کد خبر: ۷۲۲۴۹
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
با ارسال جوابیه‌ای به حکیم مهر صورت گرفت:
روابط عمومی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابن‌سینا) با ارسال جوابیه‌ای به حکیم مهر، به اظهارات اخیر دکتر نیاسری پاسخ گفت ...

حکیم مهر: در پی انتشار یادداشت «دکتر امیر نیاسری» متخصص تولید مثل دام از استرالیا و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران درباره خبر تولد نخستین گاومیش‌ نژاد ممتاز به روش IVF با کمک دامپزشکان پژوهشگاه ابن‌سینا (اینجا روابط عمومی پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابنسینا) با ارسال جوابیهای به حکیم مهر، به این اظهارات پاسخ گفت.

به گزارش حکیم مهر، متن این جوابیه که بر اساس قانون مطبوعات، عیناً منتشر میگردد به شرح زیر است:

باسمه تعالی

با سپاس از پایگاه خبری حکیم مهر بابت در اختیار گذاشتن فرصت پاسخگویی به اظهارات آقای دکتر نیاسری در مورد خبر «تولد نخستین گوساله ممتاز گاومیش به روش IVF» از سوی پژوهشگاه ابنسینا، نکات زیر در پاسخ به ادعاها و اظهارات آقای دکتر نیاسری برای روشن شدن ذهن مخاطبان محترم‌تان ارائه می‌شود.

البته شایان ذکر است که برخی از اتهامات بی‌پایه و غیرمستند ایشان به این پژوهشگاه و نیز برخی مراجع ذی‌صلاح مانند «اداره ثبت اختراعات» و یا «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» دارای وجه حقوقی و کیفری است و این پژوهشگاه حق طرح شکایت در مراجع قضایی در خصوص اتهامات وارده و نشر اکاذیب را برای خود محفوظ می‌داند.

۱) نخست، در خصوص این ادعا که این پژوهشگاه به دلیل کسری بودجه اقدام به تأسیس شرکت برای دریافت بودجه کرده است، باید به این نکتۀ کاملاً بدیهی و آشکار اشاره کرد که تأسیس شرکت و یا هرگونه مرکز وابسته به یک پژوهشگاه، نه‌تنها کسری بودجه یک پژوهشگاه را تأمین نمی‌کند بلکه نیازمند منابع مالی مازاد برای شروع فعالیت شرکت است.

۲) در مورد اینکه این فناوری‌ها در دنیا از حدود ۴۰ سال پیش مورد استفاده بوده است، در این خصوص لازم است آقای دکتر نیاسری درباره مفهوم «بومی‌سازی دانش فنی» بیشتر مطالعه کنند. بسیاری از فناوری‌های صنعتی و پزشکی چند دهه است که در دنیا در حال استفاده است و ما قبلاً برای تأمین آنها به خارج از کشور نیازمند بوده‌ایم. اما به‌تدریج این دانش‌های علوم فنی فناوریها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شده‌اند. فناوری‌های هسته‌ای، نانو و سلول‌های بنیادی نمونه‌هایی از دستاوردهای ارزشمند دانشمندان کشور در «بومی‌سازی دانش فنی» است. دانش فنی تولید جنین از نژاد ممتاز گاومیش به روش اخذ سونوگرافیک تخمک و لقاح خارج رحمی " OPU/IVF " نیز سال‌ها در جهان وجود داشته، اما برای نخستین بار در «ایران» توسط پژوهشگران پژوهشگاه ابن‌سینا «بومی‌سازی» شده است. در هیچ یک از مطالب انتشار یافته از سوی این پژوهشگاه نیز ادعای ابداع این روش مطرح نشده‌است‌.

۳) در خصوص این ادعا که شرکت‌های زیر‌مجموعه پژوهشگاه با هدف مادی و انحصار اطلاعاتی تأسیس شده‌اند، پاسخ به این شبهه از بدیهیات است! شرکت‌ها، همان‌گونه که از نامشان پیداست، ماهیتی تجاری دارند و اساساً با هدف فعالیت تجاری و اقتصادی تأسیس می‌شوند. شرکت در ماهیت با مؤسسه خیریه یا نهاد فرهنگی متفاوت است و البته که هدف از تکرار این بدیهیات، بی‌احترامی به خوانندۀ آگاه نیست بلکه تأکید بر بلا وجه بودن اظهارات دکتر نیاسری است‌.

افزون بر آن، ذکر این نکته ضروری است که گروه جنین‌شناسی پژوهشگاه ابن‌سینا خود دارای محققین مجرب و فعال در زمینۀ این فناوری است اما با تأسیس این شرکت، فرصت اشتغال‌زایی مستقیم برای حدود ۵۰ نفر را نیز فراهم کرده است. ذکر این نکته ضروری است که دستاورد تولید آزمایشگاهی جنین و فناوری های مرتبط در حیوانات مزرعه ای در این مرکز ماحصل تلاش محققینی است که برخی از ایشان به عنوان پیشگامان فعال در این عرصه در کشور، با بیش از 22 سال فعالیت مستمر در زمینه بومیسازی این دانش فنی و فناوریهای مرتبط از قبیل تولید آزمایشگاه جنین (IVF و ICSI)، بیوپسی و انجماد جنین، تولید حیوان تراریخته و... نقش چشمگیری در ایجاد تحول در عرصه بیوتکنولوژی تولید مثل در حیوانات مزرعهای در سطح ملی داشته است.

همچنین، در مورد انحصار اطلاعات نیز بدیهی است که این شرکت، همانند دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش خود را تنها در اختیار افراد و مراکزی قرار می‌دهد که با ایشان همکاری مشترک داشته و در مسیر اعتلای صنعت دامپروری کشور گام برمی‌دارند، چنانچه شرکت وابسته به این پژوهشگاه همکاری نزدیک و تنگاتنگی با مرکز اصلاح نژاد دام کشور دارد؛ صد البته که این پژوهشگاه دانش خود را در اختیار افرادی که در مراکز تجاری و تحقیقاتی کشورهای حاشیه خلیج فارس فعالیت دارند، قرار نداده و نخواهد داد.

شایان ذکر است نکته عجیب و غریب یک بام و دوهوای این ماجرا این است که آقای دکتر نیاسری که مدعی هستند و فرمودهاند «در شرایطی که دامپروران ما در تامین نهادههای دامی، داروها و... با مشکل مواجه هستند، تولید گوساله از طریق فناوریهای نوین تولید جنین چه جایگاهی دارد؟»، دقیقا در همین زمان ایشان موسس شرکتی خصوصی نیانیک هستند (به آدرس https://nianik.com) که دقیقا همین فعالیتهای رونوشتبرداری شده و غیرموثر تولید جنین به شکل درونتنی را انجام داده و ترویج میکنند! و این درحالیست که میبایست یادآوری نمود که در سالهای گذشته بنا به درخواست دکتر نیاسری از مدیر گروه جنینشناسی ابنسینا، به تعدادی از دانشجویان دکتری تخصصی دانشکده دامپزشکی تهران، نحوه و شرایط تولید آزمایشگاهی جنین آموزش داده شده است.

 ذکر این نکته ضروری است که در تمامی کشورهای پیشرفته و مطرح دنیا از فناوری تولید جنین با استفاده از دانش فنی اخذ سونوگرافیک تخمک و لقاح خارج رحمی " OPU/IVF " به عنوان ابزاری ارزشمند در جهت کوتاه کردن فاصله نسلی و کمک به اهداف اصلاح نژادی و طبعا فواید اقتصادی حاصل از آن یاد میشود.

۴) جناب آقای دکتر نیاسری ادعا کرده‌اند که روش استحصال سونوگرافیک تخمک را ایشان به این مجموعه آموزش داده‌اند که ادعایی بسیار عجیب است. اگرچه ایشان خود را استاد ممتاز دانشگاه تهران می‌دانند اما باید بدانند که تمام محققان کشور دانشجوی ایشان نبوده‌اند! و از طرفی بخش عمدهای از علوم فنی یاد شده خارج از حیطه فعالیتهای ایشان میباشد.

در خصوص همکاری ایشان با پژوهشگاه ابنسینا، در مقطعی قرار بود ایشان در بحث آموزش «استحصال سونوگرافیک تخمک» با این مجموعه همکاری کنند، اما چون تمرینی در این زمینه نداشتند، پس از چند جلسه که ایشان در یکی از جلسات بطور عملی درگیر کار شدند، به دلیل نداشتن تجربه کافی قرار شد این تکنیک را آموزش ببینند و پس از تسلط عملی بر این موضوع، مجدداً درباره آموزش ایشان به پژوهشگران پژوهشگاه اقدام گردد. اما در همین زمان و با فرصتی که برای کار در کشور امارات برای ایشان فراهم شده بود، ترجیح دادند با مزایای بیشتر با شرکت‌های اماراتی همکاری داشته باشند. پس از آن نیز در نهایت، ظرف مدت ۶ ماه، OPU توسط متخصصان پرتلاش و توانمند پژوهشگاه، بدون نیاز به حضور ایشان، به سرانجام رسید.

جناب آقای دکتر نیاسری قبل از رفتن به کشور امارات، زمانی که در مجموعه پژوهشگاه ابن‌سینا حضور داشتند، این پروژه را یک فناوری پیشرفته و در مرزهای علم قلمداد می‌کردند و حال که با رفتن ایشان و تلاش پژوهشگران ابن‌سینا این پروژه ارزشمند ملی به ثمر رسیده است، آن را یک کار غیرعلمی تاریخ‌گذشته می‌نامند! گاه باید بپذیریم که پروژه بزرگی، بدون حضور ما نیز راه خود را طی نموده و بر موانع غلبه می‌نماید و پیشرفت‌های علمی و فناورانه سال‌های اخیر نیز گواه دانش، تعهد و توانمندی این پژوهشگران جوان و خلاق است‌.

۵) این مجموعه جهادی هیچگاه مدعی نبوده که هیچ ایرادی در فعالیت‌هایش وجود نداشته و یقیناً همواره پاسخگوی فعالیت‌های خود در تمام عرصه‌ها بوده است. همانگونه که آقای دکتر نیاسری مطرح کرده‌اند، از ۴۰ سال پیش این فعالیت ارزشمند، یعنی تولید آزمایشگاهی جنین؛ عطفی در صنعت دامپروری کشورهای پیشرفته صنعتی جهان و سریع‌ترین ابزار اصلاح نژادی (اصلاح نژاد دو والدی) در جهان بوده و روز به روز هم در حال گسترش بوده است. این مجموعه هم با توجه به هدف صحیح خود، گرچه نوپا و نسبت به برخی از کشورهای دنیا کمتجربهتر است، اما یقیناً هر روز بالغ‌تر شده و نقش خود را در صنعت دامپروری پررنگ‌تر خواهد کرد.

۶) جناب آقای دکتر نیاسری در پایان کلام به‌عنوان یک دانشمند دلسوز! تمام مسئولان ذی‌ربط و استراتژیست‌های کشور در این حوزه را به بی‌برنامگی و تلویحاً عدم آگاهی متهم کرده‌اند. یادآوری این نکته ضروری است که طبق قانون افزایش بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی مصوب سال ۱۳۹۲، جمعیت نژادهای اصیل مولد غیرهلشتاین (اصطلاحاً نژادهای رنگی)، به‌عنوان نژادهای پربازده با مصرف کمتر نهاده دامی وارداتی، تا سال ۱۴۰۴ باید از ۱% به ۱۵% برسد (هم اکنون حدود ۲% است) و با توجه به قیمت بالای واردات این نژادها و نیاز به خروج ارز، یکی از بهترین راهکارها برای افزایش جمعیت این نژادها، واردات تعداد محدود آن‌ها و سپس تکثیر آن‌ها با استفاده از روشهای مرتبط با تولید آزمایشگاهی جنین است که این کار یکی از فعالیت‌های ارزشمند این مجموعه است. در حال حاضر چه در قالب فروش جنین ممتاز گاو (حدود ۲۰۰۰ جنین تاکنون) و گاومیش (114 جنین به مرکز اصلاح نژاد) و چه فروش گوساله ممتاز (حدود 500 رأس تاکنون)، پژوهشگاه ابنسینا این امر را با موفقیت محقق نموده و با استعانت از خداوند متعال، در حال توسعه این خدمت با هدف تأثیرگذاری بیشتر در صنعت دامپروری و کاهش هزینه‌های ۳۰-۲۰ درصدی تولید در صنعت دامپروری کشور است.

امیدواریم دانشمندان و مراکز علمی فعال کشور در حوزه صنعت دامپروری کشور که همگی دغدغه اعتلای روزافزون این صنعت را دارند، به این باور برسند که جز در سایه تعامل، مشارکت و هم‌افزایی و استفاده از تجارب و فناوری‌های نوین در این صنعت، پیشرفتی حاصل نمی‌شود. این مجموعه نیز به‌عنوان بخش کوچکی از این صنعت همواره کوشیده است حداکثر تعامل را با اساتید و مراکز علمی این حوزه در قالب پروژه‌های مشترک و کاربردی برقرار نموده  و به تجربیات خود در این حوزه بیفزاید و هیچگاه ادعایی بیش از این نیز نداشته است.

در پایان، طرح این نکته شایسته است: نوشتن بیانیه و زیر سؤال بردن دستاوردهای دیگران بسیار آسان است اما در این زمان که بیش از همیشه به  تقویت وفاق ملی و امیدبخشی به فعالان حوزه دامپروری نیاز داریم که با تلاش و ایثار و به‌رغم تمام مشکلات برای سرپا نگه داشتن این صنعت می‌کوشند، چه هدفی جز تخریب و تضعیف دستاوردهای ارزشمند ملی می‌تواند در پس این‌گونه بیانیه‌ها و اظهارات نهفته باشد؟ شاید بد نباشد دکتر نیاسری به این بیندیشند که طی دو دهه فعالیت خود به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران چه دستاورد فاخری به این صنعت هدیه کرده‌اند؟

به نظر میرسد اگر قرار است اظهار نظری راجع به عملکرد یا تاثیرگذاری افراد و مراکز علمی فعال در این بخش صنعت ارائه گردد، بسیار پسندیده خواهد بود مراجع ذیصلاح کشور که در این حوزه مسئولیتی بر عهده دارند، مانند مرکز اصلاح نژاد دام کشور، در مورد عملکرد این پژوهشگاه و نیز جناب آقای دکتر نیاسری، نظر تخصصی خود را اعلام فرمایند.

روابط عمومی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی- ابنسینا

 

انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۴
سبحان امینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
19
8
به عنوان یه دانشجو همواره قدردان زحمات دکتر شیرازی عزیز بوده و هستم.
پاسخ ها
محمد سبحان امینی
| Germany |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
‎سلام و عرض ادب و‌ احترام خدمت همه بزرگواران
‎بنده محمد سبحان امینی دانشجو دکتری تخصصی فناوری تولید مثل دانشگاه تهران ضمن قدردانی از زحمات اساتید گرانقدرم در دانشگاه تهران و پژوهشگاه ابن سینا اعلام میکنم کامنت فوق نوشته بنده نبوده و متاسفم که بعضی افراد در پی تفرقه و ایجاد مشکل هستند.
‎شایان ذکر است اینجانب همیشه قدردان اساتید محترم جناب آقایان دکتر شیرازی عزیز و دکتر نیاسری بزرگوار بوده و مدیون اساتید عالیقدرم هستم و همیشه افتخار شاگردی این اساتید بزرگوار و دانا در رشته فناوری تولید مثل کشور داشته و از خداوند متعال آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون برای این عزیزان دارم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
سبحان امینی تقلبی هم چیز بدی نگفته
محمد سبحان امینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
البته ناگفته نماند که جناب آقای دکتر شیرازی و مجموعه ابن سینا در زمینه تولید مثل دام زحمات بیشتر و قابل توجه تری کشیده اند.
حکیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
13
9
وااایییییی
اساتید عزیز؛
بابا رها کنید این بحث های رسانه ای را..
دوستان به کار اصلیتون برسید
کار برای انجام زیاده!!
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
13
21
این جوابیه چیزی جز مغلطه و توهین نبود
دانشجو
|
Germany
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
13
21
چنین جوابیه سخیف و خارج از موضوعی به انتقاد به جای دکتر نیاسری به عنوان یکی از برترین افراد در حوزه تکنولوژی تولید مثل و همچنین یکی از برترین مدیران دولتی کشور جای تاسف دارد.
اگر فقط نیمی از مدیران دولتی کشور دلسوزی ایشان نسبت به هدر رفت بیت‌المال را داشتند یقینا کشورمان دچار رانت و فساد و اختلاس و چنین مشکلات عدیده نمیشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
7
19
مشكل اساسي وقتي شروع شد كه ملاك اعزام دانشجو براي تخصص هاي دامپرشكي بعد از انقلاب فرهنگي تعهد ظاهري بود نه تخصص و شايستگي .
م پ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
11
18
با احترام به خوانندگان و اساتید فعال حوزه:
دکتر نیاسری با تواضع و بیان شیوا با تبریک به پژوهشگاه بابت دستاورد، در ابتدا با بیان این نکته که "درج مطالب حاضر به معنی عدم ارج نهادن به تلاش‌های دوستان در این گروه پژوهشی نیست، بلکه به منظور انتقاد سازنده و جلوگیری از هدر دادن بیشتر سرمایه‌های ملی است."یادآور نکاتی چون
استفاده نابجا از کلماتی که باعث انحراف ذهنی و ایجاد با‌ور غلط در ذهن خواننده می شود همچون "اولین" که اکنون جهت اهداف تجاری و اقتصادی در مکان هایی همچون فست فود می بینیم شدند واضح است که درخور یک پژوهشگاه علمی نیست و صحیح این است با اشاره به تحقیقات گذشته و پیشینه کار و احترام به دانشمندان پیشرو این عرصه در دنیا در انتخاب عنوان و تیتر توجه بیشتری شود که انشاالله این موارد در دست دانشمندان پژوهشگاه نیست و در بخش دیگری که شاید از زبان فارسی نمیدانند(شاید هم زیادی خوب می دانند) بایستی بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. مسلم این است که عدم استفاده از کلمات نادرست منکر کلماتی چون بومی سازی نیست ولی استفاده نادرست کلمات می توانند مفهوم را به کلی تغییر دهند.
در خصوص اموزش دکتر نیاسری در پژوهشگاه اطلاعاتی ندارم ولی بر کسی پوشیده نیست که ایشان دانشجویان زیادی را اموزش داده خصوصا در حوزه فناوری های تولیدمثل که از اساتید برجسته دانشگاه مادر در ایران ( دانشگاه تهران) هستند و بیان عبارتی چون "به دلیل نداشتن تجربه کافی"و از این دست...را می توان توهین به ساحت مقدس نمادآموزش عالی دانست!
در هرحال ارجح دانستن منافع شخصی و استفاده از هزینه شخصی در شرکت خصوصی که هیچ بودجه دولتی را شامل نمی شود در هر جهت و راستایی امری بدیهی و قابل احترام است و قابل قیاس با فعالیت های یکسان با بودجه های دولتی نیست.
و در پایان کاش همگی "بر این باور برسند که جز در سایه تعامل، مشارکت و هم‌افزایی و استفاده از تجارب و فناوری‌های نوین در این صنعت، پیشرفتی حاصل نمی‌شود." و انتقادات را با آغوش باز پذیرا باشند.
امیدوارم همه نظرات انتشار یابند بدون فیلترهای صداوسیمایی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
دقیقا همینطور است و تنها کافیست نظرات دکتر نیاسری و این جوابیه کنار هم گذاشته شوند نه از لحاظ نگارش و نه محتوا و بیان صحیح قابل قیاس نیستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
9
17
از عدم اگاهی مخاطبین چه سو استفاده هایی در جهت پوشاندن سواستفاده از بودجه های مملکتی میشه مثل همه بخش های دیگر درکشور یک نفرم که اگاهی داره و جرئت میکنه بگه چی به چیه به هرچیزی دست اویز میشن خرابش کنند ولی خراب کردن اون صورت مسئله رو که پاک نمیکنه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
11
17
با احترام به پژوهشگاه ابن سینا
دکتر نیاسری از جمله معدود مدیران دلسوز دولتی هستند که آگاهی کاملی دارد این شیوه بیانیه نسبت به ایشان و نسبت به مقام استادی ایشان در دانشگاه مادر نه تنها صحیح نیست بلکه زشت و وقیح است!
درست این است اساتید را در نظر شاگرانش خراب نکنیم و نظرات سازنده را با گوش دل بشنویم و از بخش های ناخوش آن با بیان دیگری انتقاد کنیم...!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
9
20
جسارتا دکتر نیاسری با پول خودش تو شرکت شخصی خودش چیکار میکنه به ما مربوط نیست ولی اینکه پول دولتی چه میشه و چه استفاده هایی ازش صورت می گیره موضوعیه که به همه مربوطه و تاجایی که من متوجه شدم ایشون اصلا کار شما رو خرد نشمرد و در جهت استفاده درست ازبودجه دولتی نظرات سازندشون رو گفتند که هرکسی جرئتشو نداره!
حکیم مهرم سلیقه و سیاستش با خبرگزاری های فیلتری یکیه انگار!
چرا نظرات را انتشار نمیدین؟
دامپزشک بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
4
15
البته طبق رسم معمول جوابیه ها، در ابتدای این متن تهدید که شکایت و دادگاه کردن! واقعا تحمل و انتقادپذیری یک رسم گم شده است در میان ایرانیان. اما در کل، با توجه به دیده ها و تجارب شخصی خودم از جمله شرکت در کارگاه های عملی و آموزشی انواع پژوهشکده های دولتی و خصوصی، باید بگم که از نظر کار عملی و کاربردی و تجاری پژوهشکده ها و شرکت ها خیلی خیلی جلوتر از دانشگاه ها و اساتید هستن. دانشکده دامپزشکی تهران هم با وجود تمام احترامی که به اساتیدش دارم و استاد خودم هم بودن، ولی متاسفانه از نظر کار عملی به خصوص در دام بزرگ بسیار عقب افتادن و دانش اساتید بسیار قدیمی و تاریخ گذشته هست و شما میتونید کپی جزوه ده سال قبل یک استاد رو تهیه کنید و کلاسها رو نرید و سر امتحان با مطالعه همون جزوه نمره خوبی هم بگیرید! الان دانشکده دامپزشکی تهران دو گروه استاد داره. یک گروه اساتید سن بالا که دانش کلاسیک خوب ولی قدیمی ای دارن و البته از نظر کار عملی و دانش به روز عقب هستن. یک عده هم استادان جوان که نمیتونم خیلی باز بگم ولی اکثرا اساتید توصیه شده هستن. و حتی همون دانش کلاسیک و قدیمی اساتید سن بالا رو هم ندارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
راست میگه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
4
3
عملکرد کار مامایی وتولید مثلی در صحنه عمل ودر سطح فارم قابل بررسی واستحصال و ارزیابی است .اساتید فن متوجه منظورم شدند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
7
16
طرفه حکایتی است این جوابیه دادنهای بزرگواران ابتدا از در تهدید و توهین بر می آیند و سپس شروع به توجیه کمی ها و کاستی های خود ولی ذکر چند نکته در این میان خالی از لطف نیست

توهین به دکتر نیاسری فی نفسه به اعتبار شما نمی افزاید و باعث نمیشود تا هزینه های کلانی که از جیب بیت المال بر روی دوش این مردم میگذارید توجیه شود

موارد متعددی از آنچه که شما ادعا می کنید بومی سازی کرده اید در اثر کپی برداری های ناشیانه از طرحهای مجموعه های خارجی ایجاد شده و بنا به نوشته متقن شما که مطمئنا نمی تواند مطالب غیر واقعی در آن باشد سالها است که به نتیجه میدانی و عملیاتی منتهی نگردیده است بنا به گفته خودتان 22 سال است که در حال تلاش برای این کار هستید اصلا معنای 22 سال تلاش را برای یک کپی کاری متوجه هستید چرا تصور میکنید کشوری و ملتی باید 22 سال منتظر بماند تا شما به بلوغ علمی و اخلاقی برسید

باز خوب است که اذعان دارید استراتژیست کشور شما هستید و مسئولیت آن را بر عهده می گیرید شما چگونه استراتژیستی هستید که از خبر قبلی تا این جوابیه تان کاهش هزینه های ادعایی از 50 درصد به 20 درصد تقلیل می یابد

در پایان نیز دستاوردهای دکتر نیاسری را به چالش کشیده اید راستش را بخواهید آنکه بودجه تحقیقاتی دانشگاهها و امکانات تحقیقاتی آنان را در ید با کفایت خود گرفته و هیچ دستاوردی تا کنون نداشته است شما هستید و مشابه آن مرد که رفته است بجای حاضر شدن در مقام جوابگویی خود را در مقام منتقد استادی می بینید که هیچ کدام این بودجه ها و اعتبارات دولتی و منابع بیت المال را نداشته است و اضافه می کنید که کار ایشان سیاه نمایی و تخریب دستناوردها است یا شما معنای نقد را نمی دانید یا اعتقاد دارید که هر کس کار شما را به چالش کشید از تمام راههای قانونی و غیر قانونی باید منکوبش کنید و یا اینکه معنای دستآورد و پیشرفت را نمیدانید و تصور میکنید به پیشرفت شگرفی نائل شده اید این حالات شما شبیه آن پادشاهی است که خیاط حیله گری لباس نامرئی برای پادشاه دوخته بود و پادشاه را مجبور کرده بود لخت و عور در خیابانها برای نشان دادن لباس نداشته اش بچرخد ما اکنون در حال فخر فروختن با لباس نامرئی شما در میان جهانیان هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
کاملا صحیح و منصفانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
17
6
ضمن قدردانی از حکیم مهر بابت انتشار بی طرفانه مطالب...

تا آنجا که بنده متوجه شدم استاد عزیز، آقای دکتر نیاسری قبلا با همین گروه پژوهشگاه کار می کرده و از یک جایی جدا شده اند...

به نظرم کارهایی که پژوهشگاه ابن سینا انجام می دهد در مرز دانش است و باعت افتخار همه ما دامپزشکان، چه اسمش اولین باشد و چه نباشد...

همانطور که جناب آقای دکتر نیاسری هم همین بحث تولید جنین را قبول دارند و خودشان هم دارند انجام می دهند که باید به ایشان افتخار کرد...

اما به نظرم فناوری های جدید برای این که در کشور جا بیفتد و در صنعت تاثیر گذار شود، در ابتدا باید از بودجه های دولتی استفاده کند تا جایش را در صنعت باز کند (مثل تلقیح مصنوعی که ابتدا با بودجه دولتی اسپرم رایگان می دادند به دامدارها)... بعد هم فناوری جا افتاد باید به شرکت تبدیل شود و راهش را ادامه دهد... مثل همین کاری که پژوهشگاه کرده
ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
مدیریت و برنامه ریزی بودجه یعنی همین که بدانند چه مقدار بودجه در چه شرایطی صرف چه موضوعی شود وگرنه در تمام صنایع پیشرفت هایی زیادی صورت گرفته که با اختصاص بودجه در ایران هم قابل اجراست !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
14
6
چرا باید ما دامپزشکان، تکنیک هایی که سالهاست در کشورهای پیشرفته صنعتی دنیا در حال انجام است و صنعتشان را متحول ساخته، بجای این که از ترویج آنها حمایت کنیم (چه با بودجه دولتی و چه خصوصی)، برای انتخاب واژه هایش جنگ و دعوا کنیم؟

تقدیر و تشکر ویژه از آقای دکتر نیاسری عزیز و نیز پژوهشگاه ابن سینا که با ترویج این دانش های جدید، ما را از عقب ماندگی علمی نجات می دهند و موجب افتخار ما می شوند...

دمتون گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
کاش بقول شما جنگ و دعوا بر سر تفاوت واژه و کلمه بود D:
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
11
4
احسنت، حرف حق.
نادرخو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
11
1
از دکتر کسروی عزیز هم بابت اظهار نظر دعوت می کنم. به نظرم ایشون خوب دو طرف رو میشناسن
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
10
4
ممنون از حکیم مهر بابت انتشار همه نظرات...

به نظر منم هم استاد عزیز، دکتر نیاسری و هم اینجور که فهمیدم پژوهشگاه ابن سینا (با قدمت فعالیت های نوآورانه که خودشون گفتن)، هر دو دارن آخرین تکنیک های تولید مثلی رو در کشور پیاده میکنن..

پس چرا بجای اینکه اینها با هم هم افزایی کنن و مثلا بجای اینکه هر کدوم سالی ۱۰۰۰ جنین از گاوهای برتر تولید کنن برای انتشار صفات مطلوب در صنعت دامپری، سالی ۲۰۰۰ جنین با همدیگه و با کمک هم تولید کنن، اینجوری به حاشیه میرن و گل به خودی میزنن؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
ivep و moet دو دنیای متفاوت هستن. moet ساده و تکنسین ها انجام میدن تو گاوداریهای اروپا و امریکا مرسوم شده ولی ivep خیلی تخصصی و پیچیده هستش. البته دامدارهای ایران اسپرم خوب هم به سختی میتونن تهیه کنن جنین که جای خود دارد. ابن سینا واقعا کار خوبی نهادینه کردن ولی جیف در زمان و مکان خوبی نیست. دکتر نیاسری بجاب فضای مجازی براحتی میتونستن با تماس تلفنی، هماهنگ کردن یک جلسه صمیمانه و...نظرات خودشون رو اعلام کنن نه در فضای مجازی که خیلی غیر حرفه ای بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
راست میگه این خواننده 21:31 اصلا زشته تو فضای مجازی حرف بزنیم فضای مجازی باعث میشه همه بفهمند ما چقدر بودجه بیت المال میگیریم و هیچ کاری نمی کنیم اصلا استاد دانشگاه که نباید حرف بزنه فقط باید به به و چه چه بگه و دست و جیغ و هورا برای همه بکشه

فکر نمیکنید دارید تو دهه پنجاه هنوز زندگی میکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
استاد عزیزم. کار کردن با برخی اساتید اعصاب خوردی زیادی داره. بنظرم با استاد کار نکنند موفقترند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
آخه بنظر مياد مشكل بيشتر شخصيه نه اون چيزايي كه مطرح شده است لذا بنظر بنده هم بهتر بود مشكلات شخصي بصورت خصوصي حل بشه !!!!
کلینیسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
6
3
تشکر ویژه از حکیم مهر بابت طرح مطالب چالشی
من کاری به این دعواها ندارم، اما به عنوان یک دامپزشک خوشحالم که یک گروه هایی هستند که بجای اینکه مثل ما درگیر کارهای روزمره باشند، دنبال پژوهش و استفاده از آخرین فناوری های در مرز دانش در کشور هستند

سایت شرکت دکتر نیاسری رو دیدم، واقعا ای کاش در شرکت دکتر نیاسری بودم یا شرکت ابن سینا

خوش بحالشون
هیجان انگیزه این جور کارهای سلولی
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
5
8
پستی را که آقای دکتر نیاسری گذاشتند تا کنون 16 کامنت و 18 غیر قابل انتشار داشته است و طرح سئوال باینصورت " پشت پرده ...." خود کمی تحریک آمیز است و من خواننده اجرای یک کار غیر قانونی از ذهنم عبور مینماید. از نظر من مشکل خاصی رخ نداده ولی استارت کار مهمی زده شده است و باز هم اگر تعلیم ملی فکر کردن دیده باشیم باید همگی خوشحال باشیم که یک مسئله علمی مهمی بومی سازی شده است و حال همگی تلاش کنیم آنرا کاربردی نماییم.من بیش از 40 سال است که با گاومیش سرو کار دارم و از اینکه شاهد اضمحلال آن هستم بسیار افسوس میخورم بخصوص وقتی با کشور های مختلف پیشرفته و حتی همسایگان خود مقایسه میکنیم و پیشرفت آنهارا میبینم این افسوس چند برابر میشود. وضع خراب گاومیش داران ربطی به اجرای طرح های نوین ندارد. آقای دکتر نیاسری راست میگویند وضع گاومیش داران بسیار اسفبار است و کمک سازمانهای ذیربط به آنها تقریبا صفر است. ما در دانشگاه تحقیقمان را انجام میدهیم حالا اگر سیستم آنرا نمیتواند ترویج دهد به من محقق ربطی ندارد و باید دلایل آنرا از مسئولین جویا شد. تا بود و بوده در ایران هیچ انسجام علمی بین محققین وجود ندارد و اگر محققین از نو آوری های یکدیگر خوشحال نمیشوند بر میگردد به آموزشهای دوران مهد کودک در ایران که همگاری جمعی را آموزش نمیدهند و این نهادینه میشود تا فرد وارد بازار کار میگردد. انشااله بجای این بحث های انرژی بر به بازده تحقیق نگاه بیشتری داشته باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
جناب استاد دانشگاه نکند بودجه های ترویجی هم در اختیار دکتر نیاسری بوده ؟
خیر شما کاملا مغرضانه نوشته آید اینهمه اجحاف و بایکوت در خصوص نیروهای باسواد و با ارزش کشور را رها کرده آید و گیر دادید به مهد کودک‌ها نگاهی به همان مراکز تحقیقاتی به اصطلاح پیشرو بیاندازید فکر نمیکنید مهدکودک ها از آن ها پیشرفته تر عمل میکنند
مجازاتگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
4
5
کلا شرکت های دانش بنیان حالا در خوشبینانه ترین حالت 90 در صدشون جز حیف و میل بیت المال چیزی به بنیان دانش کشور نمی افزایند فقط برای دور زدن قوانین و دریافت بودجه و وام بدون بازپرداخت تاسیس میشوند و در خیلی موارد رانتی و صوری هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
3
2
...............؛ بیچاره دامدار
ع ص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
2
6
قدردانی از حکیم مهر بابت رعایت عدالت و بی طرف بودنش در موضوعات، شک ندارم نظرهایی که منتشر نشده یا خیلی احساسی بوده یا شاید هم الفاظ زننده داشته است...

بنده به عنوان یکی از اساتید دانشگاه در شهری دور افتاده باید عرض کنم، اساسا ارائه این گونه محصولات فناورانه در سطح کشور نیاز به هزینه زیاد تحقیقات قبلی تا زمان رسیدن محصول به بازار دارد، لذا به دوستانی که می گویند چرا بودجه بیت المال برای این کار استفاده شده باید در کمال احترام عرض کنم: آخر کدام بخش خصوصی عاقلی! حاضر است سال ها از جیب خودش هزینه کند تا یک محصول فناورانه در مرز دانش تولید کند و مجدد با هزینه خودش برای فرهنگ سازی استفاده از این محصول ارزشمند فعالیت کند تا مثل اسپرم که یک روزی هیچ دامداری حاضر به جایگزینی گاو نر با اسپرم منجمد نبود، کم کم در کشور جا بیفتد؟!! لذا بهترین و منطقی ترین نوع استفاده از بودجه، صرف شدن برای این گونه فعالیت های نوآورانه و موثر در صنعت دامپروری است...

این چیزی که من فهمیدم پژوهشگاه ابن سینا و حتی استاد عزیرم دکتر نیاسری، کاری که وظیفه مرکز اصلاح نژاد است (یعنی ترویج استفاده از فناوری نوین اصلاح نژادی) را دارند انجام می دهند بدون هیچ منتی...

واقعا اصلا فکر نمی کردم در کشور ما حدود 2000 جنین IVF تولید و استفاده شده.... واقعا مرحبا... خیلی لذت بردم.

ای کاش آقای دکتر نیاسری هم یک آماری از میزان فروش جنین شرکتشان بدهند که امثال ماها بدانیم و به آن افتخار کنیم و بفهمیم در کجای جهان استاده ایم...
ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
3
0
"جناب استاد دانشگاه نکند بودجه های ترویجی هم در اختیار..."
من فکر نمی کنم یقین دارم که در اختیار خیلی ها بودجه هایی قرار داشته که حاصل کارها مشخص نشده است. من کاملا قبول دارم این مراکز دانش بنیاد جز اتلاف سرمایه هنر دیگری ندارند. این کاری که صورت گرفته نو آورانه نبوده و من به همه اطمینان میدهم که جامعه سودی از آن نمیبرد. من هزینه هایی را که برای پروژه های گاو بومی شد هیچوقت فراموش نمیکنم حاصل آن چی شد؟. لطفا از متصدیان آن سئوال نمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
بله مثل این میمونه تو ایران لامبورگینی تولید کنیم جامعه سودی نمیبره چون نمیتونه بخره همون پراید هم نمیتونن بخرن. دامدار الان چطور جنین بخره 5 میلیون در حالیکه اسپرم خوب هم نمیتونن بخرن 1 تومن؟ همینن ابن سینا من چند ماه قبل از طرف دانشگاه از گاوداریشون نزدیک اتوبان کرج بازدید رفتم فوق لیسانس اونجا میگفت از کارگر اونجا حقوق و مزایا کمتری داره پس انگیزه ای هم نخواهند داشت تو بخش تحقیق و توسعه و رفع مشکلات تلاش کنند مثل خیلی از مراکز دیگر در کشور وقت میگذرونن حقوقی بگیرن. تو شیردوشی هم گاوهای تاپی نداشتند پس جنین تاپ هم تولید نخواهند کرد. جرزیها همه نگاه کردم 7 8 لیتر تو جار شیر داشتند ضربدر 3 وعده شیردوسی 21 میشه تقریبا. ورود و خروج هم اصلا کنترل نمیشد از گاوداریهای معمول ضعیف تر بود یه چاله ضدعفونی نصف و نیمه بود. در کل انگار خودشون هم انگیزه ای نداشتند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
2
3
من هم در یک بازدیدی به ابن سینا و آزمایشگاه تولید جنینشان رفتم
به نظرم یک همچنین مرکزی در ایران واقعا بی نظیر و رویائیه..... آزمایشگاه به روز و مجهز و تمیز، پرسنل با تجربه و مسلط، 5 نژاد از گاوهای منتخب دنیا، بانک جنین و اتاق تخمک گیری و ....... ارزش یک بار دیدن را داره

واقعا جزء آرزوهای هر دامپزشکیه که اونجا کار کنه چون حس خوب موثر بودن در اجتماع رو به آدم میده
ای کاش میشد فضاهای کاری شرکت استاد عزیزم دکتر نیاسری را هم از نزدیک می دیدم، حتما هیجان انگیزه....

بعدم مگه میشه تو همه دنیا، همونجوری که استاد عزیز دکتر نیاسری گفتند مثل برزیل و ایتالیا و هند و... روز به روز استفاده از جنین برای اصلاح نژاد داره بیشتر میشه، بعد ما بگیم که نه، این چیزها فعلا نیازی نیست تو کشور، یعنی ما بیشتر از اونا می فهمیم؟ یا ازشون جلوتریم؟!
ممنون از حکیم مهر که این فضای بحث را فراهم کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
1
"بعدم مگه میشه تو همه دنیا، همونجوری که استاد عزیز دکتر نیاسری گفتند مثل برزیل و ایتالیا و هند و.."
بله میشه چرا شما باین نکته توجه نمیفرمایید که این کشورهایی که نام بردید راس امور کشاورزی و دامپروریشان چه دانشمندان بزرگی قرار کرفته اند و وسیعا توسط دولت حمایت میشود ودر هند برای روستاییان بیشتر خدمات مجانی است. شما از ایتالیا صحبت میکنید میدانید چقدر آنها روی گاومیش سرمایه گذاری نموده اند دقیقا همانقدر که ما در ریشه کنی این حیوان در ایران تلاش کردیم. در ایتالیا محققینی نظیر:
Antonio Borgheseوجود داراد که در انستیتوی
Istituto Sperimentale per la Zootecnia در مورد گاومیش شگفتی میآفریند ویا
Giorgio A. Presicce که تحقیقات وسیعی روی تولید مثل گاومیش در ایتالیا انجام داده اند. انسان وقتی بودجه های تحقیقاتی این مراکز را میبیند متوجه حمایتهای ملی از این محققین میشود. مراکزی مثل ابن سینا درست است دارند جنین تولید میکنند ولی این جنین کاربردی در ایران ندارد چون چیزی به اسم گاومیش دیگر باقی نمانده است. شما اگر از مناطق گاومیش خیز ایران مثل آذربایجان غربی و شرقی و مازندران و خوزستان بازدید کنید از بی صاحب بودن این حیوان و ول بودنش متوجه خواهید شد که این هزینه ها بیشتر نمایشی است تا کار بردی. شما لطفا کتاب ماهی سیاه کوچولوی صمد بهرنگی را بخوانید و وقتی به اقیانوس رفتید آنوقت خواهید فهمید که در چه برکه ای زندگی میکردید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
2
حکیم مهر می تونه با بررسی وضعیت واگذاری پروژه انتقال جنین شتر فائو که به ایران واگذار کرده نشون یده که ............. بسیار عمیق تر است در این زمینه! ...............
نظر شما
ادامه