کد خبر: ۷۰۲۱۳

حکیم مهر: سومین نسل از گوسفندان اصلاح نژادی با هدف افزایش باروری، چندقلوزایی و سوددهی در مجتمع دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب متولد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  آنا، این روزها مجتمع دانش‌بنیان اصلاح نژاد و پرورش گوسفند نژاد قزل افشار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب پس از یک سال تلاش و همت مسئولان این واحد دانشگاهی، شاهد تولد سومین نسل از گوسفندان اصلاح نژادی با افزایش باروری، چندقلوزایی و سوددهی این مجتمع است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب در حاشیه بازدید از مجتمع پرورش گوسفند واحد سراب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا از آغاز تولد نسل سوم بره‌های اصلاح نژاد شده گوسفندان «همو» و «هترو» این مجتمع خبر داد و اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته در راستای وظیفه علمی و ملی و به‌منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه تولید دانش‌بنیان، حل مسائل و مشکلات و بهبود تولید دامداران شهرستان به امکان‌سنجی احداث مجتمع پرورش گوسفندان هترو و همو اقدام کرد.

جعفر نهری اقدم عنوان کرد که با استفاده از ظرفیت‌های علمی استادان گروه دامپزشکی و وجود زیرساخت‌های لازم مزارع علوفه مکانیزه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب ساخت مجتمع پرورش گوسفند در فضایی به مساحت ۴۰۰ متر مربع آغاز شد و امروز شاهد به ثمر رسیدن و سوددهی آن هستیم.

وی افزود: این طرح در راستای گسترش ذخایر ژنیتیکی با کیفیت گوسفندان چندقلوزا و تأمین نیاز دامداران شهرستان به بره‌های نژاد همو و هترو، فروردین ۱۴۰۰ زیر نظر محمدعلی دادخواه استادیار گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب با خرید ۱۳۹ رأس گوسفند قزل افشار فعالیت خود را آغاز کرده و در مرحله نخست پس از گذشت هشت ماه با تولید ۸۷ بره جدید توانست با فروش ۴۵ بره نر گوشتی با وزن تقریبی ۷۰ کیلوگرم به نخستین سوددهی رسیده و تعداد ۴۲ رأس، گوسفندان گله را افزایش دهد.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب، اکنون بعد از یک سال تلاش و دو دوره تولد بره‌های اصلاح نژاد و افزایش باروری توانسته‌ایم به چندقلوزایی برسیم که با تولد ۸۴ بره دوقلوی جدید در این دوره، تعداد گوسفندان گله به ۴۲۵ رأس رسیده است.

وی گفت: مجتمع پرورش گوسفند دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب آماده انتقال نژاد اصلاح‌شده گوسفندان به گله‌داران و پرورش‌دهندگان گوسفند است که امیدواریم نتیجه این فرایند دانش‌بنیان که نتیجه تلاش‌های استادان گروه دامپزشکی و علوم دامی این واحد دانشگاهی بوده با انتقال گوسفندان مولد همو و هترو در راستای افزایش تولید و بهره‌وری دامداران منجر شود.






نظر شما
ادامه