کد خبر: ۷۱۸۳۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
مدرس اخلاق دامپزشکی و حقوق حیوانات در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمدکاظم کوهی» افزود: یک استاد باید زمینه‌ای را فراهم کند که شاگرد او از خودش باسوادتر باشد. اگر قرار باشد شاگرد شما از شما کمتر بداند که مسیر حرکت علم به قهقرا خواهد بود و به اوج نمی‌رود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: ماحصل حدود شش سال پیگیری «دکتر محمدکاظم کوهی» باعث شد تا درس «اخلاق دامپزشکی و حقوق حیوانات» در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و در قالب یک واحد اختیاری مصوب شود، به گونه‌ای که صد درصد دانشجویان دانشکده، این واحد را اخذ می‌کردند. اما حالا این مدرس اخلاق دامپزشکی، آزرده خاطر از حسادت‌ها و دشمنی‌ها، عطای آن را به لقایش بخشیده است و می‌گوید تحمل ارائه یک واحد را توسط من و «دکتر گودرز صادقی هشجین» نداشتند و بامزه اینکه با غیراخلاقی‌ترین روش درس اخلاق را از ما گرفتند.

از نظر او کسانی که در بخش پژوهش و برنامه‌ریزی فعالیت می‌کنند، باید سه خصلت‌ صداقت، صراحت و خودمختاری را داشته باشند. کمااینکه تحقیقی که انجام و گزارشی که ارائه می‌شود، مبنای برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد: «در واقع زمانی که اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنیم، پژوهش می‌کنیم و صداقت نداریم، وضعیت همین می‌شود. اخلاق حرفه‌ای مقوله گمشده کشورهای در حال توسعه است و متاسفم بگویم که بدترین جای آن هم دانشگاه‌های ما و به ندرت اساتید قلم به مزد هستند و اساتیدی که می‌ترسند و پژوهش سفارشی انجام می‌دهند.»

دکتر کوهی تصریح می‌کند: «یک استاد باید زمینه‌ای را فراهم کند که شاگرد او از خودش باسوادتر باشد. اگر قرار باشد شاگرد شما از شما کمتر بداند که مسیر حرکت علم به قهقرا خواهد بود و به اوج نمی‌رود. باید شاگرد یک آجر را روی آجر علم بگذارد. استاد نباید فن استادی را برای خود نگه دارد، اینجا کشتی نیست، علم است و سلامت مردم و پیشرفت بشر مطرح است و سدهای سیاسی و مرزهای جغرافیایی وجود ندارد.»

حکیم مهر: آقای دکتر، جایگاه اخلاق دامپزشکی در صنف، کجاست؟

در ابتدا وظیفه خودم می‌دانم که از پایگاه خبری حکیم مهر به خاطر اطلاع‌رسانی خوب، جامع، به موقع و بی‌طرفانه‌ای که در حوزه دامپزشکی دارد، تشکر کنم. حکیم مهر سرمایه‌ای در حوزه دامپزشکی است که چنین نعمتی را در سایر زمینه‌ها نداریم.

بنده حدود شش سال پیگیری کردم تا درس اخلاق دامپزشکی در دانشگاه تهران و در قالب یک واحد اختیاری مصوب شد، به گونه‌ای که صد درصد دانشجویان دانشکده، واحد را اخذ می‌کردند. ولی به قدری با بداخلاقی، حسادت، زیاده‌خواهی، دشمنی و... مواجه شدم که این ترم عطای آن را به لقایش بخشیدم.

اخلاق شامل صفات درونی انسان است که به صورت عادت در او درآمده است. پیامبر می‌فرمایند که خداوند متعال من را فقط برای یک چیز مبعوث کرد و آن اینکه اخلاق را در جامعه رشد دهم. عدم رعایت مبانی اخلاقی در علم، بلاهای زیادی را بر سر ما آورده است. ما اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، فضایل و رذایل اخلاقی گوناگون داریم و یک بخش از اینها اخلاق حرفه‌ای است که قدیمی‌ترین سندی که بشریت برای رعایت اخلاق حرفه‌ای دارد، سوگندنامه سقراط است. ما زمانی که هیچ چیزی نداشتیم و هیچ قانونی نبود، پزشکان سوگند سقراط می‌خوردند و این قدیمی‌ترین سند اخلاق حرفه‌ای است.

حکیم مهر: چگونه می‌توان این اخلاق حرفه‌ای را رعایت کرد؟

لازمه اخلاق حرفه‌ای و رعایت آن، اجرای چند قانون است. بخش عمده قوانینی که بعدا در این حوزه نوشته شده، از کتاب نهج‌البلاغه گرفته شده است. از نظر امیرالمومنین، شخصی که بررسی می‌کند و خبر می‌آورد، باید سه خصلت «صداقت»، «صراحت» و «خودمختاری» داشته باشد که در حال حاضر در اخلاق حرفه‌ای ما نیز به این سه خصلت پرداخته شده است و کسانی که در بخش پژوهش و برنامه‌ریزی فعالیت می‌کنند، باید این خصلت‌ها را داشته باشند. کمااینکه تحقیقی که انجام و آن پژوهش و گزارشی که ارائه می‌شود، مبنای برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد. اگر فردی که گزارش می‌کند، این سه خصلت را نداشته باشد و بخواهد بر اساس نظراتی که دیگران می‌گویند، نتیجه پژوهش را گزارش دهد، به همین جایی می‌رسیم که الان هستیم. در واقع زمانی که اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنیم، پژوهش می‌کنیم و صداقت نداریم، همین می‌شود. اخلاق حرفه‌ای گمشده کشورهای در حال توسعه است و متاسفم بگویم که بدترین جای آن هم دانشگاه‌های ما و معدود اساتید قلم به مزد هستند و اساتیدی که می‌ترسند.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین ویژگی‌های یک استاد دانشگاه خوب و اهمیت رابطه بین استاد و دانشجو از نظر آموزشی و اخلاقی چیست؟

وقتی از اخلاق در حوزه دامپزشکی حرف می‌زنیم و زمانی که یک استاد دانشگاه را مورد خطاب قرار می‌دهیم، بحث ما اخلاق حرفه‌ای است. سوال این است که یک استاد دانشگاه باید چه خصوصیات اخلاقی حرفه‌ای داشته باشد که یک معلم واقعی باشد؟ اولین آن این است که به دانشجو نگاه پدرانه داشته باشد. این رکن اصلی خصوصیاتی است که یک معلم باید داشته باشد تا بتوان او را معلم خطاب کرد. بحث دومی که سرلوحه کار من است، همیشه و همیشه افتخار کردم و فریاد زدم که تمامی شاگردان من از خودم باسوادتر هستند. این را به تعارف نمی‌گویم و واقعیت را می‌گویم. همه شاگردان من که فارغ‌التحصیل و دانش‌آموخته شدند، از خودم باسوادتر هستند.

یک استاد باید زمینه‌ای را فراهم کند که شاگرد او از خودش باسوادتر باشد. اگر قرار باشد شاگرد شما از شما کمتر بداند که مسیر حرکت علم به قهقرا خواهد بود و به اوج نمی‌رود. باید شاگرد یک آجر را روی آجر علم بگذارد. استاد نباید فن استادی را برای خود نگه دارد، اینجا کشتی نیست، علم است و سلامت مردم و پیشرفت بشر مطرح است. سدهای سیاسی و مرزهای جغرافیایی وجود ندارد.

بحث سومی که به نظر من در اخلاق حرفه‌ای خیلی مهم است، صداقت علمی است. این مهمترین مساله‌ای است که باید داشته باشیم. اگر یک استاد دانشگاه معضلات جامعه را فریاد نزند، اگر یک استاد دانشگاه‌ ضعف‌هایی را که باعث کوتاهی عمر و باعث صدمه به روح و روان و باعث معضلات و بیماری‌های جامعه می‌شود، فریاد نزند و در جهت رفع آن معضل حرکت نکند، پس چه کسی این کار را می‌کند؟ اگر یک استاد دانشگاه مانند یک سیاستمدار سکوت کند و همه چیز را گل و بلبل و خیلی خوب گزارش کند، قطعا آن جامعه در دریای بیماری‌ها و دریای مشکلات روحی و روانی باقی خواهد ماند. هیچ کس به دنبال اصلاح کردن چیز خوب نیست. باید بپذیریم که ضعف داریم و در جاهایی با مشکلاتی مواجه هستیم. یک استاد دانشگاه باید آن مشکلات را به شکل دقیق شناسایی و گزارش کند و قطعا و وجدانا در جهت رفع آن قدم بردارد.

حکیم مهر: این روحیه را تا چه اندازه در اساتید حال حاضر ایران و در رشته‌های مختلف می‌بینید؟

یک زمانی است که ما آرمانی و یک زمان نسبی فکر می‌کنیم. اساتید دانشگاه هنوز آزاده‌ترین و جوانمردترین گروه صنفی ما هستند، اما این به صورت نسبی است. اگر بخواهیم با دنیا مقایسه کنیم، متاسفانه اصلا وضعیت خوبی نداریم. می‌بینید که به خاطر تهدیدها، شرایط سیاسی و... با کتمان حقایق و نگفتن حقایق مواجهیم. اینها به اضافه تغییر حقایق، خیانت به علم و برخلاف اخلاق حرفه‌ای است که امیدوارم ما معلم‌ها از آن دور باشیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
0
13
البته که این صحبت‌ها را خیلی ها میدانند ولی باید راهی برای عمل به امور اخلاقی در علم پیدا کرد الان تو پزشکی هم اینکار بدرستی اجرا نشده چه برسد به دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
2
8
مثل کلاستون و همه مصاحبه های قبلی کامل و بی پرده و دلنشین بود. خوشحالم که شاگردتون بودم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
2
10
از زمانی که جذب اساتید از فرآیند منطقی خارج شد، باید انتظار این شرایط رو داشته باشیم .................
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
2
11
درود بر دکتر کوهی با اخلاق و بزرگوار امیدوارم برخی اساتید دیگر از شما یاد بگیرند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
4
11
درود بر دکتر کوهی بزرگوار که زحمات و شجاعت شما در کوی دانشگاه تهران فراموش نشدنیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
0
9
درود بر دکتر کوهی عزیز، خداوند عمر با عزت به شما بدهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
2
8
دکتر جز محدود یزدی های مهربان دانشگاه تهران هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
0
10
استاد های فعلی اصلا فن ندارند که بخواند نگه دارند، خصوصا اساتید علوم درمانگاهی تهران
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
10
آزادگی و جوانمردی نیز اگر دربین اساتید رواج می یافت شرایط بهتری می داشتیم.
عدم سکوت در برابر ظلم، پیشرفت بر اساس لیاقت و شایستگی، دلبستگی به اخلاق نیز جزو جوهردی هستند که دیگر کیمیا شده اند.
دامپزشک همکار
|
United States of America
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
1
3
مثل همیشه صریح و جامع و کامل جمع بندی کردید دکتر کوهی عزیز.
به وجود شما افتخار می کنم.
دانشگاه علوم و تحقیقات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
0
4
من با اینکه دانشجوی علوم و تحقیقات بودم اما اجازه دادید و کلاس های شما شرکت کردم . بی نظیر بود و جالب بود که حضور و غیاب نمی کردید اما غایب نداشتید ظاهرا. مصاحبه شما هم مانند کلاستان است جذاب و مفید
دانشجوی سابق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
0
3
استاد عزیز تمام این مدت همنشینی با استادی همچون شما نه تنها اخلاق با حیوانات بلکه اخلاق و درس های زندگی بسیاری به من آموخت کلاس های شما به کنار، بیان شما هرموضوعی را دوست داشتنی میکند
حسرت دانشجوهایی را میخورم که جای من روی اون نیمکت ها تکیه زدن
شومرُنیم
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
0
3
بایست آسیب شناسی این موضوع رو کرد که منشا این اتفاقات از کجا ناشی شده؟
آیا به خاطر وضع اقتصادی و حقوق اساتید دانشگاه ها این روند ادامه پیدا کرده یا مشکل از پایه ترین به خصوص حسادت و اعتماد به نفس پایین در بین اساتید نسبت به دانشجو ها مزید بر علت شده

برنامه آموزش دوره عمومی با ضعف های مدیریتی و اجرا نشدن مناسب طرح درس رو به رو بوده و بعضی از اساتید به دلیل رقابت های سیستمی و مشکلات بیرونی نسبت به دانشجو ها خشم و حسادت داشته تا جایی پیش رفته که در دوره تخصص دانشجویانی جذب می شوند که سابقه پژوهشی و عملیاتی کمتری نسبت به افراد رد شده داشته اند

بحث گزینش اساتید در دانشگاه های سراسری و ازاد به صورت متفاوت اجرا شده که در این بین نیز با جذب افراد ناکارآمد باعث بروز فساد در بدنه دانشگاه شده، مالی و اخلاقی

امتیاز بندی اساتید دانشگاه ها به منظور درجه بندی آنها در مقطعی که صورت گرفت باعث بیرون زدن چرکی شد که شاهد آن بودیم بسیاری از اساتید با سابقه بالا در دانشگاه شایسته کار پژوهشی نبوده اند و البته برای حفظ ابروی خود دست به کثیف ترین کارها زدند، واقعا چاپ مقاله ای که خروجی در صنعت و درمان ندارد و کاملا بی ارزش و است با صرف هزینه و وقت زیاد ضروريست؟
از بعضی اساتید دانشگاه ها سوال شود به چه علت وارد حوزه آموزش شدید؟ چرا بعضی از شما ها با عقده های فروخفته در صحن دانشگاه حضور پیدا می‌کنید؟
آیا برای مارکت کردن خودتون برای مشتری وارد دانشگاه شدید که بعد ناله کنید حقوق دانشگاه کفاف زندگی را نمی‌دهد؟

این موارد صحبت شده در هر سازمان و مجموعه ای دیده شده و خواهد شد
نظر شما
ادامه