کد خبر: ۷۱۹۹

حکیم مهر - رئیس بخش پژوهش‌های زنبور‌عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: ایرانی‌ها با میانگین مصرف عسل 573 گرم در سال دو برابر میانگین جهانی عسل مصرف می‌کنند، در عین حال در مقایسه با کشورهای توسعه یافته که سالانه یک الی دو کیلو مصرف سرانه دارند،وضعیت مطلوبی نداریم.
 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ غلامحسین طهماسبی در اولین جشنواره ملی علمی و ترویجی عسل و سلامت جامعه در کرج گفت: تعداد کلونی‌های مدرن کشور از 850 هزار در سال 56 به 5 میلیون و صد هزار کولونی افزایش یافته است.
همچنین میزان کلونی‌های سنتی نیز با سیر ثابت حدود ۳۵۰ هزار کولونی است.
رئیس بخش پژوهش‌های زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور افزود: اگر چه تولید عسل طی سال‌های گذشته روند صعودی داشته اما طی چند سال اخیر به دلیل شرایط اقلیمی با نوسان همراه بوده است.
وی افزود: اهداف برنامه چهارم در زمینه شاخص‌های تولید، کیفیت و صادرات عسل محقق نشد.
طهماسبی گفت: مصرف سرانه دنیا 235 گرم در سال اما در کشور ما حدود 600 گرم در سال است،اگر چه نسبت به دنیا وضعیت بهتری داریم اما نسبت به کشورهای توسعه یافته که سرانه مصرف آنها یک الی دو کیلوگرم در سال است وضعیت مطلوبی نداریم.
طهماسبی گفت: طبق برنامه چهارم توسعه قرار بود میزان صادرات به سه هزار تن افزایش یابد،اما بیشترین آمار صادرات ما در سال به 2 هزار تن رسید.
این در حالی است که طی سال‌های گذشته آمار ۵ هزار تن صادرات را نیز داشتیم.
وی افزود: کیفیت، بازاریابی و بسته‌بندی عمده‌ترین مشکل و موانع صادرات عسل کشور است.
طهماسبی گفت: اگر چه طبق برنامه چهارم از نظر تولید وضعیت بهتری داریم اما در مورد راندمان تولید و کیفیت آن باید کار شود.
طهماسبی گفت: طبق برنامه چهارم توسعه راندمان و عملکرد تولید باید ۱۲ الی ۱۴ کیلوگرم از هر کلونی در سال می‌شد که هم اکنون این میزان ده کیلوگرم در سال است.
طهماسبی با بررسی وضعیت زنبور‌داری ایران نسبت به جهان گفت: در حال حاضر ایران با ۵ میلیون و ۱۰۰ کولونی 5.35 درصد کلونی‌های دنیا را دارد که از اینها سالانه ۴۵ هزار تن یعنی 3.2 درصد کل عسل دنیا استحصال می‌شود.
وی افزود: متوسط تولید عسل از هر کلونی در دنیا 20 الی 60 کیلوگرم اما در ایران ۱۰ کیلوگرم در سال است.
این در حالی است که قبلا تا ۱۳ کیلوگرم از کلونی هم عسل برداشت شده بود.
به گفته طهماسبی تغییرات شرایط آب و هوایی از علل عمده کاهش عملکرد تولید عسل در کشور ما است.
طهماسبی گفت: ایران از نظر تولید در جایگاه دهم و از نظر میانگین تولید جایگاه هفتم دنیا را دارد.
وی کافی نبودن مراکز آموزشی، اساتید و کم توجهی به بخش زنبور عسل و نیز ارتباط ضعیف مروجین و محققین را از موانع عمده تولید عسل کشور عنوان کرد.
طهماسبی همچنین عدم شناسایی درست عسل طبیعی و غیرطبیعی در کشور که مبنای اصولی ندارد را عامل مهم در سرانه مصرف کشور عنوان کرد.
رئیس بخش پژوهش‌های زنبور‌عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تصریح کرد: طی سال‌های گذشته واردات عسل مشکلات زیادی را برای زنبور‌داران ایجاد کرده به طوری که عسل‌های بی کیفیت و نامطلوب و با قیمت پایین‌تر وارد کشور می‌شود.
طهماسبی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه عسل به عنوان دارو بوده و در سلامتی تاثیر بسزایی دارد و همچنین ۳۳ درصد تولیدات بخش کشاورزی به دلیل گرد‌افشانی زنبور است و ۹۰ درصد سود اقتصادی حاصل از زنبور ۹۰ برابر سود اقتصادی عسل توسط زنبور در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود باید از این بخش حمایت ویژه‌ایی شود.
رئیس بخش پژوهش‌های زنبور‌عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در پایان گفت: با همکاری سازمان استاندارد به دنبال جداسازی عسل‌های تقلبی از سالم و معرفی استانداردی برای عسل طبیعی هستیم که در پایان این همایش یکی از عسل‌های شناسایی شده و منطبق با این استانداردها توسط سازمان استاندارد و تحقیقات کشاورزی معرفی می‌شود.

 

نظر شما
ادامه