کد خبر: ۷۱۵۰۵

حکیم مهر: مدیرعامل اتحادیه مرغ داران یزد گفت: کمبود مرغ در استان به دلیل خروج مرغ از استان، کاهش جوجه ریزی، عدم پرداخت بدهی توسط شرکت پشتیبانی امور دام و عدم پرداخت تسهیلات از سوی دولت است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از راه دانا، «علی اکبر جوکار» به صراحت دلیل کمبود مرغ در استان یزد را مقرون به صرفه نبودن قیمت های مرغ در استان یزد اعلام و خاطرنشان کرد: به چهار دلیل مرغ در استان یزد دچار کمبود شده است که اولین آن به علت کاهش جوجه ریزی استان، دلیل دوم خروج مرغ از استان است و سومین دلیل بدهی شرکت پشتیبانی امور دام استان یزد وکشتارگاه های یزد به مرغ داران یزد است که مبلغ آن حدود20 میلیارد تومان است و چهارمین دلیل عدم پرداخت تسهیلات از سوی دولت است.

وی ادامه داد: مشکل مرغ در استان از حدود دو الی سه ماه پیش شروع شد که نهاده دولتی حذف و دیگر قیمت ها برای مرغ داران مقرون به صرفه نبود و در این زمینه حتی دولت به وعده هایی که در زمینه اعطای تسهیلات داده بود عمل نکرد تا باعث شود کار به اینجا برسد که مرغ در استان کم شود.

جوکار با اشاره به اینکه اتحادیه مرغ داران استان یزد پیشنهاد داده است که قیمت مرغ استان به میانگین قیمت در استان های همجوار برسد تصریح کرد: قیمت پیشنهادی اتحادیه برای هرکیلو مرغ 65 هزارتومان بود که مورد موافقت مسئولان استان قرار نگرفت.

مدیرعامل اتحادیه مرغ داران یزد عنوان داشت: قیمت مرغ در استان های همجوار بالاتر از استان یزد است و علیرغم هزینه هزینه حمل و نقل و... که فروشندگان  مرغ در استان های همجوار پرداخت می کنند اما باز برای آنها مقرون به صرفه است که مرغ یزد را خریداری کنند چون قیمت در استان یزد پائین تر است، برای مرغ دار یزدی نیز به ازای هرکیلو مرغ حدود 7 الی 8هزار تومان سود بیشتر اتفاق می افتد اگر مرغ خود را به استان های همجوار صادر کند.

جوکار در ادامه با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام استان و کشتارگاه های استان در حدود دوماه پیش که قیمت مرغ در استان کاهش یافته بود و مرغدار نیز مجبور بود مرغ خود را به فروش برساند از این موضوع استفاده و به صورت مدت دار مرغ را خریداری کردند ابراز داشت: با وجود گذشت حدود دوماه از آن زمان تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام و کشتارگاه ها بدهی خود را پرداخت نکرده اند که همین موضوع باعث شده سرمایه در گردش مرغ داران کاهش و توان جوجه ریزی آنها کم شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغ داران یزد در ادامه با طرح این نکته که قیمت گذاری دستوری دولت برای مرغ حرکتی اشتباه است اظهار داشت: اگر دولت قیمت مرغ را رها و سقف برای آن مشخص نکند به طور قطع حتی قیمت آن به زیر 65 هزار تومانی خواهد رسید که اتحادیه پیشنهاد داده است.

وی ادامه داد: زمانی که سقف قیمت وجود نداشته باشد مرغ دار ریسک کرده و اقدام به جوجه ریزی میکند و زمانی که تولید زیاد باشد قیمت کاهش خواهد یافت.

جوکار با تاکید براینکه بنده فرزند این انقلاب و نظام هستم ودلسوز مردم گفت: مسئولان حرف ما را قبول نمی کنند و تصور می کنند قصد ما اخذ سودهای کلان است که به هیچ عنوان این دیدگاه درست نیست بلکه ما تنها به دنبال یک سود متعارف هستیم که اگر مسئولان همراهی داشته باشند این امکان وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغ داران یزد در پایان با ابراز امیدواری از حل مشکل مرغ استان درحدود 40 الی45 روز آینده تصریح کرد: جوجه ریزی های جدید استان مجددا افزایش یافته و امیدواریم در دوره بعدی شاهد افزایش تولید و حل مشکل مرغ در استان باشیم.


نظر شما
ادامه