کد خبر: ۷۱۵۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: فقدان کشتارگاه دام و کشتار غیرمجاز باعث افزایش مشکل بهداشتی شرق مازندران را در راستای کشتار دام افزایش داده و ذبح غیربهداشتی دام در دامداری و حیاط منزل و حمام سلامت مردم شرق مازندران را با خطر جدی روبرو کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، این روزها در کنار همه مشکلات ریز و درشتی که در اقتصاد مردم دیده می شود، شرق مازندران با مشکلی چندین ساله دست و پنجه نرم‌می کند و ذبح غیربهداشتی دام سبک و سنگین در منازل و دامداری ها دردسر ساز شده است.

نبود کشتارگاه مناسب برای ذبح دام های سبک و سنگین در بهشهر و شرق مازندران، مسافت طولانی تا کشتارگاه ساری به جویبار و عدم‌حمایت برخی از مسئولان از سرمایه گذاران موجب شده  که برخی از  دامداران و قصابان در منطقه شرق مازندران به جای صرف هزینه و زمان، اقدام به  ذبح دام در منازل و دامداری ها با وجود برخی مشکلات و حتی جریمه های دامپزشکی و محیط زیستی کرده و آن را مقرون به صرفه تر اعلام کنند.

خلف وعده مسئولان در احداث کشتارگاه صنعتی شرق مازندران 

جباری یکی از دامداران منطقه شرق مازندران با اشاره به خلف وعده مسئولان در احداث کشتارگاه صنعتی به خبرنگار ایلنا گفت: از دهه ۸۰ قول احداث کشتارگاه صنعتی در نکا و احداث کمپوست در بهشهر داده شد و با وجود اینکه کمپوست با همکاری شهرداری‌های ۵ گانه بهشهر، نکا، گلوگاه، خلیل شهر و رستمکلا احداث شد اما در احداث و تجهیز کشتارگاه نکا کم کاری شد و مردم متضرر شدند.

وی افزود: متاسفانه هیچ اراده ای برای احداث کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران وجود ندارد و نه تنها کشتارگاه صنعتی احداث نشد بلکه مجوزش باطل شد و اکنون هم دامپزشکی با احداث کشتارگاه نیمه صنعتی بهشهر توسط بخش خصوصی موافقت نمی کند.

فقدان کشتارگاه صنعتی شرق مازندران و دودی که به چشم مردم رفت 

قاسمی فر هم‌معتقد است که همواره مردم متضرر شده اند و برای ایجاد و احداث کشتارگاه هم با وجود نادیده گرفتن این مهم برای شهروندان، دودش به چشم‌مردم‌می رود.

این شهروند بهشهری به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه اکنون با این وضعیت در سلامت دام ذبح شده هم شک و دودلی وجود دارد و برخی بر  این باورند که لاشه دام مرده و فاسد بدون‌مهر دامپزشکی هم در برخی قصابی ها وجود دارد و هیچ تضمینی برای سلامت لاشه وجود ندارد .

وی گفت: باتوجه به مسافت طولانی تا کشتارگاه ساری به جویبار برخی این‌مسافت را به صرفه نمی دانند و ذبح دام در منازل و دامداری و حتی در حمام هم انجام‌می شود و با این وضعیت باید دامپزشکی سریعتر نسبت به ایجاد کشتارگاه اقدام کند تا سلامت شهروندان تضمین شود.

۸۰ درصد کشتار بهشهر از مجاری غیر مجاز است

رئیس اتاق اصناف شهرستان بهشهر گفت: فقدان کشتارگاه دام و کشتار غیرمجاز مهمترین مشکل بهشهر و منطقه شرق مازندران است و متاسفانه بسیاری از دام های سبک و سنگین‌منطقه به صورت غیرمجاز کشتار می شوند

یعقوب اکبرپور در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: عدم توجه به سلامت ذبح دام و در برخی موارد عدم‌نظارت موجب شده است که ۸۰ درصد کشتار در بهشهر از مجاری غیر مجاز ذبح و روانه بازار شود و این خود سلامت مردم را هم به خطر خواهد انداخت.

اکبرپور گفت: ایجاد کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران سالیان سال است که بنا به هر دلایلی بر زمین‌مانده است و متاسفانه در بسیاری از موارد گوشت از مجاری غیر مجاز و در دامداری ها منازل ذبح و روانه بازار می شود و این در حالی است که در حال حاضر ایجاد کشتارگاه کوچک صنعتی هم جوابگوی نیاز منطقه است و قصابان هم به این مسئله رضایت دارند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ قصابی در شهرستان بهشهر فعال است، خاطر نشان کرد:  ایجاد کشتارگاه نیمه صنعتی با مشارکت قصابان دغدغه جدی است که شاید در برخی موارد به دلیل قوانین دست و پاگیر جدی گرفته نشده است و می توان با ایجاد کشتارگاه نیمه صنعتی و صرف هزینه کمتر، هم مسافت ذبح را برای دامدار و قصاب کم کرد و هم در وقت و هزینه صرفه جویی کرد.

رئیس اتاق اصناف شهرستان بهشهر می گوید: نبود کشتارگاه دام همه مردم و دامدار، قصاب و مسئولان را با مشکل مواجه کرده است و با وجود  سرمایه‌گذارهای بومی و غیربومی برای احداث کشتارگاه صنعتی، همچنان  درگیر بوروکراسی اداری هستند و راه به جایی نبرده اند.

اکبرپور با تاکید بر اینکه حًور سرمایه گذار نیازمند حمایت است، افزود: حمایت از سرمایه‌گذاران‌لازمه اجرای هر کاری است و باید در این بخش حداقل از سرمایه گذارهای حاضر حمایت شود و برای ایجاد کشتارگاه نیمه صنعتی هم‌ محیط زیست همکاری کند.

وی گفت: برای راه اندازی کشتارگاه نیمه صنعتی در منطقه با علی اصغر میرزایی فرماندار بهشهر و غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس   جلسات متعدد برگزار شده و در این راستا با همه توان برای این مهم‌ پای کار هستند و امیدواریم در این بخش با کمک‌دامپزشکی و محیط زیست چاره اندیشی و مصلحت اندیشی انجام و سلامت مردم به خطر نیفتد و به نوعی سلامت مردم با ذبح غیر مجاز و غیر بهداشتی به خطر نیفتد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
0
2
خاک برسر ما دامدارها ایران کرده که نگفته ای گوشت کیلویی ۹۰۰ هزار تومان را درقصابی میدن ۲۰۰هزارتومان از پول پفک ارزانتر بهترین بره زنده کیلویی ۷۰ هزارتومان که لب مرز دولت صادرمیکند بره زنده کیلویی ۷۰ هزارتومان به کیلویی ۹۰۰هزار هربره را ازمن دامدار میخره ۱۸۰۰هزارتومان لب مرز میدهد ۱۸ملیون تومان میش میخرد۱۵۰۰هزارتا۲ملیون لب مرز میدهد ۲۰ملیون تومان بز میخرد ۹۰۰هزارتومان لب مرز میدهد ۱۵ملیون تومان حالا ما دامداری کنم تا جانمان دربیاد گله ماایرانیها اگر ۱۰۰۰راس بود به ۱۰۰راس رسید وصد راس به صفر میرسد چون همه چیز درایران گران شد قیمت مال درایران مجانی اختیار دام خودمان را ندارم که خودشخصا لب مرز به قیمت عالی بفروشیم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
0
1
دیگه دامی نمونده که نیاز به کشتارگاه صنعتی باشه
همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
0
0
سلام، از شبکه فساد و تغلب در عرضه گوشت بدون مجوز و کشتار در دامداری‌ها و مخلوط کردن با گوشت مجوز دار و سوءاستفاده از کارگران و تخلفات فراوان دیگر حضورا توضیح خواهم داد، آیا دادرسی هست؟ آقای اکبرپور چه کسانی خودرو حمل گوشت شهرداری بهشهر را غیرفعال کردند؟ آیا خبر دارید از استان گلستان با سواری شخصی بدون یخچال و مجوز دامپزشکی مرغ به فروشگاه می‌آورند. آیا میدانید تأیید تخلیه در دامپزشکی یعنی چه؟ مرجع رسیدگی کیست؟
نظر شما
ادامه