کد خبر: ۶۹۸۵

حکیم مهر - با اتمام تحقیق و تفحص از واردات دام زنده به کشور، عدم همخوانی آمارهای رسمی بخش تولید و واردات به عنوان یکی از مهمترین معضلات بخش بازرگانی گوشت مطرح شد.

نایب رییس هیات تحقیق و تفحص از واردات دام زنده به کشور با اعلام این مطلب گفت: گزارش علل واردات دام زنده به کشور نهایی شده و طبق تبصره 6 ماده 198 آیین نامه داخلی در اوایل آبان ماه در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

اقبال محمدی افزود: علل واردات دام زنده به کشور در اسفند 89 به تیم کارشناسی محول شد و خوشبختانه طی بررسیهای صورت گرفته با دستگاههای اجرایی ذیربط، علل واردات گسترده دام و شیوع انواع بیماری در کشور توسط این هیات مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با سازمان بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی سابق، سازمان دامپزشکی، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، ستاد مبارزه با کالای قاچاق و گمرک برگزار شد، گزارشی در 33 فصل تنظیم شده که در صحن علنی مجلس قرائت می شود.

محمدی ادامه داد: بررسی وضعیت گاوداریها، پایین بودن وزن لاشه و شیوع خشکسالی از علل کاهش تولید گوشت در کشور معرفی شده است.

وی تصریح کرد: عدم همخوانی بین آمارهای رسمی به بخش تولید باعث واردات نابجای گوشت و دام زنده به کشور شده است.

سیاستهای تعرفه ای مزیت رقابتی تولید گوشت را تهدید می کند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی یادآور شد: واردات دام زنده به صورت قاچاق از معضلاتی است که از یک سو باعث تنظیم بازار داخلی شده و از سوی دیگر سلامت جمعیت دامی را با خطر رو به رو می کند.

محمدی تاکید کرد: بررسی عملکرد دستگاههای مذکور در زمینه واردات، بهداشت و قرنطینه و علت شیوع انواع بیماری نظیر تب برفکی و چگونگی قرنطینه از محورهایی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

وی اظهار داشت: سیاستهای تعرفه ای و پولی کشور که از سوی وزارت بازرگانی سابق اعمال شده، باعث از بین رفتن مزیت رقابتی محصولات دامی شده است.

محمدی ورود عده ای دلال و سودجو در بازار عرضه محصولات پروتئینی کشور را نیز از علل نوسان قیمت گوشت و شیوع بیماری عنوان کرد.

 

نظر شما
ادامه