کد خبر: ۷۲۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - یک دامپزشک تب مالت را از خطرناک ترین بیماری‌های بین انسان و دام دانست و گفت: این بیماری با مصرف مواد لبنی خام غیر بهداشتی مثل شیر، پنیر و بستنی به انسان منتقل می‌شود و باید از مصرف این نوع مواد غیر بهداشتی به شدت پرهیز کرد.

دکتر غلامرضا افشاری با بیان اینکه دامپزشکان، قصابان و افرادی که با دام و تولیدات دامی سروکار دارند بیشتر به بیماری تب مالت مبتلا می شوند، افزود: متاسفانه تب مالت هنوز در برخی نقاط ایران وجود دارد و گاوهایی که آلوده تب مالت هستند نباید به کشتارگاه انتقال یابند.

این متخصص بیماریهای داخلی دامهای بزرگ، بیماری‌های قارچی را از متداول ترین عوامل بیماری‌زا در حیوانات دانست و افزود: رعایت نکردن نکات بهداشتی، ایمنی پایین، تراکم زیاد دام در یک مکان و تغذیه ضعیف باعث به وجود آمدن این بیماری در حیوانات می‌شود.

افشاری بیماریهای قارچی را به دو نوع انسان دوست و حیوان دوست تقسیم و اظهار کرد: اگر نوع حیوان دوست این بیماری به انسان سرایت کند باعث کچلی در فرد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باکتری عامل شاربن برای دام‌های بزرگ به ویژه گوسفند و گاو بسیار کشنده است، گفت: اگر شخصی به لحاظ حرفه در تماس با دام‌ آلوده قرار بگیرد از طریق استنشاق به این بیماری مبتلا می‌شود به طوری که مهم ترین شکل بروز آن در انسان به صورت سیاه زخم است که خوشبختانه در دام‌هایی که به طور مرتب واکسیناسیون می‌شوند این بیماری تحت کنترل قرار می‌گیرد.

این عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با اشاره به بیماری مشمشه به عنوان دیگر بیماری موجود در دام، اظهار کرد: این بیماری در حیوانات تک سمی مانند اسب وجود دارد و اگر گربه سانان نیز از گوشت این حیوانات استفاده کنند به این بیماری مبتلا خواهند شد.

این دامپزشک تب کریمه کنگو را از دیگر بیماری‌های دامی کشنده برای انسان دانست و افزود: با توجه به اینکه این ویروس علائم بالینی ویژه‌ای برای دام ندارد مدام درحال چرخش در خون است و اگر خون آلوده حیوانات به فرد منتقل و یا وارد دستگاه گوارش شود ممکن است علائم خود را به صورت خونریزی یا نشانه های کشنده‌ای دیگری بروز دهد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
0
0
مصاحبه ای که با آقای دکتر افشاری انجام شده است مربوط به حداقل 3 ماه قبل می باشد چرا که ایشان دیگر عضو هیئت علمی این دانشکده نیستند!
نظر شما
ادامه