کد خبر: ۶۹۷۰۱

حکیم مهر: رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به بروز بیماری نیوکاسل فوق حاد و همراه با کمپلکس تنفسـی در برخی واحدهای پرورش طیور استان نیاز است رعایت شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای در دستور کار مرغداران قرار گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسن اثنا عشری» روز دوشنبه افزود: پرورش دهندگان طیور استان مرکزی نیاز است برای کاهش ابتلا به بیماری نیوکاسل فوق حاد و تلفات نسبت به رعایت تمامی شرایط بهداشتی قرنطینه‌ایی از جمله تزریق واکسن دوگانه نیوکاسل- آنفلوآنزا حداکثر تا هفت روزگی، اجرای برنامه‌ریزی واکسیناسیون مناسب بر اساس تیتر گله و مطابق با الگوی مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور در واحدهای پرورشی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: نظارت بر انجام دقیق برنامه واکسیناسـیون اعلامی، اسـتفاده از واکسن روغنی نیوکاسـل در تمامی واحـدها بـا هماهنگی و استفاده از واکسن کلون بجای لاسوتا از دیگر مواردی است که باید  به منظور جلوگیری از شیوع احتمالی این بیماری مورد توجه پرورش دهندگان طیور استان مرکزی قرار گیرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به عـدم اجرای صـحیح واکسیناسـیون توسط برخی از مرغداران، لازم است عملیات واکسیناسـیون زیر نظر مستقیم مسئول فنی بهداشتی با رعایت کامل موازین بهداشتی و قرنطینه ای انجام شود.

اثنا عشری گفت: افزایش فاصله جوجه‌ریزی در واحدهای درگیر بیماری تا ۴۲ روز، دفن بهداشتی لاشه‌های تلف شده، عدم خروج کود بدون رعایت ضوابط بهداشتی و اخذ مجوز قرنطینه‌ای و نظارت دقیق بر عقیم سازی کود مرغی به خصوص در کانون‌های آلوده و دپوی کود در واحد آلوده حداقل به‌مدت ۲۱ روز از دیگر اقدامات برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

 

نظر شما
ادامه