کد خبر: ۷۱۵۲۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: در این مقاله با معروفترین حیواناتی که زلزله را پیش بینی می کنند آشا می شوید و خواهیم گفت حیواناتی که زلزله را زودتر می فهمند چگونه این کار را انجام می دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصاد آنلاین، در حالی که دانشمندان به خوبی می دانند که کدام بخش های این کره خاکی مستعد زلزله است، پیش بینی زلزله های خاص غیر ممکن است. این نوع عدم قطعیت منجر شده است که انسان ها پیش بینی زلزله را به رویدادهای مختلف یا حتی انواع خاصی از حیوانات بسپارند. پیش بینی زلزله توسط برخی حیوانات تا حدودی توسط علم تایید شده است. با مینویسم همراه باشید تا بدانید کدام حیوانات زلزله را تشخیص میدهند.

در اینجا، ۵ حیوان را معرفی می کنیم که به نظر می رسد توانایی پیش بینی زلزله را دارند و زلزله را زودتر می فهمند و به نوعی آن را پیش بینی می کنند و همچنین پشتوانه علمی آن را نیز بررسی می کنیم.

آیا حیوانات می توانند زلزله را پیش بینی کنند؟

بله برخی حیوانات می توانند تغییرات را حس کنند و به آن واکنش نشان دهند. اگر شما یک حیوان خانگی داشته باشید و با حرکات آن ها آشنا باشید متوجه واکنش های غیرطبیعی آن ها قبل از زلزله خواهید شد. اما آن ها در پیش بینی زلزله متفاوت عمل می کنند و سرعت آن ها در تشخیص زودهنگام زلزله بسیار متفاوت است به عنوان مثال برخی از آن ها زلزله را تنها ۲ دقیقه زودتر از زمان وقوع تشخیص می دهند و برخی قادرند ساعت ها قبل از وقوع زلزله آن را بفهمند.

حیوانات تشخصی زلزله را از طریق تشخیص صدا با طول موج هایی که در محدوده شنوایی انسان نیستند، تغییر میدان مغناطیسی اطراف محل زندگیشان، حرکات صفحه زمین، انتشار گازها و تغییر سطح آب های زیرزمینی انجام می دهند.

عکس العمل حیوانات نسبت به زلزله می تواند فرار کردن، بالا و پایین پریدن، انتشار صداهای خاص و غیره باشد.

حیواناتی که حس شنوایی قوی دارند به احتمال زیاد قادر به تشخیص امواج صوتی هنگام وقوع زلزله که انسان قادر به شنیدن آن نیست می باشند.

۱. مورچه ها

به احتمال زیاد در مورد تعدادی از خزنده ها که به زلزله قریب الوقوع واکنش نشان می دهند،‌ شنیده اید. مورچه ها جزو حیوانات زلزله شناس که زلزله را زودتر میفهمند هستند، اما مورچه ها تنها از سال ۲۰۱۳ وارد این فهرست شدند. احتمالا به این دلیل است که آن ها تنها قادر به پیش بینی زلزله هایی به بزرگی ۲ ریشتر و بیشتر هستند؛ یعنی زلزله هایی با مقیاس بسیار پایین که انسان به سختی آن را احساس می کند.

 

یک مطالعه سه ساله درباره حیواناتی که زلزله را زودتر می فهمند و بر روی مورچه ها در آلمان به این نتیجه دست یافت که قبل از زلزله، مورچه ها همه خاکریزهای خود را ترک می کنند،‌ حتی اگر هنگام شب باشد. این امر موجب تعجب دانشمندان شد زیرا مورچه ها شبگرد نیستند و بیرون بودن در تاریکی آن ها را در معرض خطر شکارچیان قرار می دهد.

با این وجود، ظاهرا از ترس این که خاکریزهایشان فروبریزد بیرون از آن می مانند. محققان دانشگاه Duisberg-Essen آلمان حدود ۱۵۰۰۰ خاکریز مورچه را در امتداد گسل های زلزله خیر آلمان پیدا کردند و برخی از آن ها ۲۴ ساعت در هفت روز هفته ردیابی نمودند.

در مورد این که چگونه مورچه ها وقوع زلزله را پیش بینی می کنند، محققان بر این باورند که این به توانایی مورچه ها در درک تغییرات در سطح کربن دی اکسید و میدان مغناطیسی زمین مرتبط است. گابریل بربریچ، محقق، در نشستی در سال ۲۰۱۳ گفت: «ما مطمئن نیستیم که چرا و چگونه آنها به محرک های احتمالی واکنش نشان می دهند، اما ما در حال برنامه ریزی برای رفتن به منطقه ای فعال تر از نظر تکتونیکی هستیم تا ببینیم آیا مورچه ها به زلزله های بزرگتر واکنش نشان می دهند یا خیر

۲. مارها

در چهارم فوریه سال ۱۹۷۵، مردم در شهر هایچنگ چین و اطراف آن متوجه خروج مارها از لانه های خود شدند. این شهر در آن زمان بیش از یک میلیون نفر جمعیت داشت. اگر در اواسط زمستان با دمای زیر صفر نبود، خروج مارها چیز غیرعادی به حساب نمی آمد.

خزندگان خونگرم بدون گرمای زیر زمین نمی توانند زمستان را دوام بیاورند. باور بر این است که مارها حداقل از سال ۳۷۳ قبل از میلاد،‌ یعنی زمانی که در میان حیوانات کوچک خروجی از شهر یونانی کلیکه قرار داشتند، زلزله را پیش بینی می کردند. این شهر توسط یک سونامی عظیم ویران شد.

 

بر اساس گزارش ها، این برای متقاعد کردن مقامات محلی که چند روز قبل از وقوع زمین لرزه ای به بزرگی ۳/۷ ریشتر دستور تخلیه شهر را صادر کردند، کافی بود. بر اساس ارزیابی های بعدی، اگرچه بیش از هزار نفر کشته شدند، تلفات ممکن بود به ۱۵۰۰۰۰ نفر برسد.

رفتار این مارها در واقه جرقه ای برای شروع تحقیقات در مورد حساسیت حیوانات به زلزله توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده شد، اما ممکن است این بیش از حد مورد توجه قرار گرفته باشد. بررسی های بعدی توسط USGS بیان کرد که مقامات بیشتر بر اساس پیش لزره ها تصمیم گرفتند تا پیش بینی رفتار حیوانات. به احتمال زیاد مارها نیز قادر به تشخیص این لرزه ها بوده اند.

با این وجود، این واقعیت که مارها می توانند چنین لرزه هایی را تشخیص دهند، چیزی است که ارزش به یاد داشتن را دارد.

۳. پاروماهی

پاروماهی ها به اندازه کافی عجیب و غریب هستند و جای تعجب نیست که برخی از فرهنگ ها آن را به داشتن قدرت های فوق العاده نسبت می دهند. طول آن ها می تواند به بیش از ۵ متر برسد، آن ها مانند یک روبان بزرگ به نظر می رسند با چهره ای ترسناک. این حیوانات معمولا در عمق دریا زندگی می کنند به گونه ای که کمتر توسط انسان دیده می شوند.

 

باور بر این است که آن ها قادر به پیش بینی زلزله هستند. درک دلیل آن آسان است. گزارش های Live Science نشان داد که حدود ۲۰ مورد از این حیوانات که قبل از ویران شدن آن کشور توسط زلزله ای قدرتمند در سال ۲۰۱۱ در ژاپن پیدا شد. موارد مشابه ای در ژاپن همزمان با زلزله های قوی در شیلی و تایوان در سال ۲۰۱۰ یافت شد.

مردم کالیفرنیا باید کمی نگران شده باشند وقتی نه یک مورد بلکه دو مورد از این حیوان بزرگ در سال ۲۰۱۳ با فاصله چند روز از همدیگر به ساحل آمدند. به نظر می آمد که باز هم ژاپنی ها نگران شده باشند. حدود دو هفته بعد از این که اولین پاروماهی پیدا شد، زلزله ای به بزرگی ۳/۷ ریشتر کشور ژاپن را لرزاند، اگرچه خسارت زیادی وارد نکرد.

به نظر می رسد همانطور که USGS اشاره می کند، این یک تصادف بوده است. در حالی که پاروماهی ها صدها متر زیر امواج دریا زندگی می کنند، ممکن است به لرزه های اعماق دریا حساس باشند. با این وجود، ما اطلاعات کافی در مورد آن ها نداریم تا بدانیم که آیا این حیوانات عجیب و بزرگ می توانند زلزله های بزرگ را پیش بینی کنند یا نه.

۴. وزغ

اگر هدف هشدار اولیه است، ممکن است بخواهید به آب های کم عمق تر نگاه کنید – مانند حوضچه محله. دانشمندان در سال ۲۰۰۹ در ایتالیا مشغول مطالعه بر روی رفتارهای وزغ ها بودند که به نگهان تمام جفت ها ناپدید شدند. سه روز بعد،‌ شهر اکویلا توسط زلزله ای به بزرگی ۹/۵ ریشتر لرزید. در این زمین لرزه بیش از ۳۰۰ نفر کشته شدند.

 

اگر وزغ ها زلزله را پیش بینی کرده بودند،‌ پس پیشگوهای قابلی هستند. آن ها نه تنها در ۷۴ کیلومتری کانون زلزله قرار داشتند، بلکه از زمان زمین لرزه اولیه تا پایان آخرین پس لرزه، هیچ گونه تخم گذاری جدیدی نداشتند.

دانشمندان بر این باور بودند که وزغ ها برای جلوگیری از ریزش سنگ ها به مناطق مرتفع تر رفته بودند. سوالی که پیش می آید این است که چگونه توانستند زلزله را پیش بینی کنند؟ آن ها تغییر در ذرات یا گازها را حس کرده بودند. هر چه که بود (این هدف مطالعه اصلی نبود)، محققان مطمئن هستند که چیزی را حس کرده بودند.

وزغ ها همچنین به عنوان منادیان احتمالی زلزله سال ۲۰۰۸ سیچوان در چین مورد توجه قرار گرفتند. آن زلزله ۹/۷ریشتری ثبت شد و تقریباً ۷۰۰۰۰ نفر را به کام مرگ فرو برد که مرگبارترین زمین لرزه این کشور در چند دهه اخیر است.

تلگراف گزارش می دهد که وبلاگ نویسان چینی ادعا می کنند که هزاران وزغ در خیابان های یک روستا سه روز قبل از کشته شدن ۲۰۰۰ نفر در آن زمین لرزه غرق شده اند. با این حال، ممکن است بخواهیم از آن گزارش ها دوری کنیم، زیرا به نظر می رسد برخلاف مشاهدات اکویلا، که در طی یک مشاهده علمی اتفاق افتاد، حکایتی هستند.

۵. پرندگان

مانند سایر حیوانات در این فهرست، این احتمال وجود دارد که پرندگان بتوانند به شما زلزله قریب الوقوع را هشدار دهند. فقط زمان هشدار زیاد طولانی نخواهد بود. قبل از زمین لرزه ی ۸/۵ ریشتری که خلیج غربی ایالات متحده را در آگوست سال ۲۰۱۱ لرزاند،‌۶۴ فلامینگوی یک باغ وحش ناگهان به دور هم جمع شدند و اردک ها به داخل آب شیرجه زدند.

به نظر می رسد که فلامینگوها در حیات وحش همگی با هم فرار می کنند،‌همانطور که قبل از سونامی روز باکس در سال ۲۰۰۴ در یک پناهگاه حیات وحش در هند مشاهده شد. در چین، ظاهراً همه طاووس های یک باغ وحش به یکباره سروصدا کردند.

با کنار گذاشتن اصلی ترین مشکلی که همه این داستان ها دارند، یعنی این که حکایتی هستند و در حال حاضر توسط مطالعات علمی به اثبات نرسیده اند، سازمان زمین شناسی ایالات متحده می گوید در واقعیت ممکن است شواهدی وجود داشته باشد که پرندگان در میان حیوانات دیگر می توانند زلزله را حس کنند.

به طور خاص،‌ حیوانات حواس قوی دارند که قبل از رسیدن امواج قوی تر لرزه های زمین را حس می کنند. اگر این درست باشد، باز هم برای شما مفید نخواهد بود. بر اساس USGS، شما بعد از هشدار چند ثانیه وقت خواهید داشت، نه روزها یا هفته ها.

بدیهی است که علم پشت حیوانات و زلزله هنوز راه درازی برای فراتر رفتن از حکایات و افسانه ها دارد تا بتواند ابزار مفیدی باشد. تا آن زمان، زلزله ها سخت ترین بلای طبیعی برای پیش بینی باقی مانده اند.

دیگر حیواناتی که قادر به تشخیص زودهنگام زلزله هستند

سگ

سگ ها قادرند ۱۰ دقیقه تا ۳ ساعت قبل از وقوع زلزله آن را تشخیص دهند.

اسب

اسب ها نیز توانایی پیش بینی زلزله را دارند آن ها قادرند وقوع زلزله را ۱ دقیقه تا یک ساعت زودتر بفهمند و به آن واکنش نشان دهند.

گاو

گاوها می توانند حرکت صفحه های زمین را زود تشخیص دهند و در فهرست حیوانات زلزله شناس قرار می گیرند.

موش

موش ها می توانند تغییر در میدان مغناطیسی اطراف محل زندگی خود را بفهمند و حس کنند. آن ها می توانند زمین لرزه را ۴ ساعت قبل یا حتی یک روز قبل از وقوع پیش بینی کنند.

مرغ

 

مرغ ها می توانند زلزله را ۳۰ دقیقه تا ۴ ساعت قبل از وقوع تشخیص دهند و به ان واکنش نشان دهند.

منبع: minevisam

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
3
19
خیلی عالی
عالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
3
21
عالی
اسحاق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
0
4
زلزله رودبار سال 69 همه حيوانات به سروصدا افتاده بودن
نظر شما
ادامه