کد خبر: ۷۱۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - شبکه ایران نوشت : نمایشگاه ملی باغ‌های وحش ، موزه‌های طبیعی جانوری که جمعه اخیر به کار خود پایان داد محل مناسبی برای فروش انواع حیوانات قاچاق فراهم کرد.

این نمایشگاه که هدف برگزاری آن به درستی مشخص نیست از چهارم تا ششم آبان در هتل استقلال برگزار شد که بیش از آن که به نمایشگاه شبیه باشد شبیه یک فروشگاه بزرگ حیوانات بود.این نمایشگاه سه بخش مختلف داشت.

یک بخش آن به غرفه‌هایی اختصاص داشت که حیواناتی را در معرض نمایش و فروش قرار داده بودند، غرفه‌هایی که غذا و وسایل مخصوص نگهداری حیوانات می‌فروختند و NGO‌ها.

بیشتر حیواناتی که در این نمایشگاه در معرض نمایش و فروش بود به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند. از انواع طوطی‌ها گرفته تا مار‌ها و خزندگان دیگری مانند ایگوآنا.

غرفه‌ای که در این نمایشگاه به خزندگان اختصاص داشت و شاید پر بازدید کننده‌ترین غرفه هم به حساب می‌آمد حیواناتی را در معرض نمایش و فروش قرار داده بود که ورود هیچ یک از آنها به کشور قانونی نیست.

نه تنها ورود این خزندگان به کشور ممنوع است که حتی نگهداری آنها هم غیرقانونی است. اگر یک فروشگاه حیوانات خانگی مار پیتون، ایگوآنا و خارپشت داشته باشد گارد حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست این حیوانات را ضبط کرده و متخلف را به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

برخورد قانونی با این فروشندگان می‌تواند به بسته بودن طولانی مدت مغازه و جریمه‌های سنگین نقدی بینجامد.

نکته دیگری که درباره این نمایشگاه جلب توجه می‌کرد، نگهداری حیوانات در شرایط بسیار نامناسب بود. سارگپه (نوعی پرنده شکاری بزرگ)ای که پایش بسته بود و نایی برای تقلا کردن نداشت هر بازدید کننده‌ای را ناراحت می‌کرد.

این حیوان جزو گونه‌های حمایت شده است و معلوم نبود چطور سر از این نمایشگاه در آورده تا استفاده سیرکی و نمایشی از آن شود.

یکی از غرفه‌ها دو گوفین (نوعی طوطی) در معرض نمایش قرار داده بود که این پرندگان با ارزش را در قفس مرغ نگهداری می‌کرد. این حیوانات به دلیل نبود چوب، کف قفس کز کرده بودند و وضعیت مناسبی نداشتند.

کمی آن طرف تر مردی با لباسی عجیب که ماکائو (نوعی طوطی بزرگ) روی دستش گرفته بود و برای جذب بازدید کننده به غرفه‌اش هر نوع رفتاری با این پرنده می‌کرد.

جالب این که رفتاری‌های غیر انسانی با حیوانات، نگهداری آنها در محل‌های نامناسب در نمایشگاهی انجام می‌شد که قرار بود حمایت از حیوانات را به مردم آموزش دهد.

بسیاری از حیواناتی که در این نمایشگاه وجود داشت از انواع طوطی‌ها گرفته تا خزندگان به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و از کشور مبدأ تا مقصد دردناک ترین شرایط را تحمل می‌کنند و شرایطی که بسیاری از آنها از گرسنگی و تشنگی و تنگ بودن جا تلف می‌شوند.

در غرفه خزندگان نوعی مار به نام پیتون شطرنجی برای نمایش و فروش قرار داشت که جزو خطرناک ترین مارهای جهان است و هر سال خبرهای قربانیانی که این مار می‌گیرد منتشر می‌شود.

فروش این مار در هیچ کشوری از دنیا آزاد نیست و بی‌شک از یکی از کشور‌های شرق آسیا به ایران قاچاق شده است. یعنی خروج غیرقانونی یک حیوان از کشور مبدأ و ورود غیرقانونی این حیوان به کشور ما.

در این نمایشگاه NGO‌ها هم حضور داشتند. تشکل‌هایی که به اشکال مختلف از حیوانات حمایت می‌کنند. مانند کانونی که پناهگاهی برای حیوانات بی‌پناه فراهم کرده است یا تشکلی که مخالف انجام آزمایش روی حیوانات است.

این غرفه‌ها خارج از تالار اصلی قرار گرفته بود طوری که بسیاری از بازدید کنندگان متوجه وجود چنین بخشی در این نمایشگاه نمی‌شدند.

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
0
0
عرض کنم که سازمان دامپزشکی کشور هم از حامیان برگزاری نمایشگاه فوق بود و از هر استان کارشناسانی را به آن دعوت کرده بودند.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
0
0
ظاهرا بعضی از مسولان سازمان دامپزشکی هم در این همایش سخنرانی داشته اند!!
نظر شما
ادامه