کد خبر: ۷۲۳۲۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

حکیم مهر: چوپان شاهرودی که یابنده دو توله یوز است، گفت: تا تاریک شدن هوا در کمین منتظر مادر توله‌یوزها مانده اما وقتی از آمدن مادر یوزها ناامید شده به ناچار برای حفاظت از توله یوزپلنگ‌ها آنها را با خود آورده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «اکبر نیک فرجام» اظهار کرد: این توله‌ها را به صورت اتفاقی پیدا کرده و اگر شب آنها را همان‌جا رها می‌کرد چه بسا تلف می‌شدند.

وی با بیان اینکه برای اولین‌بار بوده که از نزدیک توله یوز را دیده است، افزود: از طریق خال‌ها و نقاط سیاه و خط سیاه زیر چشم توله ها متوجه شدم که یوز یوزپلنگ هستند. قبلا تنها در فیلم‌ها یوزپلنگ را دیده بودم و برای اولین‌بار بود از نزدیک یوزها را می‌دیدم.

وی با بیان اینکه اوایل از آمدن مادر و حمله احتمالی آن ترس داشتم، گفت: آن اطراف را گشتم و هیچ ردپایی از یوزپلنگ ندیدم. دیگر مطمئن شدم که مادرشان در آن منطقه نیست.

نیک فرجام در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص چگونگی پیدا کردن توله‌ها گفت: حین چرای دام‌ها متوجه سر و صدایی شدم و وقتی به بیشه رفتم آن دو توله را دیدم که سر و صدای زیادی می‌کردند و معلوم بود که خیلی گرسنه‌اند.

وی با بیان اینکه منتظر ماندم که مادر توله‌ها بیاید تا از آسیب به توله ها مطمن شوم، ادامه داد: تا غروب در همان حوالی منتظر ماندم تا شاید مادر یوزها برگردد اما وقتی هوا تاریک شد مطمئن شدم نمی‌آید و ممکن است حیات وحش دیگری به توله ها آسیب برسانند برای همین تصمیم گرفتم توله‌ها را موقتا به آغل ببرم.

این دامدار شاهرودی با بیان اینکه توله‌ها را با نیسان از صحرا به آغل دامداری آوردم، گفت: توله‌ها از گرسنگی سر و صدای زیادی می کردند برای همین شیر گوسفندها را دوشیدم و سعی کردم کمی به آنها بنوشانم تا تلف نشوند.

وی با بیان اینکه از طریق سرنگی که برای دام ها استفاده می‌کنیم، مقدا چند سی‌سی شیر به توله‌ها خوراندم، اضافه کرد: قبل از خوراندن شیر، سرنگ را کاملا استرلیزه و ضدعفونی کردم. ضمن اینکه  سعی کردم که حتی دستم به توله‌ها به صورت مستقیم برخورد نکند، چرا که می‌دانستم که بوی دستم ممکن است سبب شود که مادر یوزها به توله ها نزدیک نشود.

این دامدار با بیان اینکه صبح روز بعد توله‌ها را دوباره به همان جای خودشان بردم، افزود: حوالی ساعت ۹ تا ۱۰ به بیشه رسیدم و منتظر ماندم شاید مادر توله ها بیاید اما نیامد.

وی با بیان اینکه بعد از مطمئن شدن از نیامدن مادر یوزها، دیگر با محیط بانی منطقه تماس گرفتم، اضافه کرد: حوالی ساعت یک و دو بعداظهر محیط بانان آمدند و یوزها را تحویل‌شان دادم و آنها کارهایی که لازم بود را انجام دادند.

این چوپان هم استانی با بیان اینکه اگر توله‌ها در همان‌جا رها می‌کرد احتمال تلف شدن توله‌ها زیاد بود، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه می‌دانستم در آن منطقه حیوانات وحشی و از جمله گرگ و روباه وجود دارد و ممکن است توله‌ها را شکار کنند. مخصوصا اینکه در آن منطقه یک چشمه آب وجود دارد و برای همین حیات وحش برای نوشیدن آب آنجا می‌آیند. ضمن اینکه رد پای گرگ و روباه نیز در آن منطقه وجود داشت.

وی با بیان اینکه متولد ییلاق است و کاملا با بیابان و صحرا آشنایی دارد، اظهار کرد: اگر توله‌ها را با خودم نمی آوردم خطر شکار حیوانات وحشی برای آنها زیاد بود. ضمن اینکه بعد از اطمینان از نیامدن یوز مادر، با خودم گفتم توله‌ها را به آغل می‌برم و فردا دوباره به همانجا برمی گردانم.

نیک فرجام در پاسخ به این پرسش که آیا توله‌ها در لانه یا چاله‌ای بودند، گفت: نه توله‌ها در حاشیه همان بیشه و نیزار و در روی چند نی خشک بودند.

این چوپان با اشاره به اهمیت یوزپلنگ به عنوان یک گونه منطقه تصریح کرد: من توله‌ها را غروب به آغل آوردم و شب را آنجا بودند و با هدف جلوگیری از تلف شدنشان به هر کدام سه تا چهار سی سی شیر خوراندم و صبح فردا آنها را به همان جا بردم و وقتی خبری از مادر شان نشد با محیط بانی تماس گرفتم و آنها حولی ساعت دو به بیشه آمدند و کارهای تخصصی‌تری را انجام دادند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تا جایی که خبر دارم توله‌ها در سلامت هستند.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
3
3
ایشون فرشته‌ی نجاته دمش گرم
سیده سمانه نقیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
3
6
آفرین به آقای نیک فرجام
بنظرم ایشون استحقاق دریافت شماره نظام افتخاری دامپزشکی رو دارن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
حتما اتفاقی برای مادرش افتاده و توله ها از گرسنگی از مخفیگاه خارج شدن ..
عمرا که بتونین مادرش رو پیدا کنین
بنظرم بهترین کار همین بود ک آقای نیک فرجاد کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
بیایید شماره نظام بنده رو بهش بدید
به کار ما که نمیاد
ناشناس
|
Canada
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
3
2
عاطفه ی بیجا
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
1
2
آفرین به آقای نیک فرجام
دانش و هوش ایشان از خیلی از مقامات عالی رتبه دامپزشکی بالاتر است.
........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
3
3
به هیچ عنوان نباید توله ها را جابجا میکرد،همینطور که این مدت پانزده روز زنده بوده اند و هیچ حیوان دیگری به انها حمله نکرده روزهای بعد هم مشکلی برای انها پیش نمیامد،چوپان انتظار داشته یوز مادر بیاد نزدیک و کنار چوپان و بدون هیچ واکنشی نزد توله ها برود،تا زمانی که چوپان آن نزدیکی ها بوده یوز مادر نزدیک نیامده و متاسفانه چوپان آنها را جابجا کرده
محمدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
3
1
بایدتوله ها جابجا نمی کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
1
2
آفرین بر این چوپان که فهمیده است ایران کهن از چرنده تا پرنده و انسان‌ها مظلوم غریب بی صاحب شدند هر کسی بکاری نظارت می‌کند که رشته او نیست کشاورزان شدند آپارتمان نشین سبزیجات را می‌خرند بجایی اینکه سبزیجات بکارند ........ها شده است سیاسی بجایی اینکه آنسان ها را تعلیم تعلم عاشقانه کنند روزی خدمت آخوند مرحوم ملأ علی همدانی مشرف شدم برای پرداخت وجوهات شرعی چنان بامن رفتار کردند فکر کردم تازه متولد شدم روحشان شاد یادشان گرامی)امروز مردم که از خانه گریزانند مادر یوز ایرانی نیز بچه‌ها را رها کرده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
من که نفهمیدم تو چی گفتی
نظر شما
ادامه