کد خبر: ۶۹۶۶۸

حکیم مهر: چندی پیش جهاد کشاورزی در نامه ای به سازمان دامپزشکی کشور صادرات تخم مرغ را آزاد کرد. پس از آن قرارگاه دیپلماسی غذایی صادرات تخم مرغ را از پرداخت عوارض معاف کرد اما، به گفته تجار و به رغم تولید مناسب تخم مرغ در کشور و معاف شدن آن از عوارض، صادرات این کالا امکان پذیر نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصاد آنلاین، روز بیست و سوم اردیبهشت ماه، «محرم سلطانی»، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، خبر داد؛ همزمان با اجرای طرح مردمی سازی نظام یارانه ها، در راستای آزادسازی صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ اقداماتی انجام شده بود، این موضوع در آخرین جلسه قرارگاه دیپلماسی غذایی به تصویب رسید که صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ بدون عوارض صورت گیرد.

دو روز قبل از آن نیز بر اساس نامه‌ای که جهاد کشاورزی به سازمان دامپزشکی کشور با صادرات تخم‌مرغ موافقت شده بود. اما تجار می‌گویند به رغم تولید مناسب تخم مرغ در کشور و معاف شدن آن از عوارض صادراتی، امکان صادرات این کالا وجود ندارد، چراکه با آزادسازی قیمت‌ها تخم مرغ ایرانی توان رقابت را در کشورهای مبدا صادراتی از دست داده است. به گفته آن‌ها، قیمت تخم مرغ در کشور ما بالاتر از کشورهای هدف صادراتی شده است.

«دکتر ناصر نبی پور» نایب رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین دراین‌باره اظهار کرد: در حال حاضر میزان صادارت تخم مرغ از کشور صفر است و هنوز عوارض صادراتی تخم مرغ برداشته نشده و در صورت صادرات، تجار باید به ازای هر کیلوگرم ۳ هزار و ۵۰۰ تومان عوارض پرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه حتی اگر عوارض صادراتی تخم مرغ برداشته شود امکان صادرات وجود ندارد، اظهار کرد: دلیل عدم امکان صادرات تخم مرغ از کشور به رغم آزادسازی آن و معافیت از عوارض، رقابتی نبودن قیمت تخم مرغ ایرانی در کشورهای هدف صادراتی است.

وی ادامه داد: برآورد ما نشان می‌دهد که حتی اگر کف قیمت فله ای یعنی ۲۰ هزار تومان را برای هر کیلوگرم تخم مرغ در نظر بگیریم، قیمت صادراتی تخم مرغ ایرانی در کشورهای هدف صادراتی مانند افغانستان و عراق ۳۵ هزار تومان می‌شود، در حالی که قیمت تخم مرغ کشورهای رقیب مانند ترکیه حداکثر ۲۷ هزار تومان است.

وی یادآور شد: البته اکنون هر کیلوگرم تخم مرغ در کمترین قیمت خود ۲۵ هزار تومان است و با این قیمت، تخم مرغ در کشور هدف صادراتی کمتر از ۴۰ هزار تومان نخواهد شد.

نبی پور توضیح داد: هر چند معافیت صادرات تخم مرغ از عوارض گمرکی، هزینه صادرات را می‌کاهد اما، قیمت کارتن، شانه تخم مرغ، بسته بندی و حمل و نقل رشد قابل توجه داشته اند

وی معتقد است؛ تنها در شرایطی می توان اقدام به صادرات تخم مرغ از کشور کرد که، به میزان زیادی مشوق صادراتی برای تجار در نظر گرفته شود.

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن، میزان مناسب برای مشوق صادراتی را دست کم ۲۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم دانست.

نبی پور، با توجه به کاهش تقاضا داخلی خرید تخم مرغ، شرایط بازار این کالا را نگران کننده توصیف کرد.

 

نظر شما
ادامه