کد خبر: ۷۰۹۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مرکزی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و سمنان

 

دوره های آموزشی پیشگیری و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی آغاز شد


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در آستانه فصل سرما و همزمان با مهاجرت پرندگان از برگزاری دوره های آموزشی پیشگیری و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان خبر داد.
دکترسید سعید حسینی گفت: ستاد ویژه پیشگیری آنفلوانزای فوق حاد با برگزاری دوره های آموزشی برای 600 نفر از بهره برداران طیور و صنایع وابسته با همکاری اداره کل دامپزشکی استان مرکزی آغاز به کار کرد.
وی افزود: از محورهای آموزش پیشگیری، فعالیت های مراقبتی دامپزشکی، نمونه گیری آزمایشگاهی، تشخیص، استفاده از لوازم بهداشتی، تزریق واکسن و محلول های ضد عفونی کننده می باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: مهاجرت پرندگان وحشی از مخازن و کانون‌های اصلی انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد محسوب می‌شوند که از راه‌های پیشگیری وقوع این بیماری در بین طیور، رعایت بهداشت، استفاده از لباس های ضد عفونی شده در واحدها و وسایل مناسب حمل و نقل می باشد.
حسینی ادامه داد: به دلیل سردی هوا و مهاجرت پرندگان به استان مرکزی و استقرار در محل تالاب میقان امکان شیوع آنفلوانزای فوق حاد طیور در بین جمعیت آنها بیشتر می‌شود که مرغداران باید در این زمان به مسائل پیشگیرانه توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی از واحدهای تولید و پرورش طیور استان مرکزی درخواست کرد تا در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی در طیور، این مهم را به دامپزشکی شهرستان خود اطلاع دهند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی یادآور شد: بر اثر پخت در مدت زمان مناسب و به دلیل حرارت بالا، بیماری های ویروسی شایع در بین طیور از بین خواهد رفت با این حال نظارت بر عملکرد واحدهای پرورش و تولید طیور از اهداف مهم دامپزشکی و مرکز بهداشت این استان می باشد.
ویروس عامل بیماری آنفلوانزا نوع A علاوه بر انسان در پرندگان، خوک و اسب نیز بیماریزا می باشد.تیپ H5 و H7 که از نوع A هستند باعث بیماری بسیار شدید در پرندگان می شوند که به آن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می گویند.
آنفولانزای فوق حاد پرندگان از بیماری های نوپدید مشترک بین انسان و دام می باشد که به عنوان یکی از عوامل تهدید سلامتی در جهان مطرح است.
در استان مرکزی بیش از 600 واحد تولیدی شامل 530 واحد مرغ گوشتی و 70 واحد مرغ تخمگذار فعالیت دارند.

------------------------------------

 

7400 قلاده سگ در چهارمحال و بختیاری واکسینه شد


 مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون افزون بر 7 هزار و 408 قلاده سگ در این استان علیه بیماری هاری واکسینه شد.
دکتر حمید مهری اظهار داشت: بیماری هاری یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.
وی با بیان اینکه بیماری هاری از جمله بیماری‌های حاد ویروسی است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند، افزود: حیوانات خونگرم نظیر سگ، گربه، روباه، شغال و گرگ می‎تواند ناقل بیماری به انسان باشد، برهمین اساس این سازمان در راستای پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری هر ساله طرح مبارزه با هاری را به مرحله اجرا می‌گذارد.
مهری جایگاه و نقش دامپزشکی را در افزایش و تثبیت بهداشت عمومی غیر قابل انکار دانست و گفت: در حال حاضر دامپزشکی نقش تأثیرگذاری در اقتصاد ملی دارد و هر روز نیز نقش آن بیشتر می‎شود.
وی با تأکید بر ضرورت توجه و اهمیت به سلامت دام، افزود: ارتباط با کشورهای همسایه با توجه به مستعد بودن زمینه‎های بروز بیماری‌های واگیردار می‏تواند این سلامت را تا حد بسیاری متزلزل کند و حساسیت به خرج دادن در این امر پیمودن مسیر رونق و آبادانی کشور را به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در ادامه از احداث 9 واحد دامپروری در این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از 650 واحد دامداری صنعتی گاو شیری در این استان پروانه تأسیس دریافت کرده‌اند که از این تعداد بیش از 350 واحد به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است.
مهری تعداد دامداری‌های صنعتی پرواربندی گوساله این استان را افزون بر 350 واحد دامداری اعلام کرد و گفت: از این تعداد بیش از 150 واحد دامداری در حال فعالیت و خدمات‌رسانی است.
وی با بیان اینکه تعداد دامداری‌های صنعتی پرواربندی گوسفند و بز این استان بیش از 265 واحد دامداری است، گفت: از این تعداد 155 واحد دامداری پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین افزون بر 80 واحد دامداری صنعتی گوسفند و بز داشتی در این استان فعال است که تاکنون هیچ‌یک از این واحدهای دامداری دارای مجوز بهره‌برداری نیستند.
وی با بیان اینکه طرح توسعه مجتمع‌های دامپروری در این استان در دست اقدام است، گفت: هم‌اکنون بیش از هشت مجتمع دامپروری در این استان فعال و احداث 9 مجتمع دامپروری دیگر نیز در دست اجراست.

------------------------------

 

نامگذاری خیابانی به نام دامپزشکی در شهرستان جم 


اداره کل دامپزشکی بوشهر اعلام کرد : با پیگیری های بعمل آمده توسط دکتر حسن بازیار سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان جم و همکاری و موافقت شهردار و شورای اسلامی شهرریز به مناسبت روز ملی دامپزشکی و در جهت قدردانی و تجلیل از سربازان گمنام عرصه بهداشت عمومی یکی از خیابانهای شهر ریز از شهرستان جم در استان بوشهر که به اداره دامپزشکی آن شهر وارد می شود بنام  خیابان دامپزشکی نامگذاری شد.
در همین راستا دکتر بازیار از همکاری صمیمانه شهردار و شورای  اسلامی شهرریز قدردانی نمود .

 

------------------------------

 

حبس تعزیری مالک یک واحد مرغداری در شهرستان سمنان


مسئول واحد حقوقی اداره کل دامپزشکی سمنان گفت : با توجه به اهمیت کنترل و مراقبت از بیماریهای واگیردار به ویژه بیماریهای منتقله از طیور به انسان نظارت بر عملکرد مرغداریهای استان از جمله وظایف مهم اداره کل دامپزشکی استان می باشد که در این راستا مدیریت یک واحد مرغداری در شهرستان سمنان به دلیل عدم اخذ مجوزهای بهداشتی لازم و هماهنگی مربوطه به منظور پرورش مرغ به مراجع قضایی معرفی و به تحمل 90 روز حبس تعزیری محکوم گردید .

 

نظر شما
ادامه