کد خبر: ۷۰۸۸۱
تعداد نظرات: ۱۸ نظر

این همه هیاهو برای چیست؟

مریم شاهسمندی

روزی نیست که خبری در مورد حمله سگ‌ها به فردی در یکی از شهرها، استان‌ها یا روستاهای کشور منتشر نشود، روزی نیست که پلیس در مورد سگ‌گردانی و جریمه آن قانون تازه‌ای را اعلام نکند، چرا باید چنین اخباری با چنین شتاب و گستردگی منتشر شود در حالی که جامعه این روزها درگیر مسائلی بسیار مهم‌تر از وجود سگ‌ها، نگهداری سگ‌ها و... است. اینکه قانون وضع می‌کنید تا همسایه‌ها از یکدیگر برای نگهداری سگ شکایت کنند، اینکه ناگهان چندین و چند سگ را به طرز غیر انسانی می‌کشید، اینکه حالا به همه در مورد باکتری‌هایی که عامل بیماری کودکان می‌شود و البته از سگ‌ها به انسان سرایت می‌کند، قرار است چه اتفاقی را در جامعه رقم بزند. مگر می‌شود این همه هجمه در مورد موجودی که در کشورهای مختلف زندگی می‌کند و هیچ کدام از این خبرها در آنجا منتشر نمی‌شود. مگر می‌شود این همه ستیز با یک موجود زنده را که به اندازه هر انسانی حق زندگی و حیات بر روی زمین خدا را دارد باور کرد.

چطور می‌شود که اگر کسی در مورد زباله گردی کودکان کار، در مورد افزایش فقر در جامعه و در مورد اقتصاد بیمار کشوری که همه‌چیز آن... به یک توافق گره خورده و همین توافق هم محل اختلاف و دعوا میان جناح‌های مختلف سیاسی است حرفی به میان بیاورد سیاه‌نمایی کرده اما خبرهای جهت‌دار در مورد یک موجود زنده چنین گسترده منتشر شود. انگار در حال حاضر تمام مشکلات کشور، از بی‌آبی و فقر تا سیل‌های خانمان برانداز و بی‌تدبیری‌هایی که باعث از بین رفتن تالاب‌ها و دریاچه‌های این جغرافیا شده همه و همه از بین رفته‌اند و تنها مانده از بین بردن سگ‌ها، انگ زدن به افرادی که به این موجودات دلبسته‌اند و آنها را دوست دارند، این همه هیاهو برای چیست. چرا در شرایطی که به گفته خود مسوولان نیروی انتظامی آمار زورگیری و دزدی بالا رفته پلیس باید تمام توانش را بگذارد برای اینکه به مردم بگوید اگر همسایه‌تان سگ دارد می‌توانید از او شکایت کنید، چرا ماشین‌هایی که سگ در آن هست جریمه‌شان آنقدر نیست که بازدارنده باشد. سگ‌ها هم حق حیات دارند، این حیوانات اگر تحت پوشش خانواده‌ای قرار می‌گیرند، نیاز به تفریح دارند، نیاز دارند در موقع لزوم به دامپزشکی برده شوند، اگر بیرون آوردن آنها از خانه جرم است پس چه باید کرد؟ کجای قانون اساسی نگهداری از حیوانات را جرم دانسته؟

 در کدام بند و ماده قانون اساسی آمده که شما نباید حیوان دوست باشید و از حیوانات نگهداری کنید. اگر همسایه‌ها می‌توانند از اینکه همسایه دیگری سگ دارد از او شکایت کنند، پس نگهداری از پرنده‌ای هم که از صبح تا شب می‌خواند و آسایش همسایه‌ها را از بین می‌برد باید جرم تلقی شود. چرا در این زمینه هیچ پلیسی هشدار نمی‌دهد، هیچ قانونی تذکر نمی‌دهد. چرا حتی برای آسایش و امنیت مردم در چهار دیواری خانه شان هم ارزش و احترام قائل نیستید. مشکلات اقتصادی مردم را از پای در آورده، هر روز کارگری خودکشی می‌کند، بازنشسته‌ای در خیابان فریاد می‌زند، زنی برای لقمه نانی در سطل‌های زباله شهری می‌گردد، جوانی برای به دست آوردن رویاها و آرزوهایش بار سفر می‌بندد و به غربت می‌رود، برای اینها چاره‌ای بیندیشید مردم خودشان خود می‌دانند با موجودات خدا بر روی زمین چطور رفتار کنند. اینقدر مسائل کم‌اهمیت را در اولویت رسیدگی قرار ندهید، به فکر حل مشکلاتی باشید که نفس مردم را به شماره انداخته است. به فکر کمبود آب و غذا باشید، به فکر فقر باشید که هر روز تعداد بیشتری از مردم را به کام خود می‌کشد. دست از سر این سگ‌های بی‌گناه‌بردارید و بگذارید زندگی کنند، شما تنها مالکان این زمین نیستید و حق ستاندن جان هیچ موجود زنده‌ای را ندارید.

منبع: روزنامه تعادل


انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
10
24
.......... با ادبیاتی خاص در پی مظلوم نمایی ...........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
حرفت مفت هم ارزش نداره حقیقت تلخه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
ببخشید. اشتباها به این نظر رای مثبت دادم. با نوشته خانم شاهسمندی موافقم.
ناشناس
|
Lithuania
|
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
24
8
آفرین بر شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
6
20
می فرمایید اخبار تحریف شوند و واقعیت منعکس نشود؟ خوب است خود شما نیز به این واقعیت اذعان دارید که روزی نیست که سگ گزیدگی رخ ندهد.

آیا اطلاع رسانی در رابطه با بیماری های مشترک کاری اشتباه است آن هم در این آشفته بازاری که سگ ولگرد بلای روان و سلامت جسمی جامعه شده است؟

آیا انسان این حق را ندارد که در صورت ایجاد آلودگی صوتی توسط حیوان و یا حیوانات خانگی همسایه خود و حتی حیوانات ولگرد دادخواهی کند؟
بله، حتی آواز پرنده شما هم اگر موجب ناراحتی و مزاحمت برای همسایه شما شود جرم است چه برسد به پارس سگ در آپارتمان!

به کجا چنین شتابان؟ چه رویکردی به شما این حق را می دهد که سلامت جسم و روان انسان را در مرتبه ای پایین تر از خودخواهی سانتیمانتال ها قرار دهید؟

اصلا شما چه تخصصی در این زمینه دارید که اظهار نظر می کنید؟ آیا روانشناس یا روانپزشک هستید؟ آیا متخصص بهداشت محیط هستید؟ آیا متخصص کنترل بیماری ها هستید؟

آیا صحبت کردن یا نکردن از یک معضل باید باعث شود تا معضلی دیگر فراموش شود؟ صحبت نکردن از فقر و زباله گردی دلیلی موجه است برای نپرداختن به معضل سگ ها و گربه های ولگرد و نیز آپارتمانی؟

چرا عقلانیت رخت از این جامعه بر بسته و تریبون به افراد ناآگاه سپرده شده؟ اتفاقا من از شما می پرسم که این همه هیاهو در دفاع از ازدیاد سگ ها و گربه های ولگرد برای چیست؟ به سود کیست؟ پدرخوانده این مافیا چه کسی است؟
دکتر بی پروا
|
United States of America
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
5
22
وقتی جمعیت سگ ولگرد زیاده مشکلات هم زیاده، باید معدوم بشن، چه بهتر با مرگ ترحم نشد با گلوله
ناشناس
|
Germany
|
۰۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
0
10
سلام خانم شاهسمندی
متن شما رو خوندم ولی قبل از اینکه نظر بدم رفتم یه سرچ کردم ببینم شما کی هستید ؟ چون منطقا آدم باید بدونه با کی طرفه تا بهتر قضاوت کنه و قضاوت بشه .
شما ظاهرا روزنامه نگار اجتماعی هستید و البته در کارتون موفق و با سابقه !!
تبریک میگم. یک گزارش ازتون خوندم در باب دختران خیابانی که یک پدیده اجتماعی همه گیر هست و لذت برم از اینکه شما برای این مقاله ۲ سال !! تحقیقات میدانی و اداری و قانونی کردید . واقعا تحسینتون میکنم اما چند نکته رو با کمال ادب و احترام خدمتتون عرض میکنم :
۱-سرکار خانم بحث نگهداری حیوانات و کنترل حیوانات چند وجهی و پیچیدست مخصوصا در کشور ما که علاوه بر مسائل بهداشتی زیر ساخت فرهنگی و اجتماعی مناسبی وجود نداره و به این مشکلات؛ دیدگاه‌های عقیدتی رو هم اضافه بفرمایید می‌بینید با یک مساله کاملا پیچیده طرف هستید بنابر این پیشنهاد میکنم مثل همیشه که حرفه ای رصد میکردین اینبار هم از تمام جوانب علمی و اجتماعی و فرهنگی رصد و جمع آوری اطلاعات می‌کردید بعد مقاله رو جمع بندی می‌کردید.
۲- متن شما توسط حکیم مهر در واقع از روزنامه تعادل باز نشر شده و متوجه هستم که مخاطب شما عامه مردم بودن نه قشر متخصص دامپزشکی ولی باز هم‌با توجه به سوابق کاری شما پیشنهاد میکنم با بچه های دامپزشکی دولتی و خصوصی چند مصاحبه و گپ و گفت داشته باشید باور بفرمایید دیدگاه شخص شما به عنوان اهل رسانه و دیدگاه مردم نسبت به‌این موضوع تا حد زیادی با دید بچه های دامپزشکی همسو خواهد شد .
۳-در اینکه هر روز اخباری درباره مسائل مرتبط با سگها می‌شنوید شکی نیست.به نظر بنده پاسخ رو باید از همکاران محترم خودتون و نحوه انعکاس موضوعات جویا شد. بله اخبار افزایش یافته ولی سوال بنده اینه که((( چند درصد از این اخبار در حضور یا مشورت افراد کارکشته با تحصیلات دامپزشکی و البته با حفظ بی طرفی خبری در روزنامه ها چاپ شده))) یا در فضای مجازی نشر داده شده ؟؟
۴- شما زمان کرونا بسیار زیبا زحمات کادر درمان رو پوشش میدادین چرا در این بحران فعالیت دوستان کلینیسین و شبکه هارو پوشش نمیدین ؟ باور کنید ما استقبال می‌کنیم نه به خاطر دیده شدن بلکه به خاطر درک بهتر مردم
۵- کسی منکر مشکلات مردم نیست و اتفاقا باید از این دید به موضوع نگاه کرد که وسط اینهمه مشکلات مردم دیگه مردم حد اقل دغدغه گزیدگی سگ ولگرد رو نداشته باشن بابا اینو که دیگه میشه حل کرد !!! این که دیگه قیمت مسکن و خودرو و بیکاری جوانان و تحریم‌های خارجی نیست !!!
۶-شما سرکار خانم زیاد با دوستان دامپزشک سر و کار نداشتید تمامی دوستان انسانهای خوشرو و با سواد و مردمداری هستن و باور کنید توی این مساله تنها کسانی که میتونن جواب درست و منطقی و علمی به مساله سگ و سگ گردانی و صیانت و تمام دغدغه هاتون بدن همین عزیزان هستن پس منتظرتون هستیم .
با احترام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
گزیدگی بوسیله سگهای ولگرد چ ربطی به نگهداری سگ خانگی داره .
البته برای همشون ی بهانه ای دارید . سگ ولگرد گاز می‌گیرد . سگ خانگی با فرهنگ همخوانی ندارد . و. ..
دانشجوی phd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
3
3
هیاهو در تضاد با سگ نیست
چون انسان را نسزد که در خلقت خدای تعالی اشکال کند که چرا چنین است و چنان نیست
مساله این است و هیاهو برای این:
سگ و سگ گردانی نه جزئی از فرهنگ ایرانی(اسلامی) این مملکت است نه به عنوان یک دانشجوی این رشته که هم سابقه قریب به دو دهه در عرصه دامپزشکی دارم و هم در حال تحصیل هستم عرض میکنم انصافا با سگ بودن کدام درد جسمی یا روحی را دوا می کند؟!
واقعا دردی که سگ و سگبازی و سگ گردانی دوایش باشد بهتر است شفا نداشته باشد والله
اما از موضع دامپزشکی باید عرض کنم دامپزشک نباید این وسط قربانی شود رسالت او رفع آلام حیوان است به حلال و حرام و نجس و پاک و... کاری ندارد او درس این کار راخوانده تلاش کرده بهترین سالهای عمرش را صرف آموختن این حرفه کرده پس حساب او جداست
کلینیک را خارج از شهر بردن و ... سگبازی را چاره نمی کند اگر مرد میدان هستید ریشه ای مشکلات را حل کنید فکر و ذکر دامپزشک ما را هم بذارید صرف دام و طیور و حتی سگهای گله ها و.... شود اجازه دهید دامپزشکان ما در خدمت تولید و بهره وری بهتر و اصلاح نژاد دام و.... باشند
نه ارز مملکت صرف واردات گوشت برای خودمان شود نه خوراک برای سگها!
به وزارت جهاد هم بگین کشت هندوانه را جمع کنند جاش سویا و یونجه و کلزا و.... در پهنای این سرزمین بکارند تا سلطانی از سلطانهای سویا و غیره کم شود تو خوراک دام خودکفا بشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
برادر دانشجو PhD و همکار عزیز
با پاراگراف آخرتون واقعا دلگرم شدم که هنوز هم همکار آینده نگر داریم !! احسنت به تو برادر !! پول این مملکت رو بزارن واسه توسعه کشاورزی و کاشت سویا .و کلزا و خود کفایی گوشت و نهاده. شدیم آویزون این کشور و اون کشور واسه واردات سویا و گوشت و مرغ !!
ناشناس
| France |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
وقتی هنوز با اقلیم ایران اشنایی نداری بهتر نطرتون رو ندید مگه تونستیم تو گندم خودکفا بشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
این دوست عزیز که به بریتانیای کبیر قرن ۱۷ علاقمند است بهتر است بدانند مدیریت خیلی به اقلیم مرتبط نیست
الان پارس جنوبی تو منطقه مشترک گازی ایران و قطر است یعنی یه اقلیم مشترک
سوءتدبیر باعث شده قطر که اندازه یه استان ما وسعت و جمعیت ندارد چندین برابر ما برداشت کند چون بلدند و کار دست کاردان است
مدیرانش متخصص اند در حرفه خودشون نه متخصص در فرافکنی و ربط دادن مساله به اقلیم و گرما و بوی بد گاز و نفت و....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
11
3
گزیدگی بوسیله سگهای بی سرپرست چه ربطی به نگهداری سگهای خونگی داره؟چرا دوستان دو مساله رو خلط میکنید؟ با این نوشتار کاملا موافقم. دولت فقط برای منحرف کردن اذهان عمومی از مشکلات اساسی، دست به دامن حیله ی بولد کردن مشکلات بی اهمیت شده. فقط همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
اونا که سگ خطرناک به اسم حیوان خونگی نگهداری میکنند چی؟


با کلمات نباید بازی کرد
این مطلب خیلی نادرست بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
2
9
نمونه ای از نوشتاری پوپولیستی و غیر علمی که بر اساس دیدگاهی عوام پسند و ژورنالیستی تلاش دارد تا واقعیت را مخدوش کند و با دست آویز قرار دادن مسئله فقر و مشکلات معیشتی احساسات خواننده را در راستای اهداف خود برانگیزد. اما سوال اینجاست که دقیقا هدف پشت پرده از نوشتن چنین مقاله سطحی و غیر تخصصی چیست! اشک تمساح است یا اشتباهی از روی نا آگاهی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
تازه یاد گرفتی بگی پوپولیستی ؟ شیطون کی بهت گفته؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
1
6
تاسف!@

هزاران تاسف!

از قلم هایی که اینگونه می نویسد!


یک متن پر از مغلطه!

اگه ایشون یکبار خود یا عزیزانشون مورد حمله سگ قرار گرفته بود باز هم اینگونه صحبت میکرد!؟

صحبت باید منطقی و خردمندانه باشه؛

1- اینکه چون مشکلات اقتصادی هست نباید به معضلات امنیت جانی و سلامتی مردم اهمیت بدهیم از همان خط فکری هست که نامهربانان با این ملت در بوقهایشان میگویند!

هر چیز سر جای خودش؛

2- مگه هر نکته ریز و درشت باید در قانون اساسی بیاد؟!
این حرف نشانه نادانی گوینده است،
در قانون اساسی اومده که "دولت و حکومت مسئول امنیت و سلامت است".
مصداق های این سلامت و امنیت را هم سایر مقررات مشخص میکنه،

اینکه من خودم یا خانواده ام میخوام تا سر خیابان برم ، باید اینقدر خاطرکم آسوده باشه که چند تا سگ دوره اش نمیکنند، حداقل این حق اجتماعی هست

و. قلمی که مخالف این حق آسایش باشه، ضد مردم هست...
لیدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
0
0
دوست نویسنده عزیز دقیقا برای این سگ ها دارند بزرگنمایی می شوند تا سایر وقایع را نبینیم و نشنویم . فعلا دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه و از بین رفتن جنگل ها و امار بالای دزدی و جنایت و.... زیر سگ سگ هاست. جالبه که حکیم مهر با ان همه تلاش در جهت سگ ستیزی و رواج خشونت علیه حیوانات این مطلب را چاپ کرده. احیانا از زیر دست دوستام مهری مهربان نسبت به مخلوقات خدا در رفته.
نظر شما
ادامه