کد خبر: ۷۰۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - رئیس شورای  نظام دامپزشکی استان  فارس گفت :  دامپزشک ایرانی در دوره  باستان به علت جایگاه رفیع شغلی و دانش تخصصی احترام و جایگاهی فوق العاده نزد مردم و حاکمان داشته است به طوریکه  همواره رئیس اداره دامپزشکی ارتش در زمان داریوش { کبیر }  نائل به دریافت درجه و مقام سپهبدی شده و همزمان نیز فرمانده دسته سواره نظام ارتش ایران زمین بوده است.

دکتر احمد رضا تابع بردبار در مقدمه نخستین دوره یک روزه  آموزشی " آشنایی با قوانین و مقررات دامپزشکی کشور " افزود : بخش عمده ای از نفوذ فوق العاده دامپزشکان در دوران باستان به نقش آنان در  تربیت ؛ پرورش و درمان بیماری اسب های سواره نظام باز می گردد در حالی که هم اکنون دامپزشکان به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و حیوان نقشی به مراتب بالاتر و با اهمیت تر از هم صنفی های خود در دوران باستان ایفا می کنند که لازم است تصمیم سازان عرصه سلامت  بیش از گذشته به نقش مهم و  بی بدیل دامپزشکان توجه کنند.

دکتر تابع بردبار همچنین خاطرنشان کرد : برای اولین بار حدود 600 سال قبل از میلاد حضرت مسیح ( ع)  در فراز هایی از  کتاب مقدس هم میهنان زردشتی  ؛ بارها در خصوص روش های گوناگون پرورش و نگهداری حیوانات و  همچنین درمان بیماری ها با بهره گیری از دانش تخصصی دامپزشکان اشاره شده است که ذکر چند باره از دامپزشکان و خدمات دامپزشکی در کتب ادیان آسمانی ؛ تاکیدی مجدد بر اهمیت نقش دامپزشکان در تعالی جوامع  و تسریع در رسیدن به اهداف سلامت است.

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان فارس ادامه داد : مطالعات نشان می دهد شناخت علوم دامپزشکی از نگاه تخصصی پس از گذشت پنج قرن از میلاد حضرت مسیح (ع) برای نخستین بار در ایران با تاسیس مدرسه دامپزشکی به صورت علمی و آکادمیک تدریس شد که  البته  باید توجه کرد هدف از تاسیس مدرسه دامپزشکی در آن زمان نیز درمان اسبان ارتش سواره نظام بوده است.

وی اضافه کرد : در آن مقطع زمانی به منظور توسعه و پیشرفت دانش دامپزشکی به ویژه در شناخت و درمان بیماری های اسب نیاز فراوانی به حضور  افراد متخصص  و دامپزشکان خبره ایرانی وجود داشت که با حضور یافتن این افراد ؛  کتاب های مهم و بعضا ماندگاری  با عناوینی از جمله  پرورش اسب , فن سوارکاری , درمان برخی بیماری های غیر عفونی و عفونی و  ... در آن مقطع زمانی به نگارش در آمد.

دکتر تابع بردباردرباره نقش دامپزشکی و دامپزشکان در دوره ساسانیان و پس از آن یاداور شد : در  ایران باستان علوم  پزشکی و دامپزشکی همواره در یک مسیر حرکت می کردند و هیچگاه  جدای از هم نبودند اما از این مقطع زمانی به بعد با توسعه علوم  مختلف دامپزشکی و تخصصی شدن موضوعات ، به تدریج بحث جدائی دامپزشکی و پزشکی از هم مطرح شد.

نقش دامپزشکی در ایران پس از اسلام

مدرس دوره آموزشی " آشنایی با قوانین و مقررات دامپزشکی کشور " ؛ مهمترین وظیفه دامپزشک درایران پس از  اسلام  را نیز درمان و جلوگیری از بیماری در اسب  از دو منظر اسلامی  جهاد و حج  حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد : در همه سده های پس از  از اسلام  در ایران ؛ رشته دامپزشکی در مدارس و جایگاه های خاصی تدریس می شد که  پس از  فراگرفتن این علوم و فنون توسط دامپزشک ؛ امتحانی از وی به نام  آزمون اصلی گرفته می شدکه پذیرفته شدن در آن به معنای اعطای مجوز کار به دامپزشک بود چنانکه در سایر رشته های پزشکی نیز مرسوم بود.
رئیس شورای نظام دامپزشکی استان فارس گفت  : سال 1290هجری شمسی همزمان با پایه گذاری تشکیلات ژاندارمری نوین در ایران ؛ دامپزشکی نوین نیز در کشور پایه گذاری شد.

به گزارش رابط خبری استان فارس ؛ دکتر احمد رضا تابع بردبار در ادامه نخستین دوره یک روزه آموزشی " آشنایی با قوانین و مقررات دامپزشکی کشور "  افزود : همزمان با ورود عده ای کارشناس سوئدی برای پایه گذاری تشکیلات ژاندارمری در ایران دو نفر دکتر دامپزشک نیز همراه این گروه  به ایران آمدند  که به اتفاق دامپزشکان ایرانی اقدام به تاسیس مدرسه دامپزشکی برای تربیت نیروی متخصص مورد نیاز ارتش کردند.

وی اضافه کرد : در سال 1311 دانشکده دامپزشکی ابتدا به نام مدرسه دامپزشکی خوانده می شد که  پس از مدتی نام آن به  دانشکده  دامپزشکی تغییر و زیر نظر وزارت کشاورزی فعالیت می کرد که بعد از مدتی  با اعزام تعداد قابل ملاحظه ای دانشجو به کشور فرانسه و  همزمان با مراجعت آنان ؛ دانشکده دامپزشکی  از وزارت کشاورزی جدا و ضمیمه دانشگاه تهران شد .

تابع بردبار درخصوص چگونگی تاسیس سازمان دامپزشکی نیز گفت : پس از همه گیری طاعون گاوی ( نخستین همه گیری بیماری در سال 1295 در شمال و مرکز ایران )  و  وارد شدن خسارات فراوان  ؛ در  سال 1304 در وزارت کشاورزی اداره ای به نام سازمان دفع آفات حیوانی تاسیس شد که در آینده به سازمان دامپزشکی تغییر نام یافت .

وی افزود : شعبه تحت نظارت مؤسسه پاستور ( وابسته به وزارت فوائدعامه)با 22نفر پرسنل شامل 14 نفرکادر فنی و 8 نفر کادر خدماتی تشکیل و مسئولیت آن به عهده مرحوم دکتر عبداله حامدی گذاشته شد و در ادامه در سال 1305 مؤسسه پاستور شعبه دفع آفات حیوانی به وزارت فلاحت منتقل شد.
دکتر احمد رضا تابع بردبار به بازخوانی تاریخچه و قوانین دیگر  بخش های مرتبط با دامپزشکی ادامه داد  که در اینجا موضوعات مطرح شده توسط وی به صورت تیتر وار و خلاصه ارایه می شود :

در سال 1314 با توجه به ضرورت کنترل بیماری های مهلک دامی و نظارت بهداشتی دام و فرآورده های دامی قانون تفتیش صحی حیوانات به تصویب مجلس شورای ملی رسید و اداره کل دامپزشکی جایگزین مؤسسه دفع آفات حیوانی شد.
- در سال 1324 آئین نامه بازرسی مواد خوراکی مورد به  تصویب هیات وزیران  رسید و  مسئولیت مهمی به دامپزشکی محول گردید.
- در سال 1325 بنابر مصوبه هیئت دولت , بنگاه کل امور دام شامل دو اداره کل دامپروری و دامپزشکی تشکیل شد که به موجب آن  ادارات دامپزشکی در استانها و شهرستانها بخشی از ادارات کشاورزی استان شدند .
- در سال 1326 اختیارات محدودی به دامپزشکی استانها داده شد به طوری که در هر اداره کشاورزی 2 معاونت ایجاد شد. که  یکی از این معاونتها ویژه دامپزشکی در نظر گرفته شد و  معاون دامپزشکی رئیس اداره دامپزشکی نیز بود و همه امور فنی و مالی در اختیار وی قرار داشت.
- درسال 1339 با دستور  وزیر کشاورزی همه ادارات دامپزشکی استانها مستقل و تحت نظارت مستقیم مدیر کل دامپزشکی کشور قرار گرفتند.
- بروز بیماری طاعون گاوی در سال 1348 و تلفات سنگین ناشی از آن و نقش حیاتی دامپزشکی در ریشه کنی آن و گسترش دامداریهای صنعتی در کشور ، بازنگری در وظایف و تشکیلات دامپزشکی را اجتناب ناپذیر نمود.
- سرانجام با تلاش و پیگیری فراوان  در سال 1350 قانون سازمان دامپزشکی کشور مشتمل بر 21 ماده و یک تبصره به تصویب دو مجلس آن مقطع زمانی رسید.

- در سال 1367 شبکه های دامپزشکی استانها دوباره تشکیل و زیر نظر سازمان مرکزی قرار گرفتند . بنا بر دستور وزیر کشاورزی بودجه مستقل به ادارات دامپزشکی استانها اختصاص یافت.
- در سال 1368 بنا بر تصویب مجلس شورای اسلامی ، سازمان دامپزشکی کشور و شبکه هادر استانها از وزارت کشاورزی جدا و به وزارت جهاد سازندگی پیوست.
- در تشکیلات کنونی وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکی کشور به عنوان سازمانی مستقل وابسته به آن وزارت شناخته شده و رئیس سازمان دامپزشکی کشور به صورت مستقیم و با نظارت وزیر جهاد کشاورزی  انجام وظیفه می کند.

در استانها نیز ادارات کل دامپزشکی ودر شهرستانها شبکه دامپزشکی به طورعمودی زیر نظر سازمان مرکزی دامپزشکی وبه شکل افقی با سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرتبط می باشد.
تشکیلات دامپزشکی استان :
اداره کل دامپزشکی استان  متشکل از دو معاونت , هفت اداره تحت مدیریت مدیر کل می باشد. مدیر کل دامپزشکی مستقیما” توسط رئیس سازمان دامپزشکی به این سمت منصوب میگردد.
در حوزه معاونت فنی پنج اداره مرکزی مبارزه با بیماریهای دامی , نظارت بر بهداشت عمومی , مبارزه با بیماریهای طیور و آبزیان, دارو , درمان و آزمایشگاهها و بررسیها و آموزش وقرنطینه فعالیت می نمایند. معاونت اداری و پشتیبانی متشکل از دو اداره امور عمومی و اداره امور مالی می باشد.
مهمترین وظایف قانونی دامپزشکی:
1- تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماریهای همه گیر و قرنطینه ای دام.
2- بررسی بیماریهای دامی, شناسائی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماریها.
3- کمک به ارتقا سطح بهداشت عمومی از طریق نظارت بهداشتی برکشتارگاهها , مراکز بسته بندی و تولید, توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی .
4- همکاری با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در امر مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام.
5- اظهار نظر و نظارت در مورد ساخت , ورود و صدور و فروش انواع دارو, واکسن, سرم و مواد بیولوژیکی مخصوص دام .
6- همکاری با مراکز ذیربط در امر آموزش و ترویج بهداشت دام به دامداران.
7- تقویت و توسعه بخش خصوصی دامپزشکی.

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک همکار
|
-
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
0
0
به نظر می رسد که متن فوق بیشتر به یک جزوه درسی از تاریخ دامپزشکی شباهت داشته باشد تا یک خبر که قابل طرح در سایت نظام دامپزشکی و سایت حکیم مهر باشد.
بهتر بود متن فوق در بخش مقالات ارائه می شد.
قطعا این موضوع به ...... و یا احیاناً ...... ارتباطی ندارد
علی
|
-
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
0
اون زمان اگر به انها مقام سپهبدی می دادند قطعا قاطعیتی درخور سپهبد نیز در آنها وجود داشت. نه مانند ......... هر کس خودش با کارهایش برای خودش عزت و احترام می خرد. عزت و احترام و سپهبدن شدن دادنی نیست، گرفتنیست!
واکسیناتور بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
با سلام وخسته نباشید به اقای دکتر تابع بردبار ایشان اشاره به جایگاه والای دامپزشکی نمودند که اکنون این حرفه مقدس به فراموشی سپرده شده اصلا توجهی به سختی کار این شغل نمیشه از همه چی گذشتیم لا اقل دستمز ناچیز را که با سختی وشقت فراوان جهت سلامت مواد غذایی وبهداشت دامی انجام می دهیم بموقع پرداخت کنند که خدایی سخت محتاجیم.
نظر شما
ادامه