کد خبر: ۷۱۷۹۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئیس دانشکده کشاورزی و دامپزشکی دانشگاه آزاد شبستر:
«دکتر جلال شایق» افزود: دانشگاه آزاد واحد شبستر تنها دانشگاهی است که گروه علوم دامی و دامپزشکی آن مکمل هم هستند و می‌توانند در کنار هم مدرسین تخصصی را تامین کنند ...

حکیم مهر- حسن طاهرمیرزایی: «اگر آلودگی‌های بیماری‌زا در سطح خوراک دام کنترل شوند، بسیاری از معضلات مربوط به بیماری‌هایی که دامپزشکی با آنها درگیر است و منشاء آن هم غالبا غذای دام است، کنترل خواهد شد.» این را «دکتر جلال شایق» متخصص میکروب‌شناسی دامپزشکی و رئیس دانشکده کشاورزی و دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد شبستر به حکیم مهر می‌گوید.

وی که با سابقه ۱۹ ساله تدریس، نزدیک به صد مقاله علمی و چندین کتاب در حوزه تخصصی خود منتشر کرده، تصریح می‌کند: «رشته بهداشت خوراک دام از نظر بازار کار، به این شکل است که تا به حال اکثر دانشجویان ما جزء کادر اداره دامپزشکی بودند و می‌توانند به‌عنوان مسئول فنی کارخانجات خوراک دام و همچنین کادر ادارات دامپزشکی فعال شوند و به‌عنوان قسمتی از زنجیره مواد غذایی مشغول به فعالیت شوند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، جایگاه کنونی رشته تخصصی بهداشت خوراک دام کجاست؟

رشته بهداشت خوراک دام در مجموعه دانشگاه‌های آزاد، صرفا در دانشگاه آزاد واحد شبستر و با مشارکت همکاران علوم دامی و متخصصین مستقر در گروه دانشکده دامپزشکی تدریس می‌شود. اولین فارغ‌التحصیل این رشته به نام آقای دکتر قدیر شهبازی هفته گذشته از رساله خود با موضوع سالمونلاهای موجود در خوراک دام و ارتباط آن با سالمونلاهای بیماری‌زا در فارم‌ها و غذای انسان دفاع کرد. ایشان رساله خود را به روش انگشت‌نگاری بررسی کرده و با موفقیت از آن دفاع کردند و اولین فارغ‌التحصیل ما هستند.

حکیم مهر: آیا این رشته در دانشگاه‌های دولتی هم تدریس می‌شود؟

بله. رشته بهداشت خوراک دام در دانشگاه‌های دولتی تهران و شیراز نیز وجود دارد و آنها نیز به شکل متناوب دانشجو می‌پذیرند.

حکیم مهر:‌ اهمیت و فلسفه تشکیل رشته بهداشت خوراک دام چیست؟

ما اگر بتوانیم آلودگی‌های بیماری‌زا را در سطح خوراک دام کنترل کنیم، بسیاری از معضلات مربوط به بیماری‌هایی که دامپزشکی با آنها درگیر است و منشاء آن هم غالبا غذای دام است، قطعا کنترل خواهد شد. لذا بهداشت خوراک دام رشته بسیار باارزشی است که در کشور مغفول مانده بود و اخیرا دانشگاه‌های مرجع ما مثل دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز از آن استقبال کردند و واحد ما هم به عنوان تنها واحد دانشگاه آزاد اسلامی این اقبال را از طرف دانشگاه آزاد نشان داد.

در حوزه دامپزشکی طیف وسیعی از بیماری‌ها وجود دارد که منشاء آن، آلودگی غذای دام است و سردسته‌ آن بیماری یون، عفونت‌های سالمونلایی، لیستریا و... هستند که از این طریق انتقال پیدا می‌کنند. جنون گاوی یک بیماری است که از طریق خوراک دام و استفاده از نوعی پودر گوشت حیوان علیه حیوان وارد شد و بلوایی در بهداشت دام ایجاد کرد که خیلی اهمیت داشت. سازمان دامپزشکی هم گویا اخیرا بخش ویژه‌ای را برای این منظور در اداره دامپزشکی ایجاد کرده و قصد دارد که در ادارات دامپزشکی استان‌ها هم در حد کارشناس یا مدیریت، چنین مقوله‌ای را تاسیس کند؛ البته این را باید به شکل مستند از خود سازمان شنید.

این مسئله باعث می‌شود که سازمان دامپزشکی به نیروهای متخصص نیاز داشته باشد و دانشگاه‌ها موظف هستند که این نیروها را تامین کنند. در همین راستا دانشگاه آزاد شبستر سه دوره است که در مقطع دکترای تخصصی این رشته، دانشجو می‌پذیرد.

حکیم مهر: به غیر از این مورد، دانشجویانی که به رشته بهداشت خوراک دام می‌آیند، چه آینده‌ای دارند و کجاها می‌توانند به خدمت گرفته شوند؟

از نظر بازار کار، در حال حاضر خود کادر ادارات دامپزشکی بسیار مشتاق هستند و تا به حال نیز اکثر دانشجویان ما جزء کادر اداره دامپزشکی بودند و می‌توانند به‌عنوان مسئول فنی کارخانجات خوراک دام و همچنین کادر ادارات دامپزشکی فعال شوند و به‌عنوان قسمتی از زنجیره مواد غذایی مشغول به فعالیت شوند.

حکیم مهر: وضعیت استقبال از این رشته چگونه بوده است؟

پیش از این استقبال زیاد نبود اما چند دوره است که استقبال خوبی می‌شود.

حکیم مهر: در مجموعه دانشگاه آزاد، چرا فقط دانشگاه واحد شبستر رشته بهداشت خوراک دام را تدریس می‌کند؟

دانشگاه آزاد واحد شبستر تنها دانشگاهی است که گروه علوم دامی و دامپزشکی آن مکمل هم هستند و می‌توانند در کنار هم مدرسین تخصصی را تامین کنند. دانشگاه‌های دیگر هم می‌توانند مبادرت به این کار کنند اما دانشگاه شبستر این ویژگی را دارد.

حکیم مهر:‌ گویا در سال گذشته رشته بهداشت خوراک دام در دفترچه تخصص، در شرف حذف شدن قرار گرفته بود. چرا؟

بله. متاسفانه وزارت علوم در این زمینه برای ما سخت گرفت ولی ما با تلاش‌های آقای بانی، یکی از دانشجویان خود و مدارکی که برای آنها فرستادیم، مجددا رشته بهداشت خوراک دام را احیا کردیم، به هر حال مدارک ما تکمیل بود.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از پایگاه خبری حکیم مهر به خاطر کارهای تخصصی که انجام می‌دهد، تشکر می‌کنم. با وجود اینکه در یک دوره‌ای، از خود من هم انتقاد کرده بود اما من خیلی از شما ممنون هستم که پشت تمام همکاران ما هستید و به صورت تخصصی این وظیفه بزرگ و خطیر را انجام می‌دهید.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۱
متخصص بهداشت خوراک دام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
16
16
با تشکر از دکتر شایق عزیز افتخار دامپزشکان ایران

این رشته به زودی متقاضیان زیادی خواهد داشت

آینده ی کاری خوبی داره
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
16
16
آقای دکتر شایق خیلی استاد بزرگی هستند

من عمومی تهران هستم و حتما امسال بعد از دفاع میخوام بهداشت خوراک دام بخونم

بررسی کردم و هم تو ایران و هم خارج درخواست کارش عالیه

گرایش های دیگه اشباع شده و کاربردی نداره
پاسخ ها
هیچی نیست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
آره حتما از تهران برید تو شبستر ادامه تحصیل بدین .....................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
باریک الله مینا خانم برای شما که حتما خارج کار هست
ناشناس
| Canada |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
منم تخصص تهران خوندم، عمرم رو تلف کردم، این رشته هیچ آینده کاری در ایران نداره و تنها بدرد کارمندان برای ارتقا گرفتن پولی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
19
9
مژده فقط همین رشته را در همین شهر و اینهم دانشگاه معظم آزاد کم داشتیم که اونهم فراهم شد بشتابید تا دیر نشده
نظر شما
ادامه