کد خبر: ۷۰۶۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رزن با بیان اینکه رزن زیرساخت افزایش تاسیس مرغداری را ندارد گفت: ملاک عمل در این شهرستان قانون است و دامپزشکی در تولید و سلامت غذایی مردم نقش مهمی دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «بهروز شیرزاری» رئیس اداره دامپزشکی رزن اظهار کرد: اداره دامپزشکی با هدف استقرار امنیت غذایی و تأمین سلامت دام، انسان و غذا و تأمین استانداردهای بهداشتی تولیدات دامی، حفظ و حراست از سرمایه دامی  رزن فالیت گسترده‌ای دارد.

وی پیشگیری از شیوع بیماری‌های دامی با شرایط خاص و حفظ و ارتقاء سطح بهداشت عمومی از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال به انسان را از دیگر وظایف این سازمان دانست و گفت: ملاک عملکرد دامپزشکی رزن بر اساس قانون است و دامپزشکی در تولید و سلامت غذایی مردم نقش مهمی دارد.

رئیس اداره دامپزشکی رزن با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۵ قانون نظام جامع دامپروری کشور مصوب سال ۱۳۸۸ صدور، تمدید، توسعه، تغییر کاربری پروانه‌های بهداشتی و بهره‌برداری اماکن دامی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و سازمان نظام دامپزشکی واگذار شده است گفت: سازمان نظام دامپزشکی نیز موظف است مطابق دستورالعمل ماده ۵ قانون نظام جامع دامپروری و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان دامپزشکی اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: نقش وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور تبیین سیاست‌ها و ابلاغ دستورالعمل‌ها و نقش نظارتی بر عملکرد سازمان نظام دامپزشکی در صدور و تمدید پروانه‌های بهره‌برداری و تاسیس است.

شیرزادی با بیان اینکه هدف دامپزشکی تضمین امنیت بهداشتی و سرمایه‌گذاری در تولیدات دامی و توسعه پایدار و متوازن دامداری‌ها و مرغداری‌ها بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی است عنوان کرد: در این راستا رزن با توجه به عدم وجود زمین مناسب و آب کافی برای تاسیس بیش از اندازه مرغداری زیرساخت‌های لازم را ندارد.

وی به واکسیناسیون دام‌ها اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تاکنون پوشش واکسیناسیون جمعیت دام سبک شهرستان در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به میزان صد درصد در تمام  واحدهای روستایی شهرستان به انجام شده است.

این مقام مسئول میزان مایه‌کوبی دام‌های شهرستان رزن را در برابر بیمار آبله در دام سبک را ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: مایه‌کوبی دام‌های سبک بر علیه بیماری آبله همچنان با قوت تا پوشش  کامل ادامه دارد.

 وی تاکید کرد: برای جلوگیری از ابتلای دام‌های شهرستان به بروسلوز نیز که می‌تواند مسبب بروز تب مالت در جمعیت انسانی باشد، تمام جمعیت هدف (بره و بزغاله) با پوشش صد درصد در واحدهای روستایی شهرستان رزن واکسینه شده‌اند و برنامه مایه‌کوبی گاو و گوساله علیه این بیماری در حال انجام و به پوشش قابل ملاحظه‌ای رسیده است.

شیرزادی به واکسیناسیون ۴۶۸ قلاده سگ در برابر بیماری هاری اشاره کرد و گفت: به منظور تشدید اقدامات نظارتی بهداشتی بر مراکز عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی و نیز معرفی هر چه بیشتر دامپزشکی به مردم، اکیپ‌های نظارتی بهداشتی تشکیل و  آغاز به فعالیت کرده‌اند که تعداد آنها در شهرستان رزن سه اکیپ سیار است.

وی با اشاره به اینکه این اکیپ‌ها هر روز صبح و بعداز ظهر در سطح شهرها و مراکز عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی فعالیت دارند و ضمن بازرسی بهداشتی مواد خام دامی، متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می‌کنند و این مهم از آنجا حائز اهمیت است که بدانیم در سال‌های گذشته همواره فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در پیشگاه مردم و مسئولان ثبت و ضبط نمی‌شد ادامه داد: امروز فعالیت‌های بازرسی مواد خام دامپزشکی در سامانه بازرسی که به صورت نرم افزار تعریف شده، ثبت می شود.

رئیس اداره دامپزشکی رزن به صدور ۲۸ پروانه بهداشتی برای انواع دامداری‌ها و صنایع وابسته و غیر وابسته اشاره کرد و گفت: در همین مدت یک‌هزار و ۳۴۵ نوبت بازدید از مراکز تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی در شهرستان توسط بازرسان دامپزشکی انجام گرفته که حاصل این بازرسی‌ها ضبط و معدوم‌سازی ۸۶۵ کیلوگرم مواد خام دامی فاسد و غیر قابل مصرف بوده که متخلفان این عرصه به مراجع قضایی ارجاع داده شده‌اند.

وی به کاهش چشمگیر بیماری‌های دامی و عدم وجود برخی از بیماری‌ها مثل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال جاری دامپزشکی بر بیش از یک میلیون و ۵۴۶ هزار قطعه جوجه‌ریزی در ۶۴ واحد پرورش صنعتی طیور و نیز بر خروج یک میلیون و ۱۴۷ هزار قطعه مرغ زنده از شهرستان نظارت داشته است.

شیرزادی به عدم وجود کانون بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو اشاره و تاکید کرد: در راستای پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها، سمپاشی رایگان دام و اماکن نگهداری دام توسط اداره دامپزشکی  رزن در واحد‌های نگهداری دام در سطح شهرستان انجام گرفته است.

وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای بهره‌برداران و عموم مردم در روستاها خبر داد و گفت: مواردی از قبیل بهداشت دام، جایگاه دام،ب بهداشت شیر و گوشت، بیماری‌های دامی، بیماری‌های طیور، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و روش‌های پیشگیری از بیماری‌ها و بسیاری از مسائل دیگر که دامداران برای افزایش بهره‌وری به آن نیاز دارند در این کلاس‌ها به روستاییان آموزش داده می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی رزن به ارتقای ساختار سیستم اداری دامپزشکی رزن پرداخت و گفت: برای ارائه خدمات مطلوب به جامعه مخاطبان با طی مراحل تشکیل کمیسیون تحول اداری، نصب و راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری، نصب و راه اندازی GIS، ارائه خــدمات در کوتاه ترین زمان ممکن به مخاطبان از طریق حذف مراحل و مقررات دست و پا گیر و تقویت دانش فنی کارشناسان اداره میسر شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Dr.taheri
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
2
3
دم آقای دکتر گرم
نظر شما
ادامه