کد خبر: ۷۲۱۰۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با اولین بانوی کلینیسین دام‌های کوچک در شهرستان سقز:
«دکتر یاسمن حسنی» افزود: جداسازی پت‌شاپ از کلینیک‌های دام کوچک که در برخی از کلینیک‌ها اجرا شد می‌تواند باعث دخالت افراد غیرمرتبط با دامپزشکی در این حوزه شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر یاسمن حسنی» اولین بانوی کلینیسین دامهای کوچک شهرستان سقز معتقد است که فعالیت در حرفه دامپزشکی هیچ محدودیتی برای خانمها ندارد: «من به جرأت میتوانم ادعا کنم که در طول شش سال فعالیت در حوزه دام کوچک، تاکنون با هیچ مشکلی به سبب خانم بودن در بحث درمان مواجه نشدهام.»

وی تصریح می کند: «گاهی اخباری از گوشه و کنار راجع به حرفه دامپزشکی می شنویم که نگرانکننده است، مثلا یکبار میشنویم که در برخی شهرها کلینیکهای دام کوچک را به خارج از شهر منتقل کردهاند. بار دیگر خبر جداسازی پتشاپ از کلینیکهای دام کوچک را میشنویم. حتی دیروز هم که مورد خاصی را پیگیری میکردم، متوجه شدم که نصب عکس حیوانات خانگی در کلینیک هم ممنوع شده است! این مسائل از چالشهای ما هستند.»

حکیم مهر: خانم دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال 91 دانشگاه سراسری تبریز هستم.

حکیم مهر: از چه سالی فعالیت در حوزه دام کوچک را آغاز کردید؟

از سال ۹۵ و همزمان با شروع دوره کارآموزی در یکی از کلینیکهای خصوصی تبریز مشغول به کار شدم. در واقع در کنار دانشگاه، به کلینیک هم میرفتم و تا ساعت ۱۰ شب در آنجا مشغول به کار بودم. قریب به پنج سال به همین منوال در آنجا کار کردم و بعد از آن به زادگاهم واقع در استان کردستان شهرستان سقز برگشتم و از بهمن ماه سال گذشته در سقز کلینیک حیوانات خانگی را تاسیس کردم. در واقع به مدت سه سال بعد از فارغالتحصیلی در تبریز به کسب تجربه ادامه دادم و سپس برای اخذ مجوز کلینیک در سقز اقدام کردم که پروسه اخذ مجوز حدودا دو ماه طول کشید.

حکیم مهر: آیا از نظر شما فعالیت در حرفه دامپزشکی برای خانمها محدودیت دارد؟

خیر. من اصلا این طور فکر نمیکنم و به جرات میتوانم ادعا کنم که در طول شش سال فعالیت در حوزه دام کوچک، تاکنون با هیچ مشکلی به سبب خانم بودن در بحث درمان مواجه نشدهام. اگرچه مدرک تحصیلی من دامپزشکی عمومی است اما برخی از جراحیهای ارتوپدی که جزو جراحیهای سخت و زمانبر محسوب میشوند را انجام میدهم و با هیچ مشکلی مواجه نشدهام. اما یک مقدار مشغله کاری زیاد سبب به هم ریختن نظم در زندگی شخصیام میشود. البته شاید در مورد من به این صورت هست و یقینا برای بقیه، خصوصا خانمهای متاهل به این شکل نیست. به هرحال صبح زود به کلینیک میروم و گاهی اتفاق افتاده که شبها تا آخر وقت در کلینیک مشغول به کار بودهام.

حکیم مهر: جراحی را در کجا آموزش دیدید؟

جراحی را در طول دوره فعالیتم در کلینیکی که در تبریز کار میکردم به مرور فرا گرفتم.

حکیم مهر: در فرایند دریافت مجوز با مشکل خاصی مواجه نشدید؟

خیر. خوشبختانه با توجه به اینکه امتیازات لازم را برای اخذ مجوز از قبل جمعآوری کرده بودم، مشکل خاصی از بابت اخذ مجوز نداشتم. با این حال مسئولان نظام دامپزشکی نیز همکاری زیادی با من کردند.

حکیم مهر: مهمترین چالشهایی که در طول سالهای فعالیت در حوزه دام کوچک با آن روبرو شدید، چه چیزهایی بودند؟

گاهی اخباری از گوشه و کنار راجع به حرفه دامپزشکی میشنویم که نگرانکننده است. مثلا یک بار میشنویم که در برخی شهرستانها اقدام به جمعآوری کلینیکهای دام کوچک از سطح شهر و انتقال آنها به خارج از شهر کردهاند. از طرفی همچنان که تعداد دانشکدههای دامپزشکی و نیز ظرفیت پذیرش دانشجویان دامپزشکی رو به افزایش است، متاسفانه تعداد کمی از فارغالتحصیلان وارد حیطه کاری مناسب و مرتبط میشوند. در واقع تعداد ورودی با تعداد افرادی که مشغول به کار میشوند، متناسب نیست.

 در مورد بحث تهیه داروهای کلینیک هم با دو مقوله تهیه داروهای دامپزشکی و همچنین داروهای انسانی مواجه هستیم که در مورد داروهای دامپزشکی ملزم به خرید اقلام دارویی فقط در حوزه استان هستیم و با توجه به اینکه تقاضا برای یکسری اقلام دارویی مورد استفاده در دام کوچک در استان پایین است، گاها برای تهیه دارو ممکن است مجبور به خرید از تهران یا استانهای دیگر شویم که در این خصوص امیدوارم مقداری حساسیتها در مورد لزوم تهیه دارو در حوزه استانی کمتر شود، چون هدف ما نجات جان بیمارانمان با بهرهگیری از به روزترین روشهای درمانی و داروهای موجود است.

اخیرا هم موضوع جداسازی پتشاپ از کلینیکهای دام کوچک نیز در برخی از کلینیکها اجرا شد که همین مسئله میتواند باعث دخالت افراد غیرمرتبط با دامپزشکی در این حوزه شود، چرا که بارزترین نمونه در این مورد عرضه جیره غذایی نامناسب و بدون نظارت دامپزشک است که میتواند سلامت حیوانات را با خطر مواجه کند.

موضوع دیگر که ممکن است نگرانی برخی از کلینیکهای دارای دستگاه رادیولوژی باشد، لزوم اخذ مجوز از سازمان انرژی اتمی است. با توجه به اینکه برخی از این دستگاهها به سبب قدیمی بودن وارد پروسه اخذ مجوز نمیشوند، امیدواریم که مسئولین محترم راهکاری برای این موضوع اتخاذ کنند یا اینکه وامهای با درصد کم را برای کمک به جایگزینی دستگاههای جدید در نظر بگیرند. چرا که جایگزینی دستگاه جدید با قیمتهای کنونی واقعا برای کلینیسین مقدور نیست.

بحث چالشبرانگیز دیگر این است که از طرفی برای دامپزشکان مجوز کلینیک حیوانات خانگی صادر میشود و از طرف دیگر قوانین مربوط به ممنوعیت نگهداری حیوانات خانگی را داریم که این دو با یکدیگر همخوانی ندارند و این مساله حرفه دامپزشکی را زیر سوال میبرد. حتی دیروز هم که مورد خاصی را پیگیری میکردم، متوجه شدم که حتی نصب عکس حیوانات خانگی در کلینیکها ممنوع شده است. به هر حال حیوانات خانگی در زندگی روزمره امروزی وجود دارند و حتی اگر به ندرت هم وجود داشته باشند؛ وظیفه ما علاوه بر حفظ سلامتی دامهای کوچک (چه خانگی و چه بلاصاحب)، حفظ سلامت جامعه هم هست و در این خصوص انتظار همکاری بیشتر و اخذ تصمیمات سنجیدهتری از مسئولین محترم داریم. این مسائل از جمله چالشها و نگرانیهای ما هستند.

 البته باید به این مورد هم اشاره کنم که خوشبختانه در شهرستان ما شهرداری مزاحمت خاصی را برای فعالیت کلینیکهای دام کوچک ایجاد نمیکند و همکاری لازم را دارند که این خود نقطه عطفی در شهرستان محسوب میشود.

حکیم مهر:  چقدر با معضل درمان غیرمجاز مواجه هستید؟

بحث درمان غیرمجاز در اکثر شهرها وجود دارد و من از همکاران گلایههای زیادی در این خصوص شنیدهام. در این مقوله ما با دو معضل مواجه هستیم؛ یکی درمان توسط صاحب دام و دیگری درمان توسط همکار دامپزشک یا کاردان دامپزشکی که حوزه فعالیتش دام کوچک نیست.

در مورد درمان توسط صاحب دام میتوان گفت که قریب به یقین معضل اکثر کلینیسینها است که صاحب حیوان با درمان اشتباه، حیوان را به کام مرگ برده است. اما در مورد درمان غیرمجاز توسط همکاری که حوزه فعالیت او دام کوچک نیست، نمیتوان گفت که در همه موارد درمان غیرمجاز انجام میشود و بستگی به وجدان کاری فرد دارد که چقدر برای جان یک حیوان ارزش قائل باشد. گاهی با یک تجویز اشتباه و غیرمجاز جان حیوان را به کام مرگ میبرد. خوشبختانه من در سقز خیلی از داروخانهها و کلینیکهای دام بزرگ سطح شهر را میبینم که کیسهای دام کوچکشان را به کلینیکهای دام کوچک ارجاع میدهند.

حکیم مهر: فضای فعالیت در حوزه دام کوچک در شهرستانی مثل سقز چگونه است؟

فعالیت در حوزه دام کوچک در شهرستان سقز هنوز به حد مطلوب نرسیده است و هنوز جای کار بیشتری دارد؛ چه از نظر وجود نیروی متخصص در این حوزه و چه از نظر فرهنگ مردمی.

زمانی که من به سقز برگشتم تا کلینیک دام کوچک تاسیس کنم، تمام تلاش من بر این بود که همان متدی را که در شهرهای بزرگ مثل تبریز در حال انجام است، در شهر خودم پیاده کنم و با بهرهگیری از بهروزترین دانش و تجربه و امکانات در حال ارائه خدمت در سقز هستم و سعی من همواره بر ارائه کاملترین خدمات به صاحبین حیوانات خانگی بوده تا به نوبه خودم وظیفهام را در جهت توسعه هر چه بیشتر حوزه دام کوچک در سقز انجام دهم. در همین راستا کلینیک دارای بخشهای داخلی، جراحی، دندانپزشکی دامپزشکی، رادیولوژی، فیزیوتراپی، پتشاپ، گرومینگ و اصلاح و شستوشو است که این امر سبب شده از شهرهای اطراف مثل بوکان، بانه، مریوان، میاندوآب و... به کلینیک مراجعهکننده داشته باشیم.

حکیم مهر: با این تجهیزاتی که در اختیار دارید، چرا درخواست مجوز بیمارستان نمیکنید؟

به این دلیل که کار تیمی در ایران مقداری سخت است. با توجه به تجربهای که داشتم و میدیدم که چند نفر با هم شروع به کار میکنند اما بعد از مدتی به مشکل بر میخورند لذا تصمیم گرفتم که فعلا فعالیتم را محدود به کلینیک کنم و هر چه در توانم هست، پای کار بگذارم تا ببینیم که در آینده چه پیش میآید. البته باید همینجا از همکاران و کارآموزان عزیزم نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم، چرا که کمکهای دلسوزانه آن بزرگواران به تلاشهای من معنا بخشیده است. 

حکیم مهر: آیا برای تامین سرمایه راهاندازی کلینیک با این تجهیزات دچار زحمت نشدید؟

من در واقع کلینیک را با سرمایه شخصی راهاندازی کردم که حاصل تلاش چندین ساله خودم و خانواده گرانقدرم بود.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

در پایان ممنونم برای فرصتی که در اختیارم قرار دادید و به امید پیشرفت هر چه بیشتر حوزه دام کوچک.

حکیم مهر: ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
کلینیسینی از تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
5
18
همکار محترم براتون آرزوی موفقیت دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
جالبه ۵ نفر منفی دادند و ده نفر مثبت. یعنی از هر ۳ نفر یک نفر از مخاطبین حکیم مهر که عمدتا دامپزشک هستند مخالف موفقیت این همکار هستند. به نظر می رسه این درصد از افراد از بخش دولتی باشند‌. باید حکیم مهر مقاله ای کار کند با این مضمون که چرا همکاران بخش دولتی با پیشرفت بخش خصوصی مخالفند؟ با تشکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
ناشناس جان. اگر بخای اینجوری نتیجه بگیری باید بگم پشت هر شکایتی که از همکاران دامپزشک میشه یک دامپزشک بخش خصوصی هست که داره رقیبشو از میدون به در میکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
1
8
همه ی صنوف دامپزشکی یتیم هستند برای همین است که هر روز مشکلی تازه از سوی افراد غیر مرتبط ایجاد میشود. مثلا فلان مسئول که متولی صنف دامپزشکی هم نیست تصمیم میگیرد عکس حیوانات خانگی بر دیوار کلینیکها نباید نصب شود و دامپزشک بیچاره باید اجرا کند و مثالهایی دیگر که همگی میدانند.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
1
2
.................. دیروز با درخواست انتقال ام به مرکز موافقت شده الان فهمیدم پول رهن رو ندارم.
خانم دکتر با توجه به هزینه کرد ها آیا بازگشت سرمایه داشتید؟
پاسخ ها
یاسمن حسنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
اگر همین سرمایه را در بخش دیگری به جز دامپزشکی گذاشته بودم مطمئنا بازگشت سرمایه ی راحت تر و بیشتری داشتم.
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
بزرگوارید خانم دکتر که پاسخ دادید. متشکرم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
7
12
دیروز به همسرم گفتم بیا گاز رو باز کنیم و تمام کنیم این زندگی رو کلا از دیروز تا الان رو بغض کرده. امروز پیامک بانک مهر اومده. سر ماه پیامک وام ازدواج. ۸ روز بعد قسط دانشگاه هر دوتامون. همان روز وام هر دوتامون از سپه. ما فقط زنده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
آره منم شنیده بودم تو آمریکا وضع خرابه
خوب شد گفتید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
از حکیم مهر انتظار میرود سریعا پیام گاز رو باز کنیم را حذف نموده و هر گز چنین پیامهایی را منعکس نفرمائید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
حکیم مهر جدیدا همه جور کامنت را منتشر میکنه. البته فقط کامنتهایی که حرف رکیک دارد را هنوز چاپ نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
داداش انگار شما جای خوبی نشستی بدون فيلترشکن میتونی به نت وصل بشی که به بقیه گیر میدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
وقتی دولت همه واکسیناسیون رو خودش انجام میده. وقتی بیمه و کمیته امداد پلاک زنی می‌کنند. وقتی هر کسی از راه میرسه قوانین جدید برای دامپزشکی وضع میکنه. بله اوضاع همکاران دقیقا همین حالته که فرمودن. #ما_فقط_زنده_ایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
خدا نکشتت ناشناس 19:51 بعد مدتها سیر خندوندیمون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
0
4
فاتحه مع الصلوات….
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
واقعا به حال درآمد درمانگاه ها این روز ها فقط باید فاتحه نثار کرد.
فاتحه مع الصلوات
ناشناس
|
France
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
7
0
در چابهار و هرمزگان کار زیاد است هر دکتری دنبال کار است با اداره دامپزشکی بندرعباس و اداره دامپزشکی چابهار و کنارک تماس بگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
اگه ۳۰ میلیون حقوق میدند بفرمایید تا بیایم
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
دروغ پراکنی نکنید من خودم مال این اسنان ها هستم از هر دو درخواست کار کردم یه ساله خبری نیست. بدیش اینه با اینکه این مناطق محروم م اب و هوا ... نصف مبلغ مصوب رو نظام اسان تصویب کردن یعنی حقوق کارگری!!
دکتر نیوشا جهانمردی
|
Canada
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
1
1
با درود بر ایشون، برای تلاش و عملکردشون، متشکرم که مشکلات و مسائل صنفی ایجاد شده از سوی نهادهای غیرمرتبط و فاقد صلاحیت و مداخلات شون در حوزه ی طب داخلی دام کوچک و برای کلینیک ها را به طور کامل و شجاعانه عنوان کردند.امیدوارم متولیان واقعی نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور فعالانه در جهت رفع این مشکلات و جلوگیری از مداخلات افراد غیر متخصص حرکت کنند و سریع تر با نهادهای قانونگذار چون مجلس به راه حل و تفاهم برسند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
1
2
نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کارهای مهمتری هم داره،!!!
نظر شما
ادامه