کد خبر: ۷۲۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد که برای نخستین‌بار در کشور موفق به تولید تخم‌مرغ غنی‌شده با اسیدفولیک به‌عنوان محصولی فراسودمند و کاملاً دانش‌بنیان شدیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، تحقیقات در سطح جامعه انسانی از کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن نشان دارد. به‌عنوان نمونه بیماری کم‌خونی یکی از بیماری‌های شایع در جامعه به‌ویژه برای خانم‌ها بوده که دلیل آن فقدان مواد مغذی و ارگانیک در محصولات خوراکی است. برای کمبود مواد مغذی می‌توان از تخم‌مرغ که دارای منبع کامل و باارزش از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاح معدنی است، استفاده کرد.

تخم‌مرغ در ارزیابی‌های کیفیت پروتئین مواد غذایی به‌عنوان استاندارد مرجع برای سنجش پروتئین دیگر منابع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل می‌توان با تولید تخم‌مرغ غنی‌شده منبع غذایی ارزشمند و درعین‌حال ارزان‌قیمت و قابل‌دسترس با قابلیت جذب بالای ۹۵ درصد و بدون عوارض جانبی را برای همه گروه‌های سنی به‌ویژه خانم‌های باردار و کودکان تأمین کرد.

خبرنگار خبرگزاری آنا به‌عنوان رسانه دیده‌بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در راستای معرفی هسته‌ها، واحد‌های فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان، اختراعات، نوآوران و فناوران و محصولات آنها با «دکتر محمدرضا عبادی» دکتری تخصصی تغذیه و پرورش طیور، عضو هیئت‌علمی سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان که برای نخستین‌بار تخم مرغ غنی شده با اسید فولیک را تولید کرده‌اند، گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

آنا: درباره شرکت دانش‌بنیان متبوع خود و زمینه کاری آن توضیح دهید.

چنانچه در فرایند تجاری‌سازی محصولات و خدمات تأخیر شود، ممکن است تکنولوژی به‌کار رفته در آن محصول به‌کلی منسوخ‌شده و فناوری جدیدتری جایگزین شود.

عبادی: با توجه به ۳۰ سال فعالیت در صنعت دام‌پروری و بیش از ۲۵ طرح تحقیقاتی به‌ویژه در تغذیه و پرورش، تصمیم گرفتیم پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه را به مرحله عملیاتی و تجاری برسانیم. ازاین‌رو سال ۱۳۹۵ با همکاری دوستان و برخی از دانشجویان به شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان واردشده و با هدف تنوع‌بخشی و غنی‌سازی هدفمند تولیدات دام، طیور و زنبورعسل و ایده تولید تخم‌مرغ غنی‌شده با اسیدفولیک، موفق به اخذ پذیرش از شهرک علمی تحقیقاتی و استقرار در مرکز رشد تحقیقات کشاورزی شدیم.

آنا: تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل‌شده است و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟

عبادی: با توجه به کمبود‌های تغذیه‌ای در جامعه به‌ویژه در استان اصفهان، تولید محصولات غذایی فراسودمند احساس شد. از همین رو با تحقیق و پژوهش به برخی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در منابع ژنتیکی بومی کشور ازجمله مرغ بومی، گوسفندان نژاد ایرانی و گاو‌های بومی پی برده و با احیا و استفاده از ظرفیت کامل منابع ژنتیکی ایرانی، محصولات غذایی فراسودمند را تولید کردیم. با مقایسه تخم‌مرغ صنعتی با تخم‌مرغ بومی، غنی کردن تخم‌مرغ با اسیدفولیک، ایجاد بستر نگهداری و حمل زالوی طبی و تولید گوشت و تخم‌مرغ بومی عاری از پادزیست و طبیعی در راه تجاری کردن محصولات گام برداشتیم.

با توجه به هشت سال تحقیق و پژوهش در سال نخست ورود به شهرک علمی تحقیقاتی موفق شدیم با یکی از مرغداری‌های استان اصفهان قرارداد منعقد کرده و محصول نخست شرکت که تخم‌مرغ غنی‌شده با اسیدفولیک بود را وارد بازار کنیم. پس از اخذ مجوز تولید از دامپزشکی استان به‌عنوان نخستین شرکت تولیدکننده این نوع تخم‌مرغ در صنعت مرغ تخم‌گذار، محصولات خود را با بسته‌بندی ویژه و با برند ثبت‌شده به بازار عرضه کردیم. فروش محصولات شرکت به‌صورت حضوری و آنلاین قابل‌فروش و عرضه به هموطنان است.

آنا: زمینه فعالیت و نوع محصول و خدمات شرکت چیست؟

عبادی: حوزه فعالیت شرکت، تحقیق و تولید فراورده‌های ویژه و فراسودمند از منابع دام، طیور، آبزیان و زنبورعسل است که این تولیدات با توجه به کمبود‌های تغذیه‌ای شایع در سطح جامعه و به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر طراحی و تولید می‌شوند.

دومین محصول شرکت که برای نخستین بار در کشور به عنوان غذای کودک ثبت‌ شده، پرورش مرغ بومی به‌صورت گوشتی است. این محصول، تولید یک نوع مرغ با گوشت سفید بوده که در۸۰ تا ۹۰ روز به وزن حدود یک کیلو و ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد و از هر نظر برای کودکان و برای بیماران ویژه و کسانی که باید از رژیم غذایی ویژه استفاده کنند مانند افرادی که تحت شیمی‌درمانی قرار دارند یا دارو‌های خاص استفاده می‌کنند، مفید است. شرکت با ارائه «طرح زنجیره ارزش در توسعه و پرورش مرغ بومی» برای نخستین بار گوشت و تخم‌مرغ غنی‌شده بومی را با برند مشخص و مجوز دامپزشکی کشور به بازار عرضه کرد.

بستر نگهداری و حمل زالو نیز از دیگر محصولات شرکت است که به‌موازات توسعه و ترویج طب سنتی، متخصصین این شرکت با هدف ارتقای سلامت و ایمنی افراد برای نخستین‌بار در صنعت زالو موفق به تولید بستر و محیطی بیولوژیک برای نگهداری و جابه‌جایی زالو شدند. این بستر با به‌کارگیری فناوری خاص و بیولوژیک امکان حفظ و نگهداری زالو را به‌صورت زنده به مدت چندین ماه در شرایط استریل فراهم آورده و با کسب گواهی ثبت اختراع  در ارائه زالوی طبی شناسنامه‌دار و بسته‌بندی پلمپ شده باقابلیت زنده ماندن طولانی در کشور قادر هستیم. بدون شک این تکنولوژی گامی مؤثر در مسیر رشد و ایمن‌سازی زالودرمانی در حوزه سلامت جامعه و حفظ، تکثیر و صادرات گونه ارزشمند زالوی ایرانی خواهد بود.

آنا: محصولات شرکت چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟

عبادیبا توجه به تحقیقات در جامعه انسانی متوجه کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن شدیم. به‌عنوان نمونه بیماری کم‌خونی که یکی از بیماری‌های شایع در جامعه به‌ویژه برای خانم‌ها بوده به دلیل فقدان مواد مغذی و ارگانیک در محصولات خوراکی است. به همین دلیل شرکت هم‌اندیشان اِویَن تاک با تولید تخم‌مرغ غنی‌شده با اسیدفولیک، منبع غذایی ارزشمند و درعین‌حال ارزان‌قیمت و قابل‌دسترس با قابلیت جذب بالای ۹۵ درصد و بدون عوارض جانبی حاصل از فرم شیمیایی (قرص اسیدفولیک) را برای همه گروه‌های سنی به‌ویژه خانم‌های باردار، کودکان و بیماران قلبی عروقی تأمین کرد.

ازآنجایی‌که کمبود اسیدفولیک در بدن منجر به کم‌خونی مینور یا بعضی از نواقص دوران جنینی مانند تنگ شدن کانال عصبی در کودکان می‌شود، لازم است خانم‌ها قبل از اینکه حتی اقدام به باردارشدن کنند، قرص اسیدفولیک مصرف کنند؛ تخم‌مرغ غنی‌شده با اسیدفولیک شامل مواد مؤثر برای تولید سلول‌های خونی از دیگر محصولات تولیدی این شرکت بوده و نخستین مکمل درمانی برای سلامت جنین و مادر است. شرکت با تغییر در غذا و جیره مرغ، ویتامینی در زرده تخم‌مرغ ایجاد می‌کند که نوع طبیعی اسیدفولیک بوده و بدن می‌تواند بیش از نودوپنج درصد آن را استفاده کند.

کمک و حمایت مسئولان از شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب عرضه تولیدات باکیفیت، استاندارد و رقابت‌پذیری در بازار جهانی خواهد شد.

تجارت غذا‌های فراسودمند و غنی‌شده در سال‌های آینده بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از صنعت غذا را به خود اختصاص می‌دهد و کشور باید سهمی از این تجارت را داشته باشد؛ بنابراین مساعدت و همکاری مسئولان صنعت غذایی و کشاورزی کشور در این زمینه امری واجب است. ازآنجایی‌که هدف شرکت، آموزش به مرغداران، گاوداران، زنبورداران، پرورش‌دهندگان ماهی و تولید غذا‌های فراسودمند و غنی‌شده بوده می‌تواند در خدمت این صنعت باشد.

آنا: نواقص و کمبود‌ها درراه تجاری‌سازی محصولات فناور را چه می‌دانید؟

عبادی: شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی از ارکان بسترساز توسعه در چارچوب اقتصاد مقاومتی به شمار می‌روند که با اتکا به توان علمی و پژوهشی داخلی و با توجه به ظرفیت‌های بومی در تاب‌آوری و استقلال هر کشور در مقابل تهدید‌ها نقش اساسی دارند؛ بنابراین بی‌توجهی مسئولان مربوط به بنگاه‌های اقتصادی، قصور و اهمال در تسریع روند تجاری‌سازی و موجب افزایش وابستگی اقتصاد کشور به فناوری‌های خارجی شده و این موضوع برای کشوری که سرشار از منابع اقتصادی است، ضعف مهمی به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه تجاری‌سازی محصولات فناور به تجربه، تخصص، بودجه و امکانات نیاز دارد و اینکه تغییرات فناوری با سرعت بسیار بالا در حرکت هستند، چنانچه در فرایند تجاری‌سازی محصولات و خدمات تأخیر شود، ممکن است تکنولوژی به‌کار رفته در آن محصول به‌کلی منسوخ‌شده و فناوری جدیدتری جایگزین شود.

ازاین‌رو لازم است نهاد‌های دولتی و تشکل‌های خصوصی مانند اتحادیه‌های صنعتی و اتاق‌های بازرگانی در این امر همراهی علمی داشته باشند و این موضوع با وجود قوانین و مقررات حاکم در مسیر تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان، ازجمله نبود استاندارد‌های لازم و دستورالعمل مشخص، اخذ مجوز‌های موردنیاز برای تولیدات به‌ویژه در حوزه کشاورزی و دام‌پروری با دشواری و زمان طولانی همراه است. باید سازمان‌های مربوط نسبت به سهولت تائید و روند مجوز‌های لازم برای شرکت‌های نوپا و فناور همت کنند.  کمک و حمایت مسئولان از شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب عرضه تولیدات باکیفیت، استاندارد و رقابت‌پذیری در بازار جهانی خواهد شد.

آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه‌ها، مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید؟

عبادی: علم و نوآوری، خلاقیت و توجه به تکنولوژی‌های روز، عامل موفقیت و پیروزی است. شرکت با تلاش و کوشش در راستای بومی‌ کردن دانش و استفاده کامل از توانایی‌های خود با حمایت و مشارکت صاحبان علم، تکنولوژی و نوآوری و مراکز علمی تحقیقاتی ازجمله «سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی» وزارت جهاد کشاورزی، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان توانست کار‌های دانش‌بنیان صنعت تکنولوژی و فناوری را در سایه تعامل و مشارکت توسعه داده و با شرکت‌های صاحب‌نام، تئوری، تکنولوژی و صاحب بازار و اقتصاد، با شرایطی رقابت کند.

مشارکت در علم و فناوری، مسیر دستیابی به تکنولوژی را کوتاه می‌کند و درنهایت، موجب افزایش تولید، اشتغال و رشد در کشور می‌شود؛ بنابراین از سازمان‌ها و نهاد‌های مربوط که بوروکراسی‌های پیچیده‌ای دارند انتظار می‌رود که در روند پیشرفت و سرعت شرکت‌های دانش‌بنیان تسریع کنند.

آنا: بحران کرونا چه تأثیری در فعالیت فناورانه شما داشت و آیا در زمینهٔ مقابله با کرونا هم محصول یا خدماتی داشته‌اید؟

عبادی: سیستم ایمنی که متشکل از گلبول‌های سفید خون، آنتی‌بادی‌ها و سایر اجزا ازجمله اندام‌ها و غدد لنفاوی هستند از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا و دیگر خطرات محیطی مانند بیماری‌های مختلف عفونی و ناتوان‌کننده جلوگیری می‌کند؛ بنابراین چنانچه سیستم ایمنی فرد ضعیف باشد، بیشتر در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرد. بسیاری از اختلالات می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند که یکی از آنها ورود ویروس کرونا به بدن است.

شرکت با تولید تخم‌مرغ با نوعی از اسیدفولیک که بالاترین جذب در بدن انسان را دارد مفتخر بوده که در پیشگیری و حتی درمان این بیماری نقش داشته باشد؛ چراکه این ویتامین تقویت‌کننده سیستم ایمنی است و به دلیل اینکه در درمان کرونا دارو‌هایی تجویز می‌شود که در شکل و جذب اسیدفولیک تأثیر منفی دارند؛ بنابراین مصرف تخم‌مرغ غنی‌شده با این ویتامین می‌تواند در پاسخ به درمان مؤثر باشد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
0
0
خبر قدیمی
نظر شما
ادامه