کد خبر: ۷۲۱۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مجتمع کشت و صنعت یاس یکی از طرح‌های جذاب، فانتزی و جالب در حال اجرا در استان همدان در منطقه قهاوند بوده که در این پروژه طرح‌های مختلف جالب از پرورش قورباغه گوشتی، سگ‌های زنده یاب، الاغ شیری، ماهی اوزون برون و تکثیر در اسارت حیواناتی چون آهو، گوزن و بزکوهی گرفته تا کشت‌های گلخانه‌ای پاپایا و موز و باغات پسته، گردو و بادام تعریف شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در حال حاضر در این طرح پرورش میش رومانف آن فعال بوده و واحد پرورش الاغ آن نیز تکمیل شده و منتظر خریداری چهارپایان برای فعال شدن واحد پرورش الاغ است ضمن اینکه هم اکنون به صورت نمادین پرورش برخی حیوانات در این طرح در حال انجام است که با تکمیل نهایی پروژه تمامی طرح های تعریف شده یکایک فعال خواهند شد.

به گفته مدیر استانی مجتمع کشت و صنعت یاس، سرمایه گذار این پروژه بزرگ طبق فازبندی انجام شده طرح گلخانه و پرورش میش رومانف و بره پرواری را که دارای سود به‌روز و روزانه و کوتاه مدت هستند، جزء طرح های اولویت دار قرار داده و طرح های دیگری چون پرورش سگ های زنده‌یاب و فانتزی، ماهی ازون برون و پرورش قورباغه گوشتی و تکثیر در اسارت حیوانات را که برای سودآوری به زمان بیشتری نیاز دارند، جزء طرح های بعدی در کنار سایر طرح ها قرار داده که تک تک این طرح ها با تکمیل هر فاز فعال خواهند شد.

مدیر استانی مجتمع کشت و صنعت یاس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال ۹۷ کلنگ زنی و عملیات اجرایی این طرح در زمینی به مساحت ۵۲ هکتار در منطقه نهاوند آغاز شد، اظهار کرد: در زمان نماینده سابق استان همدان طی جلسه ای قرار شد برای اجرای این طرح تا ۱۰۰۰ هکتار از زمین های منابع طبیعی هم برای اجرا به این طرح تعلق بگیرد.

«مهدی شاکری‌منفرد» با اشاره به اینکه طرح هایی که در این ۵۲ هکتار دیده شده، طرح هایی بسیار جالب، جذاب و فانتزی هستند، گفت: پرورش میش داشتی رومانف با مجوز تعداد ۹۲۶۰ رأس از جمله طرح هایی است که در این مجموعه دیده شده و مجوز پرورش آن در ایران تک است.

وی پرورش میش رومانف و نیز گلخانه شش هکتاری هیدروپونیک سبزی و صیفی را از جمله طرح های فاز دوم این شهرک دانست و ادامه داد: فاز اول این طرح نیز شامل پرورش حیواناتی چون الاغ شیری، سگ‌های زنده یاب و فانتزی، پرورش ماهی اوزون برون، پرورش قورباغه گوشتی و بره‌پرواری خواهد بود.

مدیر استانی مجتمع کشت و صنعت یاس خاطرنشان کرد: علاوه بر آن فاز دوم دارای سه باغ بوده که میان هر یک از طرح ها فاصله‌ای که به عنوان حریم وجود دارد، باغ پسته مادری، بادام مادری و باغ گردو دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه فاز سوم طرح متنوع تر از فازهای اول و دوم خواهد بود، ادامه داد: فاز سوم شامل تکثیر در اسارت حیواناتی چون گوزن، آهو و بزکوهی بوده که برای این فاز به دنبال زمین از منابع طبیعی هستیم و باید مجوز این فاز و طرح از نظام مهندسی و محیط زیست گرفته شود.

شاکری‌منفرد خاطرنشان کرد: برای اجرای فاز سوم هم زمین انتخاب و کارهای آن انجام شده اما چون فاز اول و دوم درگیر کارهای بحث پایه ای و زیرساختی چون تغییر کاربری و گاز و برق بودیم، فاز سوم کمی به تعویق افتاد.

وی با بیان اینکه حدود دو سال است به دنبال تغییر کاربری هستیم که بخشی از کار هنوز در امور اراضی معطل است، مطرح کرد: بحث برق نیز به تغییر کاربری منوط بوده و شرکت برق عنوان کرده اگر تغییر کاربری را بیاورید برق می‌دهیم که به تازگی یک کنتور برق به مجموعه داده شده و برای برق پروژه‌ گلخانه هنوز مشکل داریم ضمن اینکه گاز نیز به مجموعه نرسیده که پیگیر گازرسانی مجتمع هستیم.

شاکری‌منفرد یادآور شد: تغییر کاربری، گاز و برق از جمله مشکلات این طرح بزرگ و جالب حوزه کشاورزی بوده که اجرای این طرح ها را به عقب انداخته است و نیازمند همکاری و مساعدت دستگاه ها و ادارات مرتبط با این موضوع خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ اعتبار دیده شده برای اتمام فاز اول و دوم ۶۸۰ میلیارد تومان بوده و تاکنون برای این پروژه در فاز یک و دو اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که آورده شخصی سرمایه گذار بوده است، گفت: گلخانه شش هکتاری هیدروپونیک فاز دوم مجموعه آماده بوده که در گام اول برای تقویت خاک قصد کشت سبزی را خواهیم داشت و پس از آن کشت موز و پاپایا مدنظر خواهد بود.

شاکری‌منفرد با بیان اینکه فعلاً گلخانه فوق فاقد گاز است و با گازکشی گلخانه کشت در گلخانه مجموعه آغاز خواهد شد، افزود: قصد کشت موز داشتیم که باید کشت موز در تیر و یا مردادماه انجام شود که هوا در شرایط متعادل باشد اما به علت نبود گاز و نامناسب بودن شرایط آب و هوایی گلخانه به ناچار نشاءهای خریداری شده موز را به پروژه‌های دیگر هلدینگ برای کشت در سایر پروژه‌ها دادیم تا با گازکشی گلخانه مجموعه نسبت به کشت موز در سال آینده اقدام کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر فاز یک و دو این مجتمع کشت و صنعت فعال است، افزود: در فاز نخست مجتمع کشت و صنعت پروژه الاغ شیری تکمیل شده و فعلاً در این طرح گوسفند میش رومانف در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ رأس نگهداری می‌شود که این طرح دومین دامداری پرورش میش رومانف در سطح استان همدان است و تنها در شهرستان بهار یک مورد پرورش میش رومانف در این رابطه فعالیت دارد.

مدیر استانی مجتمع کشت و صنعت یاس با بیان اینکه پروژه پرورش الاغ مجموعه در فاز اول به طور کامل تکمیل است، یادآور شد: در طرح پرورش الاغ شیری برای بحث صنایع تبدیلی این امر در حال مذاکره هستیم.

وی اظهار کرد: از شیر الاغ در کشورهای اروپایی در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده فراوانی می شود و طبق تحقیقاتی که انجام داده ایم اکثریت برندهای آرایشی و بهداشتی از شیر الاغ استفاده دارند، حال آن که در کشور ایران به علت نبود صنایع تبدیلی لازم در این رابطه شیر الاغ خام فروشی شده و یا در نهایت به پودر تبدیل و سپس به کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان ارسال می‌شود.

مدیر استانی مجتمع کشت و صنعت یاس خاطرنشان کرد: با مذاکراتی که در بحث صنایع تبدیلی شیر الاغ در حال انجام داریم، از خام فروشی شیر جلوگیری خواهد کرد و این طرح از ارزش افزوده بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به زمان آغاز به فعالیت طرح پرورش الاغ این مجتمع گفت: طرح احداث بره پرواری در فاز نخست آغاز شده و با احداث یکی از سالن های آن میش های رومانف ۷۰۰ رأسی در حال نگهداری در واحد پرورش الاغ را به آن سالن انتقال خواهیم داد و چهارپایان مورد نیاز واحد پرورش الاغ را از یزد و بندرعباس که یکی از مهمترین استان ها در پرورش الاغ هستند، خریداری می کنیم و با انتقال چهارپایان فعالیت طرح پرورش الاغ شیری مجتمع آغاز خواهد شد.

شاکری‌منفرد اضافه کرد: واحد پرورش الاغ این مجتمع دارای ۷۰ رأس الاغ ماده بوده که برای این طرح ۷۰ رأس کُره و برای هر چهار تا پنج الاغ ماده یک الاغ نر درنظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دو فاز در حال فعالیت مجتمع کشت و صنعت علاوه بر گوسفندان رومانف ۸۰۰ رأسی، در کنار آن پرورش نمادین حیوانات مختلفی از جمله طرح پرورش سگ‌های نگهبان و فانتزی در حدود ۳۵ قلاده و مرغ و خروس محلی نیز انجام می شود که با تکمیل نهایی مجتمع، تمامی طرح‌های مدنظر تعریف شده در پروژه اجرایی خواهند شد.

مدیر استانی مجتمع کشت و صنعت یاس با بیان اینکه تکمیل نهایی این طرح در بخش دامداری برای ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: برای گلخانه هم اشتغال جدا وجود دارد که در زمان کاشت و برداشت محصول روزانه ۷۰ نفر نیاز خواهد بود و در فصل داشت این تعداد اشتغال در واحد گلخانه کمتر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به پرورش ۱۰۰ هزار قطعه‌ای قورباغه گوشتی در فاز نخست طرح مطرح کرد: پرورش قورباغه گوشتی در طرح فوق بیشتر جنبه صادرات خواهد داشت ضمن اینکه طبق قراردادی که دولت با چینی های عسلویه دارد، می‌توانیم تولیدات قورباغه گوشتی خود را در این طرح برای صادرات به آنها نیز بفروشیم.

وی با اشاره به پرورش قورباغه گوشتی به عنوان یکی از کسب و کارهای پرسود در زمینه صادرات و بازدهی و سوددهی طولانی مدت آن، خاطرنشان کرد: این موجودات شاید برای ما ایرانی‌ها چندان خوشایند و دوست‌داشتنی نباشند و استفاده از فرآورده‌های آن را حتی در کابوس‌های‌مان نیز نبینیم اما باید این را دانست که این «دوست نداشتنی‌ها»، عاشقان سینه‌چاک بسیاری در آن سوی مرزها دارند و همه این‌ها در حالیست که کشور ما به لحاظ اقلیمی وضعیت خوبی برای پرورش آن دارد.

شاکری‌منفرد با بیان اینکه پرورش قورباغه از سوی نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور به منظور صادرات حلال اعلام شده و مشکلی ندارد، اظهار کرد: واحد پرورش ماهی اوزون برون هنوز فعال نبوده و در دست اقدام است. ماهی اوزون برون باید هفت تا ۱۰ سال برای بالغ شدن نگهداری شود تا تولید خاویار داشته باشد.

وی افزود: سرمایه گذار این پروژه عظیم همانطور که هزینه می‌کند باید این پروژه برای وی بازدهی نیز داشته باشد که به همین علت سرمایه گذار این پروژه بزرگ طبق فازبندی انجام شده طرح گلخانه‌ای هیدروپونیک شش هکتاری و پرورس میش رومانف و بره پرواری را که دارای سود به‌روز، روزانه و کوتاه مدت هستند، جزء طرح های اولویت دار نخست قرار داده و طرح های دیگری چون پرورش سگ های زنده‌یاب و فانتزی، ماهی ازون برون و تکثیر در اسارت حیوانات را که برای سودآوری به زمان بیشتری نیاز دارند، جزء طرح های بعدی در کنار سایر طرح ها قرار داده که تک تک فعال خواهند شد.

شاکری‌منفرد در پایان از دستگاه های مرتبط در رابطه با گازرسانی، تغییر کاربری و برق درخواست کرد تا روند اجرایی مرتفع شدن این مشکلات مجتمع را تسهیل کنند و همکاری لازم را با آنها داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی همدان هم مجتمع کشت و صنعت یاس در منطقه قهاوند را یکی از طرح های شاخص در حال اجرا توسط بخش خصوصی با سرمایه گذاری بسیار بزرگ دانست و گفت: این پروژه و مجتمع شبیه یک شهرک در مرحله اجرا و عملیاتی بوده که ۱۴ تا ۱۵ طرح را در این مجتمع از جمله طرح واحد پرورش الاغ، قورباغه گوشتی، اوزون برون، بره پرواری و ... درنظر دارد که قرار است تولید شود.

«علی دولو» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به واحد پرورش الاغ شیری این مجتمع خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساخت و ساز ساختمانی این طرح به پایان رسیده و متقاضی طرح قرار است چهارپایان خود واحد خود را از بندرعباس خریداری کند.

وی با بیان اینکه محصولات و فرآورده‌های پرورش الاغ مشتریان خاص خود را دارد، مطرح کرد: این نوع از اشتغال از جمله شاخه‌های کمتر شناخته شده حوزه کشاورزی و دامپروری در کشور بوده که می‌تواند شاخه‌ای جذاب، پردرآمد و با توجیه اقتصادی بالا همراه باشد.

دولو محصولات الاغ شیری را شامل پوست، شیر، عنبرنسارا، پنیر، روغن و ... دانست و تصریح کرد: در حال حاضر محصولات مهم الاغ شیری شامل عنبرنسارا و شیر با قیمت بالایی به فروش می‌رسد که این امر موجب آن شده این اشتغال و کاسبی جذاب یکی از شغل‌های پرسود برای کارآفرینان به شمار رود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
1
0
اینم از سرمایه گذار .دیدین تو جلسات همیشه میگن از سرمایه گذاران تو بخش های کشاورزی و دامداری و تولیدات خاص حمایت می‌کنیم. ولی تو عمل ببینین چه روزی به حال این بنده خدا میارند .چند سال دیگه تو همین حکیم مهر میخونید که کشت و صنعت یاس تعطیل شد.چرا؟بدلیل عدم حمایت دولت و حتی کارشکنی های دولت و سنگ انداختن جلو راه
نظر شما
ادامه