کد خبر: ۷۰۷۵

حکیم مهر - عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی از اجرای طرح آزمایشی افزایش رشد و بهبود کیفیت لاشه‌ها با استفاده از پروتئین عبوری در شهرکرد خبر داد.

دکتر فرشاد زمانی با بیان این‌که این طرح برای نخستین بار در سطح کشور اجرا می‌شود، اظهار کرد: جیره غذایی مهمترین مشکل دامداران کشور است و با بهره برداری از این طرح، جیره غذایی مناسب، با کیفیت و ارزان در اختیار دام قرار می‌گیرد.

وی افزود: جیره غذایی بر اساس نیازمندی‌های دام است و پودر ماهی به عنوان پروتئین عبوری در این طرح استفاده می‌شود که در این دوره پرواربندی لاشه 10 کیلوگرم اضافه وزن و 17 درصد کاهش چربی دارد.

عضو هیات علمی تحقیقات کشاورزی با اشاره به این که مدت اجرای این طرح سه ماهه است، تصریح کرد: این طرح به صورت پایلوت و توسط یکی از دامداران استان انجام می‌شود.

زمانی خاطرنشان کرد: در این طرح علاوه بر افزایش تولید، کاهش چربی و درآمد عالی برای دامدار، گوشت تولیدی دارای کیفیت بهتری است.

وی ادامه داد: در این طرح 10 گوسفند به عنوان گروه شاهد و 10 گروه به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شده که گروه شاهد جیره غذایی پایه را دریافت و گروه آزمایش علاوه بر آن پودر ماهی را به عنوان پروتئین عبوری دریافت می‌کنند.

گفتنی است پروتئین عبوری یا در اصطلاح bypass protein به پروتئینی گفته می شود که بجای شکمبه در شیردان تجزیه گردد.

 

 

نظر شما
ادامه