کد خبر: ۶۹۷۱۲
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
روایت دامپزشک حاضر در جلسه فراکسیون محیط زیست مجلس از مرگ توله یوزها:
«دکتر هومن ملوک‌پور» افزود: افراد با کت و شلوار نشسته بوند به توله‌ها شیر می‌دادند؛ از تصاویر می‌شد فهمید این شیر وارد ریه شده و حیوان خفه شده، چون سر حیوان را پایین گرفته‌اند و این ساده‌ترین نکته‌ای است که یک چوپان بلد است!
 

حکیم مهر: «دکتر هومن ملوک پور» دامپزشک و کارشناسی که در جلسه فراکسیون محیط زیست مجلس در رابطه با پرونده مرگ دو توله یوزپلنگ ایرانی در پروژه تکثیر در اسارت یوز حضور داشته، در یک گفتگوی تفصیلی با رویداد۲۴ محتوای جلسه را افشا کرده است. او گفته آنها خودشان باعث مرگ یوزپلنگ ایرانی شدند و خودشان هم کالبدشکافی کرده‌اند! در حالیکه دامپزشک قانونی باید این کار را انجام می‌داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از رویداد۲۴، پروژه تکثیر یوز ایرانی یک پروژه ملی بوده به دلایلی که هنوز از سوی سازمان محیط زیست به درستی اعلام نشده شکست خورده است. کارشناسان معتقدند حال یوزپلنگ مادر خوب نیست و سزارین حیوان باعث شده شانس بارداری مجدد هم از او گرفته شود. دو توله از سه توله به دنیا آمده تلف شدند و جزییات حال توله سوم هم گزارش نمی‌شود.

شکست یک پروژه ملی که دو سال هزینه و زمان برده است باید مورد بررسی‌های قضایی قرار بگیرد. پرونده در حال حاضر به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی عودت داده شده است. بر اساس قانون هر کس شکایتی از طرز کار مجلس شورای اسلامی یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آن‌ها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.

مجلس شورای اسلامی در مرحله اول جلسه‌ای با حضور مقامات سازمان محیط زیست به عنوان متولی طرح تکثیر یوز در اسارت و برخی کارشناسان برگزار کرده؛ اما شواهد نشان می‌دهد سازمان محیط زیست قصد ارائه جزییات علت مرگ توله یوز‌ها را ندارد. مهمترین نشانه این عدم اراده، انجام کالبدشکافی یوز‌های تلف شده توسط دامپزشکی است که خودش مسئول به دنیا آوردن این توله‌ها بوده است!

یکی از کارشناسان حاضر در جلسه فراکسیون محیط زیست مجلس فرضیات موجود درباره علت مرگ دو توله یوز را شرح داده و به سوء مدیریت در انجام پروژه اشاره کرده است. او تحولات ناگهانی در مدیریت پروژه را یکی از عوامل شکست پروژه خوانده و گفته فردی که مدیریت پروژه را برعهده داشته قبلا در رزومه خود سابقه تلف کردن یک گونه نادر حیوانی دیگر را هم داشته است.

 «دکتر هومن ملوک‌پور» دامپزشک متخصص و کارشناسی که به دعوت فراکسیون مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش سازمان محیط زیست درباره تلف شدن توله یوزپلنگ های ایرانی قرار گرفته است، در گفتگو با رویداد۲۴ به حضور «حسن اکبری» معاون سازمان حفاظت محیط زیست، «دکتر بهرنگ اکرامی» دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه برای توضیح دلایل تلف شدن دو توله یوزپلنگ اشاره کرده است.

او گفته در این جلسه بدون ارائه جزییات پرونده، برخی کلیات از سوی مقامات سازمان محیط زیست عنوان شده و دامپزشک معتمد سازمان اذعان کرده که متخصص جراحی در حین زایمان یوز مادر به نام ایران حضور نداشته است.

ملوک پور به سابقه دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست هم اشاره کرده و گفته «آقای اکرامی دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست است و تا جایی که می‌دانم تخصص تولید مثل دارد. حضور او در جریان جراحی حیوان مثل این است که متخصص تغذیه جراحی کند.»

ایرادات محیط زیست در پروژه تکثیر یوز ایرانی

ملوک‌پور فرضیات و اشکالات خود به نحوه اجرای پروژه تکثیر یوز را شرح داده و گفته «از نظر کارشناسان از زمانی که این دو یوز جفت‌گیری کردند، باید مدیریت پروژه شروع می‌شده که این این کار انجام نشده و سازمان محیط زیست تازه از اواخر بارداری حیوان پروژه را آغاز کرده است.»

به گفته وی، «دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست که در جریان زایمان بالای سر پروژه بوده، تخصص تولید مثل دارد و فقط می‌توانسته در دوره بارداری اعمال نظر کند و این جراح یا دامپزشک متخصص داخلی است که می‌تواند تصمیم بگیرد حیوان سزارین شود یا نه.»

ملوک‌پور می گوید: ما مخالف سزارین بودیم. سزارین در مرحله اول اشتباه بود. باید به حیوان ۲۴ تا ۴۸ ساعت فرصت داده می‌شد که زایمان طبیعی داشته باشد. در گربه‌سانان از زمانی که علایم بی‌قراری زایمان آغاز می‌شود، بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد زایمان انجام شود. تا زمانی که دامپزشک پارگی کیسه آب یا بی‌حالی حیوان را مشاهده نکند یا احساس نکند که حیوان به خطر افتاده، نباید دست به سزارین بزنید؛ به ویژه برای حیوان نادری که یکبار باردار شده و می‌توانسته دوباره باردار شود، سزارین شانس بارداری مجدد را می‌گرفت.»

او به یک اشتباه دیگر در جریان سزارین «ایران» اشاره کرده و گفته «به اذعان دامپزشک سازمان، وقتی شکم حیوان باز شده یکی از توله‌ها در کانال گیر کرده است. ایشان اگر متخصص بود بدون دست زدن به رحم، با دستکاری جنین از روی دیواره رحم می‌توانست زایمان جنین‌ها را تسهیل کند و لزومی به باز شدن رحم نبود. خود دکتر اکرامی به اشتباه خود اذعان کرده است.»

این دامپزشک اضافه می‌کند: در گربه‌سانان وقتی حیوان سزارین می‌شود دیگر توله خودش را قبول نمی‌کند، چون حیوان بیهوش است و توله‌ها دستکاری شدند. به همین دلیل هم در دو روز اولی که زمان طلایی شیر خوردن توله‌هاست که ایمنی بدنشان بالا برود، یوز مادر توله‌ها را قبول نکرده است.

او تاکید کرده نخوردن آغوز (اولین شیر مادر پس بارداری) یکی از دلایل اصلی تلف شدن دو یوز اولی بوده و سومی هم حال خوبی ندارد و فکر نمی‌کنم زنده بماند، چون آغوز نخورده و ایمنی ندارد.

ملوک‌پور به دیگر اشکال به وجود آمده در جریان زایمان ایران اشاره کرده و گفته «ما حیوان خیابانی را هم که سزارین می‌کنیم، توله را چند روز در انکوباتور نگه می‌داریم که اکسیژن و بخار آب در آن تزریق می‌شود که شرایط شبیه شرایط دوره جنینی است. عکس‌هایی که خود سازمان محیط زیست بعد از زایمان ایران منتشر کرده نشان می‌دهد سه توله روی تخت اتاق محیط‌بانی هستند؛ یعنی در پایین‌ترین سطح حفاظت.»

جوری به توله یوز شیر دادند که حیوان خفه شده است

این دامپزشک متخصص به اشتباه بعدی در جریان این پروژه هم اشاره کرده و می‌گوید مساله بعدی عدم اطلاع کسانی است که این توله‌ها را تیمارداری کردند. در عکس و فیلم‌های سازمان مشاهده می‌شود که افراد با کت و شلوار نشسته بوند به توله‌ها شیر می‌دادند. از تصاویر می‌شد فهمید این شیر وارد ریه حیوان شده و حیوان خفه شده است، چون سر حیوان را پایین گرفته‌اند و این ساده‌ترین نکته‌ای است که یک چوپان بلد است.

شب عید مسئول پروژه یوزهای ایرانی را برکنار کردند

او در نهایت به یک موضوع جنجالی دیگر در جریان اجرای پروژه تکثیر یوز در اسارت اشاره کرده است. ملوک پور با اشاره به تغییراتی که در مدیریت پروژه رخ داده به رویداد۲۴ می‌گوید: شب عید یعنی ۲۹ اسفند کسی که مسئول پروژه بود و خیلی هم دلسوز بود ناگهان برکنار شد و آقای بهرامعلی ظاهری سر کار آمد.

می‌خواستند برای خودشان رزومه اولین تکثیر یوز درست کنند

این دامپزشک اضافه می‌کند: «کسی که به عنوان مسئول پروژه منصوب شد، در سابقه کاری‌اش کشتن ۳ گورخر نادر را در زمان انتقال دارد. کسی که برکنار شد هم داماد خود ایشان بود! به نظر من این آقا می‌خواست در رزومه کاریش به عنوان اولین کسی باشد که تکثیر یوز را انجام داده است، در حالی که متخصص نابودی گونه‌های در حال انقراض است.»

ملک پور با اشاره به ماجرای تلف شدن سه گورخر نادر ایرانی در جریان انتقال در سال ۱۳۹۷ می‌گوید: «آن زمان هم مساله زمان انتقال، هم داروی بیهوشی مورد سؤال بود. دو گورخر باردار بودند و نباید جابجا می‌شدند و به خاطر همان اشتباه عملا ۵ تا گورخر را کشتند.»

او در نهایت به سوء مدیریت در پروژه تکثیر یوز اشاره کرد و گفت: «برای گونه‌ای که برای اولین بار در اسارت باردار می‌شود، حتی عقب افتاده‌ترین کشور دنیا هم یک تمهیداتی در نظر گرفته می‌شود. عکس این حیوان روی پیراهن تیم ملی کشور است و با آن اینگونه برخورد شده است. البته فکر می‌کنم حال ایران یوزپلنگ مادر هم خوب نیست.»

او درباره پاسخ مسئولان سازمان به سوالاتش در جلسه فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: «هیچ جوابی نداشتند و می‌گفتند درست می‌گویید. گفتند ما در آن شرایط چاره دیگری نداشتیم، در حالی که گفتیم باید چاره را قبل از انجام کار می‌اندیشیدید.»

این متخصص دامپزشک درباره اینکه آیا گزارش مکتوبی به کارشناسان درباره علت حادثه یا نتیجه کالبدشکافی توله‌ها داده شده است یا خیر؟ گفت: «هیچ گزارشی از کارشان ارائه نکردند و فقط توضیح دادند. گفتند کالبدگشایی کردیم و حیوان نارس بوده است. در حالی که وقتی یک پزشکی باعث مرگ یک حیوان شده و مورد سوال قرار می‌گیرد، طبیعتا یک پزشک دیگر باید کالبدگشایی کند. شما خودتان حیوان را کشتید و خودتان کالبدگشایی کردید؟ همه جای دنیا پزشک قانونی باید این کار را انجام دهد. اگر من خودم عامل مرگ باشم و خودم کالبدگشایی کنم اعتراف می‌کنم که قصور از من بوده است؟»

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
1
9
آلیس کجایی که سرزمین عجایب اینجاست... .
دکتر
|
United States of America
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
1
8
نه که سازمان محیط زیست خیلی دامپزشک جذب میکنه و نه که خیلی حقوق خوب میدن
داداش اینجا ایران هست وقتی با یه ترمومتر و گوشی درمان میکنن چه انتظاری داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
4
10
حرف های آقای دکتر ملوک پور منطقی به نظر میاد. قصور در پروژه زیاد بود. اشکالات رو بپذیریم تا دیگه تکرار نشن. توجیه اشتباه، اشتباه بزرگتریه!
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
8
3
حرفهای ایشان کاملا صحیح میباشد،یکی از مقصرین اصلی در این موضوع دامپزشک معتمد محیط زیست می‌باشد که متاسفانه هیچگونه اقدامی جهت آموزش و نگهداری و رعایت اصول اولیه و نحوه صحیح شیر دهی، تهیه شیر مناسب،اصول قرنطینه و ایمنی نداده و بعدا اعلام میکند پرورش و بعد از زایمان ارتباطی به من نداشته،حتی نداشته باشد هم، از لحاظ وجدانی آیا ارتباطی به شما ندارد،شما که دامپزشک معتمد هستید،متاسفانه هیچگونه درخواستی جهت مشورت و کمک از جراح و دامپزشکان دیگر داده نشده و به درستی هم که اشاره شده خود اقدام به کالبد گشایی کرده که جای سوال دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
واقعا چرا در برابر فهمیدن مقاومت می شود، دامپزشک معتمد که متخصص مامایی و تولید مثل است و مثل همه جای دنیا نه تنها صلاحیت و توانایی بلکه تکلیف خودش را در هنگام تشخیص سخت زایی انجام داده و کاملا علمی و قانونی و معتبر با انجام عمل سزارین وظایف خود را انجام داده و توله ها را سالم تحویل متخصص دارای دکترای حیات وحش !؟ داده است! مشکل معترضیندقیقا چیست؟! اگر معترضند که چرا در این پروژه همکاری نداشته اند!؟ و یا اینکه چرا افراد دیگر تیم با تخصص های مربوطه درست عمل نکرده اند، به دامپزشک چه ارتباطی ندارد! ؟ البته از افراد .............. فاقد درک فعالیت های گروهی و team work نباید هم بیش از این توقع داشت...
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
0
2
متاسفانه از ابتدای کار، نظام دامپزشکی هیچگونه مکاتبه و اظهار نظر و نظر مشورتی نداده و در انتها و بعد از تلف شدن دو توله بوز اقدام به مکاتبه و اعلام نظر میکند که خود جای سوال دارد،ایا بهتر نبود مکاتبه انجام میداد و نظر مشورتی و فنی لازم را ارائه میداد،حتی معرفی دامپزشک متخصص و متبحر چه در بحث زایمان و جراحی و در بحث تیمار و مراقبت از توله ها
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
0
9
خطای پزشکی قابل قبول است اما خطای اخلاق پزشکی شما، خیر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
دکتر ملوک پور ......... همکار و هم رشته خویش را از چوپان پایین تر میداند. ادب مرد به ز دولت اوست...
دکتر ملوک پور در روستا یا احیانا شهر شما چوپانان به توله یوزپلنگ هم شیر میدهند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
1
9
دامپزشک قانونی رو از کجا درآوردی ............؟! دشمنی تا کجا؟! کی گفته متخصص تولید مثل و مامایی نمی تونه یا نباید سزارین کنه؟! اتفاقا برعکس !؟ به صرف دامپزشک بودن مجازه البته در این پروژه به دلیل حساسیت و اهمیت ، شرط تجربه و سوابق سزارین های قبلی، هم لازم بوده است که ایشان هم داشته است،اینجاست که به اون جمله معروف می رسیم ....................!!!
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
اسم veterinary forensic به گوشت خورده؟
پس به نظرت این همه کارشناس دادگستری چیکار میکنن؟
کسی نگفت متخصص تولید مثل سزارین نکنه ولی روی گاو و گوسفند. تبحری که یک جراح توی برش و بخیه زدن داره بیشتر از یه جراحه دیگه چه برسه به سزارین.
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
بحث دشمنی نیست اگر ایشان بلد کار بودند که این مشکل و تلفات را نداشتیم. حمایت از روی تعصب و کورکورانه فقط سبب میشه این اتفاقات دوباره تکرار شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
عجب با پدیده های جدیدی رو برو می شویم، کارشناس دادگستری از نظر بعضی از دوستان ،دامپزشک قانونی معرفی می شود!!!؟؟ بله بنده veterinary forensic رو اگر از شما بیشتر نخوانده باشم ، اتفاقا حسب تجربه کاری و حوزه فعالیتم در این مقوله مقالات متعددی هم تقریر و ارایه و در تدوین مباحثش مشارکت داشته ام اما نه بزرگوار؟! هر گردی گردو نیست و هر کلمه و عبارتی که شنیده ای و در خارج ساختار قانونی و مستقلش را برقرار کرده اند الزاما در ایران و ساختار قضایی و حقوقی ما پیدا نخواهی کرد! ؟ بله کارشناس دادگستری در دعاوی موضوعه دامی و محیط زیست و دامپزشکی داریم که در مواقع اختلافات حقوقی و کیفری و دعاوی پیرامون این تاپیک ها با ارجاع محاکم قضایی و یا حل اختلافات حسب تجربه و تخصص کارشناسان دارای پروانه کار ، محل ورود پیدا می کنند، اما دامپزشکی قانونی علم مستقلی است با شان حضور و سازمان و نهاد آن متفاوت از کانون کارشناسان دادگستری و یا کارشناسان بیمه ها. فکر کنم لرخی از ما مبتلا به آفت خودنمایی چ دچار تعصب و انجماد در عقاید جانبدارانه حودمان نسبت به افراد و بی اعتنا به مصالح و اعتبار صنف و جمعیت دامپزشکی کشور
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
6
چه خبرتونه؟ چه خبرتونه! .............................!؟ اما حواستون هست که این وسط رشته دامپزشکی رو هم مضحکه عام و خاص کرده اید!؟ آیا به این فکر کرده اید که این چند روزه، دامپزشکی رو به چه فضاحتی مبتلا کرده اید!!! شرمم می آید از آنچه دیگران در باره ما می گویند بنویسم، اما شما همکار عزیزی که ............................ لطفا بیشتر از این در أتش تخریب دامپزشکی و همکارانت ندم! عِرض خود می بری و زحمت ما می داری !!!!
منتقد در حد تیم ملی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
8
دکتر ملک پور تا الان کجا بودی ؟
صاحب نظر تا الان کجا بودی ؟
منتقد تا الان کجا بودی ؟
الگوی اخلاق حرفه ای تا الان کجا بودی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
3
3
در کمتر از سی روز سه یوز در حال انقراض تلف شدند! یعنی فاجعه که اتفاقی نبوده و خطا های دامپزشکی مشهود می باشد
متاسفانه افراد ....... و بی تجربه به عنوان دامپزشک محیط زیست فعالیت میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
شماره تماست رو بزار من تماس میگیرم باهات هماهنگ میکنم میبریمت بالای سره کار . اونجا هم به صورت زنده همه کارهاتو ضبط میکنیم همه ببینن. پایه ای یا تا همینجا که متن رو خوندی ترسیدی و تند تند توی ذهنت دنبال بهانه هستی؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
0
6
خود نمایی و ژست آدم های همه چیز دان را گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
اره قیافش یه (( دیدی چی شد ؟ )) خاصی درش نهفته هست.
همین بنده خدا رو ببرید بالا سره کار و به صورت زنده از الان همه فعالیتهاشو ضبط کنید همه ببینن. اونوقت از این قیافه در میاد !!
چی کرا گی ره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
0
2
معما چو حل شود آسان شود. ایشان هم ذکر مصیبت می‌کنند با اون تیپ اخموشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
0
2
زیاد دیده ایم از این اهل ادعا که سالها در فارم دام بزرگ أزمون و خطا کرده اند و بعد از بی اعتبار شدن در روستاها، کلینیک های دام کوچک را انتخاب کرده اند تا در کنار پت شاپ هایشان از سالها تجربه دم بزنند و برای کسب وجاهت با تخریب همکاران صاحب نظرشان ، خود را موجه نشان بدهند! عزیزم ،بزرگوار با این تبر که تو بر درخت آفت زده دامپزشکی می زنی، ریشه خود را نیز می خشکانی ، ................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
0
1
از خوندن این نوشته فقط حس خودبرتر جلوه دادن این آقا (جناب ملوک پور) القاء میشه!!!
نظر شما
ادامه