کد خبر: ۶۹۶۹

حکیم مهر - معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: دامپزشکان و تکنسین های فنی به دلیل سرو کار داشتن با گروه های مختلف حیوانی در معرض خطر ابتلا به بیماری هاری قرار دارند، بنابراین واکسناسیون این گروه در مقابله با بیماری هاری الزامی است.


دکتر محسن مشکوة افزود: بیماری هاری، نوعی بیماری خطرناک و مرگ آور است که درمان ندارد و فرد در اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست می دهد؛ بنابراین فقط باید از بروز این بیماری پیشگیری کرد.
وی اظهارداشت: اگر چه سگ ها مهم ترین عامل انتقال بیماری هاری هستند، اما تماس با بزاق سایر حیوانات مبتلا به این بیماری نیز موجب انتقال بیماری هاری به انسان می شود.
معاون جدید بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور وجود بیماری هاری در وحوش را شایع دانست که از طریق آنان به حیوانات اهلی به ویژه سگ انتقال می یابد و در اثر حیوان گزیدگی نیز به انسان منتقل می شود.
به گفته ی مشکوه اکنون بیش از 85 درصد بیماری هاری توسط سگ به انسان منتقل می شود، بنابراین به منظور کاهش مخاطرات این بیماری باید جامعه ایمنی در بین این گروه از حیوانات داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون بیماری هاری در برخی کشورها بومی شده و دامپزشکان و تکنسین های فنی که برای معاینه و تزریق واکسن با حیوانات سرو کار دارند، جزو جوامع در معرض خطر این بیماری هستند.
وی ابتلای دامپزشکان و تکنسین های فنی به بیماری هاری را از مهمترین مشکلات و دغدغه های سازمان دامپزشکی کشور دانست و گفت: در سال 1369 یکی از تکنسین های دامپزشکی در ماموریتی به استان خوزستان، به هنگام معاینه یک گاو که به تصور چیزی در گلوی حیوان گیر کرده است ، با دست بردن به دهان و تماس با بزاق حیوان، به بیماری هاری مبتلا و 40 روز بعد جان خود را از دست داد.
وی با تاکید براینکه واکسیناسیون دامپزشکان و تکنسین های فنی جهت مبارزه و مقابله با بیماری هاری الزامی است، مقابله با بیماری هاری را در اولویت برنامه های سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد و افزود: مقابله و مبارزه با این بیماری همکاری بین بخشی را می طلبد و در این راستا تمام دستگاه های ذیربط باید تعامل و همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.

گفتنی است سایت سازمان دامپزشکی با بی دقتی مسبوق به سابقه عنوان دکتر مشکوة را به نقل از ایرنا و به اشتباه معاون تشخیص و درمان ذکر کرده و این در حالی است که وی به تازگی به معاونت بهداشت و پیشگیری منصوب شده و جای خود را به دکتر امیرابراهیم مقصودی فرد داده است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه