کد خبر: ۷۰۴۸

حکیم مهر - محققان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز، موفق به تهیه و ساخت کیت تشخیص همزمان باکتری‌های بروسلا و سویه‌های واکسن بروسلوز (تب مالت) شدند.

به گفته دکتر حسین حملی، مجری این طرح پژوهشی، روش آزمایشی راه‌اندازی شده در این اختراع بر پایه واکنش زنجیره‌ای پلیمراز استوار است و این قابلیت را دارد که به طور همزمان در DNA استخراج شده از خون و یا بافت با حساسیت بالایی حضور سویه‌های باکتری‌های بروسلا و واکسن RB51، S19 و Rev1 را شناسایی کند.

وی با بیان این‌که در این اختراع در واقع یک واکنش زنجیره‌ای پلیمراز چندگانه راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: این آزمایش از حیث قرار دادن پرایمرها با غلظت مشخص و نیز قرار دادن آنزیم پلیمراز، نوکلئوتیدها و نیز یون منیزیوم به شکل لیوفیلیزه در میکروتیوب‌های واکنش زنجیره‌ای، قابلیت صنعتی شدن و تجاری‌سازی را دارد.

استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز با بیان این‌که کیت‌هایی که هم‌اکنون در بازار برای تشخیص باکتری‌های خانواده بروسلا وجود دارد، همگی از خارج وارد کشور می‌شوند، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تمامی این کیت‌ها قابلیت ردیابی حضور آنتی‌بادی و یا DNA را در مورد یکی از باکتری‌های خانواده بروسلا دارند، در حالی‌که اختراع ارائه شده می‌تواند حضور باکتری‌های یاد شده را همزمان مورد ارزیابی قرار دهد.

وی این ویژگی را از قابلیت‌های مهم این اختراع برشمرد و گفت: باید توجه داشت انجام آزمایش‌های جداگانه موجب صرف وقت و تحمیل هزینه‌ای فراوان برای بیمار و یا صاحب دام می‌شود، در صورتی که با انجام آزمایش ارائه شده در این اختراع، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در وقت و هزینه در حد یک پنجم صورت می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به اهمیت اجرای این طرح گفت: «تب مالت» یا «بروسلوز» یک بیماری عفونی و مسری مشترک بین انسان و دام است که انتشار جهانی داشته و می‌تواند اکثر موجودات زنده را مبتلا کند که از این لحاظ خسارات اقتصادی زیادی به دامداران وارد کرده و تهدیدی برای سلامت جوامع انسانی به شمار می‌آید.

بر اساس این گزارش، این اختراع در قالب یک طرح تحقیقاتی با عنوان «بررسی فراوانی سقط جنین‌های بروسلایی در نمونه‌های جنینی سقط شده» توسط دکتر حسین حملی، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و با هزینه‌ای بالغ بر یکصد میلیون ریال و طی مدت 24 ماه به اجرا درآمده است. در اجرای این طرح دکتر جعفری جوزانی، عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز و مریم میرزایی، دانشجوی دکترای دامپزشکی نیز همکاری داشته‌اند.

دکتر حسین حملی، استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز است که در سال 1369 مدرک دکترای عمومی دامپزشکی و در سال 1382 مدرک دکترای تخصصی مامایی و بیماری‌های تولیدمثل خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است.

 

 

نظر شما
ادامه