کد خبر: ۷۱۵۸۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
به بهانه هفته دامپزشکی انجام شد:
«دکتر معصومه یعقوبی» اظهار داشت: ۳۰ سال است که به طور اختصاصی روی بیماری‌های طیور فعالیت دارم/ «دکتر فروزان روشن‌روان» نیز گفت: تجربه حضور در روستاها و درمان دام‌ها شیرین‌ترین روزهای یک دامپزشک است ...

حکیم مهر: دامپزشکی هنر درمان مخلوقاتی از خداوند است که شاید زبان گویایی برای بیان دردهای خود نداشته باشند و دامپزشک با تمام توان برای درمان این مخلوقات خداوندی کمک می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایکنا، دامپزشکی هنر بهره‌مندی از ابزار علم برای درمان دام‌هایی است که زندگی و معیشت افراد زیادی به آن‌ها وابسته است. به بهانه هفته دامپزشکی به سراغ دو بانوی دامپزشک رفتیم تا نقاط فراز و فرود کارشان را جویا شویم.

لذتی که هیچ جایگزینی ندارد

«دکتر معصومه یعقوبی» دامپزشک بیرجندی اظهار کرد: ۳۰ سال است که به طور اختصاصی روی بیماری‌های طیور کار کرده و در واحدهای مرغداری صنعتی و گوشتی و واحد تخم‌گذار فعالیت دارم.

وی افزود: تحریم مهم‌ترین مشکل بخش دامپزشکی است چراکه دارو وارد کشور نمی‌شده و به همین دلیل هزینه‌های بسیار سنگینی به مرغداران تحمیل می‌شود و در نتیجه سطح درمان کاهش می‌یابد.

این دامپزشک با بیان اینکه اگر داروی باکیفیت وجود نداشته باشد حتی بیماری‌های ساده و روتین نیز درمان نشده و یا با صرف هزینه سنگین درمان می‌شود، تصریح کرد: این امر به اقتصاد کشور ضربه زده چراکه هنگامی که داروی مناسبی به مرغ تزریق نشود هزینه زیادی به مرغدار تحمیل می‌شود.

وی یادآور شد: به عنوان یک زن از اینکه به حیوانات مهر ورزیده یا برای درمانشان فرسنگ‌ها راه را می‌پیمایم، حس بسیار خوبی در دل دارم؛ حسی که با هیچ امری قابل جایگزینی نیست.

روزهای کاری شیرین در اوج مشکلات

«دکتر فروزان روشن‌روان» دامپزشک نیز اظهار کرد: دامپزشکی ابعاد بسیار وسیعی دارد چراکه در حوزه بحث سلامت عمومی، بیماری‌های مشترک با انسان و بخش بیماری‌های مربوط به دام فعال است.

وی افزود: در بخش دام کوچک، هزینه‌ها در درمان یک اولویت است و در حوزه صنعت و تولید طیور و دام، بیشتر بحث اقتصادی مطرح است؛ به طور کلی سلامت و درمان با بحث اقتصاد دامپزشکی پیوند خورده و نمی‌توان ارتباط آن‌ها را نادیده گرفت.

روشن‌روان با اشاره به مشکلات در حوزه درمان، افزود: بخشی از مشکلات مربوط به امکانات کاری است که این باعث می‌شود اقدامات تشخیصی کاهش یابد؛ از طرفی امکانات رادیولوژی و سونوگرافی در مرکز استان کم بوده و نیاز به ارتقا داریم.

وی با بیان اینکه کمبود دارو و واکسن و یا کاهش کیفیت داروها، کار درمان را با مشکل مواجه کرده است، اظهار کرد: معرفی نشدن رشته دامپزشکی و عدم حضور در جایگاهی که باید داشته باشد، از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌ها است.

روشن‌روان با بیان اینکه امیدوارم که ارائه کالابرگ با ترخیص ارز دولتی، صنعت دام و طیور رشد کند، در غیر این صورت ضرر زیادی متوجه این حوزه خواهد شد، تصریح کرد: تجربه حضور در روستاها و توجه به دام‌ها و درمان آن‌ها مهم‌ترین بخش کار یک دامپزشک است که آن را تبدیل به شیرین‌ترین روزهای یک دامپزشک کرده است.

درست است که مشکلات همواره وجود داشته، اما این امر هیچ گاه نتوانسته کار یک دامپزشک را تحت‌‌الشعاع قرار دهد؛ کاری که برای مظلوم ترین مخلوقات خداوند انجام می‌شود.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
0
7
چرا عکسی از این بزرگواران گذاشته نشده؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
منتظر تاییدیه بالا دستی ها هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
ظاهرا مصاحبه تلفني بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
1
6
کاش افتخار زیارت چهره این بانوان همکار هم نصیبمون میشد که حد اقل در یک جمع دیدیمشون عرض ادب کنیم. آخه چه کاریه ؟
الهه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
0
2
همکاران عزیز درمورد اینکه عکس این خانم های محترم رو نزدن اعتراض نکنید چون اغتشاش محسوب میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
1
0
والا طویله رفتن و بوی طویله گرفتن دو تا لگد احتمالی هم از دام خوردن فکر نمی کنم زیاد شیرین باشه.ما دامپزشک ها چون کارهای خوب رو نمی شناسیم از این رشته چرت الکی تعریف می کنیم و به زور می خواهیم خوب نشون بدیم.مطمئن هستم کسانی که از دامپزشکی تعریف می کنن اصلا شغل های خوب رو خوب نمی شناسن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
اين نوع نگاه در مورد تمامي مشاغل مي تونه وجود داشته باشه، عشق به هر كاريه كه اونو از بقيه در نگاه يك نفر متمايز مي كنه، قطعا ارتباط با حيوانات از ارتباط با كثيف ترين موجود كه انسان هست خيلي خيلي بهتر و جذاب تره!!
نظر شما
ادامه