کد خبر: ۷۰۱۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
رکورد جوان‎ترین استاد دانشگاه تهران را بدست آوردم / یکی از اساتید خوبم که می‎توانم نام ببرم آقای دکتر بازرگانی است / کمیت بیش از حد مورد توجه واقع و دانشکده‎های دامپزشکی اضافی ایجاد شده است / دامپزشکی از حالت مظلومیت درآمده و متقاضی تحصیل در این رشته بویژه در میان خانم‎ها زیاد شده است...

حکیم مهر - گفتگو با دکتر مهدی سلطانی ، معاون پژوهشی و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران / بخش اول

--------------------------------------------

دکتر سلطانی :

-         مسئولین از فرصت فراهم شده در فضای مجازی برای ارتقاء حرفه دامپزشکی استفاده کنند

-         رسالت دامپزشکی فقط تأمین سلامت دام نیست بلکه حداقل 50 درصد وظیفه آن تأمین سلامت جامعه است

-         رشته دامپزشکی اولین انتخابم برای ورود به دانشگاه بود

-         در کوتاهترین زمان ممکن دوره phD بهداشت و بیماریهای آبزیان را طی کردم

-         دوره MS بهداشت آبزیان به تصویب رسیده است

-         رکورد جوان‎ترین استاد دانشگاه تهران را بدست آوردم

-         یکی از اساتید خوبم که می‎توانم نام ببرم آقای دکتر بازرگانی است

-         دامپزشکی که فیلد را تجربه نکرده باشد هیچگاه نمی‎تواند مدیر و تصمیم‎گیرنده خوبی باشد

-         سرفصل دروس در رشته دامپزشکی با توجه به نیاز امروز باید تغییر کند

-         کمیت بیش از حد مورد توجه واقع و دانشکده‎های دامپزشکی اضافی ایجاد شده است

-         اینکه یک دانشکده بدون امکانات اولیه 200 دانشجو پذیرش می‎کند فاجعه در رشته دامپزشکی است

-         دامپزشکی از حالت مظلومیت درآمده و متقاضی تحصیل در این رشته بویژه در میان خانم‎ها زیاد شده است

-         مسئولین و متولیان رشته و حرفه دامپزشکی تا دیر نشده دور هم جمع شوند و به تصمیم واحدی برای حفظ کیفیت و کمیت دامپزشکی برسند

--------------------------------------------

حکیم مهر : بسم الله الرحمن الرحیم. از اینکه وقتتان را در اختیار حکیم مهر قرار دادید تشکر می‎کنم. با وجود گذشت چند روز از 14 مهر ، روز ملی دامپزشکی را هم به شما تبریک عرض می‎کنم.

بسم الله الرحمن الرحیم. اولاً به سبب فعالیتی که از طریق این سایت، شما در بحث‎های دامپزشکی و پژوهش دارید و اطلاع‌رسانی می‌کنید و مسائل مختلف، مشکلات و بحث‌ها و نقاط ضعف و قوت دامپزشکی را در زمینه‎های گوناگون منعکس می‎کنید تشکر می‎کنم. من به عنوان یکی از مشتری‎های این سایت وقتی سایت‎های مربوط به اخبار پژوهش را چک می‎کنم در بحث دامپزشکی هم سایت حکیم مهر را مرتب چک می‎کنم و به این سبب جای تقدیر و تشکر دارد و واقعاً جای این فعالیت هم هست.

حکیم مهر : خواهش می‎کنم.

با توجه به گسترش فعالیت دامپزشکی در بخش‎های مختلف و زمینه‎های کاری بخش خصوصی و غیره خوب است که اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و اینترنت انجام شود. ارزش هم دارد که هم دانشگاهیان و اساتید و هم مسئولین دامپزشکی در بخش دولتی و غیردولتی از اینگونه شرایطی که از جمله وب‌سایت شما فراهم کرده استفاده کنند و نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود را ارائه بدهند و این مجموعاً به ارتقاء حرفه دامپزشکی کمک می‎کند. اگر چه از 14 مهر هم چند روزی گذشته، روز دامپزشکی را به همه صاحبان حرف دامپزشکی تبریک می‎گویم و برای همه کسانی که در راستای تأمین سلامت جامعه از طریق تأمین سلامت پروتئین حیوانی مورد نیاز تلاش می‎کنند آرزوی موفقیت می‎کنم. رسالت دامپزشکی از دید من فقط تأمین سلامت دام نیست بلکه حداقل 50 درصد وظیفه دامپزشکی تأمین سلامت جامعه است، چرا که یک انسان با تلاش در زندگی روزمره و کسب درآمد از طریق این درآمد سلامت خود را تأمین می‎کند و آنهم از راه تأمین غذای سالم است. حال برای هر لقمه غذا که پول پرداخت کرده و لقمه را به دهان می‎برد به دنبال این است که این لقمه هم سلامت وی را تأمین کند و هم با ادامه حیات و طول عمر کیفیت خود را در جامعه بالا ببرد. تأمین سلامت این لقمه که تأمین کننده سلامت افراد است به نقش حرفه دامپزشکی مربوط است که با تأمین سلامت پروتئین حیوانی (شامل پروتئین حاصل از مرغداریها، آبزیان، گاوداریها و سایر دامهای حلال) مورد نیاز محقق می‏شود و خلاصه متولی بهداشت،سلامت، بیماری، تشخیص و نگهداری همه اینها فارغ‏التحصیلان دامپزشکی در رده‎های مختلف هستند.

حکیم مهر : قدری هم از خودتان بفرمایید. اینکه متولد چه سالی و اهل کجا هستید؟ بطور کلی می‎خواهم بینندگانی که متن این گفتگو را می‎بینند بدانند معاون پژوهشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران چه سوابقی دارند؟

من متولد 1343 در فریدن اصفهان و بچه روستا و فرزند کشاورز هستم. پس از طی تحصیلات ابتدایی و مدرسه از سال 1362 در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هر چند حائز نمره حد نصاب برای ورود به رشته‎های دیگر نظیر پزشکی هم بودم اما به دلیل عدم علاقه به آن رشته‎ها به تحصیل در رشته دامپزشکی که انتخاب اول من هم بود مشغول شدم.

حکیم مهر : از قبل شناختی از دامپزشکی داشتید؟

علاقه داشتم...

حکیم مهر : و بعد ...

در دوره دانشجویی دانشجوی ممتاز شدم و سال 1365 از ریاست محترم جمهوری وقت لوح دریافت کردم. پس از آن به دلیل سوابق علمی دوران دانشجویی توسط اساتید ممتاز و بزرگ دانشکده دامپزشکی تهران و شیراز دعوت به کار شدم. از بین این دو دانشکده به توصیه رئیس وقت و استاد خودم جناب آقای دکتر بابا مخیر – چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است – در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مشغول شدم. در امتحان اعزام برای دوره phD جزء نفرات اول بودم و این دوره را در دانشگاه تاسمانیا در زمینه بهداشت و بیماریهای آبزیان طی کردم.

حکیم مهر : در استرالیا...

بله در استرالیا. در آنجا هم تنها دامپزشکی بودم که در کوتاهترین فاصله زمانی دوره phD را تمام کردم و به همین علت با شش ماه ارز تشویقی وزارت علوم مواجه شدم. پس از بازگشت از سال 1374 به عنوان استادیار در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مشغول شدم و به اتفاق همکاران قدیمی برای اولین بار دوره دستیاری بهداشت و بیماریهای آبزیان را راه‎اندازی کردیم و دو سال قبل هم بعنوان مؤسس در این دوره تجدید نظر کردم و دوره phD بهداشت آبزیان جایگزین دوره قبلی گردید. اخیراً هم دوره MS بهداشت آبزیان را به تصویب رساندیم و در حال آماده شدن برای اجرای آن هستیم. در طول فعالیت آموزشی و پژوهشی حدود هفده ساله دو بار به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران انتخاب شدم، سال قبل بعنوان پژوهشگر ممتاز دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح دانشگاههای مختلف انتخاب شدم، سال 88 بعنوان مدیر برجسته پژوهشی کشور انتخاب شدم و همینطور بعنوان مدیر ممتاز قطب علمی بهداشت و بیماریهای آبزیان وزارت علوم برگزیده شدم. در سال 81 و در سن 38 سالگی به اتفاق آراء همراه با تشویق به مقام استادی نائل شدم که فکر می‎کنم در تاریخ دانشکده‎های دامپزشکی سابقه نداشت که در کوتاهترین فاصله زمانی این اتفاق بیفتد و بعبارتی رکورد جوان‎ترین استاد در سطح دانشگاه تهران را بدست آوردم.

حکیم مهر : حتی در میان سایر رشته‎ها؟

بله در بین کلیه رشته‎های وزارت علوم در دانشگاه تهران و این موضوع در لوح تقدیری که رئیس دانشگاه تهران اهداء کردند ذکر شده است. سال 1384 هم قطب علمی بهداشت و بیماریهای آبزیان را که منشاء خیر و برکات زیادی شده ایجاد کردم و از آن زمان تا امروز هم مدیر آن در وزارت علوم هستم. مدت کوتاهی (یک سال) معاون تحصیلات تکمیلی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بودم، حدود شش سال معاون پژوهشی این دانشکده هستم، چهار سال مشاور پژوهشی دانشگاه تهران بودم و حدود پنج سال هم هست که دبیر قطب‎های علمی دامپزشکی کشور در خدمت دوستان هستم. همکاریهای دیگر نظیر مشاوره با سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات و غیره هم داشته‏ام.

حکیم مهر : بسیار خوب. عنوان پایان نامه دوره DVM تان را به یاد دارید؟

"پرورش ماهی در قفس و مشکلات و مسائل بهداشتی این صنعت در ایران" و اولین موضوعی بود که در این زمینه به

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
میلاد رنجبر
|
-
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
0
0
آرزوی من اینه که دانشجوی ایشان باشم
انشاالله امسال میشوم
همشهری
|
-
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
با سلام دکتر
امیدوارم هر روزت از روز قبل بهتر باشد ولی ای کاش ................ غیرت بختیاری ................. بهتر بود****
علی
|
-
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
0
0
ما به نوبه خود افتخار میکنیم همچنین هم تباری در عرصه علم دامپزشکی در کشور محبو ب مان ایران داریم امیدوارم همواره مو فق و سربلند باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
0
0
با سلام
آقای دکتر با تمام وجود دوستتون دارم وبهتون افتخار میکنم.امیدوارم در پناه حق همیشه سالم وتندرست باشین
هیچکس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
اخلاق خیلی مهمه...اخلاق همیشه حرف اول رو میزنه..اخلاق و انسانیت...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
رکورد سنی ایشان در استادی فقط در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است. در دانشگاههای دیگر دهها همکار هستند که فاصله ارتقا به استادی را هشت ساله طی کردند و سنشان حدود سی و پنج سال بوده است.
نظر شما
ادامه