کد خبر: ۷۰۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی نیشابور، خوزستان، مرکزی و آذربایجان غربی

 

افتتاح شرکت بسته بندی پای مرغ با حضور نماینده مجلس در نیشابور


رئیس شبکه دامپزشکی نیشابورگفت : شرکت درنا پروتئین با حضوردکتر سبحانی نیا نماینده مردم نیشابور درمجلس شورای اسلامی، فرماندار، مدیرکل دامپزشکی، رئیس نظام دامپزشکی، مسئولین اداره نظارت برفراورده های خام دامی استان وجمعی از مدیران وروسای ادارات شهرستان نیشابورافتتاح گردید.

در این مراسم دکتر سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس از اقدامات دامپزشکی برای حفظ سرمایه دامی واشتغال زایی تشکر نمود.

سپس مهندس هاشمی معاون استاندار و فرماندار شهرستان از نیشابور به عنوان قطب صنعتی کشاورزی ودامپروری استان نام برد.

دکترعلی سلیمانی افزود: این شرکت درزمینی به مساحت 3هزارو 48 مترمربع با سرمایه گذاری معادل 7 میلیارد ریال احداث گردید که با راه‌اندازی این شرکت برای 33 نفرشغل ایجادشده است.
دکترازغدی مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: درایران از پای مرغ قبلا استفاده بهینه نمی‎شد و به صورت ضایعات درتهیه پودر گوشت استفاده یا بصورت فله وغیربهداشتی درسطح شهر عرضه می شد.

وی افزود : باتمهیدات دامپزشکی وفعال نمودن بخش خصوصی وبازار یابی وفعال شدن صادرات به کشورهای چین و مالزی و تایلند این محصول بصورت بسته بندی شده همراه با کد بهداشتی دامپزشکی صادر و عرضه می گردد.

به گفته دکتر ازغدی این عمل ضمن ارزآوری واشتغال زایی باعث عرضه محصولات بهداشتی و جلوگیری ازانتشار آلودگی وبیماری مشترک در سطح جامعه گردیده است.

 

------------------------------------

 

شناسایی بیماری آدنوماتوز ریوی برای اولین بار در استان خوزستان


نوعی بیماری ویروسی ریه گوسفندان به نام "آدنوماتوز ریوی" برای اولین باردراستان خوزستان توسط دکتر منوچهر قریب ممبینی سرپرست تیم کارشناسی بررسی بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خوزستان شناسایی و مورد تایید تشخیص قرار گرفت .
بیماری ادنوماتوز ریوی گوسفندان نوعی بیماری واگیردار و ویروسی است که ازدام بیمار از طریق قطره یا ریزقطره در هنگام بازدم یا سرفه به دام حساس منتقل میگردد .

این بیماری بوسیله ویروسی از دسته رتروویروس‌ها بروز می نماید.

معمولا دوره کمون بیماری از 6 ماه تا 3 سال گزارش شده است و دام های با سنین بالا و یا بره های جوان در صورت مواجهه به بیماری مبتلا می شوند.

علایم بیماری عبارت است از لاغری پیشرونده ، کاهش وزن و ناراحتی های تنفسی که ترشحات موکوسی از بینی سرازیر می گردد و گوسفندان بیمار دچار نئوپلاسم ریوی شده ونهایتا بدلیل خفگی تلف می شوند.

میزان واگیری ممکن است تا 80 درصد در گله ای آلوده شایع گردد ولی میزان تلفات 2-5 درصد گزارش شده که تا 20 درصد نیز قابل افزایش است.

آدنوماتوز ریوی می تواند در صورت واگیری بالا خسارت های اقتصادی کلانی را از طریق هزینه های درمانی و کاهش وزن و تلفات در صنعت گوسفند داری استان خوزستان ایجاد نماید لذا باید با شناخت به موقع بیماری و حذف دام های مبتلا و کاهش روند اشاعه بیماری ، ضمن ارتقای سطح آگاهی کارشناسان دامپزشکی شاغل در بخش های دولتی و خصوصی ،اقدامات مراقبتی فعال و نمونه برداری آزمایشگاهی در سطح گله های گوسفند و بز به مورد اجرا در آید.

لازم به ذکر است که این بیماری بین انسان و دام مشترک نمی باشد.

 

------------------------------------

 

سومین جلسه شورای هماهنگی دامپزشکی استان مرکزی با حضور معاون اداری پشتیبانی و مدیرکل امور اداری سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد

 


 27 مهرماه سالجاری سومین جلسه شورای هماهنگی دامپزشکی استان مرکزی با حضور معاون اداری پشتیبانی و مدیرکل امور اداری سازمان دامپزشکی کشور، رؤسای شبکه های دامپزشکی و ادارات ستادی اداره کل در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برگزار شد.


در این جلسه دکتر خداوردی معاون اداری پشتیبانی سازمان دامپزشکی در خصوص تشکیلات تفضیلی دامپزشکی کشور توضیحاتی ارائه نمود و گفت: "در سازمان دامپزشکی 25 وظیفه حاکمیتی و 43 وظیفه تصدی گری احصاء شده که بسیاری از این وظایف تصدی گری از جمله سم پاشی، واکسیناسیون، امور درمانی و... که در سالهای گذشته واگذار شده اند و براساس آخرین اقداماتی که توسط سازمان دامپزشکی کشور انجام گردیده 15 وظیفه تصدی گری مشخص شده و دستورالعمل های  آن در حال تدوین می باشد که به مرور واگذار خواهند شد".


در ادامه مدیر کل امور اداری سازمان توضیحاتی در ارتباط با احکام پرسنل ارائه نموده  و به پرسش افراد حاضر در جلسه پاسخ گفت.

 

--------------------------------------

 

راه اندازی تست ردیابی آنتی ژن جهت تشخیص سویه های بیماری تب برفکی درآزمایشگاه ممتاز استان آذربایجان غربی


تست ردیابی آنتی ژن جهت تشخیص سویه های بیمار ی تب برفکی در آزمایشگاه ممتاز منطقه ای اداره کل دامپزشکی استان آذربایجانغربی راه اندازی شد.

 بیماری تب برفکی یکی از بیماریهای مهم و واگیر دامی است که هر ساله خسارت اقتصادی سنگینی را به صنعت دامی تحمیل  می کند. 

در این راستا جهت صیانت از سرمایه دامی منطقه، کارشناسان آزمایشگاه ممتاز منطقه ای استان آذربایجانغربی موفق به تشخیص واعلام وجود ویا عدم وجود سویه های بیماری تب برفکی از طریق راه اندازی تست ردیابی آنتی ژن در منطقه شده اند.

گفتنی است ، تا کنون بیماری تب برفکی از طریق تشخیص مو لکو لی  PCR و تشخیص سرمی NSP در مرکز تشخیص دامپزشکی این استان شناسایی می گردید.

با راه اندازی این تست جدید، قدرت تشخیص بیماری  ارتقاء یافته و این امر نقش بسیار مهمی در کنترل وریشه کنی بیماری تب برفکی در منطقه خواهد داشت. 

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
neda
|
-
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
0
0
............ چندی پیش نیز در اخبار خواندیم که با نظر حاکمیتی در مورد تولید مرغ بدون انتی بیوتیک صحبت کرده بود کاش مسئولان به جای حرف غیر کارشناسی به یاد عمل کردن باشند.
نظر شما
ادامه