کد خبر: ۷۰۲۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی دهلران، کرمان، بوشهر، بشرویه و نیشابور

 

فرماندار دهلران:

اعتباری بالغ بر 630 میلیون ریال برای امور دامپزشکی در دهلران اختصاص می‌یابد

 

فرماندار دهلران گفت: امسال اعتباری بالغ بر 630 میلیون ریال برای امور دامپزشکی در راستای خدمات دهی مطلوب به قشر هدف در دهلران هزینه می‌شود.

بهزاد علیزاده در جمع کارکنان اداره دامپزشکی دهلران گفت: رسالت دامپزشکی در تامین سلامت غذایی مردم با عنایت به تامین بخشی از نیازهای غذایی جامعه از طریق فرآورده های دامی و همچنین وجود بیماری مشترک بین انسان و دام مهم و حائز اهمیت است.
 وی با اشاره به وسعت شهرستان، اقلیم خاص منطقه، پراکندگی دامداران و کمبود منابع و امکانات پشتیبانی گفت: دامپزشکی دهلران با وجود مشکلات فوق در انجام رسالت خود با توجه به اقدامات انجام شده خوب عمل کرده است. 
فرماندار دهلران گفت: امسال اعتباری بالغ بر 630 میلیون ریال برای امور دامپزشکی در راستای خدمات دهی مطلوب به قشر هدف در دهلران هزینه می‌شود.
علیزاده دامداران را اقشاری مولد و زحمت کش دانست و گفت: نقش این قشر در سطح کلان کشوری و در سطح شهرستان در راستای تامین نیازهای غذایی جامعه برجسته و موثر است.
فرماندار دهلران همچنین از ورود عشایر کوچرو استان های کرمانشاه، همدان و لرستان به منطقه خبرداد و گفت: در راستای جلوگیری از انتقال بیماری توسط دام های این عشایر بحث قرنطینه توسط دامپزشکی مد نظر باشد.
درادامه محمد رضا غلامی، رئیس اداره دامپزشکی دهلران نیز در این جمع گفت: در شش ماهه سال جاری بیش از 330هزار راس دام مایه کوبی و شاربن شده اند.
وی از اجرای فاز اول تب برفکی در شهرستان خبرداد و گفت: در این مرحله بیش از 11هزار راس گاو و گوساله مایه کوبی تب برفکی شده اند.
غلامی خاطرنشان کرد: بیش از 15 هزار راس گوسفند و بز، گاو و گوساله در سطح شهرستان در راستای مبارزه با بیماری ها سم پاشی شده اند.

 

----------------------------------

 

آغاز مرحله دوم مایه کوبی همزمان تب برفکی سال 1390 در استان کرمان

 

مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی از تاریخ 23 مهرماه سال جاری همزمان با سایر استانهای کشور در کرمان شروع شد.

دکتر الهام پورمحسنی مسئول اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: این مرحله از واکسیناسیون تحت عنوان فاز دوم واکسیناسیون همزمان تب برفکی از تاریخ 23 مهرماه آغاز و به مدت 15 روز کاری ادامه دارد.

وی ادامه داد: واکسن یادآور جهت گوساله هایی که برای اولین بار واکسن تب برفکی دریافت می نمایند 21 روز بعد تکرار می گردد.

پورمحسنی اظهار داشت: در این مرحله هم زمان با واکسیناسیون گاو ، گوسفند و بز نیز مورد واکسیناسیون قرار می گیرند.

مسئول اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: پیش بینی می شود در این فاز تعداد 130هزار راس گاو و یک میلیون راس گوسفند و بز مورد مایه کوبی قرارگیرند.

وی ادامه داد : به دلیل اهمیت این بیماری و با توجه به کمبود نیرو و امکانات موجود همچنین حجم عملیات گسترده پیش رو که می بایست به دلیل مسائل امنیت زیستی فقط طی 15 روز صورت پذیرد، تمامی اتحادیه ها و تعاونیهای دامداراران، مجتمع های دامپروری و دامدارن گرامی جهت اجراء بهینه عملیات می بایست با آمادگی کامل همکاری لازم با اکیپ های دامپزشکی داشته باشند.

پور محسنی در پایان با تاکید بر ممنوع بودن واکسیناسیون تب برفکی خارج از فاز واکسیناسیون همزمان یادآور شد: 80 درصد از عملیات مایه کوبی در گاو و بیش از 90 درصد در گوسفند توسط بخش خصوصی انجام می پذیرد.

----------------------------------

 

افزایش میزان صادرات فرآورده های خام دامی در استان بوشهر


 اداره قرنطینه دامپزشکی استان بوشهر با همکاری آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی این اداره کل نقش مهمی در صادرات فرآورده های خام دامی و بخصوص آبزیانی همچون (میگوی دریایی و پرورشی، ماهی مرکب، اسکوئید، مار ماهی، یال اسبی، ماهی تازه و ...) ایفاء نموده است.
بر اساس گزارش اداره قرنطینه دامپزشکی استان بوشهر، این اداره در 6 ماهه اول سال 1390 با رشدی 8 درصدی نسبت به 6 ماهه اول سال 1389 زمینه صادرات میزان 4164191 کیلوگرم فرآورده های خام دامی را با صدور مجوزهای بهداشتی لازم فراهم نموده است.
در همین راستا پیش بینی می شود در 6 ماهه دوم سالجاری با توجه به فعالیت و افزایش تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری اداره قرنطینه و آزمایشگاه کنترل کیفی میزان صادرات و واردات محصولات و فرآورده های خام دامی در استان بوشهر بطور چشمگیری افزایش داشته باشد. 

----------------------------------

 

ضدعفونی کردن حدود 40 هزار مترمربع جایگاه نگهداری شتر در بشرویه


رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه گفت : از ابتدای سالجاری 40 لیتر ماده ضدعفونی جهت پیشگیری از بیماری ها مصرف شده است.

دکتر علی گوهری با اشاره به ضرر و زیان های فراوان اقتصادی ناشی از بیماری های انگلی در دام ها تصریح کرد:به منظور مبارزه با انگل های خارجی مقدار52 لیتر سموم رایگان بین شترداران شهرستان توزیع شده است.

وی گفت: برخی از انگل های شتر ناقل بیماری های خطرناکی هستندکه سمپاشی نقش بسزایی در کنترل این  بیماری ها دارد. گوهری جمعیت شتر این شهرستان را بیش از 540 نفر عنوان کرد و افزود:در ابتدای سالجاری بیماری سندروم تنفسی در جمعیت شتر شهرستان شیوع پیدا کرد که با اقدامات به موقع و موثر دامپزشکی این بیماری کنترل گردید.

وی گفت: در این راستا 120 ویال داروی آنتی بیوتیک جهت درمان شترهای بیمار مصرف شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه در خصوص مهمترین مشکلات موجود در پرورش شتر شهرستان به فقر مراتع و عدم وجود محل نگهداری شترهای بیمار برای انجام یک دوره کامل درمانی یاد کرد.

 

------------------------------------

 

برگزاری کارگاه آموزشی یکروزه مرغداران گوشتی در شهرستان نیشابور


 کارگاه آموزشی یک روزه با شرکت 60 نفر از مرغداران گوشتی نیشابور با همکاری شرکت سیمرغ و شرکت تعاونی مرغداران برگزار شد.

دکتر سلیمانی گفت: در این جلسه برای مرغداران شرایط بهداشتی و قرنطینه ای و مسائل مرتبط با دما ، تهویه ، تغذیه ، آب و واکسیناسیون تشریح گردید .

در ادامه دکتر دیانت، رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی در ارتباط با وضعیت بیماری در منطقه و الگوی جدید واکسیناسیون مطالبی را ارائه  و مهندس زمانی ازستاد صندوق بیمه استان در ارتباط با کسورات مدیریتی سخنرانی نمود.
در پایان دکتر سلیمانی از مرغداران خواست  رعایت مسائل بیوسکیوریتی و فاصله 20روزه جوجه ریزی را انجام دهند و بر برگزاری مستمر جلسات اموزشی برای مرغداران تاکید نمود.

 

نظر شما
ادامه