کد خبر: ۷۰۱۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، فهرج، کوهبنان، ریگان و بافت

 

به مناسبت هفته دامپزشکی صورت گرفت:

حضور 14 نفر از کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمان در مدارس شهر کرمان

 

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دامپزشکی گفت: یکی از مسیرهای موفقیت سیستم های بهداشتی فرهنگ سازی در اقشار مختلف جامعه می باشد.
دکتر آذر نامجو ادامه داد: در این خصوص اداره کل دامپزشکی استان کرمان برنامه های مختلف و گسترده ای در طول سال برگزار می کنند .
وی اظهار داشت: در این بین دانش آموزان به دلیل اقتضاء سن از تاثیرپذیری بالا در دریافت مطالب و همزمان تاثیرگذاری در سطح خانواده خود می باشند. به همین دلیل یکی از برنامه های این اداره کل آموزش و توجیه این قشر می باشد.
دبیر ستاد بزرگداشت هفته دامپزشکی ادامه داد: از جمله این برنامه ها حضور کارشناسان دامپزشکی در مدارس سراسر استان و علی الخصوص شهر کرمان می باشد که با توجه به موفق بودن این طرح در سال گذشته امسال با گستردگی بیشتر صورت پذیرفته است.
وی گفت: این کارشناسان در مدارس ضمن بیان اهمیت جایگاه دامپزشکی در بحث امنیت غذایی و نظارت از مزرعه تا سفره، توصیه های بهداشتی لازم را در خصوص شرایط خرید مواد خام دامی مانند گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر، تخم مرغ و غیره ارائه نمودند.

-----------------------------------

 

دامداران از خرید دام بدون هویت خوداری کنند


مسوول شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج با اشاره به شیوع بیماری تب کیو در افغانستان، گفت: دامداران از خرید هرگونه دام غیربومی و بدون هویت خوداری کنند.

مهدی بمان‌ دشتی گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه بیماری تب کیو در ایالت بامیان افغانستان شیوع پیدا کرده و بیماری مشترک بین انسان و دام است، افزود: برای نخستین بار است که همه ‌گیری این بیماری در افغانستان گزارش شده است.
وی اظهار داشت: عامل بیماری تب کیو نوعی باکتری از نوع ریکتزیا است که می‌تواند در محیط ، شکلی شبیه باکتری‌ های‌ هاگ دار را پیدا کند و مدت‌ ها زنده بماند.
مسوول شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج تصریح کرد: این بیماری در دام ‌های بالغ شامل گوسفند، بز و گاو نشانه بالینی ایجاد نمی‌کند.
وی مهم‌ ترین علامت بیماری تب کیو را سقط جنین در دام های آبستن عنوان و تصریح کرد: دامداران در صورت مشاهده علائم این بیماری به شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج مراجعه کنند.
بمان‌دشتی، با توصیه به دامداران گفت: برای تأمین دام مورد نیاز خود از دام‌های بومی منطقه خریداری و برای اطلاع از صحت و سلامت دام‌های خود به شبکه دامپزشکی مراجعه کنند.
وی ابراز داشت: مهم‌ ترین نشانه بیماری تب کیو، سقط جنین در دام و مهم ‌ترین راه پیشگیری از انتقال بیماری به انسان و دام، دفن مناسب جنین و جفت سقط شده است.

--------------------------------------

 

فرماندار کوهبنان: دامپزشکی نقش مؤثری در اقتصاد جامعه دارد

 

 فرماندار کوهبنان گفت: دامپزشکی نقش مهم و مؤثری در اقتصاد و بهداشت عمومی جامعه دارد.
به گزارش فارس منصور متقی در جمع شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاران کوهبنان اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه دامپزشکی نظارت بر بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی و حفظ و حراست از دام‌های منطقه است.
وی با بیان اینکه دامپزشکی نقش مهم و مؤثری در اقتصاد و بهداشت عمومی جامعه دارد، تصریح کرد: مسئولان دامپزشکی باید با هوشیاری بر بهداشت کشتارگاه و کشتار دام‌ها نظارت کنند تا در این راستا مسائل بهداشتی به خوبی رعایت و از شیوع بیماری‌ها جلوگیری شود.
محمود زین‌الدین رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان نیز مهم‌ترین وظایف دامپزشکی را بهداشت سلامت انسان و حفظ و حراست از سرمایه دامی عنوان کرد و افزود: در بحث بهداشت و سلامت انسان دامپزشکی ضمن مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و همچنین با نظارت دقیق بر فرآورده‌های خام دامی از مرحله تولید تا مصرف در ارتقای سلامت جامعه تلاش کند.
وی با اشاره به اینکه حدود نیمی از بیماری‌های عفونی انسان منتقل از دام است، تصریح کرد: 75 درصد از بیماری‌های نوپدید مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، سارس و جنون گاوی مشترک بین انسان و دام است که در صورت کوتاهی و عدم نظارت مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
زین‌الدین خاطرنشان کرد: دامپزشکی با انجام اقداماتی از جمله کنترل ورود و خروج دام، ایجاد قرنطینه، تست و تشخیص بیماری و معدوم کردن دام‌های بیمار، واکسیناسیون و کنترل و مراقبت با بیماری‌های مشترک مبارزه می‌کند.
وی از معدوم کردن یک رأس گاو مبتلا به هاری و یک رأس گاو مبتلا به بروسلوز در سال جاری در کوهبنان خبر داد و بیان کرد: صنعت دامپروری و نیاز جامعه به پروتئین و فرآورده‌های دامی اهمیت بالایی دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان کمبود نیرو و امکانات را از مهم‌ترین مشکلات دامپزشکی کوهبنان دانست و بیان داشت: به منظور توجه بیشتر برای انجام مطلوب‌تر وظایف خطیر دامپزشکی و ایجاد سدی قوی‌تر در مقابل بیماری‌های مشترک، باید مسئولان دامپزشکی نسبت به انجام وظایف خود حساسیت بیشتری داشته باشد.
زین‌الدینی گفت: زمانی یک نفر مبتلا به بیماری مشترک می‌شود که بیماری، سد دامپزشکی را شکسته و وارد جامعه انسانی شود.

----------------------------------------

 

عملیات ساخت کشتارگاه ریگان متوقف شد


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان از توقف عملیات ساخت کشتارگاه ریگان به دلیل کمبود بودجه خبر داد.

حجت الله جعفری در جلسه شورای بهداشتی ریگان با اشاره به پیشرفت 70 درصدی ساخت کشتارگاه ریگان گفت: عملیات احداث این کشتارگاه به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است.
جعفری ریگان را یکی از شهرستانهای مهم استان کرمان در زمینه دامپروری دانست و ابراز داشت: متاسفانه مردم این شهرستان به دلیل نبود کشتارگاه، دام را به صورت سنتی ذبح می کنند که این امر احتمال بروز بیماریها را افزایش می دهد.
وی تصریح کرد: در صورت تامین آب و برق کشتارگاه مذکور، این پروژه به زودی راه اندازی خواهد شد.
این مسئول بیان داشت: با وجود 200هزار راس دام سبک و14هزار راس دام سنگین وجود کشتارگاه در این شهرستان ضروری است.

-----------------------------------------

 

94 هزار راس دام در بافت بر علیه تب مالت مایه کوبی شدند


رئیس شبکه دامپزشکی بافت از مایه کوبی 94 هزار راس دام بر علیه بیماری تب مالت خبر داد.

سمیه صادقی با اشاره به اینکه تب مالت بیماری مشترک بین دام و انسان است گفت: طی سال جاری تعداد 94 هزار راس گوسفند و بز بر علیه بیماری تب مالت در بافت مایه کوبی شده اند.
صادقی یادآور شد: مایه کوبی دام ها تا رسیدن به سطح بالای پوشش ادامه پیدا می کند.
وی با بیان اینکه مصرف کنندگان باید از مصرف فرآورده های دامی غیر پاستوریزه خودداری کنند افزود: مهمترین راه های انتقال بیماری تب مالت استفاده از فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه، تماس با ترشحات رحمی و جنین سقط شده در دام آلوده است.
این مسئول با اشاره به اینکه تب مالت یک بیماری عفونی است گفت: بارزترین نشانه بیماری مذکور در دام سقط جنین است.
وی بیان داشت: دامداران ضمن همکاری با اکیپ های مایه کوبی در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری مسئولین دامپزشکی را در جریان قرار دهند.

 

نظر شما
ادامه