کد خبر: ۷۰۷۴۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
«دکتر فربد خاکپور» دامپزشک حیات‌وحش:
وی افزود: متاسفانه مسیری علمی که باید به مرگ آرام حیوان مازاد منجر شود در کشورمان وجود ندارد. حیوانات پیر یا معلول را در کشورهای مختلف جهان از طریق دز کشنده داروی بی‌هوشی، حذف می‌کنند ...

حکیم مهر: یک دامپزشک حیات‌وحش گفت: یکی از مشکلات بزرگ بر سر راه مدیریت سگ‌های ولگرد، عدم دسترسی مناسب به منابع غذایی است؛ منابع غذایی ۲ دسته می‌شوند؛ محل انباشت پسماند در شهرهای مختلف و حاشیه شهرها به دلیل عدم فنس کشی در دسترس سگ‌های ولگرد قرار دارد و مورد دوم مشکل غذارسانی شهروندان به سگ‌های ولگرد است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از گسترش نیوز، «دکتر فربد خاکپور» ادامه داد: متاسفانه در کشورمان قوانین ممنوعیت غذارسانی به حیوانات اهلی یا ولگرد را نداریم. اکنون از سطح غذارسانی یک شهروند نا آگاه به حیوان ولگرد به غذارسانی سیستماتیک و سازمان یافته رسیده‌ و شاهد هستیم افرادی با وسیله نقلیه‌هایی در حجم بالا ضایعات کشتارگاهی را برای حیوانات ولگرد می‌برند.

دامپزشک حیات‌وحش با نگرانی از دسترسی بیشتر حیوانات ولگرد به منابع غذایی افزود: این اتفاق منجر به افزایش تولیدمثل می‌شود که طبق قاعده ساده زیست‌شناسی کاملا طبیعی و بدیهی است.  وقتی منابع غذایی مورد نیاز حیوان افزایش می‌یابد در واقع نیازهای اولیه برای تولیدمثل تأمین می‌کند. همچنین حیوان قادر است توله‌های خود را بهتر به سن تولیدمثل برساند. همه این موارد دست به دست هم می‌دهد تا با بحران جمعیت سگ‌های ولگرد روبرو می‌شویم.

نبود قانون مشخص برای سرپرستان سگ‌ها

دامپزشک حیات‌وحش اظهار داشت: در کشور قوانین سازمان‌یافته‌ای برای سرپرستی سگ‌ها نداریم و اشخاص می‌توانند هرگونه رفتاری با سگ‌هایشان داشته باشند. بسیاری از باغ‌داران تعدادی سگ نگهبان دارند و توله‌ها را در طبیعت رها می‌کنند. در روستاها چوپان معمولاً بعد از تولیدمثل سگ‌های گله، نرها را حفظ کرده و ماده‌ها را رها می‌کند.

خاکپور با اشاره به‌ عدم وجود پروتکل‌های صحیح علمی درباره مقابله با جمعیت سگ‌های ولگرد ادامه داد: در اغلب مواقع شهرداری‌ها به جای اینکه پروتکل‌های علمی را در این زمینه اتخاذ کنند، به مراکزی در قالب پناهگاه یا نقاهتگاه، مجوز نگهداری از سگ‌های ولگرد می‌دهند و متاسفانه این مراکز تبدیل به سوله‌های سگ‌دانی بزرگی می‌شوند.

وی تاکید کرد: این مراکز باید طبق یک پروتکل علمی، به جمع‌آوری، کنترل و در صورت لزوم حذف جمعیت سگ‌ها اقدام کنند. اما با طی مسیر غیر علمی گاها خودشان غذارسانی می‌کنند، یا حتی سگ‌ها را در زیستگاه‌های حیات‌وحش رها می‌کنند. این مراکز همان باغ وحش هستند اما فقط برای سگ! 

قانونی برای مرگ آرام حیوان نداریم

وی درباره چالش مهم موجود در نقاهتگاه‌ها افزود: اصلی‌ترین موضوع کنترل نرخ ورود و خروج‌هاست. معمولاً این مراکز بدون تعیین ظرفیت، به شکل تلنبار شده‌ای سگ‌ها را کنار هم نگهداری می‌کنند و حتی مازاد بر گنجایش پناهگاه حیوان وارد می‌کنند. ضمن اینکه به میزانی که ورود جدید سگ وجود دارد، خروجی دیده نمی‌شود.

خاکپور تاکید کرد: متاسفانه مسیری علمی که باید به مرگ آرام حیوان مازاد منجر شود در کشورمان وجود ندارد. حیوانات پیر یا معلول را در کشورهای مختلف جهان از طریق دز کشنده داروی بی‌هوشی، حذف می‌کنند تا این اجازه را به سگ ولگرد دیگری برای بقا بدهند.

بی‌فایدگی راه‌حل عقیم‌سازی درباره سگ‌های ولگرد

وی افزود: عقیم‌سازی به تنهایی برای مواجه با جمعیت سگ‌های ولگرد پاسخگو نخواهد بود. هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد با این جمعیت انفجاری سگ‌های ولگرد، موفق شده باشد با عقیم‌سازی بحران را مدیریت کند. نمونه بارز شکست در این روش، هندوستان است. این کشور آسیایی به دلیل عقاید مذهبی هندوها درباره حیوانات، در تلاش بودند با راه‌هایی غیر کشنده جمعیت سگ‌های ولگرد را کنترل کنند اما در همه این روش‌ها با شکست روبرو بوده‌اند.

خاکپور در پایان با تاکید بر امر مهم آموزش ادامه داد: آموزش صحیح و علمی به مردم درباره معضل جمعیت سگ‌های ولگرد، بسیار مهم است. متاسفانه بحران به طور علمی برای مردم شفاف‌سازی نشده است. باید به مردم تفهیم می‌کردیم که حیوانات اهلی جایگاهی به عنوان آزادی یا ولگرد ندارند. هر گونه حیوان اهلی باید تحت سرپرستی و مدیریت و کنترل انسان زندگی کند. همان طور که نمی‌توان گاو ولگرد داشت، همان طور هم نباید سگ ولگرد داشته باشیم. متاسفانه از این منظر به عموم مردم آموزشی ارائه نشده است.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
2
3
هرکی میرسه اظهار نظر میکنه
نه رفرنسی، نه اماری
هیچکی هم نمیفهمه چرا باید مصاحبه این افراد پخش بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
0
2
ماده ۲۳لایحه حمایت از حیوانات – لایحه حمایت از حیوانات در خردادماه ۱۴۰۰ در هیات وزیران تصویب شد و روز ۶ مرداد ۱۴۰۰ از سوی رئیس‌جمهور برای طی سایر تشریفات قانونی به مجلس ارسال شد - دارندگان پروانه اشتغال به درمان حیوانات که دارای تخصص و تجربه لازم در زمینه درمان، جراحی و عقیم‌سازی حیوانات می‌باشند، مکلفند حسب مورد تمدید پروانه خود سالانه حداقل دوازده مورد عقیم‌سازی حیوان یا پنج مورد جراحی ارتوپدی یا ده مورد درمان بافت نرم حیوانات آسیب‌دیده را با هماهنگی سازمان دامپزشکی کشور و به طور رایگان انجام دهند. سازمان دامپزشکی کشور مکلف است به طور مستمر و حسب نیاز مراکز نگهداری، دامپزشکان مذکور را به آن مراکز معرفی کند.
اگر این قانون تصویب بشه حتما اتفاقات خوبی جهت کنترل سگ های بدون صاحب خواهد افتاد . ببینیم همکارانی که همیشه خود را حامی این حیوانات نشان میدهند آیا حاضر هستند آیت تکلیف قانونی را انجام بدهند یا خیر .
پاسخ ها
ناشناس تر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
ایده خوبیه برای بیمارستانهای دامپزشکی که دکتر متخصص جراح و ارتوپد و تجهیزات کافی دارند .نه در کلینیکهایی که امکانات زیاد ندارند ..هیات وزیران جاش گرم و نرم ه ..دوما مگه سگهای کشتار شده عقیم و واکسن خورده نبودند؟ هزینه هر واکسن و داروی بیهوشی و جراحی ارتوپدی رو به تعداد فرموده ضرب بفرمایید با درامد کلینیک و بعدم چه تضمینی برای جان این سگها...اتفاق خوب رو چجوری پیش بینی کردید؟با کیسه و پول کی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
جناب ناشناس تر این لایحه است و نیاز به تصویب در مجلس دارد . امیدوارم تصویب بشه تا ببینیم همکاران به اصطلاح حامی چقدر حرفشون با عملشون یکسانه و تضاد منافع وجود نداره . منبع شما هم در رابطه با کشتار سگ ها یک حامی مطلع و آگاه است یا نه مستنداتی دارید ؟ این روش خیلی وقته در دنیا منسوخ شده البته قبول دارم در کشور ما هنوز هم جواب میده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
با سلام. تو. این متن قانونی که دوست عزیزمون لطف کردن و ذکر کردن، نوشته بصورت رایگان انجام بشه. ولی ننوشته که لوازم و داروهای مورد استفاده و نخ بخیه رو از جیب بدیم. خب اول تامین اعتبار کنن و داروها و لوازم مورد نیاز رو تامین کنن. قطعا دامپزشک هم دستمزد انجام کارش رو نمیگیره. وگر نه قرار نیست دامپزشک بیچاره ورشکست بجرم حمایت از حیوانات، از جیب مایه بگذاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
من خودم روزهای متفاوتی در سال، کار رایگان انجام میدم. یعنی دستمزد نمیگیرم ولی دارو رو که نمی خرم و رایگان در اختیار دامدار قرار بدم. دیگه توقع خارج ار عرف هم از همکارامون نداشته باشیم. مگه چقدر درامد هست.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
1
2
گاو ولگرد نداریم‌ چون گوشت گاو غذای مردمه
اگه اینقدر که جمعیت سگ زیاد شده جمعیت گاو زیاد شده بود مردم بیشتر می تونستند گوشت بخورن
پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
0
0
.......... چیکار داری به سگ ولگرد تو بهش نزن نرو نزدیکش چیکارت داره ...............
نظر شما
ادامه