کد خبر: ۷۲۲۸۶
تعداد نظرات: ۷ نظر

حکیم مهر: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پلنگ سرخه حصار همچنان در رصد کارشناسان محیط زیست است و اقدامات برای زنده‌گیری این حیوان ادامه دارد اما به علت وسیع بودن محدوده، زنده‌گیری زمان‌بر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، «حسن اکبری» افزود: بر اساس یک گزارش در روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه سال جاری، گربه سانی در حوالی پادگان ۰۱ ارتش دیده شد که بلافاصله با اطلاع به همکاران محیط‌زیست استان تهران، یگان حفاظت و همکاران دامپزشک دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش، پایش منطقه آغاز و در بررسی‌ها مشخص شد که این گربه‌سان یک قلاده پلنگ است.

وی اظهار داشت: در راستای بررسی‌ها مشخص شد که این پلنگ مدت نسبتا طولانی است که وارد این پادگان و سایر محوطه‌های بزرگ مجاور پارک ملی شده و به دلیل وجود مکان‌هایی که امکان اختفا داشته، مستقر شده است و از مواد غذایی دور ریختنی پروتئینی و شکار گربه و سگ‌های بلاصاحبی که در آن محل بودند، تغذیه می کرده و با آن محیط به دلیل وجود مواد غذایی آسان، کنار آمده است.

اکبری افزود: در ابتدا تلاش شد تا با استفاده از سلاح بیهوشی نسبت به زنده‌گیری این حیوان اقدام شود که به دلیل بزرگ بودن فضا، موفقیت آمیز نبود و مجبور به تله‌گذاری شدیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلاش نیروهای حفاظت محیط زیست برای زنده‌گیری این گونه گفت: سه تله جعبه‌ای ضامن دار در محل با گذاشتن طعمه نصب شد اما پلنگ گرایشی به سمت تله‌ها نداشته است و به نظر می‌رسد که به دلیل در دسترس بودن غذا، سراغ تله‌ها نمی‌آید.

وی تصریح کرد: این پلنگ در چند روز گذشته مشاهده نشده بود که برداشت این بود که به سمت طبیعت رفته است اما در روز گذشته یک بار دیگر دوربین‌های مداربسته حضور این حیوان را در مراکز نظامی ثبت کرده‌اند.

اکبری اظهار داشت: آخرین تصمیمی که کارشناسان فنی در این زمینه گرفته اند این است که اگر تله‌ها جواب ندهد از کومه سیار یا ابنیه موجود در مسیرهایی که دوربین این پلنگ را ثبت کرده است برای دارت کردن حیوان (بیهوش کردن) با استفاده از اطلاعاتی که از دوربین‌ها استخراج شده، استفاده شود که بتوانیم حیوان را بیهوش و از آن منطقه منتقل کنیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا کنون این حیوان به سمت شهر خارج نشده و خطری ساکنان مناطق اطراف را تهدید نمی‌کند و خوشبختانه در مراکز نظامی نیز هیچ گونه حمله یا خطری برای کارکنان نداشته است. همکاری خوبی برای ورود همکاران محیط زیست و تلاش برای زنده‌گیری این گونه مهیا شده اما چون محدوده وسیع و تقریبا خلوت است و فضاهایی برای اختفاء این گونه وجود دارد، زنده گیری اندکی زمان‌بر شده است.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
0
14
پسرمنم توی اون پادگان سربازه ................. اتفاق یه بار می افته اگر یکی از سربازها رو که زبونم لال تیکه پاره کنه که جگرگوشه مادرشه بعد کدوم ....... می خوادجواب بده فکرکن این سرباز پاره تن خودته وجدان داشته باش و سریعتر اقدام کن ..................
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
1
خیلی از بچه ها اینجا دیدنش ولی چون ببر یه حیوونه مغروره اصلا نزدیک آدما نمیشه تازشم یکی نیس دوتاس تو رسانه ها میگن یه دونس ولی محیطبان ها یه ماده رو برای گرفتن ببر نر میخواستن طعمه کنن که ماده هم فرار کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
ببر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سهیلا
| Canada |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
مرسی از اطلاعات قشنگی که دادین .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
2
4
پلنگ حیوان نجیبی است اما باید توجه داشت درمواقع ناچاری وتنگناه موجود بسیار خطر ناک است ما جان بچه های مان را مفت به دست نیاورد که بخواهیم منتظر باشیم تا ببینیم محیط زیست می خواهد آن را زنده گیری کند اگر خدا نخواسته کسی دچار مشکل شود محیط زیست پاسخ گومیباشد ؟آیا یک حیوان وحشی بهتر از بچه های ماست ؟اگر فرزندان بجه های محیط زیست آنجا باشد آیا فکر زنده گیری پلنگ می شوند یا جان بجه شان من که فرزندم آنجاست تمام اعصابم خراب شد همه بچه های آنجا همچون فرزندم جگر گوشه من هستند امیدوارم مسئول محترم پادگان در این خصوص اتخاذ تصمیم نماید .باتشکر .علی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
0
2
فدای همه ی سربازای پادگان ۰۱ بشم فدای پلنگ پادگان هم بشم چون پسرم محمد میر دریکوند اونجا سربازه خدا نگهدار همشون باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
0
2
خدا نگهدار همه سرباز ها باشه
نظر شما
ادامه