کد خبر: ۷۰۸۸۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مسعود یونسیان» افزود: کسی که تصمیم گرفته حیوان را در خانه نگهداری کند، با چنین محدودیت و عدم دسترسی به کلینیک‌های دامپزشکی، تصمیم خود را عوض نمی‌کند ...

حکیم مهر- پدیده مظفری: بر اساس مصوبه قرارگاه عفاف و حجاب اصفهان، صدور مجوز کلینیک دامپزشکی در این شهر تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب همدان همه مراکز درمانی دامپزشکی همدان را مکلف به خروج از شهر نموده و صدور پروانه جدید دامپزشکی در محدوده شهری این استان ممنوع را ممنوع اعلام نموده است. دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ در گفت‌وگو با حکیم مهر، ضمن مهم خواندن این مساله، می‌گوید: «جدا از اینکه این مساله حکم حکومتی باشد یا توصیه یک نهاد مردم نهاد، می‌بایست جنبه‌های مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته و بعد راجع به اینکه آیا ابلاغ شود یا خیر، تصمیم‌گیری شود. بنده نمی‌دانم که آیا همه جوانب را در نظر گرفته‌اند یا خیر؟»

«دکتر مسعود یونسیان» با اظهار تاسف از اینکه مشخص نیست که منطق این تصمیم چه بوده است، تصریح می‌کند: «اگر نگارندگان نامه به دنبال کاهش فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی بوده‌اند که مسلما چنین تاثیری نخواهد داشت. کمااینکه کسی که تصمیم گرفته حیوان را در خانه نگهداری کند، با چنین محدودیت و عدم دسترسی به کلینیک‌های دامپزشکی، تصمیم خود را عوض نمی‌کند و فقط خطر اینکه به واکسیناسیون و درمان به موقع دسترسی نداشته باشد، افزایش پیدا می‌کند و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را اشاعه می‌دهد.»

وی اضافه می‌کند: «اگر موضوع مدنظر طراحان این نامه این باشد که خود کلینیک‌های دامپزشکی با توجه به اینکه در جوامع انسانی مستقر هستند، ممکن است باعث انتشار بیماری مثلا از طریق فاضلاب و مجاورت با سکونت‌گاه‌های انسانی شوند، می‌بایست به جای اینکه کلینیک‌ها را به خارج از شهر برد، برای آنها استانداردهایی از جمله تصفیه فاضلاب، رعایت استانداردهای تهویه و... در نظر گرفت. در واقع مانند سایر تصمیمات که متاسفانه به اندازه کافی تبیین نشده و بعد ابلاغ می‌شوند، اگر ما ندانیم که منطق پشت آن چه بوده و افرادی که این تصمیم را گرفتند، آیا از دانش تخصصی همه جنبه‌های آن برخوردار بودند یا نه، طبیعتا ممکن است مداخله‌ای مانند همه مداخلات اشتباه دیگر صورت گیرد.»

دکتر یونسیان در گفت‌وگو با حکیم مهر خاطرنشان می‌کند: «اخیرا ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که تفرج‌گاه‌ها را به مدت دو هفته تعطیل می‌کنیم و بعد بلافاصله آن را تکذیب کردند. سوال این است که وقتی مردم ندانند که یک تفرجگاه با چه منطقی باید در زمان کووید توسط ستاد کرونا تعطیل شود، این فایده‌ای نخواهد داشت. عده‌ای در تفسیر آن گفتند که این تصمیم احتمالا به خاطر سیلاب‌ها بوده است. سوال بعدی این است که ستاد کرونا با سیل چه ارتباطی دارد؟ لذا گاهی تصمیماتی توسط نهادهای رسمی و حاکمیتی مطرح می‌شود که به اندازه کافی برای جامعه تبیین نشده که منطق پشت آن چیست؟ طبیعتا جامعه یک موجود فیزیکی بی‌جان نیست که از حرکت باز ایستد. بلکه تفکر دارد و بر اساس تفکر و تعقل خود تصمیمی می‌گیرد که ممکن است این تصمیم با آن قاعده‌ای که ما ابلاغ می‌کنیم، همخوانی نداشته باشد.»

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ ادامه می‌دهد: «بنده نمی‌گویم که آیا نفس این کار درست یا غلط است. عرض من این است تا زمانی که جنبه‌های مختلف هر تصمیمی توسط متخصصین رشته‌های مختلف بررسی نشده و دلایل آن به اندازه کافی در جامعه تبیین و ابلاغ نشود، این تصمیم، درست یا غلط به هدف خود نخواهد رسید. کاری به درستی یا غلط بودن آن تصمیم نداریم. این مشکلی است که جامعه ما از آن رنج می‌برد. مادامی که بین مردم، تصمیم‌گیرندگان و آنهایی که از یک تصمیم منتفع یا متضرر می‌شوند، گفتمان متقابل چندجانبه‌ای که اصطلاحا به آن تعامل می‌گوییم، صورت نگیرد، موفق نخواهد بود. بنابراین من دو ایراد در این مساله می‌بینیم، اول اینکه گفتمان کافی صورت نگرفته که افراد توجیه، اقناع و مجاب شوند و دوم اینکه اساسا مشخص نیست که آیا به اندازه کافی این مساله کارشناسانه بوده است یا خیر؟»

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
5
2
چه استدلال بی منطقی؟بیماری مشترک چه ربطی به خارج شهربردن درمانگاهها دارد.
اگرنگهداری حیوان خانگی قانونمند باشه ومالک حیوان موظف به انجام ویزیتهای دوره ای باشه فرقی نمیکنه؟ که کلینیک بیرون شهرباشه.
داخل ساختمانها ی شهری وحتی همسایه های کلینیکها هم ناراحتند و آرامش ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
شخصی که این استدلال از نظر شما بی منطق را آورده، خود را معرفی کرده و سمتی که دارد را نیز اعلام کرده است. کاملا مشخص است، ایشان در حیطه تخصصی که دارد نظر داده است. شما که نظر ایشان را نقد میکنی تخصص تان چیست؟ چه سمتی دارید؟ نام واقعی تان چیست؟ نمیشود که بطور ناشناس پیام بدهید و استدلال یک متخصص را بی منطق اعلام کنید. کاملا مشخص است شما اهداف دیگری را دنبال میکنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
دوست عزیز چطور تو حوزه دام بزرگ این حاشیه شهر بودن باعث رواج بیماری های مشترک نشده،؟ صاحب دام باید مسولیت پذیر باشه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
1
2
واقعا دکتر یونسیان حرفهایی که باید گفته میشد را گفتند .
ایراد سوم این طرح این است که هدفشان را اعلام نمیکنند . کار هیچ وقت دستوری پیش نمی‌رود . بقولا انسان شیی نیست .
آنهم افرادی که سگ نگهداری میکنند اکثرا از قشر مرفه و باسواد هستند که باید واقعا توجیه شوند و استدلال های مثل سگ حرام است و نجس است و ... جوابگو نیست چون سوال بعدیشان این است که همه پیامبران سگ داشته آمد . حضرت یوسف را که دیدیم . اصحاب کهف ک خدا بهشون چقدر لطف داشت سگشان دیدیم . بنابراین دلایل محکمی برای این نامه دستوری باید داشته باشند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
0
1
داستان تقابل سنت دینی و مدرنیته وارداتی است. و به نظرم سنت در این کشور پشت مدرنیته را دارد به خاک می رساند. بحث سگ و غیره بهانه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
همکار عزیزم دقت کن مردم ما واسه عزا و عروسی کاملا مسلمونن و مقید !!!! کاری هم به شعار های خودشون ندارن ! بچشون مریض میشه هر چقدرم ادا و اصول روشنفکری داشته باشن وقتی از همه جا جواب میشن یواشکی یه نذر و نیازی میکنن!! ما توی اصل زندگیمون گیر کردیم توی این فرهنگ و دین و سنت بعد واسه همدیگه ادای روشنفکری در میاریم . شتر سواری دولا دولا که نمیشه یا رومی روم‌یا زنگیه زنگ !! نمیشه وقتی دنبال وام هستیم بریم وام قرض الحسنه بگیریم مشکلمون که حل شد بشینیم بگیم ای بابا هیچ جای دنیا به اسم وام سود اینجوری نمیگیرن و چه مملکت اسلامیه و ازین داستانا! نمیشه عید قربان و محرم همه بچه های سازمان و کشتارگاه آماده به خدمت باشیم بعدم ادا روشنفکری در بیاریم! هر جا دلمون بخواد سنتی هستیم و هر جا عشقمون کشید و برامون منفعت داشت مدرن میشیم ؟؟؟!!! خوب دید اجتماعی منفی نسبت به سگ و خیلی چیزای دیگه از دانمارک که نیومده اینجا ماله همین عقیده و فرهنگ هست و به این راحتی هم نمیشه تغییرش داد . همین الان به هر کدوم از این حامی نماها بگو آقاجان خواستی عزا و ازدواج بگیری توی فامیل خودت یه دونه از رسوم و سنت‌های خاکسپاری و ازدواج رو اجرا نکن ببینم جرات داری یا نه !! جراتش رو ندارن حتی توی فامیل خودشون یه تغییری ایجاد کنن خوب مشکل فرهنگی و اعتقادی با سگ هم از همین دیدگاه میاد دیگه اینا به هم پیوسته شده همه روشنفکر هستن ولی تا جایی که منافع و مقبولیت خانوادگی و اجتماعیشون خدشه دار نشه ! و همه روشنفکر هستن فقط برای همسایه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
لایک ام برای کامنت این نظر بود نه خود پیام اصلی. مرسی ناشناس ۲۳۵۸ گل گفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
0
1
بسیار عالی
نکته مهم همینجاست که ایشون گفتند،

بعضی از راهکارهایی که ارائه میشود فقط مشکل را بیشتر میکند تا اینکه راه حلی باشد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
0
0
همه یه چیز یاد گرفتیم میگیم چاردیواری اختیاری. نه مخالفان این طرح حاضرن کوتاه بیان نه موافقان. کلا ما ایرانیا اهل تعامل نیستیم همه چیز رو صفر و صد و سیاه و سفید می‌بینیم هیچ حد وسط و تعادلی در هیچ کارمون نمیشه دید. و یه چیز بدتر اینکه اصلا هنر مباحثه رو بلد نیستیم و در واقع دعوا میکنیم به جای بحث. همین کامنتهای هر روزه زیر اخبار حکیم مهر همه چیز رو توضیح میده هر روز شاهد یکی به دو های بی سرو ته که ۹۹ درصد موارد میشه دعوای شخصی!!
نظر شما
ادامه