غذای سگ، مبلغ ارز بسیار سنگینی از کشور خارج می‌شود، درحالی‌که برخی مردم با بیماری‌های صعب‌العلاج درگیر هستند و دارو ندارند، چون با مشکل ارز مواجه هستیم و نهاده‌های دامی نداریم، مردم باید گوشت را به سه برابر قیمت بخرند. در این بین، باید بخشی از ارز مملکت تبدیل به پول شده و صرف واردات غذای سگ، لوازم بهداشتی و حتی آرایشی سگ‌ها شود. تمام اینها برای ما مشکل‌ساز شده است. کسانی‌که در کار واردات این محصولات برای سگ‌ها هستند یا مزارعی برای تولید آنها دارند، مدافعان حقوق حیوانات و دامپزشکان در برابر این طرح مقاومت می‌کنند.

رویکرد مجلس در قبال این واکنش‌ها چیست؟

یقین دارم که هیچ‌کدام از این فشارها نمی‌تواند اراده مجلس را که کارش تأمین نظر و دفع ضرر مردم است، تحت تأثیر خود قرار دهد. مجلس به هر طریق ممکن‌کار خود را انجام خواهد داد.
پینوشت حکیم مهر:
مطرح شدن مجدد طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات» در مجلس شورای اسلامی در کشاکش تحریم‌های ظالمانه، افزایش قیمت‌ها و اوج مشکلات اقتصادی جامعه، جای بسی شگفتی دارد!
 
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
18
13
نظر شخصی من این است که این طرح باید رای بیاره تا شاهد مقابله با حمله سگ های ولگرد به مردم باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
تو هنوز فرق سگ ولگرد و صاحب دار رو نمیدونی ،نطرت به درد خودت میخوره
مجید
| Canada |
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
تو اول برو فرق بین سگ ولگرد و سگ صاحبدار را یاد یگیر بعد بیا نظر بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
چه سگ ولگرد چه سگ صاحب دار باید تدابیری براشون اندیشیده بشه .مردم گناه نکردن که تا کی باید امنیت جانی نداشته باشن بچه های خردسالشون جلو چشماشون دریده بشن .کسی که سگ نگه میداره بهتره از شهر خارج بشه بره پشت کوهها از سگش نگه داری کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
13
7
تکثیر نسل حیوانات(توله کشی)،فروش و قیمت گذاری بر آفریده های خدا و خریداری آنها و عقیم ساختن آنان نقض حقوق حیوانات است.
پاسخ ها
مجید
| Canada |
۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
این چه داستانی است سر هم میکنی چرا فقط سگ ها آفریده های خدا هستند مگر حیوانات دست آموز دیگر مثل انواع پرنده های زینتی گربه سانان و ماهی ها مخلوقات خدا نیستند چرا برای آنها شمشیر کشیده نشده ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
مجید دلبندم خودت رو زدی به اون راه؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
9
19
اینم موضوعات مهم برای نمایندگان مجلس در یکی از ضعیف ترین اقتصادهای دنیا. از خودتون خجالت بکشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
2
10
سیاست عملا در پیش گرفته شده ی دولت در گسترش بی حساب و کتاب دانشکده های دامپزشکی و تولید مدرک در این رشته تا رسیدن به شعار طنز هر ایرانی یک دامپزشک!؟ را چه خواهید کرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
6
14
به نظر می رسد بهتر است کل دامپزشکی و پزشکی را تعطیل کنید و اداره آن را به دست توانمند روحانیون بسپارید که عملکرد درخشانی در ................. این کشور به یادگار گذاشتند.
دامپزشک
|
Germany
|
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
2
7
منتظر نظرات کوبنده همکاران هستیم. در مورد یوزپلنگ که هم دیگه رو مورد عنایت قرار دادیم ببینیم در این مورد چقد صداتون بلند میشه!؟
مجید
|
Canada
|
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
7
12
بجای این طرح های عجیب و غریب و طنز آمیز دنبال حل مشکلات اقتصادی باشید با بالا رفتن قیمت ارز قیمت لوازم خانگی مسکن اتومبیل در این کشور سر به فلک کشید آنوقت افتادید دنبال سگ‌و گربه مردم واقعا باید از خودتان خجالت بکشید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
4
11
خانه از پایبست ویران است
خواجه دربند نقش ایوان است
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
4
6
منتقدان این طرح ( از جمله خود من که به بعضی قسمت های آن ایراد دارم) باید یک طرح جایگزین ارائه بدهند،

مخالفت تنها جواب نمیدهد، آلترناتیو لازم دارد.


باید صادقانه بپذیریم که برای کنترل سگ های ولگرد و همینطور حیوانات صاحب دار که می توانند برای بقیه مردم به خصوص کودکان خطرناک باشند حتما قانون لازم داریم!

وجود قانون در این زمینه خیلی ضروری است.

با اصل ماجرا مخالفت نکنیم،

سعی کنیم قانون بهتری ارائه دهیم.

چون همیشه گفته اند، "قانون بد از بی قانونی بهتر است"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
9
6
با سلام و احترام به تمامي نظرات همه دوستان متأسفانه جمله آخر و رنگين حكيم مهر عزيز جاي بسي تعجب دارد، مگر بخاطر بعضي مشكلات و معضلات مي توان از ساير حقوق عامه مردم صرف نظر كرد آنهم به نفع گروهي معدود و خاص عمدتاً متمكن و مرفه كه اتفاقاً در گيرو دار همين مشكلات كه مردم درگير مسايل اقتصادي هستند و عده اي حتي در تأمين مايحتاج ضروري زندگي خانواده درمانده اند ولي با كمال تأسف آنها ميليونها تومان خرج حيوان خانگي شان مي كنند كه البته به خودشان مربوط هست اما اينكه بدون هيچ قيد و شرطي و با كمال وقاحت در معابر عمومي موجب سلب آسايش عمومي جامعه و آسيب هاي بعضاً غير قابل جبران و جريحه دار شدن احساسات مردم شوند گذشته از مباحث فقهي كه آنهم ضروريست، بايد مجلس و دولت اقدام لازم انجام داده و با هنجار شكني ها مقابله كند و اين كار در هر شرائطي لازم و ضروري هست و نبايد بدليل پاره اي مباحث موهوم از اين امر مهم چشم پوشي شود.
با عرض معذرت بايد عرض كنم كه سالهاست متأسفانه فرهنگ منحط غربي تهاجم شديد و همه جانبه اي را بر عليه بنيان مقدس خانواده و فروپاشي آن در كشورهاي اسلامي خصوصاً ايران عزيز با ابزارهاي مختلف آغاز كرده و يكي از ابزارهايش هم همين بحث لجام گسيختگي در حيوان گرداني و سگ گرداني در معابر عمومي و نگهداري از آنها مخصوصاً سگ با استفاده هاي غير اخلاقي و بعضاً تأمين نيازهاي جنسي شان هست، لذا چنين آدمي هرگز به فرزند و خانواده اهميت نخواهد داد و ابزاري خواهد شد در تحقق اهداف فرهنگ افسار گسيخته غربي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
احسنت حرفت باید با آب طلا نوشت
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
با جمله های اخرتون معلوم شد دردتون رفاه‌و سلامت و....نیست و همه اینها بهانه هستند....دردتون دشمن و فرهنگ منحط غرب است که معلوم نیس چطور وصلش کردید ب سگ و دامپزشکی؟!!!
یک همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
4
7
والا ماهم خیلی از آدمها رو میبینیم وحشت می کنیم....امثال دزدان و قاتلان که در جامعه ول میگردند و اراذل و اوباش و کیف قابها و مزاحمین نوامیس و افرادی که هتاکند و.....
هر وقت همه اینها رو درست کردید اجازه دارید درباره سگ نظر بدید .............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
شماها چون خودتون سگ دارید دارید دفاع میکنید
سگ‌گردانی معضل باید باهاش برخورد بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
6
10
از زمانیکه اینارو وارد سازمان دامپزشکی کردند ایم توی هرکاری فضولی می کنند نه علمشو دارند نه تخصص ازخودما مطلب جمع اوری میکنند بر علیه خود ما استفاده میکنند سگ شناسنامه دار که سر وقت دارو وواکسنشو دریافت میکنه چه شکلی میتونه ایجاد کنه برید این تحقیقاتتون بروی سگهای ولگرد متمرکز کنید تازه اینکار هم به شما مربوط نمیشه چون تخصصشو ندارید شاهد بودم یه ذبح دام رو بدست گرفتید مردار بخورد ملت دادید ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
0
0
لطفا به داد مردم برسید

مردم امنیت ندارن از دست هم سگهای ولگرد

هم کسانی که سگ نگه میدارن

برا سگ‌گردانها جریمه تعیین کنید .ناقل هزار نوع بیماری هم به خودشونن هم به دیگران
نظر شما
ادامه