کد خبر: ۶۹۶۸۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
بیانیه سازمان نظام دامپزشکی درباره حواشی توله یوزهای «ایران»:
سازمان نظام دامپزشکی از اظهار نظرهای تند و تیز، یک‌جانبه و احتمالا بدون پشتوانه مستندات علمی دامپزشکان درباره توله یوزها در رسانه‌های مختلف و خصوصا رسانه‌های اختصاصی دامپزشکی انتقاد کرد ...
 

حکیم مهر: سازمان نظام دامپزشکی در بیانیه‌ای در خصوص حواشی مربوط به توله یوزهای «ایران»، از اظهار نظرهای تند و تیز، یک‌جانبه و احتمالا بدون پشتوانه مستندات علمی دامپزشکان در رسانه‌های مختلف و خصوصا رسانه‌های اختصاصی دامپزشکی انتقاد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی، متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

 در روزهای اخیر یوزپلنگ ایران و سه قلاده توله متولد شده از آن موضوع داغ محافل مختلف اعم از گروه‌های تخصصی دامپزشکی، فعالان محیط زیست، مقامات و مراجع مسئول در سطوح مختلف و عامه مردم شده‌است.

فارغ از جنبه‌های فنی و تخصصی این موضوع از قبیل چگونگی و چرایی عمل سزارین، نحوه مدیریت نگهداری و تغذیه توله‌ها و علل و عوامل تلف شدن دو قلاده از آن‌ها که می‌بایست در فضای کاملا علمی و تخصصی توسط صاحب‌نظران بدان پرداخته شود، متأسفانه با پدیده نامناسب اظهار نظرهای تند و تیز، یک‌جانبه و احتمالا بدون پشتوانه مستندات علمی در رسانه‌های مختلف و خصوصا رسانه‌های اختصاصی دامپزشکی روبرو شده است.

لذا ضمن دعوت از همکاران محترم به رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در مصاحبه‌ها و اظهارنظرها، رسانه‌های اختصاصی دامپزشکی نیز به پرهیز از دامن زدن به اظهارنظرهای احساسی و یک‌جانبه توصیه می‌شوند.

لازم است یادآوری شود ابعاد فنی و تخصصی و مدیریتی این موضوع در کمیته تخصصی حیات وحش و محیط زیست سازمان نظام دامپزشکی با حضور صاحب‌نظران بخش‌های خصوصی و دولتی و مراجع ذیربط مورد بررسی قرار گرفته و به محض حصول نتیجه به اطلاع عموم خواهد رسید.

روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
2
3
لازمه دوباره یادآوری کنیم که اینجا یک سایت کاملا علمی و تخصصی و باتوجه به عدم حضور متخصص حیات وحش تقریبا همه دامپزشکان در حال حاضر صاحب نظر محسوب میشن و حق اظهارنظر دارن؟
لازمه دوباره یادآوری بشه که تمام این مشکلات ایران ناشی از تک‌روی و عدم مشورت و گرفتن تصمیم عجولانه در مورد سزارین زودتر از موعد بوده ؟
پس لطفا -نظام علیه دامپزشکی- همین تنها کورسوی مشورتی دامپزشکان رو کور نکن
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
4
2
نظام دامپزشکی عزیز بیانیه دادن در این مورد کارساز نیست. باید اخطار کتبی بزنید به این افراد که برای زدن رقیب، وجه ی کل دامپزشکی را خراب میکنند. فکر کردند با تخریب همکار خودشان مسئول میشن، غافل از این که کل دامپزشکی کشور را تخریب میکنند و در این مورد هم نهایتا دامپزشک اندونزیایی را به همه ی آن ها ترجیح میدهند!! نوش جانشان:)
نظام عزیز حداقل اخطار کتبی باید به این افراد بدهید. با درج در پرونده تا دیگر شاهد این قضایا نباشیم. دامپزشکی کشور با این همه مشکل در گیر رقابت های کودکانه ۳ تا سلبریتی دامپزشک نباید بشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
درج در کدوم پرونده ؟
نظام دامپزشکی از کی اینقدر قدرتمند شده ؟
اگه اینقدر قدرتمند بود جلوی درمان غیرمجاز کاردانها رو میگرفت
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
اگه نظام یکم از امتیاز بازیش دست می‌کشید و چهار تا دامپزشک رو بورسیه می‌کرد برن اندونزی؛ لازم نبود الان از اندونزی دامپزشک بیاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
3
0
درود و سپاس فراوان از صدور این بیانیه و اقدامات خوبی که پیرو آن انجام خواهد شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
1
3
سلام نظام دامپزشکی مرکز
سلام قدرت مطلق حرفه دامپزشکی در بعد خصوصی آن ...
سلام قهرمان خفته ...
شما خونت رو کثیف نکن میگیم این سه چهار نفر رو نیست و نابود کنند که خواب ملوکانه رو مشوش نمودند ....................
عثمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
1
1
خوبه ها خیلی هم خوبه
نظام دامپزشکی خیلی خوب بیانیه دادید خدایی موافقم با کلیاتش
ولی تا حالا کجا بودی
چرا اینقدر دیر
اصلا چرا کلا کم ورود پیدا میکنی به ماجراهای شبیه به این
کجاهایی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
1
1
اخلاق! نظام دامپزشکی!؟ چه تضاد زیبایی!!!


حتی حکیم مهر از ترس این کامنت را نمی زاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
1
2
نظام دامپزشکی و این حرف ها!؟ روم به دیوار! استغفر الله؟!! آقایان در خواب عمیق غفلت بسر می برند!
ما سالهاست که خداتومان پول خرید حیوانات آزمایشگاهی به انستیتو پاستور ایران می پردازیم اما دریغ از کیفیت و سلامت حیوانات خریداری شده؟! اعتراض هم که می کنیم چرا بعضا نزدیک سی چهل درصد حیواناتتون خارج از شرایط قابل قبول مصرف در تحقیقات و مطالعات هستند و می میرند و یا بیمارند و چرا برخلاف دستور العمل های نظام دامپزشکی و نظام دامپروری حیواناتتون شناسنامه سلامت و استانداردهای لازم و یا حتی هیچ مسئول فنی مشخصی طبق ضوابط نظام ندارند! نه از پاستور جوابی درستی می شنویم و نه نظام نظارت قانونی و تکالیف و وظایفش را انجام می دهد مخصوصا که تردد بین استانی هم در این قضیه بسیار دیده می شود؟!!! جهت اطلاع عزیزان دست اندرکار این امر بد نیست به مطالب صفحات 76 تا 82 کتاب نظام دامپروری منتشر شده در سال 1386 از سوی معاونت امور دام وزارت جهاد و مفاد ماده2ـ اصطلاحات به کار رفته در قانون نظام جامع دامپروری کشور مصوب سال 1388 و تبصره ماده 16 این قانون و از همه تاکیدات ابلاغی در ماده3ـ این قانون که می گوید کلیة مراکز علمی و پژوهشی تحت پوشش وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های غیرانتفاعی و غیردولتی، از شمول تعریف مندرج در بند «هـ» ماده (2) این قانون مستثنی بوده ---لکن مراکز تولیدی--- آنها مشمول مفاد این قانون می باشد. و نیز برخلاف مفاد آيين نامه اجرايي ماده 10 قانون نظام جامع دامپروري كشور مصوب 1390,04,21 و در شرایطی که بخش علوم حیوانات آزمایشگاهی این موسسه سالهاست که بدون داشتن مسئول فنی و رعایت ضوابط اجرایی مربوطه بعنوان مرکز تولیدی آن انستیتو اقدام به فروش گسترده و تجاری صدها هزار سر انواع حیوانات آزمایشگاهی فاقد مستندات تاییدکننده استانداردها و ضوابط نظام دامپزشکی و معاونت امور دام کشور می نماید و با این نقض مقررات؛ علاوه بر ایراد اشکالات علمی و انحراف در نتایج ،هزینه های هنگفتی به مشتریان حیوانات آزمایشگاهی خود اعم از کارخانجات دارویی و مصرف کنندگان دانشجویی و دانشگاهی خارج از آن موسسه تحمیل می نمایند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
واقعا همینطوره من به همین دلیل نتیجه کارم یکسال و نیم به تاخیر افتاد. ای کاش نظام دامپزشکی و یا سازمان دامپزشکی که در راسش یک متخصص متشرع و متعهدی نشسته است در خصوص کیفیت حیوانات تولیدی انستیتوپاستور و رازی جوابگو باشد, سرمایه عمر و زندگی خیلی ها مثل من همینطوری دچار خسارت شد.
ناشناس
|
France
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
1
2
حالا این کد اخلاق و راهنمای اصول اخلاق حرفه‌ای در مصاحبه‌ها و اظهارنظرها مصوب چه کسی یا چه ارگان و نهاد معتبری است و کجا در دسترس مشاغل حرف دامپزشکی قراردارد و چه زمانی به اعضای نظام آموزش داده شده است که همکاران ما بر اساس آن رفتارکنند و مراتب رعایت یا عدم رعایت مفاد آنرا بازخواست و رهنمود می کنند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
1
0
چه عجب!

بالاخره یک دستگاه رسمی و تشکیلاتی دامپزشکی در مقابل این وضع اسفناک کشمکش همکاران، یه اظهار نظر و احساس مسئولیتی کرد
داودد بهبودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
1
1
۳ واحد اخلاق بگذارین آنلاین امتیاز ۳۰۰ و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان عمومی
نظر شما
ادامه