کد خبر: ۷۱۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - بیماریهای تنفسی طیور سالانه در دنیا خسارتهای زیادی را وارد می کند و این بیماری تنها مختص ایران نیست.

رییس اداره بیماریهای طیور دامپزشکی استان تهران با اعلام این مطلب گفت: بیماریهای تنفسی حدود سه سالی است که فارمهای طیور را درگیر کرده است.

دکتر سعید کرمی افزود: برونشیت و سایر بیماریهای تنفسی در جهان نیز سالانه خسارتهای سنگینی را به مرغداران وارد می کند. بنابراین تنها کشور ما دچار این بیماریها نیست.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بررسیهای انجام شده نشان می دهد که فارمهای طیور کشورمان از لحاظ بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک است، اما برخی از فارمها همچنان به بیماریهای تنفسی مبتلا هستند.

کرمی ادامه داد: برونشیت و سایر بیماریهای تنفسی حادث شده به عوامل مختلفی بستگی دارد که رعایت ضوابط بهداشتی و واکسیناسیون باعث می شود که تا حد زیادی از بیماری پیشگیری شود.

فصل زمستان هوشیاری دست اندرکاران بخش طیور را برای مقابله با ویروس آنفلوآنزا می طلبد

این مقام مسئول تصریح کرد: در شرایط زمستان و فصل سرما باید تمامی دست اندرکاران بخش طیور هوشیار باشند و اطلاع رسانی دقیقی انجام شود تا دچار بحران در فارمهای طیور نباشیم.

وی یادآور شد: در زمینه طیور بومی در روستاهای کشور باید هوشیار بود، بنابراین رابطین بهداشتی در روستاها سازماندهی شده اند تا اطلاع رسانی دقیقی از وضعیت طیور بومی هر روستایی ارائه دهند تا در صورت بروز موارد مشکوک سریعا نسبت به پاکسازی محیط اقدام شود.

کرمی اردک سانان را یکی از مجاری نگهداری ویروس آنفلوآنزا در روستاها برشمرد و تاکید کرد: این گونه به دلیل مهاجرت می تواند بدون آنکه علائم بیماری را بروز دهد، حامل ویروس باشد. بنابراین در استان تهران به صورت مرتب پایش و نمونه برداری انجام می شود.

وی اظهار داشت: در فصل مهاجرت پرندگان، اقدامات پایشی به صورت مرتب انجام می شود.

نمونه برداری از دو هزار پرنده در روستاهای استان تهران

رییس اداره بیماریهای طیور دامپزشکی استان تهران از نمونه برداری دو هزار نمونه در مرحله پایش آنفلوآنزای پرندگان خبر داد و گفت: تاکنون که در مرحله پایانی پایش پاییزه هستیم، دو هزار نمونه از 32 روستای استان تهران و از طیوری چون مرغ، خروس، اردک، غاز و... انجام شده است که در صورت مثبت بودن نتایج آزمایشات، آزمایش دیگری بر روی آنها انجام می شود و در صورت محرز شدن بیماری نسبت به معدوم سازی و جمع آوری طیور آلوده اقدام خواهد شد.

کرمی در ادامه افزود: نزدیک بودن واحدهای پرورش طیور به همدیگر در استان تهران یکی از عواملی است که باعث می شود بیماری به شدت شیوع پیدا کند. بنابراین مرغداران و مسئولان فنی باید هوشیار باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تستهای مربوط به آنفلوآنزای پرندگان سالانه دو بار انجام می شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
0
0
................. به نظر شما انسان ها یک روز جواب اعمالشون رو می دهند یا آخرت ..........
نظر شما
ادامه