کد خبر: ۷۰۳۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون در خراسان رضوی۴۳ واحد گوشتی مبتلا به بیماری آنگارا شناسایی و تایید شده‌اند. در این واحدها ۲۷۲ هزار و ۷۸۷ قطعه جوجه گوشتی به دلیل شیوع ناشی از این بیماری تلف شده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر شهرام شرقی» در رابطه با وضعیت تلفات ناشی از بیماری آنگارا در خراسان رضوی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون در خراسان رضوی و در سطح شهرستان‌های داورزن، سبزوار، نیشابور و جغتای ۴۳ واحد مبتلا به بیماری در واحدهای گوشتی شناسایی و تایید شده‌اند. در حال حاضر در هفت واحد از این ۴۳ واحدی که در آن بیماری شیوع پیدا کرده، معدوم‌سازی انجام شده است.  

وی در رابطه با راه‌های جلوگیری از شیوع این بیماری افزود: ما پیشنهاداتی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در سطح استان داریم که در حال عملیاتی کردن آن هستیم. یکی از مواردی که باید انجام شود، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مرغداران است که به محض وقوع بیماری اطلاع‌رسانی کنند تا بتوانیم پروسه معدوم‌سازی را در شهرستان‌ها پیگیری کنیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: کوتاهی در سیستم‌های نظارتی بهداشتی و قرنطینه در واحدهای مرغداری، تهیه نهاده و دان مرغ به صورت غیر بهداشتی، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم اجرای واکسیناسیون در گله‌ها، عدم اجرای شرایط قرنطینه در واحدها و عدم تامین جوجه‌های سالم و واکسیناسیون علیه این بیماری می‌تواند باعث شیوع گسترده این بیماری در سطح استان شود.

شرقی تاکید کرد: زمانی که مرغداران می‌خواهند سالن‌های خود را برای جوجه‌ریزی دور بعد آماده کنند، این دوره با روش‌های مناسب و زیر نظر دامپزشک باید  طی  شود زیرا با توجه به افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها خصوصا در زمینه کنترل‌های بهداشتی از باب خرید وسایل ضدعفونی ممکن است تولیدکنندگان هزینه کافی برای اجرای پاکسازی در سالن جوجه‌ریزی انجام ندهند. به همین دلیل تاکید می‌کنیم پاکسازی سالن‌ها باید زیر نظر دامپزشک و مطابق با پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: مرغداران لاشه‌ها و تلفات را باید زیر نظر دامپزشک و با روش‌های بهداشتی معدوم‌ کنند. در معرض قرار دادن این لاشه‌ها در منطقه باعث انتقال این بیماری به واحدهای مجاور خواهد شد. مرغداران سیستم پرورشی خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که از ورود پرندگان آزاد مانند گنجشک، کبوتر و کلاغ به واحدها جلوگیری به عمل آید زیرا این پرندگان نیز می‌توانند به عنوان ناقل این بیماری را انتقال دهند.

شرقی گفت: در شرایط حاد و فعلی استان تاکید ما بر این است که تمام واحدهایی که می‌خواهند جوجه‌ریزی  انجام دهند، از مزارع مرغ مادری که علیه این بیماری واکسینه شده‌اند، جوجه خریداری کنند. در حال حاضر برخی از گله‌های مرغ مادر علیه این بیماری واکسینه نشده‌اند و جوجه‌های آن‌ها از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: همچنین واحدهایی که در مجاورت واحدهای آلوده و کانونی قرار گرفته‌اند، باید تا ۲۱ روز آینده بعد از وقوع بیماری در واحد همسایه از جوجه‌ریزی خودداری کنند. این مساله موجب می‌شود در این فرصت عوامل ویروسی فعال در منطقه با کاهش تراکم جوجه‌ریزی کم شوند و احتمال وقوع بیماری نیز کاهش پیدا می‌کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این بیماری تنها مختص به استان ما نیست و در سطح کشور واحدها را درگیر می‌کند. در خراسان رضوی در مناطقی مانند داورزن، سبزوار و... به دلیل اینکه تراکم واحدها بیشتر و ساختار واحدها فرسوده‌تر است، رخداد بیماری نمود بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: مجموع تلفاتی که این بیماری در گله‌های در خراسان رضوی می‌دهد، بین ۳۴ تا ۳۵ درصد است. با توجه به سن درگیری در طول پرورش و ساختار بهداشتی این میزان می‌تواند به ۵۰ الی ۶۰ درصد هم برسد.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Singapore
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
0
در همین سایت حکیم به نقل از رییس شبکه داورزن اعلام شد که انگارا در داورزن کنترل شد که. پس چی شد؟
مرغدار از خراسان رضوی
|
Japan
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
0
0
.............. پارسال ما دست و پا میزدیم برای معدوم سازی، با اطمینان خاطر می گفتند اگه اطراف سالنِ شما خالیه نیاز به معدوم سازی نیست! حالا که ویروس در کلیه مناطق پراکنده شده، ایشان تقاضای اطلاع رسانی از طرف مرغدار رو دارند تا معدوم سازی کنند! خدایا خودت بعضی ها رو ارشاد کن.
نظر شما
ادامه